Fedttab uden muskeltab


kilroy1204
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg har det sidste aars tid traenet for at faa lidt mere muskelmasse og mindre fedt. Men jeg har et problem som jeg haaber i kan hjaelpe mig med at komme uden om.

Jeg er en mand paa 32 aar, 190 cm hoej og vejer ca. 87 kilo. Min vaegt er altsaa egenligt meget fin. Og jeg har ikke noget oenske om at tabe mig som saadan. Blot at ommoeblere min krop. Fra fedt til mere muskel. At blive lidt mere fast i koedet.

Mit dilemma er, at naar jeg traener og faar muskelmasse (hvilket gaar fint) saa faar jeg ogsaa fedt paa maven. Ikke saa meget andre steder. Naar jeg saa spiser lidt mindre taber jeg fedtet men ogsaa de muskler jeg har opbygget. Saa jeg svinger frem og tilbage med baade fedt og muskler. Selv naar jeg proever at tabe mig soerger jeg for at faa 140 gram proteing dagligt og traener fortsat med vaegte paa praecis samme maade som naar jeg ikke proever at tabe fedtet.

Hvordan kan jeg i de perioder jeg har opbygget et fedtlager paa maven tabe dette uden at miste den muskelmasse jeg har bygget op????? For det er hamrende traels......

Hilsen

Kilroy1204

Link to comment
Share on other sites

Umiddelbart synes jeg, at det du allerede har gang i virker ganske fornuftigt. Jeg kan derfor godt forstå din frustration.

Det er vigtigt at du får protein nok, og dine 140g er for lidt. Ca 2g pr. legemesvægt er mere passende om dagen. Desuden er det vigtigt at du spiser protein til hvert måltid, altså ca. 5-6 gange om dagen, og ikke kun enkelte gange i løbet af dagen. Sørg især for at indtage protein efter træning. Desuden skal du supplere dit proteinindtag med kulhydrat og fedt.

Desuden må dit energiunderskud ikke være alt for højt, så vil kroppen selvfølgeligt prøve at forbrænde hvad der end er i kroppen.

Håber det kan bruges.

Link to comment
Share on other sites

Umiddelbart synes jeg, at det du allerede har gang i virker ganske fornuftigt. Jeg kan derfor godt forstå din frustration.

Det er vigtigt at du får protein nok, og dine 140g er for lidt. Ca 2g pr. legemesvægt er mere passende om dagen. Desuden er det vigtigt at du spiser protein til hvert måltid, altså ca. 5-6 gange om dagen, og ikke kun enkelte gange i løbet af dagen. Sørg især for at indtage protein efter træning. Desuden skal du supplere dit proteinindtag med kulhydrat og fedt.

Desuden må dit energiunderskud ikke være alt for højt, så vil kroppen selvfølgeligt prøve at forbrænde hvad der end er i kroppen.

Håber det kan bruges.

Læs hvad manden siger: Mit dilemma er, at naar jeg traener og faar muskelmasse (hvilket gaar fint) saa faar jeg ogsaa fedt paa maven. Han er tydeligvis i kalorieoverskud.

#1 -> Du kan ikke opbygge muskel uden at tage fedt på(jo, teoretisk kan du, men good luck med det). Kroppen lagrer i første omgang fedt i bugen, så det er logisk du har taget på der. Det er simpelthen nærmest umuligt at have optimal muskelopbyggelse samtidig med at have en flad mave... Så få nu noget muskel på og så kan du tabe dig bagefter.

Link to comment
Share on other sites

Forstår jeg rigtigt hvis jeg læser ovenstående som :

Tag f.eks. 10kg muskler på

Tab dig/start på kcal underskud.

End med at tabe x kg fedt og x kg muskler, men ikke over de 10kg man i første omgang trænede op?

Så man skaber "et midlertidig muskel depot" som man ikke beholder det hele af når man starter på kcal underskudet?

.. lidt snørklet formuleret, men håber det giver mening :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Forstår jeg rigtigt hvis jeg læser ovenstående som :

Tag f.eks. 10kg muskler på

Tab dig/start på kcal underskud.

End med at tabe x kg fedt og x kg muskler, men ikke over de 10kg man i første omgang trænede op?

Så man skaber "et midlertidig muskel depot" som man ikke beholder det hele af når man starter på kcal underskudet?

.. lidt snørklet formuleret, men håber det giver mening :tongue:

Så vidt jeg ved kan du godt tabe dig og bibeholde din nuværende muskelmasse - og muligvis endda øge din muskelmasse ganske lidt. Men det kræver du er meget bevidst om dit indtag af energi. Det burde være muligt at tabe 0,5-1 kg. om ugen uden at miste muskelmasse.

Der er nogle gode artikler der forklare, hvordan på motion online fx:

http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vae...ocent/vaegttab/

Mvh

sunek

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg ved kan du godt tabe dig og bibeholde din nuværende muskelmasse - og muligvis endda øge din muskelmasse ganske lidt. Men det kræver du er meget bevidst om dit indtag af energi. Det burde være muligt at tabe 0,5-1 kg. om ugen uden at miste muskelmasse.

Der er nogle gode artikler der forklare, hvordan på motion online fx:

http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vae...ocent/vaegttab/

Mvh

sunek

Teoretisk set, så kan det godt lade sig gøre, men det er praktisk nærmest umuligt. Du kan jo ikke vide præcis hvor meget energi du forbruger på en dag og dermed ikke hvor meget du skal indtage for at holde muskelmassen. Derudover skal du konstant have mad i maven for ikke at gå i faste og dermed nedbryde muskelmasse. Det er en nærmest umulig opgave, men er nok mulig hvis du konstant overvåger dig selv.

Link to comment
Share on other sites

Det kan godt lade sig at gøre - Norah har lavet en meget god sammenfatning i sid indlæg i tråden "Tab 6kg på 3uger" hvor hun beskriver nogle de principper jeg også haft gode oplevelser med ved vægttab.

Edited by linis
Link to comment
Share on other sites

Saadan som jeg laeser jere svar saa skal jeg altsaa have et mindre kalorieunderskud naar jeg taber mig hvorved jeg vil tabe fedtet og kun noget af muskelmassen??? Og hvis man saa koerer videre med overskud foerst og underskud dernaest for derefter at gentage, saa skulle det varemuligt over tid at opbygge muskelmasse og forblive nogenlunde fedtfri????

Kilroy

Link to comment
Share on other sites

Det kan godt lade sig at gøre - Norah har lavet en meget god sammenfatning i sid indlæg i tråden "Tab 6kg på 3uger" hvor hun beskriver nogle de principper jeg også haft gode oplevelser med ved vægttab.

Det indlæg vil jeg gerne læse og efter at have googlet mig grøn i hovedet, må jeg give op - er du ikke sød at linke til tråden? :blush:

Link to comment
Share on other sites

Snig det fedt du vil af med først, det vil sige et MINIMALT kcal underskud, prøv at droppe en 500 kcal af dit daglige indtag(læs det du i overskud spiser lige nu) hver anden uge, til du på UGENtlig basis kan se der ryger en 100-500 gram kropsvægt, sørg for at få protein NOK, fedt NOK af den rigtige type, og så gode kulhydrater for resten - behold det trænings program du køre med nu, og kæmp for at øge styrken yderligere, som minimum holde på den du har opbygget. Læs Jørgens Storms CUTS (google er din ven, da jeg vidst ikke må linke til den her.)

Når du har tabt det fedt du ønsker, så øg dit indtag igen med samme antal kcal, indtil du kan se, din vægt stiger LANGSOMT...

Hold nøje øje med dine kropskompositioner - begynder der at ryge det mindste muskelmasse under cuttet, så øger du indtaget med 100kcal den første uge og 50 kcal hver uge efter til du cutter rent fedt. Det samme gælder når du igen skal gaine muskelmasse, start med at tillad et LILLE fedt gain, og juster så ned med 50 kcal om ugen, til du gainer vægt men intet fedt(det vil sige ikke mere end du acceptere), har du gainet for meget fedt, så start forfra med cuttet igen...

Det lader sig rent faktisk gøre, helt ok, uden de store problemer - og mange (især motionister) får faktisk bedre resultat på denne måde, frem for at gaine og smide samme fedt og muskelmasse igen og igen, hvilket ofte ses - dertil er der meget der tyder på at det er nemmere at gaine muskelmasse jo lavere fedtprocenten er, sikkert pga af homostasis.

Der er også andre mulige tiltag, men overstående vil være det nemmeste for dig at gå til - tålmodighed, disciplin og hårdt arbejde er dog krævet.

M.V.H

Helio

Teoretisk set, så kan det godt lade sig gøre, men det er praktisk nærmest umuligt. Du kan jo ikke vide præcis hvor meget energi du forbruger på en dag og dermed ikke hvor meget du skal indtage for at holde muskelmassen. Derudover skal du konstant have mad i maven for ikke at gå i faste og dermed nedbryde muskelmasse. Det er en nærmest umulig opgave, men er nok mulig hvis du konstant overvåger dig selv.

Dysp det nævnte er simpelthen noget værre vrøvl, det nævnte forholder sig kun eksakt som du skriver, såfremt man skal zigzagge sig frem til muskemasse og fedttab på SAMME tid. Man kan SAGTENS smide, fedt uden at miste 'så meget som et gram' muskelmasse, også uden at kende det eksakte energi turnover - det handler selvfølgelig bare at regne med en hvis buffer-størrelse - du mister heller ikke muskelmasse, fordi du er i minimalt energiunderskud (faste? som du kalder det - hvilket dog er en forkert forklaring, da du glemmer kroppens buffermekanismer), ikke under de rigtige forudsætninger (læs mit svar oven over.). der er simpelthen tale om en misforståelse af de katabolske processer fra din side af.

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

Hold nøje øje med dine kropskompositioner - begynder der at ryge det mindste muskelmasse under cuttet, så øger du indtaget med 100kcal den første uge og 50 kcal hver uge efter til du cutter rent fedt.

Hvordan opdager man at man mister muskelmasse? Hvis man ikke mister styrke under styrketræning er det så et sikkert tegn på at ens muskelmasse er intakt? Er der andre metoder?

Mvh

sunek

Link to comment
Share on other sites

Hvordan opdager man at man mister muskelmasse? Hvis man ikke mister styrke under styrketræning er det så et sikkert tegn på at ens muskelmasse er intakt? Er der andre metoder?

Mvh

sunek

Nej, det er ikke et sikkert tegn, mine klienter, andre og kender, og jeg selv i øvrigt, øger ofte styrke også under voldsomt kcal underskud pga. af neurale tilpasninger, også under forløb, hvor der med vilje tillades muskel tab. Men ofte forholder det sig modsat, at tegn på styrketab under diæt, KAN være lig muskeltab. Men hele ideen med det er, at jo bedre det går i din styrketræning, jo bedre du er til at holde på styrken, jo bedre vil du være til at holde på muskelmassen, så der skal lidt kamp til.

Som jeg skriver, skal du holde øje med dine kropskompositioner, det vil sige fedt% og vægten sammen er et godt redskab, det samme er målebåndet og spejlet(og digitale billeder selvfølgelig) - jeg anbefaler man bruger alle 4 i forhold til hinanden, og ellers holder en god trænings log.

Jo mere forsigtigt man indleder sit cut, og jo mere tid og tålmodighed man har, jo nemmere er det.

Man skal også bemærke sig, at den approach jeg her forklare, virkelig er den nærmest oversikre metode, hvor man burde være garderet på en hver måde - men den er selvfølgelig ikke absolut optimal i forhold til hvor meget citronen kan presset alt i alt, men for de fleste vil den alligevel være at foretrække - jeg går ud fra hvorfor er indlysende.

M.V.H

Helio

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share