Smerte i knæ


maxpuls
 Share

Recommended Posts

Lige en forhistorie:

For en del år siden faldt jeg og slog mit knæ kraftig på indersiden, så det hævdede meget voldsom. Gik selvfølgelig til læge, som sagde der ikke var tegn på varig skade og det ville fortag sig. Efter en periode hvor knæet var faldet til ro ville jeg starte op med at løbe igen - men måtte blot konstatere at efter 5-10min. løb at mit knæ nærmest låste i smerte. Jeg har siden gentagen gange prøvet at påbegynde løb - men blot med samme resultat hver gang. I perioden har jeg været ved læge et par gange men med samme besked - der er ingen slør i dit knæ eller noget der tyder på skade.

Istedet for løb begyndte jeg at cykle, køre spinning og styrketræne, som jeg kan dyrke uden problemer. Dette var bl.a. i forhåbning om at kunne træne knæet op så jeg igen kunne begynde at løbe.

For godt et år siden valgte jeg så igen at gå til læge da smerten var blevet konstant og ikke kun når jeg løb. Denne gang med det resultat, at jeg fik af vide der helt sikkert var en skade på min menisken. Herefter har jeg fået lavet en kikkertundersøgelse samt scannet knæet flere gange - uden der har kunnet konstateres skade på menisken eller knæet. Det eneste der kunne ses var en lille væskesamling på bagsiden af knæet som man ikke umiddelbart kunne/ ville gøre noget ved. Fik dog besked på at komme igen hvis smerten ikke havde fortaget sig i løbet af et års tid....

Siden har den konstante smerte i knæet fortaget sig.

Jeg dyrker idag stadig cykling, spinning, styrketræning samt vandrer/ klatrer en del i bjerge i mine ferier (også med tung oppakning) uden særlige problemer. Men 5min. løb kan jeg stadig ikke uden knæet låser i voldsomme smerter - som dog efter 2min. let gang har fortaget sig igen.

Noget der har kendskab til ligende og hvad kan mit problem skyldes - og er der mulighed for at jeg kan komme til at løbe igen. Nogen forslag til hvad jeg skal prøve...... :unhappy:

Link to comment
Share on other sites

Jeg dyrker idag stadig cykling, spinning, styrketræning samt vandrer/ klatrer en del i bjerge i mine ferier (også med tung oppakning) uden særlige problemer. Men 5min. løb kan jeg stadig ikke uden knæet låser i voldsomme smerter - som dog efter 2min. let gang har fortaget sig igen.

Jeg ved desværre ikke, hvad din skade skyldes. Men en start kunne være at få løbesko der passer præcist til din fod (det kan man typisk få i specielle løbebutikker hvor man bla bliver filmet men man løber på et løbebånt).

Sørg for at løbe i en skov eller et andet sted hvor underlaget er stødabsorberende - det er mere skånsomt for dit knæ.

Start evt. op med interval træning, hvor du skifter mellem løb og gang og start langsomt op (fx kun 10-12 minutter - jeg ved godt at det er råddent at kører ud i en skov for at løbe en kort tur men se det som en investering i din fremtidige løbetræning).

Mvh

sunek

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share