One armed pull ups, når man begynder


Underwear
 Share

Recommended Posts

Nu har der været en del tråde omkring chinups, pullups og folk der "vist nok kunne tage one arm pullups"...

Så nu fik jeg lyst til at prøve krafter med det (og er egentlig begyndt).

Jeg kan ikke tage en eneste rigtig one arm pull-up, bare så vi har det på det rene :dry:

Jeg læste denne artikel omkring det med at træne sig op til dem: The One Arm Chin-up/Pull-up

Så indtil videre det jeg har gjort er, (har pt. kun trænet 2 gange hvor one arm var med)

Første gang løftede jeg mig op med én hånd på stangen én på håndleddet, jeg slap så håndlæddet og sænkede mig ned - med kun en hånd så langsomt jeg kunne (gik okay, men ikke altid langsomt nok >>faldt nærmest ned i enkelte sæt<<). Det kunne jeg 6x2x1-2 gange.

Anden gang brugte jeg håndklæde som støtte. Der tog jeg 5x2x3.

Er der nogen der har erfaring med tenikker/metoder som er gode for begyndere?

Nu er der sikkert nogen der tænker, "det står jo i artiklen" men jeg ville hører om nogen havde gode/bedre ideer eller programer til det.

Jeg kører WSB (2 split) for tiden, og har tænkt mig at kører one arm øvelser både på biceps dage og ryg dage. Så kommer jeg til at lave tunge one arm øvelser cirka 4 gange i ugen. Er det overkill?

Så kan jeg fortælle til andre der overvejer at begynde. Det river i biceps som et i h****d, men jeg fik dog ikke de vilde doms (fik milde doms). Men det var sikkert pga de lave reps. Det kunne også mærkes en smule i vingerne dagen efter, helt oppe omkring armhulerne. Jeg skulle koncentrere mig meget når jeg skulle lave de excentriske one arms, sikkert både på grund af den manglende styrke og så at det er sindsygt tungt og en ny måde at "løfte"på.

Mit WSB kort

Mandag - Ben, ryg, triceps

Onsdag - Bryst, biceps

Fredag - Ben, ryg, triceps

Lørdag/Søndag - Bryst, biceps

+

Boksning - tirsdag, torsdag, lørdag

Edited by Underwear
Link to comment
Share on other sites

Nu har der været en del tråde omkring chinups, pullups og folk der "vist nok kunne tage one arm pullups"...

Så nu fik jeg lyst til at prøve krafter med det (og er egentlig begyndt).

Jeg kan ikke tage en eneste rigtig one arm pull-up, bare så vi har det på det rene :dry:

Jeg læste denne artikel omkring det med at træne sig op til dem: The One Arm Chin-up/Pull-up

Så indtil videre det jeg har gjort er, (har pt. kun trænet 2 gange hvor one arm var med)

Første gang løftede jeg mig op med én hånd på stangen én på håndleddet, jeg slap så håndlæddet og sænkede mig ned - med kun en hånd så langsomt jeg kunne (gik okay, men ikke altid langsomt nok >>faldt nærmest ned i enkelte sæt<<). Det kunne jeg 6x2x1-2 gange.

Anden gang brugte jeg håndklæde som støtte. Der tog jeg 5x2x3.

Er der nogen der har erfaring med tenikker/metoder som er gode for begyndere?

Nu er der sikkert nogen der tænker, "det står jo i artiklen" men jeg ville hører om nogen havde gode/bedre ideer eller programer til det.

Jeg kører WSB (2 split) for tiden, og har tænkt mig at kører one arm øvelser både på biceps dage og ryg dage. Så kommer jeg til at lave tunge one arm øvelser cirka 4 gange i ugen. Er det overkill?

Så kan jeg fortælle til andre der overvejer at begynde. Det river i biceps som et i h****d, men jeg fik dog ikke de vilde doms (fik milde doms). Men det var sikkert pga de lave reps. Det kunne også mærkes en smule i vingerne dagen efter, helt oppe omkring armhulerne. Jeg skulle koncentrere mig meget når jeg skulle lave de excentriske one arms, sikkert både på grund af den manglende styrke og så at det er sindsygt tungt og en ny måde at "løfte"på.

Mit WSB kort

Mandag - Ben, ryg, triceps

Onsdag - Bryst, biceps

Fredag - Ben, ryg, triceps

Lørdag/Søndag - Bryst, biceps

+

Boksning - tirsdag, torsdag, lørdag

Hvor meget kan du i pull ups med 2 hænder??

Kig evt her:

http://www.dragondoor.com/articler/mode3/7/

http://www.dragondoor.com/articler/mode3/232/

http://www.dragondoor.com/articler/mode3/113/

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan helt sikkert ikke tage den anbefalet mængde pull-ups, som de mener man skal kunne tage før man begynder på one arm.

Men tænkte "fuk it" da jeg kunne tage 2 excentriske one arm...

Jeg har aldrig rigtig maxet i pull-ups, så det må jeg lige få gjort.

Tak for links, de er ikke læst endnu men det gør jeg snart.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil mene at den nemmeste vej til at kunne hive sig op i én arm er vægttab.

Min træning havde kørt på et lavt blus i et års tid, og vægten gået markant ned, da jeg prøvede for sjov. Og så kunne jeg ligepludselig helt uden at træne efter det. Det er selvfølgelig ikke sikkert man lige gider ofre 5kg masse, men det virker.

Ellers eksperiementerer jeg med et program lige nu, for at se om det skulle lade sig gøre at tage 2. Men der er lang vej fra 1 til 2.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er så småt i færd med at smide et par kilo. Har "heldigvis" omkring 5kg overflødigt fedt pt, så håber en halv bliver til en hel når de er smidt. Men jeg gider dog ikke smide muskel masse for det. Så jeg må bare prøve mig frem. Målet er også kun at køre et par stykker (hvis jeg kan flere er det selvfølgelig også iorden :superman: )

Link to comment
Share on other sites

Mange på MOL har brugt mange år på at træne sig op, og næsten alle har til sidst opgivet.

Så du skal på forhånd være forberedt på at det bliver en hård kamp, og måske lægge en plan for 1 eller 2 år.

Held og lykke. :smile:

...og derfor skal jeg kunne tage mindst en om et år fra nu. :superman:

(har sikkert lige tygget mere over en jeg kan sluge :blush: )

Og tak

Link to comment
Share on other sites

hvor meget vejer du?

hvor mange kg. kan du trække i 1 hånd og med 2 hænder? i pulldown eller hvor mange kg. kan du tage på ekstra, og stadig tage 1 armhævning?

så kan vi lettere se hvor tæt på du er.

Edited by Bo th
Link to comment
Share on other sites

Nu er det ikke for at tage modet fra dig men du kan godt forberede dig på at det vil tage lang tid at træne op.

Jeg har selv trænet siden 1991 og er endnu ikke kommet i nærheden af at hæve mig op i en arm.

Hver gang du blir lidt stærkere så blir du også lidt tungere. Så skal du hæve lidt mere vægt op.

Måske det kan lade sig gøre ved at satse al træning på ryg og biceps mod til gengæld at spare al anden unødvendig kropsvægt væk.

Jo lavere kropsvægt jo større relativ styrke med de samme muskler.

Gymnaster vejer heller ikke særlig meget.

Link to comment
Share on other sites

hvor meget vejer du?

hvor mange kg. kan du trække i 1 hånd og med 2 hænder? i pulldown eller hvor mange kg. kan du tage på ekstra, og stadig tage 1 armhævning?

så kan vi lettere se hvor tæt på du er.

vejer vist 86-87kg nu.

Jeg kør ikke rigtig med kabel maskiner når det kommer til ryg øvelser. Det er som det meste af mit andet træning, en pludselig tanke der slå mig "Det vil jeg kunne!!"

Så styrke mæssigt er det sikkert ikke logisk jeg går i krig med det nu.

Jeg har ikke kørt pull ups som et del af mit program, kun chin-ups med 20-25kg (en max på 35kg) men det har selvfølgelig ikke en dyt at gøre med one arms.

Så kan kun gengive den info jeg har. Jeg kan tage 3 med en arm når jeg bruger håndklæde og 2 eksentriske med en arm. Imorgen prøver jeg lige at hive mig op i en arm og ser hvor langt jeg kommer. Om jeg overhovedet flytter mig :dry:

Nu er det ikke for at tage modet fra dig men du kan godt forberede dig på at det vil tage lang tid at træne op.

Jeg har selv trænet siden 1991 og er endnu ikke kommet i nærheden af at hæve mig op i en arm.

Hver gang du blir lidt stærkere så blir du også lidt tungere. Så skal du hæve lidt mere vægt op.

Måske det kan lade sig gøre ved at satse al træning på ryg og biceps mod til gengæld at spare al anden unødvendig kropsvægt væk.

Jo lavere kropsvægt jo større relativ styrke med de samme muskler.

Gymnaster vejer heller ikke særlig meget.

Det var også lidt den tanke jeg havde til at starte med. Men jeg fandt nogle ret store gutter der laver one arms på youtube. Nogle på vitaminer og nogle som virkede til at være clean.

En tidligere kollega som var (spring)gymnast vejede 77kg, det er pt 10kg mindre end mig. Så tror ikke jeg behøver værer meget lettere. Han kunne iøvrigt tage 5.

Jeg kører bare på og ser hvad der sker. Hvis jeg stadig ikke kan tage bare en halv om et år, så dropper jeg det nok. :blush:

Link to comment
Share on other sites

jeg har (er 29) næsten altid kunnet tage 10-14 rep i 1 set af underhånds/skulderbredt greb armhævninger. uden at have trænet dette specielt. blot noget jeg gjorde i ny og næ, for sjov og i konkurrence med venner. Men begyndte for ca. 2 år siden at træne meget meget mere med armhævninger. kunne da tage 15-17 rep.

i dag kan jeg let tage 20, og nogle dage 25 rep. men det er sjældent at jeg prøver at tage mere end 20-22 rep da det går lidt ud over min klatre træning.

jeg træner oftest med ekstra vægt mellem 20-40kg.

du kan se min pr. som pt. er det der står i signaturen. - jeg vejer 63kg. og hænger jeg helt 101% udstrukket og slapper af, kan jeg ikke rykke mig ud af stedet en eneste cm. hvis jeg prøver på oap :-( Kan trække omkring 55kg. i 1armspulldown.

måske kan det lade sig gøre, med en masse exentrisk træning og koncentrisk-assistet. hvis du nøjes med at holde fokus på blot denne ene øvelse. men aner intet om det da jeg aldrig har kunnet tage en.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har da vist bidt mere over end jeg kan sluge :blink:

Troede egentlig med dine (bo th) stats og træning at lige netop sådan en som dig ville kunne tage et par one armed...¿

I smider ikke ligefrem brænde på bålet :tongue:

Men det er nu sikkert meget godt lige at blive mindet om, at OAP ikke bare er noget man bare lige gør.

Men men men... Jeg prøver at blive ved. Så må jeg bare se om det ender i en lille sejers dans eller spildt tid.

Link to comment
Share on other sites

Men det er nu sikkert meget godt lige at blive mindet om, at OAP ikke bare er noget man bare lige gør.
vejer vist 86-87kg nu.

Det svarer bare til at du sætter dig hen i træktårnet og trækker 175 kilo ned til brystet en enkelt gang. Forestil dig hvor mange kræfter du skal have bare i fingrene for at holde den fast.

(Jeg har aldrig set et træktårn der gik over 150 kilo)

Når du så endelig en dag får trukket den ned til brystet så kan kropsvægten godt have sneget sig op på 100 i mellemtiden. For der skal så meget træning til at du godt kan regne med at kroppen har forandret sig lidt henover årene.

Og så er der stadigvæk 25 kilo op til en en-arms ophævning.

Men det er alligevel lykkedes for nogle.

Link to comment
Share on other sites

Lad det være sagt med det samme: jeg kan ikke tage en OAP og er heller ikke helt tæt på.

Men jeg ville gerne kunne og prøver en gang i mellem bare liige for sjov.

Her forrige uge og med lidt for meget vinterflæsk på kroppen og vægten oppe ved 90 lykkedes det for første gang nogensinde at komme fri af bundstillingen - jeg kom godt nok kun op og bøje armen ca. 30 grader, så var det slut men alligevel fremgang.

Det er ekstra overraskende når man tænke på at jeg har trænet ret høj-rep hele vinteren da mit nye center ikke har chin-stativ og med fullstack (kun nær kropsvægt :nono: ) i chinsmaskinerne trækker jeg over 10 reps så decideret tung træning er det slet ikke blevet til.

Jeg har før prøvet at træne målrettet med "en arm og en lillefinger", "en arm og hjælp på håndleddet" og negativer men synes at det er alt for hårdt for led og sener - muligvis fordi jeg er en gammel tosse på snart 40 :blush: Efter tre små overstrækninger på en måned droppede jeg det. Men det tyder jo alligevel på at man kan komme lidt længere selv om man ikke træner det helt specifikt. Så jeg håber stadig på at det en eller anden dag vil lykkedes med denne ultimativt fedeste BW-øvelse.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes sgu at folk her virker lidt for pessimistiske... selvfølgelig er det svært at tage en OAP, men hvis man ikke tror på det, er det selvfølgelig helt sikkert at det aldrig lykkes. Kan kun sige til dig underwear, at du bare skal give den hele armen!

Jeg har selv det sidste stykke tid gået og leget med tanken om at lave OAP, og de sidste 3-4 måneder trænet mere eller mindre specifikt for det. Jeg startede selv op med at træne med få gentagelser og mere vægt (med begge arme) for at få noget grundstyrke. Jeg er nu også gået i gang med negative en arms og assisterede en arms med reb. Jeg er stadig et stykke fra målet, men jeg er sikker på at det nok skal lykkes. Pt kan jeg tage en OAP med 5kg bundet i rebet (som vist i den artikel du linker til).

God kamp skal det lyde herfra! Og meld gerne tilbage når resultaterne begynder at melde sig

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

feeee´ undskyldning for at nappe noget discotræning :4flex: :4sport:

Er i øvrigt selv besgyndt at træne det specifikt igen, men må allerede sande at det er hård kost - senene i min højre underarm brokker sig så jeg kommer til at drosle lidt ned i hyppighed.

Men jeg tror ikke at en halv oap er urealistisk men jeg er noget bekymret for den sidste halve da alt over 90 grader er markant tungere end under.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share