Fedtet, skal væk..


christianlauge
 Share

Recommended Posts

Hej MOL'er

Jeg har nu trænet og trænet, og løbet og løbet... Og jeg har tabt mig 10 kg ;)

Men nu har jeg også fået blod på tanden.

Mine mavemuskler kan mærkes uden jeg spænder dem, og når jeg trækker skindet/fedtet ned kan man se Pack'sene, MEN... det er kun når jeg trækker det ned.

Hvad skal jeg gøre for at få dem mere synlige.

( Ved godt alt det med lav fedtprocent, og muskelmasse )

Det er maven, og brystet jeg går efter. :)

Hvilke former for cardio smider man mest fedt ved, uden at tabe muskelmasse?

På forhånd tak

Edited by christianlauge
Link to comment
Share on other sites

Hej Christian,

Du giver faktisk selv svaret - lav fedtprocent og muskelmasse. Punktslankning er et ikke-eksisterende fænomen. Der er ikke én form for cardiotræning der er dominerende mht. fedtforbrænding ift. andre. Det er kun intensiteten, der er bestemmende for, hvor meget du forbrænder. Jo højere puls, jo større fedtforbrænding.

Mvh

Kenneth

Link to comment
Share on other sites

Hej Christian,

Du giver faktisk selv svaret - lav fedtprocent og muskelmasse. Punktslankning er et ikke-eksisterende fænomen. Der er ikke én form for cardiotræning der er dominerende mht. fedtforbrænding ift. andre. Det er kun intensiteten, der er bestemmende for, hvor meget du forbrænder. Jo højere puls, jo større fedtforbrænding.

Mvh

Kenneth

Hvad bygger du det postulat på? Det er rigtigt, at man forbrænder mere ved højere intensitet, men jeg har da hørt, at forbrændingen ved en høj intensitet i høj grad stammer fra kulhydrat, hvorimod lav intensitet forbrænder en større grad fedt.

Link to comment
Share on other sites

Hvad bygger du det postulat på? Det er rigtigt, at man forbrænder mere ved højere intensitet, men jeg har da hørt, at forbrændingen ved en høj intensitet i høj grad stammer fra kulhydrat, hvorimod lav intensitet forbrænder en større grad fedt.

Energikilden under selve arbejdet er mindre interessant, da det i det lange løb altid vil være fedtdepoterne der skal dække et underskud.

Ud over det har du dog hørt rigtigt, men læs lige her:

http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vae...braendingszone/

Link to comment
Share on other sites

Energikilden under selve arbejdet er mindre interessant, da det i det lange løb altid vil være fedtdepoterne der skal dække et underskud.

Lige præcis - mit svar var måske lidt for forenklet. Der skal naturligvis også, blandt andre faktorer, tages højde for et tidsperspektiv, både set over lang tid samt under det enkelte træningspas. Det er det samlede kalorieforbrug, der er bestemmende for, hvor meget man forbrænder.

Hvis en person hver dag træner 1 time ved 80 % makspuls, og herved forbrænder totalt 700 kilokalorier, vil samme person i løbet af f.eks. en måned have forbrændt præcis det samme, som hvis personen trænede 1½ time om dagen ved 70 % makspuls med en total forbrug på 700 kilokalorier.

Med hvis personen træner en time om dagen, vil denne efter en måned have forbrændt mere, hvis træningen hver dag foretages med en puls på 80 % frem for 70 %. Derfor vil den "øjeblikkelige fedtforbrænding" indirekte være bestemt af intensiteten.

Link to comment
Share on other sites

Det er kun intensiteten, der er bestemmende for, hvor meget du forbrænder. Jo højere puls, jo større fedtforbrænding.

Dvs. at jeg skal løbe hurtigere, og længere, i en høj itensitet?

Wopper : [hvorimod lav intensitet forbrænder en større grad fedt]

Dvs. jeg skal løbe længere? eller langsommere?

Edited by christianlauge
Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene, men hvilke former for cardio laver i selv?

Jeg spinner 8 - 12 timer om ugen, da det er sjovt og er mindre belastende for bla. led end konventionel løbetræning, som jeg dog også dyrker en del - både i det fri, samt på løbebånd. Løbetræningen er både i form af udholdenhedstræning samt VO2maks intervaltræning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg spinner 8 - 12 timer om ugen, da det er sjovt og er mindre belastende for bla. led end konventionel løbetræning, som jeg dog også dyrker en del - både i det fri, samt på løbebånd. Løbetræningen er både i form af udholdenhedstræning samt VO2maks intervaltræning.

Det vil sige 1-2 timer spinning hver dag??

Jeg skal selv om en ½ time spinne, det er dog kun 35 minutter..

Skal jeg forlænge det lidt? altså så jeg kører med lav intensitet, "meget" længere?

Link to comment
Share on other sites

Dvs. at jeg skal løbe hurtigere, og længere, i en høj itensitet?

Det vil nok være vanskeligt både at øge hastighed og længde på samme tid. Men over tid, vil du komme til at kunne løbe både hurtigere og længere (og "længere hurtigere").

En af de bedste måde at forbedre hastigheden på, er VO2maks-træning, hvor du øger grænsen for dit maksimale iltoptag. Se evt. her

Det vil sige 1-2 timer spinning hver dag??

Jeg skal selv om en ½ time spinne, det er dog kun 35 minutter..

Skal jeg forlænge det lidt? altså så jeg kører med lav intensitet, "meget" længere?

Det kommer an på, hvad dit mål med træningen er. Jeg spinner typisk minimum 2 timer af gangen og løber ofte en time efterfølgende, da jeg sigter efter at forbedre min tid på marathon. Derfor kører jeg lange træningspas. (Train as you fight - fight as you train!) Mine foretrukne spinninginstruktører er således også "triathlon"-instruktørerne som eksempelvis Lasse Träff og Chris McDonald, der kører længere serier med samme intensitet.

Vil du bare have det sjovt, og få forbrændt en masse på kort tid, vil du måske foretrække at fyre den helt af på en enkelt time hos de konventionelle "Spin-Spin"-instruktører, der kører kortere serier med mere skiftende intensitet.

Men prøv dig lidt frem og find ud af, hvad du synes bedst om - det vigtigste er trods alt, at det er sjovt! :smile:

Link to comment
Share on other sites

Dvs. at jeg skal løbe hurtigere, og længere, i en høj itensitet?

Wopper : [hvorimod lav intensitet forbrænder en større grad fedt]

Dvs. jeg skal løbe længere? eller langsommere?

Hvis du løber indtil du har forbrændt 500 kalorier, så vil du have forbrændt mest fedt, hvis du har løbet dit løb på 1 time, hvorimod du vil have forbrændt mest kulhydrat, hvis du har løbet dit løb på en halv time. Mit indlæg var ikke ment som et råd om, at du bør løbe langsommere. Hvis du løber de 500 kalorier på en halv time, så vil du i det lange løb spare tid, og nok også forbrænde flere kalorier. Så løb bare hurtigt. Så længe du er i kcal-underskud, vil du tabe dig. (:

Link to comment
Share on other sites

Hvilke former for cardio smider man mest fedt ved, uden at tabe muskelmasse?

Når jeg træner med pulsur har jeg bemærket at når jeg giver god gas gør det ikke den store forskel på om jeg løber, spinner eller ror. Så gør det du synes bedst om - eller gør som jeg og træn lidt blandet, så kommer du ikke så let til at kede dig.

Men sørg også for at træne dine muskler så du holder dem ved lige når du er i energiunderskud samtidigt med at du får nok protein.

sunek

Link to comment
Share on other sites

Energikilden under selve arbejdet er mindre interessant, da det i det lange løb altid vil være fedtdepoterne der skal dække et underskud.

Jeg forstår ikke rigtig din sætning MaxP. Hvad mener du helt præcist?

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår ikke rigtig din sætning MaxP. Hvad mener du helt præcist?

Som folk tidligere har skrevet så vil energien under højintens cardio overvejende komme fra glykogen under arbejdet, hvor det under lavintens i højere grad kommer fra fedt.

Min pointe er så at det i store træk er af mindre betydning, og at det er det totale kalorieforbrug der er vigtigst, fordi set over en længere periode, så er det primært fedtdepoterne der må dække det underskud man får skabt.

Link to comment
Share on other sites

Som folk tidligere har skrevet så vil energien under højintens cardio overvejende komme fra glykogen under arbejdet, hvor det under lavintens i højere grad kommer fra fedt.

Min pointe er så at det i store træk er af mindre betydning, og at det er det totale kalorieforbrug der er vigtigst, fordi set over en længere periode, så er det primært fedtdepoterne der må dække det underskud man får skabt.

Ok så er jeg helt med.

Kosten har jo en hel del at sige når man snakker vægttab og jeg er helt enig med dig på det punkt. Dog er det for nemt at sige at højintens cardio forbrænder kulhydrater og lavintens forbrænder fedt. Det hænger temmelig meget sammen med, hvordan kosten er sammensat. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg ikke læst alle indlæg, så jeg beklager hvis det allerede er sagt, men ved høj intensitet forbrænder man i høj grad glykogen. Dog har høj intensitet den evne at det lige skruer stofskiftet i vejret de efterfølgende timer og så vidt jeg ved er det omkring 24 timer hvor kroppen forbænder og her er det fedtdepoterne der rasler af. Så hvis man vil tabe sig er det træning med høj intensitet der er svaret og hvis man træner så hårdt behøver man ikke bruge så mange timer på det:D

Edited by StefDue
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share