Junkfood Science


maggishness
 Share

Recommended Posts

Hej alle, skriver fra Australien, saa undskyld for manglen af danske bogstaver :) ogsaa en undskyldning hvis dette emne ville have vaeret bedre i en anden del af forummet, var ikke sikker.

Jeg kunne godt taenke mig at hoere nogle kommentarer til Junkfood Science fra de kloge hoveder herinde. Det er en kvinde, der bruger sin tid paa at kigge nye studier og ny politik omkring vaegt og sunhed efter i soemmene, og mange af hendes synspunkter er, efter min mening, meget interssante, selvom de gaar imod 'hvad vi alle ved'. Hvad siger I?

Link to comment
Share on other sites

Måske skulle du specificere hvad det er du vil have os til at kommentere på da det er en meget omfattende blog du henviser til :)

Hmmm...det har du ret i :)

Jeg taenkte fx. paa hendes 'obesity paradox' serie og 'I think therefore I am' serie, hvor hun spekulerer i, hvordvidt sundhedsproblemer, der often tilskrives fedme, maaske har andre aarsager (fx. stress).

Eller hendes syn paa overspisning i relation til fedme her og mth til risikofaktorer og hvorvidt det hjaelper at proeve at faa folk til at tabe sig.

Hun siger her at "There is no credible evidence to support the belief that anyone dies 'of fat.'" Hvad siger I til den bemaerkning?

Link to comment
Share on other sites

hej maggishness, jeg har kigget lidt på bloggen og synes faktisk der er flere spændende artikler, som virker baseret på videnskabelige kilder... Imidlertid mangler der jo nogle mellemregninger, som f. når der står på siden:

"The commonly held belief that obese people can simply decide to eat less and exercise more to control their weight is “at odds with substantial scientific evidence illuminating a precise and powerful biological system that maintains body weight within a relatively narrow range (10-20 pounds),” he [Dr. Jeffrey M. Friedman, M.D., Ph.D., head of the Laboratory of Molecular Genetics at Rockefeller University] said." Fra nederst på denne side: http://junkfoodscience.blogspot.com/2008/0...lieve-that.html

.. det forklarer jo altså ikke hvorfor der bliver flere og flere overvægtige i verden... og tidsrammen for denne udvikling er så kort at det er nulevende personer der er gået fra at være normalvægtige til at være overvægtige - og det hænger ikke sammen med at kroppen skulle have en så stærk kodning for en bestemt vægt.

Alene af den årsag at der er den slags udmeldinger på bloggen gør at jeg mener den skal tages med et meget, meget stort gran salt - for det placerer den i ligaen af konspirationsvidenskab der ynder at fortælle os at "intet er som vi har fået det at vide".

Jeg er ikke så velbevandret i det her videnskabelige felt som andre her på forummet er, men jeg ved da så meget, som at der er masser og masser af undersøgelser der viser at det er farligt at være overvægtig. (Men farligere at være inaktiv). Desuden er der andre farer end at dø - man kan f.eks. få en virkelig lousy livskvalitet ud af at være overvægtig.

Brug bloggen hvis du synes den er underholdende, men husk at søge andre kilder til viden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share