Fedme og mæthedsfornemmelse


ChristianLykke
 Share

Recommended Posts

Der findes nogle teser om, at det er en ødelagt/forstyrret mæthedsfornemmelse, der kan være en af årsagerne til udviklingen af fedme.

Noget af det der bruges til at underbygge disse teser, er børns evne til at regulere deres energiindtage efter behov.

Kroppens evne til at regulere sig selv benævnes ”The wisdom of the body” og betragtes som en medfødt evne til at opfange og handle i overensstemmelse med kroppens sult- og mæthedssignaler (Ogden, 2003). Forfatterne hævder, at mennesket fødes med en evne til at regulere sit kalorieindtag, således at indtaget modsvarer det, som kroppen biologisk set behøver for at kunne vokse og opretholde sin eksistens (Birch, 1998a; Ogden, 2003). Et argument for at kroppens energiindtag som udgangspunkt er selvregulerende er, at spædbørn og mindre børn generelt set er gode til at regulere deres energibalance (Mela, 2001). Det fremhæves, at børn spiser, når kroppen har brug for at få tilført energi, og at de holder op igen, når kroppens energidepoter er fyldt tilstrækkeligt op (ibid.). Det ses ligeledes, at småbørn, der har indtaget meget energi fra et måltid, kompenserer for den store energimængde ved at spise mindre ved det efterfølgende måltid (Birch, 1998a). Henover en 24-timers periode varierer børns energiindtag fra måltider med cirka 40 %, mens variationen i kalorieindtaget henover flere dage kun er på 10 %.

Jeg har ikke set empiri på disse undersøgelser, men hvis der er hold i dem, giver det efter min mening ingen garanti for at det samme gør sig gældende for voksne.

Endvidere er en variation på 10 % over ”flere” dage også meget og ingen garanti mod fedme.

Er der nogle der kender til andre undersøgelser på området?

Kilder:

Birch, L.L. (1998a). Development of food acceptance patterns in the first years of life. Proc Nutr Soc 1998: 57(4):617-624.

Mela, D.J (2001). Determinants of Food Choice: Relationships with Obesity and Weight Control. Obesity Research. 2001:9:4(sup.):249S-255S.

Ogden, J. (2003). The psychology of eating. From healthy to disordered behavior. Blackwell Publishers Ltd. Oxford.

Edited by ChristianLykke
Link to comment
Share on other sites

Ved ikke om jeg misforstår dig, men det er da relativt anerkendt at energiindtaget reguleres af CNS og mange mulige markører involveret i dette er allerede identificeret og mange flere på vej i de kommende år.

Søg evt på "leptin" bare i dette underfora. Medmindre jeg misforstår dit indlæg.

Link to comment
Share on other sites

Ved ikke om jeg misforstår dig, men det er da relativt anerkendt at energiindtaget reguleres af CNS og mange mulige markører involveret i dette er allerede identificeret og mange flere på vej i de kommende år.

Søg evt på "leptin" bare i dette underfora. Medmindre jeg misforstår dit indlæg.

Takker :4thumbup:

Nu er mit område psykologien og ikke fysiologien, så jeg søger lidt flere informationer på det fysiologiske område, hvad angår mæthedsfornemmelse og regulering af energiindtag.

Noget af det jeg finder interessant, er at det er en utrolig balance, at skulle holde den samme vægt. Et meget lille energi overskud på ca. 60 kcal pr. dag, kan føre til 30 kg vægtøgning på 10 år. Altså et glas juice "for meget" eller 15 minutters "for lidt" motion om dagen, kan medfører svær fedme på sigt.

Link to comment
Share on other sites

Noget af det jeg finder interessant, er at det er en utrolig balance, at skulle holde den samme vægt. Et meget lille energi overskud på ca. 60 kcal pr. dag, kan føre til 30 kg vægtøgning på 10 år. Altså et glas juice "for meget" eller 15 minutters "for lidt" motion om dagen, kan medfører svær fedme på sigt.

:blink: Godt jeg har droppet juicen... (det' gazzz) :tongue:

:bigsmile: Interessant emne ellers....

Link to comment
Share on other sites

Takker :4thumbup:

Nu er mit område psykologien og ikke fysiologien, så jeg søger lidt flere informationer på det fysiologiske område, hvad angår mæthedsfornemmelse og regulering af energiindtag.

Noget af det jeg finder interessant, er at det er en utrolig balance, at skulle holde den samme vægt. Et meget lille energi overskud på ca. 60 kcal pr. dag, kan føre til 30 kg vægtøgning på 10 år. Altså et glas juice "for meget" eller 15 minutters "for lidt" motion om dagen, kan medfører svær fedme på sigt.

Ja organismens (såvel dyr som mennesker) evne til at opretholde et kostant indre miljø under kontinuerlig tilpasning til de udefrakommende stimuli den udsættes for er beundringsværdigt. Begrebet benævnes "homeostase" og er et centralt begreb inden for biologien.

Energiregulering af blot en af MANGE processer der underligger dette. Da det primært er hjernen du er interesseret i, kan jeg VARMT anbefale at købe "Neuroscience exploring the brain", Bear, Connors og Paradiso, 2007, for at få den biologiske vinkel på dine interesser. Bogen er utrolig pædagogisk, velskrevet uden at gå på kompromis med kvaliteten. (kan købes billigt online).

Mht dit nævnte eksempel, skal du huske "renters rente", altså et øget energiindtag på 60kcal bliver hurtigt til et nyt ligevægtsindtag, hvorved det igen skal øges osv osv. :smile:

Edited by -Elvirus-
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share