Madplan som virkelig virker


YoGz
 Share

Recommended Posts

Hejsa folkens..

Jeg har kigget lidt på to madplaner, men er i tvivl om hvilken der vil være den perfekte til mig..

_____________________________________

Lidt fakta om mig:

Vægt: 76,5 kg

Højde: 181

lidt kraftig bygget - men har lidt fedt på maven som jeg vil af med ;)

_____________________________________

Morgen:

300 g yoggi pærer/banan + 50 g müsli fra kornkamret

Mellemmåltid:

1 rugbrød med 30 g pålæg

1 æble eller banan

Frokost:

3 rugbrød med ca 114 g pålæg

300 g salat (Iceberg + agurk + peber)

Mellemmåltid:

1 rugbrød med 30 g pålæg

1 æble eller banan

Aftensmad (tidlig)

250-300 g kød

300 g salat (Iceberg + agurk + peber)

150 g kartoffel

sauce

Aftensmad (Sent)

3 Rugbrød med 114 g pålæg

300 g salat (Iceberg + agurk + peber)

Mellemmåtid (Tidlig)

1 æble

1 banan

Eller også har jeg kigget på denne:

Morgen

a) 3 dl skummetmælk med 2 dl havregryn (70g). 1 stk. frugt(banan).Ca. 1 dl friskpresset appelsinjuice (saft af 1 appelsin)

B) 2 grove rundstykker (ca. 100g) med 15g smør, 1 æg, 3 dl skummetmælk

Formiddag

1 stk. frugt eller grønt (frit).

Frokost

a) brød: 2-3 skiver rugbrød (max. 120g)

min. 150g grønsager som pynt eller salat

vælg 2 af følgende forslag samt spis 1 banan til.

1) 60 g middagsrest

2) 1 æg

3) 1 avokado

B) salat af: min. 200g grønsager (alle slags) med 120g kød/2æg, samt 2 dl kogt pasta og ½ dl mager dressing. Pasta kan byttes til 100g groft brød.

c) varm ret:ca.100g kød (=1 hakkebøf)/fisk med min. 200g grønsager. Max. 1 dl mager sovs. 4 kartofler (150g)/2 dl (ca. 100g) kogt pasta/kogt ris (60g rå)/80g brød. Evt. 1 tsk. rapsolie/olivenolie til tilberedning

Eftermiddag

a) 1 skive rugbrød (50g)/2-3 stk. knækbrød/3 stk. wasa crips med 4 skiver kødpålæg

Gerne 1 stk. frugt (100-150g)

B) Eller vælg en af de andre forslag fra udleveret liste med mellemmåltider side 1 og x mængden med 2

Efter træning

½ l. drikkeyoghurt max. ½ time efter træning

Aften

Varm mad: 150 g magert kød eller fisk(alle slags)/ret med 3 æg

4 stk kartofler (200g) eller 60g rå ris eller pasta (3 dl kogt)/100g brød.

min. 200g grønsager (bør fylde 2/5 af tallerkenen) heraf 1 gulerod.

2 tsk. rapsolie(10g)/olivenolie til tilberedning eller dressing. Kan ombyttes til 1 spsk. pesto/25 g sorte oliven/65 g grønne oliven.(15 stk.)/1½ spsk. frø/½ avokado.

1 dl mager jævnet sovs med max. 5% fedt.

______________________________________

Hvilken vil i tro vil passe bedst til mig, og jeg vil gerne tabe mig oki hurtigt - og ang. sulten det er intet problem, så jeg lige pludselig får et ædeflip - kan sagtens holde sulten ud ;)

eller vil i forslå en helt anden?

Link to comment
Share on other sites

hvis kalorierne er den samme er det jo bare at vælge den der tiltaler dig bedst...

du kan eventuelt søge på krop&kost her på forum'et. det er et excel ark hvor du kan indtaste madvarer og så på den måde se hvor mange kcal du indtager om dagen - eller se hvor meget de to kostplaner anbefaler dig at spise.

men umiddelbart vil jeg mene du skal indtage omkring 2500-2000kcal afhængig af aktivitetsniveau

men husk at ting tager tid.

held og lykke

Link to comment
Share on other sites

Hejsa

Gør det lidt nemmere for dig selv at tabe dig:

Forbrænd mere energi, end du indtager. Det er en del mere simpelt end alt det der tryllekunst med lidt groft brød med persille og minus hvidt brød, slik og smør.

I bund og grund er det et spørgsmål om energiindtag - hvad du putter i munden. Den første filosofiske lærersætning, der kom til mig, var Jokeren, der rappede "her er en slankekur, hold op med at æde!", og selvfølgelig er det rigtigt, hvad han siger. Men det er forfærdeligt usund og der er 100.000 flere fordele ved at komme ud af røret og "løbe igennem". Så god fornøjelse med kampen og hvis du virkelig får løbet igennem (man starter selvfølgelig et sted og forbedrer sig gradvist), så vil du også kunne mærke helt automatisk, hvad det er for en slags mad, din krop har brug for. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hej YoGz

Jeg vil gerne sige tak fordi du videre føre min kost plan og de forslag som jeg har fået :laugh:

Jeg følger selv den første plan og jeg har indtil videre tabt mig 1 kg uden at dyrket sport som jeg skal igang med i morgen i Fitnessdk i vejle. Men hvilken en er helt op til dig, men det er jeg synes personligt at min den virker godt. Jeg spiser meget kød når jeg holder tidligt fri fordi så jeg kan holde på min muskelmasse. Det er en vigtig ting i det du skal igang med.

Jeg ville lige skrive dette

med venlig hilsen

Christian

Link to comment
Share on other sites

hej yogz!

Jeg har lige brugt 'lidt' tid (= over en time tog det sq :blush:)på at skrive min madplan ned for i dag - jeg tænkte nemlig at du og måske andre kunne bruge den. Jeg synes de forslag du har skrevet ned er lidt for upræcise - hvad er f.eks. "114 g pålæg" - der er stor forskel på om det er rejesalat eller røget filet.

Tjek den her: http://www.motion-online.dk/fora/index.php...;showentry=9143

Vær lige opmærksom på at man ikke kan køre længere tid på 1500 kcal om dagen. Jeg har foreløbig gjort det 6 uger og kan godt mærke at depoterne er ved at være drænet. Men to uger kan du gøre det uden problemer skulle jeg mene, alt efter hvor aktiv du er etc.

Håber det kan bruges. Og held og lykke med projektet.

Link to comment
Share on other sites

Uhh alle sammen! jeg siger mange tak for hjælpen - virkelig noget jeg har kunne bruge til noget..

og specielt tak til dig holme, fordi du har gidet og bruge så lang tid for at skrive en så detaljeret madplan til mig - den er som du selv siger lidt mere beskrivende, og forståelig ..

Jeg tror jeg vil begynde på din madplan :D

Siger endnu engang tak til jer alle :D

Link to comment
Share on other sites

hej yogz!

Jeg har lige brugt 'lidt' tid (= over en time tog det sq :blush:)på at skrive min madplan ned for i dag - jeg tænkte nemlig at du og måske andre kunne bruge den. Jeg synes de forslag du har skrevet ned er lidt for upræcise - hvad er f.eks. "114 g pålæg" - der er stor forskel på om det er rejesalat eller røget filet.

Tjek den her: http://www.motion-online.dk/fora/index.php...;showentry=9143

Vær lige opmærksom på at man ikke kan køre længere tid på 1500 kcal om dagen. Jeg har foreløbig gjort det 6 uger og kan godt mærke at depoterne er ved at være drænet. Men to uger kan du gøre det uden problemer skulle jeg mene, alt efter hvor aktiv du er etc.

Håber det kan bruges. Og held og lykke med projektet.

Hej Holme :-)

Jeg kiggede lige din madplan for inspiration... kan se, at du deler dine måltider op i %-dele af totalt kalorieindtag. Er der en slags "standard" for, hvordan man bør fordele kalorieindtaget? Har nemlig personligt en dårlig vane med at spise mest sidst på dagen, men når jeg følger en plan, jeg har lagt på forhånd, så går det som regel bedre, så det vil jo være oplagt at lave en inddeling som dig!!!

Link to comment
Share on other sites

Hej Holme :-)

Jeg kiggede lige din madplan for inspiration... kan se, at du deler dine måltider op i %-dele af totalt kalorieindtag. Er der en slags "standard" for, hvordan man bør fordele kalorieindtaget? Har nemlig personligt en dårlig vane med at spise mest sidst på dagen, men når jeg følger en plan, jeg har lagt på forhånd, så går det som regel bedre, så det vil jo være oplagt at lave en inddeling som dig!!!

Ved ikke om det er en regl, men jeg går altid efter:

Morgenmaden ca. 20%

Frokosten 25 %

Aftensmaden ca. 25 %

De resterende ca. 30 % af energien bliver placeret på mellemmåltider. Jeg spiser aldrig efter kl 19:30.

Link to comment
Share on other sites

Ved ikke om det er en regl, men jeg går altid efter:

Morgenmaden ca. 20%

Frokosten 25 %

Aftensmaden ca. 25 %

De resterende ca. 30 % af energien bliver placeret på mellemmåltider. Jeg spiser aldrig efter kl 19:30.

Nu siger man jo, at morgenmaden er vigtigst. Så det er huleme ikke meget, der blir' spist her !

Morgenmad som en konge, middag som en prins, aftensmad som en fattig !

Betina

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share