Overbelastning af knæ. igen igen


Jens A
 Share

Recommended Posts

Halløj i stuen.

Ved godt at der er mange emner om dette, men fik ikke rigtigt noget nyttigt svar., så nu prøver jeg lige.

Er bange for at mine knæ er alvorligt ramt af overbelastning.

Jeg er ikke rigtigt haft problemer med knæene før indtil jeg begyndt at køre med post, vel og mærket i bil, så der er megen ind-og ud stignig af bilen dagen igennem.

Alt hvad der hedder benbøj har været på standby i flere uger nu.

Er godt klar over at belastningsskader kræver ro, men det er bare lidt problematisk når jeg har det arbejde.

Knæbind er i brug for at holde knæene varmene dagen igennem, men kan ikke rigtigt se det som en løsning på det?

Tænkte om det kunne være en idé at påbeyndet lidt med cykling nede i centeret for at "vende" knæene til mere belastning, eller ville det være en dårlig idé?

Alle svar er velkommen:-)

Link to comment
Share on other sites

Nu findes der jo sener hele vejen rundt knæet! snakker vi foran eller på ydersiden?

Behandling er typisk at undgå aktiviteter der generer. Evt specifik styrketræning der belaster den aktuelle sene (udført meget langsomt og kontrolleret hvor senen holdes under konstant belastning med en ralativt høj belastning ca 70-85% af din 1RM).

Bruger selv en creme der lindrer (den jeg bruger indeholder arnica og en hel del andre urte ekstrakter).

Link to comment
Share on other sites

Tag til lægen med det. Det kan være mere kompliceret end som så, lige at slå fast hvad der er galt. Desuden kan din læge give dig en henvisning til fysioterapeut (så er omkostningerne fradragsberettiget hos sygesikringen Danmark), og evt. sætte dig på en tabletbehandling med et anti-inflammatorisk præparat.

Ind til da: Hold benene i ro og undgå alt, der fremprovokerer smerten. Knæbind er nok også en god idé, fortsat.

Link to comment
Share on other sites

For det første. Muligheden for at gætte på hvad der er galt med dig er lig nul. Ud fra de givne oplysninger. så det vil jeg holde mig fra.

Men inden du får kontakt til en proffesionel behandler så skal du i mellemtiden sørge for at holde dig igang med stille og rolig træning dvs. alt som ikke provokerer dine smerter og som ikke forværrer dine smerter dagen efter. Eks cykling med let belastning, udspænding, svømning og lign.

når du har lidt mere vished om hvad der er problemet, så kan du begynde at målrette din tråning lidt mere.

Hilsen Gribben

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share