Kalorier eller Kilojoule?


Claus B
 Share

  

83 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Kilojoule - det siger sig selv, idet det er den officielle moderne enhed for energi. Kcal er en forældet og ulogisk enhed for energi.

I sammen åndedrag kan ævnes watt, der er den officielle moderne enhed for effekt. Den gamle var hestekræft. HesteKRÆFT, det siger hvis det hele. En hestekræft er ikke en kræft men en effekt.

PS: Det kan også lige nævnes at vi faktisk bruger meter og kg, og meget mere af sammen skuffe. ;)

Link to comment
Share on other sites

det burde nemlig sige sig selv, men gør det sjældent :(

når folk omtaler energi i det talte sprog, er det næsten altid kalorier - hvormed de faktisk mener kilokalorier.

At det så også er forældet og ikke bør bruges er tilsyneladende ikke almindeligt kendt :(

Når det gælder det skrevne sprog, så er det vel ca. 50:50 - mellem kj og cal.

Og man skulle jo ellers tro, at det var let nok at benytte den rigtige, eftersom begge tal altid står sammen :)

Men selvf. kan man have sin grund til at foretrække kalorier - fx. definitionen af en kalorie:

den mængde energi, der skal til for at varme et gram vand 1 grad op fra 14,5 grader celcius... hvis jeg husker korrekt :)

Link to comment
Share on other sites

Claus B. Du husker rigtigt :)

Jeg ved ikke rigtigt om der findes en god og en dårlig måde at snakke energi på. Jeg plejede at regne i Joule men er stille og roligt gået over til Kalorier, for det virker som om det er nemmere at snakke med andre på den måde. Jeg har den opfattelse at kalorier er klart det mest anvendte.....

Link to comment
Share on other sites

Jeg benytter altid kilojoule pga. det er den officielle internationale energienhed og at kilokcal enheden blev afskaffet for mange år siden. Men den lever stadig videre i befolkningen og så længe den gør det er den jo ikke død. Det tager lang tid at udskifte kan man bare konkludere.

Men sådan er det med så mange ting fx. hedder det heller ikke folinsyre men folsyre, men klart flest benytter betegnelsen folinsyre.

Link to comment
Share on other sites

Helt klart kalorier.

Det er er det, de fleste bruger.

Joule tilhører SI-systemet, som anvendes inden for naturvidenskab. Men det er ikke noget argument for, at almindelige mennesker pludselig skal til at dele tallene med 4,2, for at sætte dem i forhold til noget de kender.

Jeg har købt en "Kalorietabel" hos Statens Information. Den indeholder 10-15 oplysninger om de mest almindelige fødevarer. Men energien oplyses kun i Joule. Det er efter min mening udtryk for arrogant systemtænkning.

De, der har lavet tabellen, ved udemærket godt, at de fleste tænker i kalorier. Så hvorfor ikke give tallene i både kJ og kcal?

Det virker, som et forsøg på at presse noget igennem, som kun glæder de bureaukrater, som har besluttet at skifte til kJ.

Hvis mit indlæg virker lidt agressivt, er det nok fordi, den slags gør mig pisse sur. Det gælder i øvrigt også "det "ny komma".

Nå, så fik jeg luft.

Link to comment
Share on other sites

Forskellige enheder til angivelse af længe, højde, bredde, vægt, rumfang, temperatur, dato... Alt sammen latterligt, komplet unødvendigt og en evig kilde til fejl og misforståelser. Ligeledes alt sammen på grund af stivstikkere og konservative neanderthalere, der nægter at anerkende det snedige i eet system - insisterer på at hænge fast i fortidens støvede systemer, der medfører . De skulle have deres løn udbetalt i værdiløse rigsdaler, skulle de! :D

Med linierne trukket hårdt op (som jeg kan lide det :D ), så må jeg jo indrømme det tager det tid at indføre nye enheder... Men lad os dog blive enige om det snedige i et fælles format og bruge det, så vi kan få udfaset det gamle bras.

- Klaus (der ikke har forstået det nye komma)

Link to comment
Share on other sites

Kalorier, mil, tommer, favne, tønder land, pægle, parsec, pund, curie, hestekræfter... :D

Nemlig !!

Nu da folk åbenbart er så forelskede i fuldkommen latterlige og mærkelige angivelser, så vil jeg godt lige have nogen til at oversætte disse oldnordiske udtryk til standard SI-enheder.

Jeg forbrændte 3000 kcal efter en tur på 3,3 mil, og 17 tommer. Under turen fik jeg drukket drukket 0,02 favne skummetmælk mens jeg gik på en plæne med størrelsen 0,3 tønder: Senere på aftenen nappede jeg 4,5 pægle øl, mens jeg så på en stjerne 1.140 parsec væk, der udsendte en stråling der ramte mig med 230 curie.

:tongue::devil: <_< :D :lol:

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Ja selvfølgelig skal vi bruge kJ på sigt.

Men så længe de fleste, eller bare en stor del af befolkningen tænker i kalorier, er det altså smart at informere i begge enheder.

kJ er selvfølgelig mest logisk i forhold til vore øvrige måleenheder. Fysik må være et helvede for amerikanere, hvis de holder fast i inches, miles, ounces o.s.v.

Link to comment
Share on other sites

misforståelsen bliver lidt værre af, at man af og til forkorter, fx. kilo.... kilo hvad?

Eller my.... igen er det en umulig angivelse, med mindre der "bare" er tale om et tal i sig selv.

Men selvf. kan misforståelsen blive total, som fx.:

hvis man vejer 105 hektopascal, dagligt spiser 15 uger rugbrød og ens BMI er 37 Hz :D

Link to comment
Share on other sites

men faktisk tror jeg ikke, at de fleste folk bruger betegnelsen kalorier - men istedet benytter udtrykket kalorier - fx.: "den her kage er fyldt med kalorier..... hele 2100kJ" - ulogisk?

Man ser det rigtigt galt indenfor antibiotika - folk siger, at de har fået penicillin, når de reelt har fået ampicillin eller et andet antibiotika - totalt umuligt at kontrollere - og alle er skyld i det, eftersom ingen gider at tage sig den ulejlighed at pointere, at der faktisk er stor forskel :(

- resultat: at al antibiotika for al fremtid vil gå under betegnelsen penicillin

Link to comment
Share on other sites

Den første slankekur jeg var på var da jeg gik i 8. klasse i... 92 tror jeg det var. Det var en kur fra et ugeblad hvor man måtte spise 1000 kalorier om dagen. Siden da er jeg blevet ældre, og på mange områder klogere :wacko: ;) I dag ved jeg at det er 1000 x mere effektivt at dyrke motion man kan lide og spise sundt, dog stadig holde styr på hvor meget energi man indtager. Det at jeg i en ret ung alder lærte at regne energi ud i kalorier er nok årsagen til at det hænger ved endnu. Jeg kunne selvfølgelig bare begynde at gange med 4,18 hver gang, men det andet er meget lettere for mig :)

Link to comment
Share on other sites

Kalorier, mil, tommer, favne, tønder land, pægle, parsec, pund, curie, hestekræfter... :D

Mil.....danske, tyske, engelske, amerikanske, norske eller svenske???? (eller mil fra et helt trejde land?)

forresten bruger jeg vist oftes kalorier (siger vist fordi der er så lang tid siden jeg sidst har skulle bruge energi inden for fødevarerverdenen til noget, at jeg knapt kan huske det), men inden for videnskaben bruger jeg altid joule.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share