Kickstart af kostomlægning - vægttab


phallasathene
 Share

Recommended Posts

Tak skal du have jeg synes i hvert fald at det er interessant at tænke på maden - og måltidet som et kulturelt men dermed også som en del af vores personige historie.

Men jeg er MEGET glad og samtidig også lidt rystet over at indse det er min generelle grundform der har været elendig - eller jævn dårlig som har gjort - måske både at jeg har været mindre stærk psykisk end jeg kunne have været ??? men at nok er grundfaktoren i mine vægtforøgelser. Så meget spiser jeg heller ikke... Men til gengæld ved jeg hvad der skal til nu. Eller er på vej på min jagt efter en afbalanceret livsstil. Lyder godt med den bog. Altid godt med lidt inspiration. Var meget imponeret da jeg var i LA for nogle år siden - de var meget langt fremme med at vild lækker meget sund gourmetmad. Det kan jo sagtens lade sig gøre, hvis man lægger lidt hjerte og hjerne i det.

Jeg er såmend også rigtigt godt tilfreds med ikke at have fjernsynet længere. Nogle dage hvor man er rigtig træt kan man godt savne det i to splitsekunder. Men der hele tiden noget som skal ordnes. Jeg troede at jeg ville få overdrevet meget tid hver dag ekstra - men jeg synes nærmest at jeg har mere travlt...Kan anbefales hvis nogen har mod på det..

:devil: det er ihvert fald forår - er lige blevet stukket af en myg! Krapyl!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 70
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ville aldrig tage en suppekur, det er dårligt for kroppen, og så er det ligegyldigt hvor meget folk taber sig og hvor hurtigt. Og det frarådes generelt set.

Jeg er selv opereret for galdesten, og noget som kan genere ens galdegange som man stadig har, er dårlig kost og yojo slankekure.

Tror selv jeg fik galdesten pga for hurtigt vægttab....

Link to comment
Share on other sites

Mit mål er at finde en stabil vægt/ vægttab. Jeg har fået utroligt mange nyttige oplysninger på dette site, som jeg har tænkt mig at og allerede benytter mig af. Jeg kan godt selv se at min holdning til vægttab lyder mere "fandenivoldsk" end det egentligt er - især efter at jeg har søgt og fået nogle flere nuancerede oplysninger. Jeg har brugt meget tid på at læse de svar jeg har fået her - artikler og søge rundt i andres erfaringsbanke.

Det der måske har været den allervigtigeste erkendelse for mig er at den overordnede/grundliggende årsag til mine vægtforøgelser - at jeg har svært ved at holde min vægten er at min "grundform" det er vel egentligt det som man betegner "kondition" (?) uder et er elendig efter mange år hvor jeg ikke "rigtig" er kommet i form. Ja jeg har "rørt mig" og tabt mig uden egentlig at komme i form.

Mit mål er at gøre kondition/motion til en del af mit liv igen, idet jeg har indset at jeg nok ikke rigtigt finder balancen før og det er det som er mit overordnede mål. Selvfølgelig vil også godt "bare tabe mig" og min "suppekur" som vidst i virkeligheden snarere kan betegne som en grøntsagspotage - (den er absolut ikke flydende hvis man følger opskriften) er mere belevet en nem måde at spise noget sundt på. Tro mig, jeg spiser andet end suppen! Men hvis jeg skal være ærlig er det en praktisk foranstaltning. At have noget sundt og nemt i huset, hvis jeg bliver sulten. Ligesom at jeg bager mit eget brød, og laver min egen humus. Derudover bugner mit køleskab og min fryser med alt fra frossen fisk/ frugt og grønt til rostbeef, lakseæg, østehatte, oliven, asparges...der er sågar lækre oste som bare ikke længere er en del af min daglige kost, men har fundet deres rette plads under kategorien "festmad".

På mit bord står et kæmpe fad frugt..

Da jeg for nogle uger siden pludseligt fik NOK af alting stadig gik i den forkerte retning, selvom jeg virkelig i mange måneder havde prøvet at være mere moderat i den mad jeg spiste, tegnede jeg en streg i sandet, slukkede lyset og satte mig ned og forsøgte at tænke.

Fordi; jeg kunne genkende det fra den ene gang jeg har oplevet at min vægt eskalerede;

Netop at vægten eskalerede

Jeg jeg havde det elendigt

at jeg var træt

At jeg havde en konstant følelse af at være sulten (!) og at jeg havde lyst til de "forkerte" ting. Virkeligt følte et behov for at indtage føde selvom al logik og min vægt modsage det.

Derfor tegnede jeg en mental streg i sandet og sagde Nu er der Nu!

Jeg er blevet lidt for gammel til at tro "kure" men jeg tror på at stoppe når man har indset at ens handlemåde og vaner kun medfører yderligere elendighed.

Altså fandt jeg denne "kur" som jeg (næsten )fulgte en uge og det tabte jeg de seks kilo på, sikkert meget væske, almindeligt maveindhold og lækre detaljer. Men der skete det at jeg;

Fik det bedre

fik mere energi (jeg drak også meget kaffe..)

Fik mod på a bevæge mig.

fik min sult efter sunde sager igen.

og ikke mindst - genopdagede glæden ved at spise almindelinde sunde madvarer.

I am not an expert! Men i bagklogskaben klare lys fik jeg det bedre af at spise sundt og bevæge mig mere.

Måske kan man bare gøre uden at kalde det en kur og putte det på foreskrifter. Men det virkede som mentalt redskab for mig.

Jeg plauderer absolut ikke for at man skal tabe sig 6 kilo om ugen, ej heller at man sulte sig, eller lide for at tabe sig.

(eller tja det vil jo nok svært at fravænne sig usunde vaner, eller måske)

Det var en nem måde for mig at vende bøtten. (respekter venligst at "kuren" ikke opererer med mængde anvisninger...) man spiser sig mæt i sunde sager - hvilket kroppen sjovt responderer positivt på. kald mig bare idiot, og fortæl mig at jeg sagtens kunne have gjort det uden en "kur": Ja så absolut - men det gjorde jeg jo bare ikke.

Jeg vil stadig vove den påstand, at hvis man er overvægtig og fanget i nogle rigtigt dårlige kostvaner og bare hele tiden lyst til at spise så er nogle af de foreskrifter som medfølger ikke det værste der kunne overgå en krop og liv.

At undgå alkohol, sukker, sødemidler og meget fedt i en uge er nok ikke det værste der kan overgå een hvis man er godt på med til at blive overvægtig eller allerede er det.

Jeg har allerede efter første uge modificeret den, det vil sige at ind at korrigerede "planen" efter hvad jeg havde lyst/behov for. Som der jo også står højt og tydeligt i anvisningerne.

Kunsten for mig er at spise mig mæt i sunde sager. altså fortsætte om muligt at dyrke min smag for sunde sager. Det er lykkes, især når overholder to meget enkle principper; spise sundt, spise den mad giver mig lyst til at røre mig mere.

Så min "suppekur" ER blevet opgraderet sammen med min viden

KH

PhallasAthene

Link to comment
Share on other sites

Desuden har jeg tabt et kilo mere og kommet ned under de farlige "firs" på 79 og solen skinner så jeg er glad!

Tillykke. Din kur virker, bare du holder den. Om du kalder det kur eller livsstilsomlægning kommer ud på et, bare det virker. Din supper består af grøntsager og grøntsager har et meget lavt energiindhold, hvorfor man kan spise store mængder og holde et kalorieunderskud.

Frosne grøntsager og frosset fisk er noget, jeg har gode erfaringer med. Sund kost med lavt energiindhold og stort proteinindhold er alfa og omega, især hvis du husker det sunde fedt fra planteolier.

Så glem JS og hans misogyne arrogance. Du gør tilsyneladende det rigtige.

Link to comment
Share on other sites

Phallas Athene - har du en "opskrift" på den suppediæt?

Mvh.

Christina

Åh vorherrebevares. Lav en googling.

:wink:

At nogen mennesker skulle få lyst til at prøve sådan en gang tortur frivilligt er mig en gåde.

Super suppen Hej hej

Så kunne jeg finde tid til at sætte mig ned foran computeren og skrive tilbage.

Nu har jeg prøvet den omtalte suppediæt og ... jeg må desværre sige at jeg kunne ikke lide den. For det første synes jeg at den smager ad h... til. Efter kun to dage af utilpashed droppede jeg den, da jeg havde prøvet at stå på vægten to gange i løbet af dag to og måtte konstatere at jeg havde taget på!!!!!!!! Jeg har også hørt rygter om at man kan godt føle sig meget utilpas på dag nummer to med opkastning og hovedpine. Man rekommanderer vist heller ikke at folk benytter sig af supersuppen mere end en gang om året

Jeg kunne godt tænke mig at være med i slankeklubben. Jeg har mistet interessen for voldsomme slankekure.

Hilsen

S.

Fra: http://www.spilbingo.dk/slankesiden/breve/...uppersuppen.htm

Link to comment
Share on other sites

Hej Christina

Jeg vil råde dig til at at læse de artikler igennem som ligger her på sitet...der står så meget klogt kroppen - vægttab motion og kost.

Jeg har brugt en god del af 14 dage, og medlemmernes tålmodighed for at forstå at min vægtforøgelse var sket på grund af

at min grundform er for dårlig - så dér prøver jeg tage fat.

I korte træk : vægttab handler om at forbrænde mere end du indtager - om du indtager det i form af grøntsager eller princippet ligegyldigt - selvom nogle former for kost selvfølgelig er sundere end andre.

Men læs rundt - på sitet evt også Holmes blog som har en knapt så kontroversiel måde at gribe det an på.

Held og lykke

PA

Link to comment
Share on other sites

:wink:

At nogen mennesker skulle få lyst til at prøve sådan en gang tortur frivilligt er mig en gåde.

Fra: http://www.spilbingo.dk/slankesiden/breve/...uppersuppen.htm

Jeg inde og kigge linket og DeT ER EN HELT ANDEN suppe (!) - det er for SJOV!!! bare rolig...same same but different - og her fik jeg så beviset på at "min" opskrift kører rundt i alle mulige underlige versioner og åbenbart er kendt under et som "suppekuren"- jeg forstår godt at gutten knækkede sig - den opskrift han fik fingrene i lyder ret klam. Det jeg godt betale at lære at læse opskrifter...

:crazy:

kh

pa

Link to comment
Share on other sites

Den med at det i forbindelse med et vægttab "er ligegyldigt, hvad man spiser, bare man er i underskud" dukker op fra tid til anden - men jeg synes ærligt talt det er en noget forsimplet og meget uheldig måde at se det på.

Sat lidt på spidsen, så er der vel ingen, der seriøst tror på, at man får samme resultat ved at indtage en elendig kost af vingummibamser, sodavand og riskiks som ved en sund og varieret kost med rigelige mængder protein, grøntsager etc. selv om man indtager samme mængde kcal?

.. at sidstnævnte så også er sundere er noget helt andet.

Edited by RuneN
Link to comment
Share on other sites

Jeg hopper i hvert fald ikke på den....Hm jeg tror at nogle af de mere "skarpe" /tåbelige(alt efter hvad synsvinkel man har) til tider kommer fra nogen der aldrig har haft dens slags problemer, enten fordi at de er så meget sportidioter at de rent visuelt ikke behøver at tænke over hvad de kommer i munden. Desuden en hvis metaltæthed over at de samme spørgsmål bliver stillet om og om igen.

Men plain and simple: spis dig mæt (aldig overmæt) i frugt og grønsager, og magre proteinkilder; fisk kød og evt mælkeprodukter undgå overflødige kulhyldrater (pasta og sukker) overflødigt fedt, og rør dig mere.

Undgå unaturlige aromastoffer og alkohol idet de kan ødelægge din naturlige mætheds fornemmelse, og eller skabe "sult".

For mig har det hjulpet at gøre min mad så enkel som muligt og ærligt talt; få noget andet indhold i tilværelsen - eller sagt på en anden måde tænke over dette hvorfor blev mad pludseligt vigtigt....

Kh

PA

Link to comment
Share on other sites

At undgå alkohol, sukker, sødemidler og meget fedt i en uge er nok ikke det værste der kan overgå een hvis man er godt på med til at blive overvægtig eller allerede er det.

Hvad pokker positivt skulle komme ud af at undgå sødemidler i en uge, eller længere for den sags skyld?

Link to comment
Share on other sites

For MIG virker det at droppe sødemidler. Hvis jeg ikke er sulten nok til at synes at det smager godt uden

kan jeg ligeså godt lade være med at spise eller drikke det. Det er mit synspunkt. Andre må for min skyld

gerne spise alle de sødemidler de orker. Jeg prøver også at undgå mad med "aromastoffer" og smagsforstærkere og holder

mig til almindelige krydderier, hvis jeg kan slippe afsted med det.

KH

PA

Edited by phallasathene
Link to comment
Share on other sites

Måske der kan komme det positive ud af at undgå sødemidler at man ikke fristes til at spise mere sødt. Jeg har f.eks erfaret med Cola Zero, at når man drikker det, får man pludselig også lyst til andet sødt. Og det kan jo være ikke så heldigt, hvis man er i færd med en proces, hvor man slanker sig. Jeg giver Pallas Athene helt ret. Iøvrigt spændende at læse din historie og erfaringer, PA.

Løbekvinden

Link to comment
Share on other sites

For MIG virker det at droppe sødemidler. Hvis jeg ikke er sulten nok til at synes at det smager godt uden

kan jeg ligeså godt lade være med at spise eller drikke det. Det er mit synspunkt. Andre må for min skyld

gerne spise alle de sødemidler de orker. Jeg prøver også at undgå mad med "aromastoffer" og smagsforstærkere og holder

mig til almindelige krydderier, hvis jeg kan slippe afsted med det.

KH

PA

Offtopic: Synes du ikke din kærlig hilsen (hvis KH ellers står for det) er lidt malplaceret i et motionsforum?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share