Ekstremt vægttab? (lang!)


Nana
 Share

Recommended Posts

Nå... lidt baggrund: Jeg har lidt at en temmelig voldsomt depression, der når den var allerværst nærmest bandt mig til sengen. På 6 år har jeg taget 60 kg på. Jeg var i forvejen lidt overvægtig, så nu ser det altså grimt ud! :blink:

Jeg er kvinde, 22 år, 177 cm høj og vejer altså nu omkring 139. Jeg er ekstremt hypermobil og har dårlige led, og da min krop prøver at kompensere for den manglende stabilitet, er jeg overraskende stærk. Aner ikke hvor muskuløs jeg reelt er, da det hele er gemt under fedt, men selv min læge siger at jeg "kun" ligner en på omkring 115 kg, så en del muskler er der sandsynligvis derinde. Det kræver jo også en del muskelkraft at holde 139 kg i bevægelse, især på ustabile led. Jeg dyrker ikke motion, da jeg i forvejen kommer rigeligt til skade bare ved at gå rundt i min stue! Har en forstuvning om måneden i gennemsnit.

Nu er mit liv efterhånden kommet lidt mere i orden, og jeg er desperat for at tabe mig. Men jeg skal naturligvis passe på at jeg ikke taber ret meget muskelmasse, da mine arme og ben i så fald falder af! :dry:

Jeg startede med at downloade det så berømte Excel-ark fra Krop og Kost, og var også rigtig glad for det. Den første uge tabte jeg 1,7 kg, anden uge tabte jeg ingenting. 3. uge tabte jeg ingenting.

4 uge blev jeg sur og åd pizza i ren trods (havde influenza OG halsbetændelse og var ikke skide motiveret til at lave mad) , og alligevel hverken tabte jeg mig eller tog på!? Den uge vejede jeg ikke maden, men spiste havregryn til morgenmad, nudler og hønsekød i tern til frokost, og proteinpulver til mellemmåltiderne. Jaja, nudler er ikke så smart, men det var nemmest at få ned, rugbrød river i halsen. Drak protein da jeg ikke havde nogen appetit, så det var nemmere at få ned end ordentlig mad. Og så 2 famøse pizzaer i løbet af ugen, og en enkelt gang lasagne da kæresten skulle stå for maden.

Så nu er jeg ærlig talt dybt mystificeret. Mit spørgsmål går på, om mit indtag de første par uger egentlig har været så lavt at mit stofskifte gik i stå, og 4. uge har jeg jo så åbenbart ramt mit ligevægtsindtag med det der pizza? Eller hvordan hulen kan man ellers forklare det?

Jeg har brugt kalorieberegneren herinde (gået ud fra cirka 7 timers søvn, og stillesiddende hele dagen) men syntes at resultatet (omkring 3500!) blev alt for voldsomt, så jeg skar helt ned til 2200 kcal. Det er måske alt for lidt? Eller er det stadig for meget?

De første 3 uger var mit indtag således:

60-70 g havregryn med skummetmælk og lidt sukker til morgenmad.

En skive rugbrød med kyllingepålæg + et glas skummetmælk kl 10, kl 12 og kl 15.

Enkelte dage har rugbrødet været skiftet ud med en proteinshake kl 10 eller 15, (20 eller 30 g g Bodylab Whey 80) hvis jeg vidste at der ikke var ret meget kød til aftensmad.

Aftensmad bestående af kød, grøntsager og enten kartofler eller pasta (ville helst kun spise kød og grøntsager med økonomien er ikke til det, og tror at min kæreste + veninden som bor her for tiden ville blive trætte af det i længden. Ved godt at pasta ikke er optimalt, slet ikke det billige discount-pasta vi køber)

Mit indtag har altså svinget omkring 1900-2200 kcal (aldrig mere end 2300, bortset fra en enkelt dag i påsken hvor vi spiste hos noget af kærestens familie. Der var KUN lam og flødekartofler at vælge imellem!)

Min energi-fordeling har ligget mellem 20-35% protein, 10-22% fedt, og resten kulhydrater.

Jeg har egentlig haft det fint med at spise 2200 kcal, har ikke følt sult da mit madmisbrug over 8 år har totalt smadret min fornemmelse for sult og mæthed. Jeg registrerer kun at være enten overfyldt, eller svimmelhed på grund af energimangel, og ingen af delen sker ved 2200 kcal.

Og inden I spørger, så ja, jeg har vejet HVER ENESTE lille bitte sølle lakrids eller saltstang og troligt skrevet dem ind i mit skema. Hvis jeg har været nødt til at gætte vægten af noget, har jeg sørget for at skyde lidt for højt, men det er sjældent sket. Har slæbt min trofaste køkkenvægt med på besøg hos min mor og alting. For eksempel vejer mine økologiske finske lakridser 3 gram stykket. Jelly Beans indeholder 4 kcal per styk. Så nej, der er ikke blevet sjusket eller snydt. Jeg er kontrol-freak.

Jeg vil meget gerne finde ud af hvad jeg gør forkert, da jeg efterhånden er begyndt at få lidt madlede. Jeg led af anoreksi som 14-årig, og er lidt bange for at jeg til sidst opgiver at tabe mig på den sunde måde, og bare holder helt op med at spise igen (Kæresten er alarmeret og holder øje med mig, men jeg ved jo selv hvor snu jeg kan være!) Og så ryger muskelmassen for hurtigt, og så bliver det først rigtig sjovt med mine led, samt alle de andre følgesygdomme.

Så nu leder jeg efter gode råd, motivation, eller eventuelt en person der har en idé om hvad der foregår?

Hjælp?

Link to comment
Share on other sites

I første omgang ser det ud til at du har en fornuftigt ide om hvad der er "sundt" og "usundt" at spise i løbet af en dag, hvilket jo er et godt udgangspunkt for en sund livsstil. Skulle du dog stadigvæk have tvivl til din egen viden, vil jeg forslå dig at læse nogle af de artikler der ligger herinde, eller andre sites (getbig.dk [ikke kun for bodybuildere], el. alun.dk [lidt mere helse orienteret]). Savner dog lidt at se ngt grønt i din kost.

For det andet vil jeg forslå dig at du forsøger at skærer lidt ned på fokusen af hvor meget du indtager. Hermed ikke sagt at du skal glemme alt om mænge og kcal, men måske undlade at veje maden og tage det lidt på "slum". Formålet er at give dig lidt overskud til at "nyde" hverdagen igen. Der er ikke nogen der siger at man ikke kan være sund, med mindre man har en fedt% under 10 og ligner en Ms. Fitness (eller Mr.).

Nu du fjerne fokus fra din kcal-tælling, vejninger osv. vil jeg forslå dig at sætte større fokus på træning af muskler osv. Dette gælder alle muskler hjertet (i form af konditionstræning) og resten af kroppens muskler der støtter op omkring dine led ved mere traditionel styrketræning. Jeg vil holde på at det er sundere at veje 5 kg. for meget med være fysisk aktiv (træning af både kondi og styrke). Dette punkt kan måske være lidt svært at komme i gang med, men se om du ikke kan finde en god instruktør i et lokal motionscenter, hvis det er det du vil! Hvis du har mere ud af at spille håndbold, fodbold, løbe, svømme ect. kan dette også gavne din fysiske aktivitet. Pointen er at du skal have det godt med det du laver (pysisk velvære). Vil dog alligvel forslå dig at kører en eller anden form for styrketræning ifht. dine led og hypermobilitet.

I andre ord, tage lidt fokus af din madmængde og begynd at være lidt mere fysisk aktiv. Ang. motivationen, er det for mig selv at leve sundt og have det godt med hvad jeg laver, dvs. at jeg (forsøger) ikke lader mig tynge af om jeg spiser et stk. lakrids for meget. Ligeledes går jeg ikke op i spåner, hvis jeg ikke får trænet en dag hvor jeg måske "burde" men ikke har overskud eller lyst til det. Tror pointen lidt er at velvære og sundhed, i mine øjne, er mere en blot kg, kcal, taljemål osv.

Link to comment
Share on other sites

du har en stor og meget svær ogave foran dig

Det som jeg hæfter mig ved er:

1) Du oplever at du får rigeligt med skader bare ved at gå rundt derhjemme. Det er et dårligt rationale. den eneste måde du kan optræne din styrke og stabilitet er ved fysisk træning. Det lyder dog som om det er noget du bør vende med en fysiterapeut. Træne, det skal du dog for det er umuligt at tabe 60-70 kilo uden at tabe meget muskelmasse uden træning

2) Du skriver at du spiser i trods... Det er et meget dumt reaktionsmønster, fordi du udemærket godt selv ved at det gør dig ikke glad. Det er dårlig impuls kontrol og noget du må overvinde... Hver eneste gang du slår trangen til at spise, er det en sejr og det gør det lettere at vinde næsten. Hvis du taber, får du det dårligt og du gør det lettere at tabe kampen igen. Jeg siger ikke at du aldrig kan spise usunde ting, men at det skal være på dit eget initiativ.

3) Jeg kan se at du har forstået at det er hensigtsmæssigt at indtage meget protein, hvilket også er rigtigt nok, men det er bedre hvis du kan indtage det i en form der mætter mere end proteinpulver. Bønner, kød, skyr, hytteost osv er alle gode valg

4) Vægttab sker langsomt og hvis du giver op efter 3 uger bliver det en sej kamp. Du må bare stole på at det du gør er rigtigt og så holde ud og gå systematisk frem.

Link to comment
Share on other sites

Hejsa

Det kan nok være svært at være tålmodig, når det nu gerne må gå lidt stærkt !

Men forvent ikke, at der sker det helt store på så kort tid, som du beskriver.

Når du så har dit ædeflip, så blir' du jo altså bombet tilbage igen.

Det lyder måske lidt "træls", men gi' det nu 3 måneder, så skal du bare se !

Du er ret ung, så du har fine muligheder for at gøre noget godt for dig selv, som du får glæde af resten af livet ! :wink:

Betina

Link to comment
Share on other sites

mriber:

Jeg har ikke brug for overskud til at "nyde hverdagen" som du skriver... jeg går hjemme og er arbejdsløs indtil august, så måling af fødevarer er en af de få interessante aktiviteter i min dag ;) Desuden passer det fint med min trang til kontrol, som på den måde kan bruge til noget konstruktivt i modsætning til da jeg havde anoreksi.

M.h.t. træning er det ikke en mulighed. Som sagt har jeg ikke rigtig råd til flere grøntsager og kød, og SLET ikke et motionscenter. Gåture og anden "hjemmemotion" er temmelig begrænset på grund af mine led, jeg får ondt i løbet af 2 minutter.

Al kontaktsport er bandlyst af min læge for evigt, og jeg må ikke hoppe, løbe og andre ting der belaster leddene overhovedet (dette er ikke på grund af vægten, det er kun mine led, sådan har det været siden jeg var 13 og normalvægtig)

Jeg ville gerne i gang med noget styrketræning, men har heller ikke råd til et sæt vægte... Eller plads til dem for den sags skyld.

Har skam tjekket forskellige bodybuilding-fora ud, og læst mig til en masse gode råd, men har jo desværre ikke mulighed for bare at isolere mig totalt med et ton kylling, tun og grøntsager, samt håndvægte. Så jeg prøver så godt jeg nu kan.

incognito:

1) Har ikke råd til en fysioterapeut, og der er ingen hjælp at hente hos læger og kommune, har prøvet forgæves i et års tid nu.

2) Det er heller ikke noget jeg normalt gør, men var syg, og det var hovedårsagen. Det var egentlig ment lidt i spøg. Jeg har som sagt ingen sultfornemmelse og derfor heller ingen spisetrang. Jeg kunne sådan set holde op med at spise fra i dag af, og indtil jeg døde af sult... Hvilket jeg som sagt har været i gang med før.

3) Kød er dyrt, hytteost er enormt klamt :tongue: Ej, jeg prøver virkelig, men for det første er mæthedsfornemmelsen ligegyldig og ikke-eksisterende, for det andet er det enormt dyrt at købe sund og varieret mad, kød og grøntsager. Jeg sidder trods alt med 4700 om måneden i kontanthjælp, til ALT. Gudskelov er min husleje lav.

4) Jeg har skam overhovedet ikke givet op, langt fra. Jeg vil bare være sikker på at jeg ikke gør et eller andet skrupforkert, i stedet for at tyre på i 5 måneder med noget der måske er helt ude i skoven ;) Det undrer mig nemlig at jeg slet ikke tabte mig i de to næste uger, når nu jeg gjorde i første uge.

lille-B:

Ædeflip? Hvilket ædeflip? :blink:

Hvis du hentyder til pizzaen, så var det jo kun fordi jeg var for syg til at lave ordentlig mad, og kæresten orker ikke rigtig når han kommer hjem, så det blev lige pizza til aften. Det er skam ikke noget der sker tit, er kun syg en enkelt gang eller to om året. Og normalt ville vi nok også bare have spist rugbrød i sådan en situation, men har en veninde boende for tiden, så vi prøver at servere noget lidt mere spændende end når vi kun er os selv.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du virkelig ikke er i stand til at gå mere end 2 min uden at få ondt kan det jo ikke været meget motion du får i løbet af en dag. Den eneste måde du kan tabe dig på er ved at indtage mindre energi end du forbrænder, og med så lidt fysisk aktivitet forbrænder du jo selvsagt ikke så meget, hvilket så også betyder at du er nødt til at indtage des mindre energi.

Du virker desuden noget pessimistisk i forhold til din økonomi. Kontanthjælp er måske ikke nogen luksus tilværelse, men hvis du skriver at du ikke engang har råd til en håndvægt så er det godt nok svært at tage seriøst. Du er nødt til at ofre noget hvis du vil opnå resultater, både økonomisk, fysisk og mentalt.

Når det er sagt så tror jeg du er på rette vej, men det kræver en god selv disciplin. Der vil være uger uden vægttab selv når du synes du har kæmpet en indædt kamp mod kiloene, men du må for alt i verden ikke lade de uger demotivere dig. Fysiologisk er kroppen lidt mere avanceret end simpelt energi indtag/forbrænding forhold, så der kan være helt naturlige grunde til at du i en periode ikke taber dig (eller sågar tager lidt på). Det betyder ikke at det du gør er forkert, men at kroppen kæmper for at holde maskineriet kørende mens du er i mere eller mindre konstant energiunderskud. Bare hæng i, og held og lykke med det.

Edited by DeerInHeadlights
Link to comment
Share on other sites

Jeg har egentlig haft det fint med at spise 2200 kcal, har ikke følt sult da mit madmisbrug over 8 år har totalt smadret min fornemmelse for sult og mæthed. Jeg registrerer kun at være enten overfyldt, eller svimmelhed på grund af energimangel, og ingen af delen sker ved 2200 kcal.

En ting der er helt sikkert er at hvis man vejer 139kg så vil man tabe sig ved et indtag på 2200kcal

Mit spørgsmål går på, om mit indtag de første par uger egentlig har været så lavt at mit stofskifte gik i stå, og 4. uge har jeg jo så åbenbart ramt mit ligevægtsindtag med det der pizza?

Dit stofskifte kan heller ikke gå i stå af et par uger med lavt kcalindtag...

Edited by Christian B
Link to comment
Share on other sites

Du lige have noget ros.. mange kommer slet ikke så langt at de vil erkende at de har et problem og tør sige det højt og offenligt, det er virkelig en skam at du ikke har flere muligheder - syntes nogen af de andre ikke virker til at have empati for din situation ang pengene, kontant hjælp er ikke meget og så har man ikke den luxus at gå ud og handle stort ind..

Kom lige til at tænke på Mollerrup herinde fra som også er igang med et stort vægttab.. han lever vist også ret billigt

Du må være kreativ - gulerødder er ret billige 2 kg for 8 kr. og en bøtte revet gulerødder middag og aften med måske lidt rosiner

f.eks et knækbød med ost

2 stk. rugbrød med markral

dåse tun i f.eks pitabrød eller som tunmusse

Havregrød m kanel (halv mælk og halv vand)

Cheasy light yoghurt

et par fedtfattig gryderetter hvor du vejer at hvor meget du må spise f.eks 400 g og resten bliver pakket i bøtter til de andre dage også vejet af..

alt det her kan du nemt få for et par kr..

ang. motion.

Hvad med sådan en "cykel" hvor der kun er pendaler og man sidder på en stol (de bliver ofte brugt til gang besværende) så de stadig får pulsen lidt op og blodomløbet lidt igang..

Link to comment
Share on other sites

Du bør anskaffe dig en motionscykel. En sådan kan skaffes billigt igennem DBA.dk og koster ikke alverden. Af en eller anden grund har folk tendens til at anskaffe sådan en uden at bruge den, så det er realistisk at tro, at du kan finde en god ubrugt en til en billig penge. Og bedst af alt: en sådan skader ikke dine led! Husk endvidere på, at ledene beskades yderligere jo længere du belaster dem med overvægt, så det er faktisk mest skadeligt at lade være!

Det er meget vigtigt, at du kommer igang med dette (motion), da dette sætter forbrændingen igang (blot at spise mindre sætter den ned og trækker et vægttab i langdrag + det er usundt) - og måske vigtigere - frigør endorfin til hjernen, som jeg har dig mistænkt for at mangle i øjeblikket. Dernæst skal du igennem en opstartsperiode med din træning, hvor det vil gøre ondt, men det er en periode du skal igennem, hvis du vil opnå resultater.

Edited by MaKuMa
Link to comment
Share on other sites

Takker for svarene.

Christian B:

"En ting der er helt sikkert er at hvis man vejer 139kg så vil man tabe sig ved et indtag på 2200kcal. Dit stofskifte kan heller ikke gå i stå af et par uger med lavt kcalindtag..."

TAK, det var blandt andet det jeg ville være sikker på, inden jeg fortsatte :bigsmile:

DeerInHeadlights:

Ang. motion: Det er jo så også netop derfor jeg har sat mit indtag så lavt, da jeg jo godt ved at jeg faktisk sidder/står det meste af dagen.

Og tak for motivationen, jeg ved jo godt at kroppen ikke altid gør som man synes, jeg har bare tabt mig mere konstant de andre gange jeg har været på kur, så jeg blev lidt bekymret. Men jeg må bare prøve at blive ved, det burde jo være fysisk umuligt at holde vægten med det indtag jeg har. Og nu da jeg ved at det ikke er fordi jeg gør noget galt, er det jo bare at blive ved :smile:

Nillepige25:

Tak, ja det er sgu ikke meget man får. Og jeg får endda 900 kr ekstra i forhold til andre, på grund af en eller anden regulering de lavede.

Vi har forskellige billige ting vi køber jævnligt, men det bliver jo så heller ikke nemmere af at jeg for eksempel ikke kan udstå gulerødder :tongue: Fik for mange af dem som barn og har undgået dem siden. Så det bliver de lidt dyrere grøntsager som broccoli, blomkål og grønne bønner, men det går nok alligevel. Kæresten er lige kommet hjem med 6 poser frossen grønt der var på tilbud, yay!

MaKuMa

Jeg er så faktisk en af dem der har en motionscykel som jeg sjældent bruger. :innocent: Men det er så mest fordi at når man vejer så meget som jeg gør, og så er hypermobil, så kan man kun sidde i 5 minutter på en hård sadel uden at få blå mærker et vist sted... Så jeg bruger den et par gange om ugen, men kan ikke sidde på den igen allerede dagen efter, så det er nogle gange lidt svært at overtale sig selv til at sidde på torturinstrumentet... Men håber på at bruge den mere efter de første 10-15 kilo er røget, og se om det gør mindre ondt.

(En af bivirkningerne ved min hypermobilitet er at jeg nemt får blå mærker. Er forresten også platfodet, hvilket giver mig problemer på længere gåture)

http://en.wikipedia.org/wiki/Hypermobility

Men tak, tror bare jeg vil klø på og væbne mig med tålmodighed. Det værste var egentlig at jeg ikke var sikker på om det nu ville virke, men det ser sådan ud, så jeg fortsætter! :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil vove den påstand, at hvis du sætter dig op på den bare 20 min. dagligt (i starten), så vil der ske ting og sager mht. din forbrænding. Smerter og blå mærker må du tage med, for det bliver svært uden "sved, blod og tårer".

Hvis det kan trøste dig, så er du ikke den eneste, der får ondt af "torturinstrumentet". Men der er kun et svar til den sag: det skal cykles væk!

Link to comment
Share on other sites

ville såmænd bare fortælle dig at den kan lade sig gøre og tabe sig, det er jeg er fint eks. på. Jeg vejede 126 kg den 1.jan og vejer idag 99 kg jeg er 178 høj og er 28 år gammel(mand). det hele drejer sig om vilje. jeg har siden jeg har startet på hvad jeg kalder mit nye liv, kæmpet utrolig hårdt for dette både med spinning og styrketræning samt at skulle vende sig til at spise ordenligt og ikke mindst sundt. Håber dette kan være en opmuntring til dig at det virkelig kan lade sig gøre... Håber du fortsætter og ikke bare sætter dig tilbage i sofaen og bliver ligeglad som jeg selv har været i mange år

Edited by vuptiburger
Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg læst emnet igennem, og jeg er virkelig imponeret over din vilje til at tabe dig! Du har mange begrænsninger i forhold til motion og penge, men det holder dig ikke tilbage. Det er virkelig motiverende at læse om, jeg er sikker på at det nok skal lykkes for dig! :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg læst emnet igennem, og jeg er virkelig imponeret over din vilje til at tabe dig! Du har mange begrænsninger i forhold til motion og penge, men det holder dig ikke tilbage. Det er virkelig motiverende at læse om, jeg er sikker på at det nok skal lykkes for dig! :4thumbup:

Sjovt, jeg læser det lidt omvendt. Nu er der jo rigtig mange der selv på en SU kan få det til at løbe rundt med træning og kost. Så synes det virker som en undskyldning, selvom jeg godt kan forestille mig det ikke er nemt at være på kontanthjælp.

Med hensyn til motionscyklen, så kan du for får penge købe et GEL-overtræk som burde gøre det lidt mere behageligt at cykle.

Link to comment
Share on other sites

Sjovt, jeg læser det lidt omvendt. Nu er der jo rigtig mange der selv på en SU kan få det til at løbe rundt med træning og kost. Så synes det virker som en undskyldning, selvom jeg godt kan forestille mig det ikke er nemt at være på kontanthjælp.

Med hensyn til motionscyklen, så kan du for får penge købe et GEL-overtræk som burde gøre det lidt mere behageligt at cykle.

Nu er jeg en af dem der er på en ussel SU, under 4.400 efter skat, og jeg får både kylling og grøntsager hver dag.. En pose grøntsagsblanding 850gr til en 10'er i superbest/netto/fakta er altså til at overkomme, det handler altsammen om prioritering. Har ikke rigtigt nogle problemer med at få det til at løbe rundt ihvertfald :) Grøntsager er ikke dyrt i forhold til så meget andet.

Tænk på at hvergang du bruger en 50'er på en pizza, hvad undskyldningen nu måtte være, så er det 4,25 kg grøntsager du ku ha købt i stedet. :)

Link to comment
Share on other sites

MaKuMa:

Det er skam heller ikke sådan at jeg regner med at det hele bare kan være nemt og behageligt, men de voldsomme blå mærker er en del af min sygdom, og de begrænser rimelig meget hvad jeg kan foretage mig. Jeg bruger vores cykel en gang om ugen eller deromkring, men så længe jeg vejer så meget, bliver jeg simpelthen for ødelagt til at kunne gøre det ofte. Men det burde blive bedre jo mere jeg taber mig. (Hvis jeg havde plads og råd ville jeg anskaffe en crosstrainer så jeg undgik de blå mærker) Men jeg tror jeg vil eksperimentere lidt med det, og se om jeg når at få blå mærker hvis jeg nu cykler intensivt i 5 minutter, og så flere gange om dagen. Det er i hvert fald værd at prøve. Og bedre end ingenting!

vuptiburger

Siden 1 jan. i år eller sidste år? Ligemeget hvad er det dog vældigt motiverende :smile:

showtek

Tak :blush: Er skam også selv sikker på at det skal lykkes (der er intet alternativ!)

Kafir

Der er masser af folk der kan få det til at løbe rundt på SU, men nu kender jeg ikke deres situation, og ved derfor ikke om det kan sammenlignes. Det eneste jeg ved er at vi har et voldsomt stramt budget, som er beskåret så meget som vi overhovedet kan. Og jeg kan ikke lige finde 400-500 kr til et medlemsskab i et motionscenter, i hvert fald ikke sådan som tingene er lige nu.

Vi har et gel-overtræk, men det passer kun til almindelige cykler, ikke så stort et sæde som der er på vores motionscykel. Det er endnu ikke lykkedes mig at finde et der passer.

Med hensyn til undskyldninger, hvorfor i alverden skulle jeg så oprette en tråd der egentlig bare sagde "jeg kan ikke tabe mig, det kan slet ikke lade sig gøre, øv"? Det er sgu da ikke konstruktivt. Jeg sætter bare folk ind i mine begrænsninger, i håb om at nogle måske har forslag til hvordan jeg overvinder dem. Det kunne jo være nogen havde en god idé eller havde hørt om et eller andet jeg ikke selv kendte til.

Jeg skal sgu nok tabe mig på den ene eller anden måde, vil bare gerne have hjælp til at gøre det på den "bedste" måde. Og jeg oprettede tråden fordi jeg var lidt i tvivl om jeg bar mig rigtigt ad, siden jeg ikke så resultater. Jeg er jo kun vant til at sulte mig, og så får man jo i den grad resultater, selvom det er muskler og væske der også ryger. Så jeg ved ikke helt hvad det er "normalt" at tabe sig når man faktisk spiser ordentligt. Jeg ville egentlig bare være sikker på at alting var normalt, inden jeg fortsatte :smile:

reconstrucdead

Som sagt, det med at købe pizza er normalt heller ikke noget der sker, men noget som kæresten gjorde fordi jeg var syg og han ikke selv gad finde på/lave noget ordentlig mad. Blame him :dry: Men ja, grøntsagerne er faktisk heller ikke det dyreste, det er sgu værre med kødet! Og der er slet ikke tilbud tit nok, og det er begrænset hvor meget vi kan have i vores lillebitte fryser.

Kæresten kom dog hjem i aftes med 2.5 kg hakket oksekød (3-6%) og nogle pakker med skinkeschnitzel, samt 6 poser grønt, så nu er fryseren godt nok fyldt! Bad ham lade være med at købe pasta og så videre, nu ser vi hvordan budgettet ser ud hvis vi ændrer indkøbene. Har diskuteret det med ham, og vi tror måske det lige kan løbe rundt hvis vi stort set kun køber kød, grøntsager, havregryn, mælk og rugbrød. Samt selvfølgelig lidt pålæg. Så nu må vi se!

Link to comment
Share on other sites

Det behøver ikke at koste 400-500 kr, for at komme til at træne i et center, jeg betaler 296.- og hos http://www.fitnessworld.dk/ koster det 199.-

Har faktisk ikke kigget hos Fitnessworld, har godt set reklamen men har vist forvekslet dem med Fitnessdk. Det er sgu da billigt. Jeg havde regnet med 300-400 kr, og så skal der lige bus oveni, eller også skal jeg træne i det eneste center jeg kan gå hen til, og det koster 395 om måneden, og jeg har fået det frarådet da det ikke skulle være et specielt godt sted, og desuden temmelig overfyldt. Men selvom jeg kan træne for 200 kr, skal der stadig lige busbillet oveni, og det er enten 250 kr i klippekort om måneden (hvis jeg max træner 10 gange på en måned) eller 310 kr for et månedskort.

Desuden burde jeg have noget træningstøj hvis jeg skal træne offentligt, så går det vist ikke i natbukser! :laugh: Men hvis der er nogen der ved hvor jeg kan finde et par STORE træningsbukser, så sig endelig til!

Men har bookmarket siden, for til efteråret begynder jeg at studere igen, og kan se at der ligger en Fitnessworld på ruten. Og der er jeg jo under alle omstændigheder tvunget til at have et månedskort, så der kunne det jo godt lade sig gøre. Måske endda før da, men tror jeg skal sætte mig ned og vende budgettet med kæresten en ekstra gang. Der MÅ være et par hundrede kroner at finde et eller andet sted. Om ikke andet må vi udsætte brylluppet, men så når han at fylde 30 :laugh: men måske kan vi spare lidt mindre op, så jeg kan få trænet. Det kommer dog i forvejen til at knibe, så jeg ved ikke om vi kan sætte opsparingen ned, medmindre vi først vil giftes om 5 år :blink:

Har lige cyklet 5 kilometer på 12 minutter på vores motionscykel, med enkelte pauser, og er ikke blevet øm. Så det kan vist godt lade sig gøre så længe jeg ikke sidder på den for længe ad gangen, men så ryger pulsen jo op og ned i stedet for at være konstant høj, og jeg ved ikke hvilken forskel det gør? (Under alle omstændigheder er det dog bedre end ingenting, det ved jeg godt!)

Prøver at cykle 5 km mere i morgen, og hvis det går fint, så sætter jeg det op til 2x5 km.

Link to comment
Share on other sites

Hvor langt bor du fra den nærmeste Fitness World?? Der kan ikke være cykelafstand evt?

Tøjet er sgu ikke det vigtisgte :). Find et par shorts eller et par joggingbukser du kan træne i og så en t-shirt. Arbejder selv i Fitness World og der er mange alternativer til træningstøj og mange forskellige typer, der træner.

Mht. til din puls ikke er konstant høj, er det intet problem. Nu ved jeg ikke hvor længe pauser du holder, men du kan evt. lave lidt interval træning.... Intervaltræning er faktisk en super god træning. Det er godt at bruge, når du skal tabe dig og skal i form. :).

Link to comment
Share on other sites

reconstrucdead

Som sagt, det med at købe pizza er normalt heller ikke noget der sker, men noget som kæresten gjorde fordi jeg var syg og han ikke selv gad finde på/lave noget ordentlig mad. Blame him :dry: Men ja, grøntsagerne er faktisk heller ikke det dyreste, det er sgu værre med kødet! Og der er slet ikke tilbud tit nok, og det er begrænset hvor meget vi kan have i vores lillebitte fryser.

Ja, kød er dyrere, jeg lever stortset kun af kylling, der kan man få et kilo til en halvtredser, og nogle gange 2 kg til under 100 kr, så det er ikke så slemt iforhold til andet kød. :)

Men godt at se du er begyndt at få cyklet! :) Du har evt. ikke en pude du ka ligge under, eller blir det forbesværligt?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv været igang med et stort vægttab (35kg) og er det sådan set stadig, da man jo fortsætter med de gode vaner man har fået under forløbet. Jeg har dog ikke været mærket af psykiske eller fysiologiske problemer, så vores situation kan nok ikke helt sammenlignes. Men derfor kan man jo godt komme med input alligevel.

Ang. maden så vil jeg råde dig til at bruge de par kroner ekstra som fuldkornspasta koster. Fibre og vitaminer er en god ting, og fuldkornspasta kan fås i Netto, hvor det koster dobbelt så meget som det allerbilligste, men det er altså stadig kun 1-2 kr per person per måltid.

Mht motion er det godt at læse at du er kommet igang, jeg mener at det er det vigtigste i forbindelse med et vægttab, fordi det er forbundet med glæde, hvorimod madregnskab oftest kommer til at handle om afsavn. Svømning er godt hvis man har svage led, og seriøst, jeg har aldrig været ude for at folk kigger skævt til en. Jo, de kigger på en, men ikke på en nedværdigende måde, men ligesom man selv gør med handikappede eller ekstremt smukke, altså alle der falder udenfor normalen.

Træningstøj i store størrelser kan findes på www.beat-x.dk; jeg kunne også forestille mig der er mange amerikanske onlinebutikker og dollaren er jo billig for tiden, så det er måske mest økonomisk?

Motionscykel er fint, men hvis du gør det udendørs, får du mange flere oplevelser med: frisk luft, naturoplevelser og den slags. Jeg løber f.eks. både på løbebånd (i dårligt vejr) og udendørs og rent psykisk har jeg det meget bedre efter en tur udendørs. Det er måske værd at tænke på, når du har lidt af depression? Men der er selvfølgelig individuelle forskelle, jeg skal ikke gøre mig klog på, hvordan det påvirker dig.

Mit overordnede råd er mere generelt: I stedet for at spekulere så meget over maden og vægttabet, så flyt fokus til at du gør noget godt for dig selv, og at tidsfrister derfor er ligegyldige. Om du en uge taber 2 kg eller 20 g er ligemeget, for det du gør, er sundt og føles godt uanset hvor længe du gør det. Du skal alligevel leve sundt og aktivt resten af dit liv, så hvis det føles hårdt lige nu, er det bare en overgang indtil du har vænnet dig til det og har det godt med det.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg synes altså 2200 kcal lyder af meget....jeg vejer 80 kg og skal tabe 15 kg. Jeg spiser 1400-1500 kcal pr. dag OG træner 4 gange om ugen og vægttabet går langsomt.....Måske skulle du sætte indtaget lidt ned? Beregningen herinde er sat alt for højt og med det lave aktivitetsniveau du har og det faktum at du er kvinde, vil jeg råde dig til at sætte indtaget ned. Prøv med 1800 f.eks. og se hvad der så sker. Held og lykke med det.

Link to comment
Share on other sites

SÅ SGU!

Nu har jeg bestilt nogle træningsbukser hos beatX! Kraftedeme!

Vil også diskutere med kæresten om man eventuelt kunne investere i en billig cykel, har set nogle hos Harald Nyborg til omkring en tudse. Vi må bare tage fra bryllupsopsparingen om nødvendigt, nå! For nu bliver jeg sgu stædig :laugh:

DeGuleSider har en ruteberegner på deres hjemmeside hvor man kan beregne en rute på cykel, det vidste jeg slet ikke. Og der er kun omkring 6 km til den nærmeste Fitnessworld, så det burde jeg kunne klare at cykle, det er trods alt mindre hårdt end en motionscykel, man kan jo trille noget af vejen :tongue: Jeg troede faktisk der var længere fordi det tager 22 minutter med bus. Dumme busser.

Så næste punkt på dagsordenen er at overtale kæresten til at bruge lidt af opsparingen på en cykel, det er trods alt en enkeltudgift frem for at skulle have et månedskort. Og hvis jeg kommer i god form inden august, er der kun 8 km til skole, så man kunne jo fortsætte med at cykle...

Så det går da fremad, stille og roligt. Tak for opbakningen til alle der har skrevet indtil videre :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Hej Nanna

Jeg fandt den der underlige suppediæt på nettet (den ligger på tråden kickstart til kostomlægning) den hjalp i hvert fald mig meget - især med at få renset ud så jeg kom af med trætheden...Den er billig koster max 60 kr for suppe til en hel uge. + det frugt grønt kød og juice man lægger oveni. Suppen fungerer fint - hvis man ikke orker og følge diæten - som en god grundkost.

Jeg er desuden begyndt at bage selv og bager et heftigt fuldkornsbrød som næsten udelukkende består af rug det koster måske 3-4 kr og holder alt efter hvor mange sultne gæster jeg har et par dage.

Jeg tænkte hvad med svømning? Nå man først er kommet i vandet - er man godt understøttet - man bevæger sig hele tiden og så kan man jo købe en billet af gangen så man ikke nødvendigvis skal slippe et stort månedsbeløb. Du kan jo prøve et par gange og så evt købe et klippekort..

kh og god vind!

Phallasathene

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share