Dødløft


Flare
 Share

Recommended Posts

Hej MOL-boere.

Var lige nede i træningscentret igår hvor jeg løb ind i en fyr som mente at dødløft var den værste øvelse af alle for ryggen. Hans argument bag dette, var at den gav skader på ryggen, og at den kun kunne bruges såfremt man havde interesse i at stille op til konkurrence, netop i denne øvelse.

Kan jeg få afkræftet at dette er sandt, og eventuelt nogle kommentarer på dette?

På forhånd tak

Link to comment
Share on other sites

Hej MOL-boere.

Var lige nede i træningscentret igår hvor jeg løb ind i en fyr som mente at dødløft var den værste øvelse af alle for ryggen. Hans argument bag dette, var at den gav skader på ryggen, og at den kun kunne bruges såfremt man havde interesse i at stille op til konkurrence, netop i denne øvelse.

Kan jeg få afkræftet at dette er sandt, og eventuelt nogle kommentarer på dette?

På forhånd tak

Det påhviler ham at påvise denne påstand. Argumenterede han for sin sag eller vrøvlede han bare imaginære facts som overstående?

Link to comment
Share on other sites

"Most exercises that are totally safe, are also totally useless" - Louie Simmons

Og det omvendte gælder så også, "exercises that are useful are not totally safe".

Helt generelt kan cirka alle øvelser udføres godt eller dårligt, eller et sted derimellem. Hvor tolerant den enkeltes krop er overfor dette varierer kraftigt.

Dødløft er jo blot at løfte noget tungt fra jorden - en rimelig basal handling vi må formode at være bygget til, da tunge ting der skal flyttes ofte befinder sig på jorden. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hej MOL-boere.

Var lige nede i træningscentret igår hvor jeg løb ind i en fyr som mente at dødløft var den værste øvelse af alle for ryggen. Hans argument bag dette, var at den gav skader på ryggen, og at den kun kunne bruges såfremt man havde interesse i at stille op til konkurrence, netop i denne øvelse.

Kan jeg få afkræftet at dette er sandt, og eventuelt nogle kommentarer på dette?

På forhånd tak

Dødløft er ikke så svær som mange tror. Dødløft er en god funktionel flerledsøvelse, som de fleste elitesportsfolk inden for rigtig mange idrætsgrene anvender i forbindelse med almindelig grundtræning.

Link to comment
Share on other sites

Kan godt forstå at han måske har lidt forbehold over for dødløft, men ikke desto mindre er det i mine øjne en kanon øvelse hvis den udføres rigtigt.

Tror at hans forbehold ligger til grund i at, man jo løfte med "ryggen" (er klar over det er ballerne:wink:) og ikke "lårene" som ellers er meget brugt

Link to comment
Share on other sites

Dødløft er en pitbull... omgås man den ikke med respekt bider den fra sig.

Laver man øvelsen korrekt er der ikke noget farligt i den. Som Max skriver er det en rimelig basal ting at løft noget tungt fra jorden. Ja mennesket har praktiseret denne øvelse siden tidernes morgen, længe før man kendte til styrketræning.

Link to comment
Share on other sites

Kan godt forstå at han måske har lidt forbehold over for dødløft, men ikke desto mindre er det i mine øjne en kanon øvelse hvis den udføres rigtigt.

Tror at hans forbehold ligger til grund i at, man jo løfte med "ryggen" (er klar over det er ballerne:wink:) og ikke "lårene" som ellers er meget brugt

Den er god nok, man løfter med ryg, røv, ben osv., men hvorfor skulle det være farligt? Folk der kommer med den slags udtalelser er som regel tarvelige ål, der kvartsquatter 70kg m. bælte i løbesko.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har pådraget mig en dejlig slidt nederste disci i ryggen induceret af års rundrygget selvmords-dødløft. Men det til trods vil jeg ikke fraråde at man udfører øvelsen - så længe at man ikke slacker på formen og tænker, at kranløft med mange kg er det fedeste shit. :smile:

Rommel

Edited by Rommel
Link to comment
Share on other sites

Hej MOL-boere.

Var lige nede i træningscentret igår hvor jeg løb ind i en fyr som mente at dødløft var den værste øvelse af alle for ryggen. Hans argument bag dette, var at den gav skader på ryggen, og at den kun kunne bruges såfremt man havde interesse i at stille op til konkurrence, netop i denne øvelse.

Kan jeg få afkræftet at dette er sandt, og eventuelt nogle kommentarer på dette?

På forhånd tak

Sikke en dumbass, hvis man laver den rigtigt så er det en super øvelse.

Link to comment
Share on other sites

Ok tak for svarene.

Synes også selv den er rigtig god. Men er ikk så rutineret i øvelsen, så ville være sikker på at jeg ikke smadrede min ryg.

Når man nu udfører dødløften, skal ryggen overhovedet ikke være buet vel? Helst så strakt som muligt...

Synes at det spænder helt vildt ved lænden når der kommer nogle kilo på, er det normalt?

Link to comment
Share on other sites

Ok tak for svarene.

Synes også selv den er rigtig god. Men er ikk så rutineret i øvelsen, så ville være sikker på at jeg ikke smadrede min ryg.

Når man nu udfører dødløften, skal ryggen overhovedet ikke være buet vel? Helst så strakt som muligt...

Synes at det spænder helt vildt ved lænden når der kommer nogle kilo på, er det normalt?

Som du er ind på skal man ha en ret ryg hele tiden, helst en normal holdning ca. Det er ok at svaje i lænden (det holder den spændt)

Måske skal du ha noget mere styrke i lænden før du laver den, men prøve at strække lænden lidt ud så den ikke er for spændt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share