Kaloriebomber - opskrifter?


Eduardo
 Share

Recommended Posts

Hey

Min bedstefar er blevet opereret for kræft for 2 måneder siden, og igen for en måned siden, nu gennemgår han så strålebehandling.

Han må ikke tabe sig helst, da det kræver meget af kroppen at komme igennem de behandlinger - derfor er det vigtigt han får en masse at spise, han får sødmælk, spiser meget kage, havregryn, is om aftenen inden han ska i seng, men alligevel holder han kun vægten. - skal lige siges han selvfølgelig også spiser en masse sundt, groftbrød, kartofler, kød, fisk osv..

- Han skulle gerne tage lid tpå, derfor spørger jeg om i har nogen opskrifter på RIGTIGE kaloriebomber?

Noget der virkeligt smider nogle kalorier indenbords, og samtidig ikke smager helt elendigt..

på forhånd tak

Link to comment
Share on other sites

Er nok lidt off-topic, men fandt denne opskrift der skulle forsyne din bestefar med masser af kcal: http://www.diet-blog.com/archives/2005/11/...ie_sandwich.php

Et seriøst mere seriøst bud vil være at tage alm. opskrifter, måske fedtfattige, og så bruge sødmælk eller fløde i stedet for skummetmælk, tilføje nødder osv.

Link to comment
Share on other sites

Hehe

- Der jo tilsyneladende det som jeg kan....alle andre luk øjnene...

Pasta med havets frugter...

Hvidløg, løg, par spiseskeer oliven olie, eventuelt en eller anden grøntsag fint hakket. svitses, ca en dl god hvidvin, sort kværnet peber

blandet fisk ( i dette tilfælde gerne fed fisk som laks og tun) og skaldyr ; kæmperejer og muslinger...

, salt, piskefløde - Voila! parmasan på toppen

godt brød (m smør til)

spaghetti, koges med vand og lidt salt og blandes i fiskesausen...

Eller hvad med klassiske;

friturestegte carambere med solbær marmelade (det har jeg nu ikke selv præsteteret at lave - men jeg er sikker på at du kan finde opskriften på nettet eller ude i byen, på en klassisk frokostresturant.

Link to comment
Share on other sites

Flydende kalorier er, i hvert fald for mig, altid lette at få ned. Noget jeg virkeligt har taget på af er en proteinshake med kakaopulver oven i og blandet op med kakao-letmælk. Hvor sundt det er, kan så diskuteres men i din bedstefars tilfælde lyder det til at være vigtigt, at han bare får nogen kalorier. Og hvis han ellers spiser sundt kan jeg ikke se noget problem i det.

Link to comment
Share on other sites

Den her er langt fra sund, men kalorier det har den sku.

I give you flødebollelagkage!

1 pakkeflødeboller 3 lagkagebunde, syltetøj, flormelis, og 1 liter is.

Skær isen i skiver og placer den på den første lagkagebund,spred derefter syltetøj ud oven på, så lægges endnu en bund på. Mas flødebollerne ud oven på den, tag evt. bunden af dem og placer dem på toppen. På med sidste bund og så flormelis til pynt på toppen.

Link to comment
Share on other sites

Det mest oplagte sted vil måske være at checke hos kræftens bekæmpelse. De har en del aktiviteter indenfor patient og pårørende rådgivning. Et hurtigt kig på deres hjemmeside afslørede følgende link til gode råd og opskrifter for kræftpatienter - http://www.cancer.dk/Alt+om+kraeft/hvis+du...eft/mad/mad.htm.

Man skal også være opmærksom på at nogle kræftpatienters smagssans ændrer sig under behandling, hvorfor normale retter ikke altid er interessante.

Edited by Honeymonster
Link to comment
Share on other sites

Den her er langt fra sund, men kalorier det har den sku.

I give you flødebollelagkage!

1 pakkeflødeboller 3 lagkagebunde, syltetøj, flormelis, og 1 liter is.

Skær isen i skiver og placer den på den første lagkagebund,spred derefter syltetøj ud oven på, så lægges endnu en bund på. Mas flødebollerne ud oven på den, tag evt. bunden af dem og placer dem på toppen. På med sidste bund og så flormelis til pynt på toppen.

Tag det nu lige lidt seriøst, du har vidst ikk meget indsigt i tingene. For folk i kræftbehandling kan det være svært bare at få mad ned, så er det nok ikk lige den fede ide at komme med.

Det mest oplagte sted vil måske være at checke hos kræftens bekæmpelse. De har en del aktiviteter indenfor patient og pårørende rådgivning. Et hurtigt kig på deres hjemmeside afslørede følgende link til gode råd og opskrifter for kræftpatienter - http://www.cancer.dk/Alt+om+kraeft/hvis+du...eft/mad/mad.htm.

Man skal også være opmærksom på at nogle kræftpatienters smagssans ændrer sig under behandling, hvorfor normale retter ikke altid er interessante.

Jeg ved at de på sygehuse bla kører med bestemte slags færdiglavet proteindrik som man kan købe via apoteket

Link to comment
Share on other sites

Hm ikke nok - jeg er jo sjovt nok først lige ved at lære at tælle kalorier - måske er der andre venligt behjertede mennesker her som kan hjælpe med at regne kalorierne ud...Man kan nemt bruge mere olie uden at ødelægge retten hvis det er med den på... :bigsmile:

Her lille snack ; smørristet toast

; toastbrød smører på begge sider med smør imellem lægges en god fed skæreost og skinke - det kan krydres med lidt paprika - og ristes på panden til osten smelter. Kan skæres ud til mundrette fristende stykker. smager fortryllende.

Eller nachos med guacomole som dip

Nachos købes færdigt - masser af revet cheddarost og paprika - ind i ovnen til osten er smeltet

guacomole - avokadoer moses med fint hakket rødløg lidt tabasco salt peber

Serveres sammen med en ordenlig klat cremefraiche 38 og lidt tomatsalsa

Nachos bruges som lille skovl til at spise guacomoleen...det er svært at stoppe....

Den klassiske chokolademousse...består af mørkchokolade æg piskefløde og sukker - og smager vidunderligt!

Link to comment
Share on other sites

Men indeholder det virkeligt så mange kalc.? Det er lidt begrænset hvor meget han kan spise i et enkelt måltid...

Jeg ved ikke hvor mange kalorier som du forventer pr 100 gr - og bliver dig svar skyldig - men det er god Italiensk mad - som kræver stort fysisk aktivitet for ikke at sætte sig. Det jeg bed mærke i er at det er utroligt velsmagende og nærende mad noget smager bare godt!

Begge mine forældre døde desværre af kræft - og på grund af forskellige omstændigheder var det meget vanskeligt at lave mad til dem - men det er en meget fin ting at gøre med sin familie - midt i krisen - at dele et fantastisk måltid mad. Det glæder alle sig over - også dem der ikke kan spise så meget.

kh

phallasathene

Edited by phallasathene
Link to comment
Share on other sites

Hey

Min bedstefar er blevet opereret for kræft for 2 måneder siden, og igen for en måned siden, nu gennemgår han så strålebehandling.

Han må ikke tabe sig helst, da det kræver meget af kroppen at komme igennem de behandlinger - derfor er det vigtigt han får en masse at spise, han får sødmælk, spiser meget kage, havregryn, is om aftenen inden han ska i seng, men alligevel holder han kun vægten. - skal lige siges han selvfølgelig også spiser en masse sundt, groftbrød, kartofler, kød, fisk osv..

- Han skulle gerne tage lid tpå, derfor spørger jeg om i har nogen opskrifter på RIGTIGE kaloriebomber?

Noget der virkeligt smider nogle kalorier indenbords, og samtidig ikke smager helt elendigt..

på forhånd tak

Energitætte madvarer som fx:

- Chokolade - mmm, hvem der bare kunne...! :smile:

- Fed fisk - fx makrel og laks

- Nødder - hasselnødder, valnøddder, mandler, peanuts etc.

- Tørrede frugter - rosiner, dadler, bananan, kokos etc.

- Avocado

- Olier og andre sunde fedtstoffer kan med fordel tilsættes i lidt rigelige mængder

- Flydende kalorier fx kakaomælk, mælk

- Simple kulhydrater som ikke mætter ret meget - fx synes jeg at man kan spise temmelig meget franskbrød med nutella uden at blive mæt :smile:

Det var vidst hvad jeg kunne komme på. Det er ikke ment som en madplan - naturligvis ikke - men blot en liste med forslag over fødevarer som kunne tilsættes/supplere den daglige kost for at gøre den mere energirig.

/Keki

Edited by Keki
Link to comment
Share on other sites

Jeg ved at de på sygehuse bla kører med bestemte slags færdiglavet proteindrik som man kan købe via apoteket

Jeps.

Der er ca 300 kalorier i en 200ml flaske.

Afhængigt af varianten er der ca 12-20 gram protein, 30-40 gram kulhydrat og 5-7 gram fedt.

Det veksler lidt mellem produkterne hvad der er mest af, men det er jo overlagt.

Men generelt har de alle ens kalorieindhold.

Og så smager de faktisk udmærket.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share