Kendte slankekure du skal undgå


Mollerup
 Share

Recommended Posts

God artikel på Fpn http://fpn.dk/liv/krop_valvare/article1327884.ece

Lene Hanssons "Du er, hvad du spiser"-udsendelser og bøger, har han heller ikke været mild ved. "Alternativt vrøvl. Spild af tid og penge," siger han om hendes programmer, der blandt andet er kendt på TV3. Han siger om hendes kostvejledning, at den er baseret på fanatisme og ernæringsfaglige misforståelser

Ælsker når nogle sviner(med fagligt grundlag) Lena Hansson :laugh:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 56
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det er fin artikel - og det er jo fint at få ino om de eventuelle farer der lurer i diverse "diæter" kure som er skabt til at lokke

pengene op af lommerne på folk.

Rent erfaringsmæssigt kan jeg så sige at uden motion går det ikke - de par uger hvor jeg stort set kun har korrigeret kosten fordi jeg har haft for meget stillesiddende - har vægten næsten stået stille - de uger hvor jeg har rørt mig meget - har jeg haft mere energi og sovet bedre.

Jeg går så absolut ind for at spiser en så "normal kost som muligt" men jeg tror at det kan være lidt vanskeligt fordi hvis folk endelig køber en pose slik eller chips - så tømmer de den - og det jo ligesom ikke særligt smart...(jeg er i den heldige position at mine lyster går i retning af sort chokolade og is - sort chokolade mætter meget smagsmæssigt - og is der er grænser for hvor meget man kan spise uden at begynde at fryse...)

Desuden oplevede jeg da jeg skar almindeligt alt halvfabrikata ud af min kost - at jeg meget hurtigt fik en naturlig appetit efter sunde almindelige madvarer igen; altså æbler og gulerødder og den slags som ikke tror at nogen med "right mind" vilde betegne som fedende eller usunde, så måske er der noget om at nogle typer af madvarer "smager efter mere" og derfor skal undgåes i dagligdagen...og nej jeg snakker IKKE om havregryn...

bon apetit

Phallasathene

Link to comment
Share on other sites

Sandheden er ofte simpel. Men desværre vil mange overvægtige vælge at tro på "mirakel" kure og andet hokuspokus alligevel.

Ja kost omlægning og almindelig omtanke krydret med regelmæssig motion er the one and only way. Men det tager jo lidt tid før resultatet virkeligt viser sig. Det er der mange der ikke gider vendte på.

Link to comment
Share on other sites

Jegmå dog indrømme atjeg undrer mig over den her sætning - nogle fødevarer er bare ikke "sunde"...og at bilde folk ind at sagtens køn spise chips...og vingummier nogle madvarer hører da bare ikke til i en diæt...de mætter ikke, nærer ikke...

"Eksperterne minder om, at al mad i passende mængder er OK og passer ind i en sund livsstil. Selv bacon, vingummi, is og chips. At nægte sig selv bestemte fødevarer fører som regel blot til, at man i den grad hungrer efter den "forbudne frugt"."

Det hvor jeg vil hen er at vi bruger mad som underholdning. Det er jo det der det fedende ikke maden selv.

Phallas tivoli athene

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Det hvor jeg vil hen er at vi bruger mad som underholdning. Det er jo det der det fedende ikke maden selv.

Phallas tivoli athene

Hvorfor kommer du med alle de filosofiske perspektiver og rationaliseriner?

For mange kalorier gør en person fed. End of story. Du kan konverte alt til tal - sværere er det ikke.

Der hvor jeg vil hen er at folk skal forbrænde mere end de indtager. End-of-story.

Link to comment
Share on other sites

For mange kalorier gør en person fed. End of story. Du kan konverte alt til tal - sværere er det ikke.

Der hvor jeg vil hen er at folk skal forbrænde mere end de indtager. End-of-story.

Sikker på det http://video.google.com/videoplay?docid=4362041487661765149

Jeg er ihvertfald ikke sikker på energiunderskud/overskud er hele sandheden når vi snakker vægt tabt/fedme.

Link to comment
Share on other sites

Fordi at jeg er nygerrig!

Jeg forstår godt "kalorie-bugettet" og det budskab kan jeg ikke klandre dig for at gentage - idet jeg måske lyder

som om at jeg ikke "forstår" det. Det gør jeg nu godt. Jeg kan godt se at jeg fik formuleret mig lidt klodset - det gik lidt stærkt -

jeg mener selvfølgeligt er maden "fedende" i sig selv - men det er måske i sær fordi at mennesker ikke bevæger sig - de sidder foran tv-skærmen eller computerskærmen.

Jeg er bare interesseret i maden - og måltidet som et socialt og kulturelt fænomen i forhold til motion og bevægelse som socialt og kulturelt fænomen.

Jeg forstår ikke din tilsyneladende modvilje i forhold til at reflektere over fedmen som kulturelt fænomen. Hvis det du prøver at sige er at det ikke slanker at reflektere over det...så igen jeg ved det.

Skåret ud i pap: Jeg er igang med at tabe mig på ganske traditionel vis ved at jeg indtager færre kalorier end jeg forbrænder. Og samtidig reflekterer jeg lidt over det liv vi lever som skaber alle de fede (for at blive i retorikken) mennesker. det har da noget med livsstil at gøre. At folk spiser for meget i forhold til deres fysiske aktivitet.

Og man skal ikke gå til mange sociale sammenkomster hvor man vover "ikke at æde og drikke igennem" før at det bliver kommenteret. Nu SKAL du altså smage flæskestegen...!..ect.

Jeg synes at det er interessant. That's it.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor kommer du med alle de filosofiske perspektiver og rationaliseriner?

For mange kalorier gør en person fed. End of story. Du kan konverte alt til tal - sværere er det ikke.

Der hvor jeg vil hen er at folk skal forbrænde mere end de indtager. End-of-story.

Hvis det ikke var sværere var der jo nok en del færre mennesker, der kæmpede med fedme. Der er givetvis også nogle sociale konstruktioner, som for nogle hjælper til med at fastholde uhensigtsmæssige spisevaner, og hvis man virkelig vil bekæmpe det som et samfundsproblem burde man nok overveje om nogen af dem kunne påvirkes.

Jeg er i hvert fald ret sikker på at en konstatering some at "du kan konvertere alt til tal" ikke skaber væsentlig mere incitament for vægttab. Det skaber sikkert heller ikke færre fartsyndere i trafikken at informere trafikanter om, at de kan aflæse hastigheden på deres speedometer.

Edited by DeerInHeadlights
Link to comment
Share on other sites

Hvis det ikke var sværere var der jo nok en del færre mennesker, der kæmpede med fedme. Der er givetvis også nogle sociale konstruktioner, som for nogle hjælper til med at fastholde uhensigtsmæssige spisevaner, og hvis man virkelig vil bekæmpe det som et samfundsproblem burde man nok overveje om nogen af dem kunne påvirkes.

Jeg er i hvert fald ret sikker på at en konstatering some at "du kan konvertere alt til tal" ikke skaber væsentlig mere incitament for vægttab. Det skaber sikkert heller ikke færre fartsyndere i trafikken at informere trafikanter om, at de kan aflæse hastigheden på deres speedometer.

Det ændrer dog ikke på at Armada har ret. Det er super simpelt, forbrænd flere kalorier end du indtager og så vil du tabe dig.

Det er sku ikke rocket science.

Link to comment
Share on other sites

Det ændrer dog ikke på at Armada har ret. Det er super simpelt, forbrænd flere kalorier end du indtager og så vil du tabe dig.

Det er sku ikke rocket science.

Jeg har da aldrig påstået han ikke har ret, men det gør jo ikke påstanden mere effektiv som slanke-mantra. Folk ved jo godt at for at tabe sig skal man bevæge sig mere og spise mindre, ganske ligesom de godt ved at rygning er usundt... men det gør det jo ikke nemmere at holde om med at ryge.

Link to comment
Share on other sites

Sakset fra BT.dk:

Spis hvad du vil - og gå ned i vægt

http://www.bt.dk/article/20080509/nyheder/705090001/

"Ifølge slanke-professoren er det slet ikke så afgørende, om den overvægtige har en tendens til at fylde sig med pizzaer, burgere med pommes frites og slik. Langt vigtigere er det at fokusere på det konkrete spisemønster" :blink::blink: :blink:

Ja, og sætningen efter er der en forklaring

Teknikken handler om at lære sig at spise den rigtige mængde mad - inden for det helt rigtige tidsrum. Et normalt måltid skal veje 300-350 gram, og det skal tage 12-15 minutter at spise op. Hverken mere eller mindre.

men det lyder fantastisk, at man ikke skal tænke over kalorier...

Edited by Waits
Link to comment
Share on other sites

Tjaa, 300gram pr måltid, 5 måltider på en dag, så skal der ikke de store regnekundskaber til, for at se at energien ikke skal være af særlig høj densitet for at mange vil tage på af den fremgangsmåde. Men nu er det jo også avisens og derved journalistens tolkning af "kuren".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share