Kendte slankekure du skal undgå


Mollerup
 Share

Recommended Posts

Guest Slettet bruger
Det var virkeligt et interessant foredrag -

Og en interessant pointe omkring insulin - selvom jeg bagefter sad og grundede over hans argumentation...

Jeg fik nok formuleret min spørgsmål lidt for hurtigt; er der belæg for at man ved at kordinere/kontrollere sin kost kan mimimere

insulinet, og dermed styre fedtcellernes optag. Min barnelærdom var at insulin blev frigivet når man spiste. Punktum. (Det man indtog blev blev nedbrudt af enzymer ect og omdannet til "sukkerstoffer"...ja undskyld jeg har ikke beskæftiget mig med ernæring på noget fagligt plan...og bestemt ikke siden - det er ikke mit gebet)... så det i den forstand var fløjtende ligegyldigt om det man sukker før man puttede det i munden...men at insulinet reagerer på indtaget som om at det er sukker. Og så er det vel fløjtende om man spiser makrel eller vindruer - bortset fra den næring der i øvrigt er i maden, som vitaminer og protein....Og så er vi tilbage ved "spis mindre og rør dig mere..."

(Jeg skal nok læse på lektien..mange tak for links'ne)

Enhver empirisk undersøgelse vil fortælle mig det stik modsatte - at det har en stor betydning for mit velbefindende hvad jeg putter i munden, og hvornår. Nogle typer mad giver mæthedsfornemmelse, så jeg længe efter føler mig mæt selvom jeg er "sulten" andre typer af mad får mig til at føle mig mere "sulten" og giver mig trang til at spise mere selvom jeg er stopmæt. Kan ske at sult og mæthedsformennelse er en individuel størrelse, og det derfor er lidt som at sammenligne æbler og appelsiner....

Kan man differentiere mellem forskellige sultfornemmelser? En sund sult og en "usund"? Måske i værksat af det forudgående måltid? Det ville sikkert give mening i hvert fald i forhold til denne GI effekt (måske) som i nævner - det da ihvert fald typisk pasta som snarere synes at gøre een mere sulten, selvom man er mæt.

Desuden undrede en del af hans argumentation mig. Han beskriver en indianerstamme hvor de 40+ er overvægtige og børnene undervægtige han argumenterer med moderinstinktet for at det ikke er tilfældet at mødrene spiser maden og lader deres børn sulte - hvis man køber den, hvad er det så at det be eller afvise? De spiser den samme mad - mødrene har mere insulin og tager derfor mere på af samme kost som deres børn for som er undervægtige...men hvordan fik mødrene de højere insulin værdier - hvis de altså virkelig spise den samme kost som deres børn???

pa

Du overanalyserer noget der for dit praktiske vedkommende er himmelråbende simpelt.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 56
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ganske sjovt foredrag, men følte mig lidt snydt til sidst. Forventede nok lidt mere end: Insulin er essentiel for opbyggelse af fedtdepoter.
Enig.

Der er nogle gode/spændende pointer imellem, men der er også meget "crap".

Link to comment
Share on other sites

Enig.

Der er nogle gode/spændende pointer imellem, men der er også meget "crap".

Tja kender ikke de amerikanske forhold, men de er jo tit glade for at have meget fyld med.. Og så er deres majs/sukker/bonde mafia måske mere magtfuld end vi er vandt til herovre, så måske er det virkeligt groundbreaking news, det med at sukker er dårligt i en slankekur.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share