Frømandstræning... Endnu en debat...


JensKenei
 Share

Recommended Posts

Så kommer der lige en tråd mere omkring frømandskorpset :bigsmile:

Jeg skal til nogle optagelsesprøver omkring august og ville høre om der er nogen som har foreslag til hvordan min træning skal se ud? Hvilken form for svømning skal jeg træne osv.

Jeg træner pt. løb ca. 4 gange om ugen(Min 5 km. Pr. løB)

Svømning ca. 5 gange om ugen

og 3 gange styrketræning( Det er jo snart sommer så vil også gerne se lidt godt ud :cool: )

Kunne være fedt hvis der var nogen som rent faktisk havde været til prøverne som skrev :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Hej

Mht. løb skal du op og løbe ture på over en time dvs. mindst 12 km (men det behøver ikke være hver tur).

Jeg er ikke helt up to date med om de fysiske krav er ændret men, hvis jeg ikke tager meget fejl er det nok nogenlunde det samme som for 10 års tid siden hvor jeg forsøgte mig. Derfor skal du kunne gennemfører 3xbronze cirkel direkte efterfulgt af 12 minutters løb hvor du skal løbe mindst 2800 meter (så vidt jeg husker).

Rigtig mange falder dog ikke fra på de fysiske test men på psykologtesten. Det er ufatteligt vigtigt at du hele vejen igennem både med ord og handling viser at du ved præcist, hvad du går ind til. Du skal være 100 % afklaret i forhold til evt. kæreste, familie osv.

Jeg blev selv fisket fra fordi psykologen vurderede at jeg ville være frømand for at bevise for mig selv at jeg kunne - det tog mig et halvt års tid at nå frem til at han nok havde ret :smile:

Sørg for at få så meget information om korpset inden du skal til optagelse, både på nettet men se om du ikke kan komme til at snakke med en gammel frømand.

Held og lykke.

sunek

Link to comment
Share on other sites

Hej

Mht. løb skal du op og løbe ture på over en time dvs. mindst 12 km (men det behøver ikke være hver tur).

Jeg er ikke helt up to date med om de fysiske krav er ændret men, hvis jeg ikke tager meget fejl er det nok nogenlunde det samme som for 10 års tid siden hvor jeg forsøgte mig. Derfor skal du kunne gennemfører 3xbronze cirkel direkte efterfulgt af 12 minutters løb hvor du skal løbe mindst 2800 meter (så vidt jeg husker).

Rigtig mange falder dog ikke fra på de fysiske test men på psykologtesten. Det er ufatteligt vigtigt at du hele vejen igennem både med ord og handling viser at du ved præcist, hvad du går ind til. Du skal være 100 % afklaret i forhold til evt. kæreste, familie osv.

Jeg blev selv fisket fra fordi psykologen vurderede at jeg ville være frømand for at bevise for mig selv at jeg kunne - det tog mig et halvt års tid at nå frem til at han nok havde ret :smile:

Sørg for at få så meget information om korpset inden du skal til optagelse, både på nettet men se om du ikke kan komme til at snakke med en gammel frømand.

Held og lykke.

sunek

Kan du ikke komme med nogle eksempler på folk der kommer igennem psykolog testen, og folk der faldet fra på grund af det? Kunne være meget interessant at høre!

Link to comment
Share on other sites

Så kommer der lige en tråd mere omkring frømandskorpset :bigsmile:

Jeg skal til nogle optagelsesprøver omkring august og ville høre om der er nogen som har foreslag til hvordan min træning skal se ud? Hvilken form for svømning skal jeg træne osv.

Jeg træner pt. løb ca. 4 gange om ugen(Min 5 km. Pr. løB)

Svømning ca. 5 gange om ugen

og 3 gange styrketræning( Det er jo snart sommer så vil også gerne se lidt godt ud :cool: )

Kunne være fedt hvis der var nogen som rent faktisk havde været til prøverne som skrev :4thumbup:

Udfra hvad jeg har hørt, skal du træne rigtigt meget bryst-, crawl og rygcrawl. Men også øve dig en del med undervandstræning. Du skal kunne svømme 25 meter under vandet og holde hovedet koldt i pressede situationer.

Link to comment
Share on other sites

Sikke en masse svar allerede.. Nice!

Mht. o-løb har du fuldstændig ret, det er noget der skal begyndes på. Har dog smagt lidt på det allerede indenfor militæret.

Mht. Alm. løb så løber jeg en gang om ugen omkring en time så det er fint nok, løb er jeg generalt rimelig stærk i. (3100m på coopers)

Mht. svøm er det noget jeg virkelg går meget op i! Især fordi jeg er rimelig ringe til at svømme under vandet! Hvordan kan jeg træne mine lunger til at være vildere!? :superman:

Familien er ikke et problem. Ville oprindeligt til Afghanistan( Men kom til skade desværre og synes egentlig træningen var for "nem"). min familie og jeg selv er helt klar på at det er indenfor forsvaret min karriere ligger. Dermed også en masse tid væk hjemme fra osv. men det må man jo tage med

Link to comment
Share on other sites

Ser ud til du er godt rustet, nu står der kun svømmetræning på dit program, jeg ved ikke om det indebærer en masse øvelser under vandet, hvis ikke skal du til at i gang. De 25m under vandet er den absolut nemmeste af en del vandprøver du skal igennem. Jeg røg fra på 2. sidste vandprøve og havde kort inden prøven svømmet 50m under vandet uden udspring eller afsæt, jeg lod mig fortælle at jeg skulle tage mig et CMAS dykkercertifikat, hvis jeg skulle få lyst til at prøve igen, så skulle man være godt rustet. PADI bruger angiveligt ikke nok tid på træning med ABC-udstyr.

Edited by Søren W
Link to comment
Share on other sites

Mht. Alm. løb så løber jeg en gang om ugen omkring en time så det er fint nok, løb er jeg generalt rimelig stærk i. (3100m på coopers)

Mht. svøm er det noget jeg virkelg går meget op i! Især fordi jeg er rimelig ringe til at svømme under vandet! Hvordan kan jeg træne mine lunger til at være vildere!? :superman:

Familien er ikke et problem. Ville oprindeligt til Afghanistan( Men kom til skade desværre og synes egentlig træningen var for "nem"). min familie og jeg selv er helt klar på at det er indenfor forsvaret min karriere ligger. Dermed også en masse tid væk hjemme fra osv. men det må man jo tage med

De familiære og psykologiske forhold er nok de vigtigste.

3100 på cooper er ok i den fase du er i nu, men du skulle også gerne senere ligge der efter en bronze først, så måske træne den kombination lidt, evt. i bakket terræn.

ang. bedre vandføling, så er UV rugby nok svaret. Træn statisk apnø, efterfulgt af svømning, og omvendt, svømme i forskellige dybder, udføre opgaver under vandet såsom binde knob (6 eller flere), tale med masken fuld af vand, tage udstyr på undervand, blive vant til ikke at skubbe fra på 25 meter (som altså er et minimum), POW svømning etc.

kendskab til o-løb kan give dig flere timer at sove i.

træn march.

Edited by Waits
Link to comment
Share on other sites

Ja har også tænkt på UV-rugby, de træner der hvor jeg svømmer så det kunne være jeg lige skulle prøve at forhøre mig om jeg kunne være med der?

Noget jeg har tænkt meget over går på hvile... Hvor meget skal jeg hvile? En dag om ugen? 4 dage i streg engang om måneden?? Eller slet ikke holde pause og bare prøve at flade træningen ud over ugen???

Link to comment
Share on other sites

Ser ud til du er godt rustet, nu står der kun svømmetræning på dit program, jeg ved ikke om det indebærer en masse øvelser under vandet, hvis ikke skal du til at i gang. De 25m under vandet er den absolut nemmeste af en del vandprøver du skal igennem. Jeg røg fra på 2. sidste vandprøve og havde kort inden prøven svømmet 50m under vandet uden udspring eller afsæt, jeg lod mig fortælle at jeg skulle tage mig et CMAS dykkercertifikat, hvis jeg skulle få lyst til at prøve igen, så skulle man være godt rustet. PADI bruger angiveligt ikke nok tid på træning med ABC-udstyr.

Bare nysgerig - hvor mange uv-prøver er der, og hvad indeholder de?

-Martin

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Så kommer der lige en tråd mere omkring frømandskorpset :bigsmile:

Jeg skal til nogle optagelsesprøver omkring august og ville høre om der er nogen som har foreslag til hvordan min træning skal se ud? Hvilken form for svømning skal jeg træne osv.

Jeg træner pt. løb ca. 4 gange om ugen(Min 5 km. Pr. løB)

Svømning ca. 5 gange om ugen

og 3 gange styrketræning( Det er jo snart sommer så vil også gerne se lidt godt ud :cool: )

Kunne være fedt hvis der var nogen som rent faktisk havde været til prøverne som skrev :4thumbup:

Hej,

har du fået indkaldelse til ansættelsesprøven? Jeg er indkaldt til d. 23/24. juni... lidt før end beregnet! :crazy: Troede først det var til august. Håber det går...

Har du et godt forslag til hurtigst muligt at træne til en god cooper? (dvs. 2801 meter) :w00t:

Håber vi ses i uge 44!

Link to comment
Share on other sites

Så kommer der lige en tråd mere omkring frømandskorpset :bigsmile:

Jeg skal til nogle optagelsesprøver omkring august og ville høre om der er nogen som har foreslag til hvordan min træning skal se ud? Hvilken form for svømning skal jeg træne osv.

Jeg træner pt. løb ca. 4 gange om ugen(Min 5 km. Pr. løB)

Svømning ca. 5 gange om ugen

og 3 gange styrketræning( Det er jo snart sommer så vil også gerne se lidt godt ud :cool: )

Kunne være fedt hvis der var nogen som rent faktisk havde været til prøverne som skrev :4thumbup:

Hej

Skal selv til prøverne og har i den forbindelse snakket med flere frøer og jægere omkring forberedelse.

Du kan jo læse det meste på deres hjemmesider, men jeg vil mene at din træning bør se nogenlude således ud.

Løb: 3-4 gange i ugen er fint. O-løb er super vigtigt, man lærer skoven at kende og vigtigst af alt, at finde vej. Kan du ikke finde vej, ja så kan du ingenting!

Et løb i ugen af en time halvandens varighed er også vigtigt, det er ikke nok kun at være hurtig.

Løb en coopers i ny og næ, umiddelbart efter at du har lavet 3xbronze. Det er noget helt andet og det er det første du skal, både til ansættelsesprøven, 96 timersprøven og den føste dag på elevskolen, så man kan lige så godt vænne sig til det.

Svømning: Crawl er en god ting at kunne, men du skal ikke være elitesvømmer. Når frøerne svømmer er det kampsvømning, det vil sige i tørdragt, på ryggen og med svømmefødder. Du skal have en god vandføling, det kan anbefales at svømme med tøj på, også under vand.

Jeg ved at frøerne benytter en øvelse, hvor to elever skiftes til at svømme 25 m under vand, når den ene elev er nået ned til enden, hvor den anden elev står, er det hans tur til at svømme. Det gør de også i uniform og med gevær. Så svøm evt. intervaller under vand, fx. 10 x 25m med 25 seks pause.

Du skal kunne binde knob under vand, find evt. ud af hvilke. Kunne tage ABC udstyr på under vand og tømme masken, svømme 25m under vand efter at have svømmet 100m crawl osv.

Jo mere tryg du er under vand, des mindre vil du blive stresset og presset når tiden kommer.

March: Er kedeligt og tager tid, start langsomt op og med lav vægt. Det er godt at have prøvet at gå 40km+, men det er ikke noget du skal gøre ofte. 18-20 km 3 gange pr. mdr. er fint, en maratonløber løber heller ikke maraton som forberedelse til et maraton.

Styrketræning: 2-3 gange i ugen. Jeg vil mene at det er bedst at træne det du kommer til at lave under elevskolen, hviklet stort set er de øvelser som bronzecirklen indeholder. Det er disse øvelser du vil komme til at lave i et væk under evlevtiden, så man kan lige så godt være god til dem.

En frø fortalte mig, at elverne har en bank ved instruktøerne, som notere i en lommebog, hvor mange belønninger eleven skylder. De skal så tilbagebetales inden man går på weekend, hvis man altså ikke ønsker at gøre brug af de yderst favorable renter på sølle 100%, som bliver pålagt over weekenden. Det er normalt at skylde mellen 500-1000 af hver, når man når til fredag :tongue:

Træn fx. 3xbronzecirklen i intervaller, fx 40 sekunders arbejde, 20 sekunders pause.

Selvtillidsøvelser: Lav nogle ting som skræmmer dig, så længe der ikke er risiko for at kommer til skade. Vipperne i svømmehallen er gode, lav nogle vilde udspring, det kommer du også til at lave en del af til prøverne.

Et eksempel en frømand gav mig var, at de fx. sætter eleverne til at lave hovedspring fra 3m vippen, en frømand foreviser alle springene. Der efter skal de lave en salto, så en molberg, til sidst sender de en frømand op der er rigtig god til udspring. Han laver så et helt umulligt spring, som kræver meget træning. De elever der ikke tror på sig selv, hopper fra. De der tror på sig selv, går op på vippen, vel vidende at det om lidt kommer til at gøre nas. Når alle har været igennem, går frøen op på vippen og laver den største maveplasker og peger på sin mave og spørg om der er tvivl om hvordan de skal se ud når det har sprunget.

Det er det fede ved frøerne, de ber aldrig eleverne om at gøre noget de ikke selv kan.

Hvile: Bør du prioritere mindst lige så højt som din træning. Når du træner nedbryder du din krop, når du hviler, bygger kroppen sig stækere. Hvis du ikke får nok hvile, nedbryder du mere end du opbygger.

Jeg overtrænede helt vildt føste gang jeg skulle op til prøverne, jeg var uerfaren og følte jeg var håbløst bagefter. Så jeg trænede selvom jeg var pisse træt. Måtte ofte holde ind til siden flere gange på vej hjem fra arbejde og sove, det var dumt!

Hvor meget du kan træne, afhænger af hvor meget du er vant til at træne. Lad være med at efterlige andres træning, hvis det for dig er overkill.

Har man et fysisk hårdt arbejde, skal det også tages i betragtning, det kan være en fordel at have et arbejde som tillader dig at træne to gange dagligt. Så kan du svømme om morgenen og evt. løbe om aftenen.

Det kan være en god ide at prøve at lave noget, som presser dig over længere tid. En lang march (gerne O-march) med lidt vandpassage, overnatning i skoven og evt. en træls genstand st slæbe rundt på. Det er vigtigt at vide hvordan man reagere når man er presset, for jo mere du ved om dine egne reaktionsmønstre, jo bedre kan du håndtere dem under pres.

Det er generalt en god ide at vide hvordan man reagere på uvante ting, prøv alt muligt forskelligt. Har man fx aldrig svømmet i åbent vand før, kunne det være en fordel at prøve det også.

Min pointe er, at jo flere ting du i forvejen føler dig hjemme med inden elevskolen, jo bedre er dine chancer. Hvis alt man bliver sat til, er helt nyt for en, bliver man hurtigere stresset, hvis man oven i købet er træt og smadret, kan det gøre forskellen i sidste ende.

Kan se at vi er flere som skal til prøverne i år, måske vi kunne arrangere noget fællestræning.

Mvh

Bubs

Edited by BUBS
Link to comment
Share on other sites

Bare nysgerig - hvor mange uv-prøver er der, og hvad indeholder de?

-Martin

Til 96 timersprøven skal du kunne:

svømme 25m uden afsæt, umiddelbart efter at du har trådt vande i 1 minut.

Svømme 25m uden afsæt, efter at have svømmet 100m crawl med svømmefødder, disse skal aflægges under vand før du starter.

Du skal kunne hoppe ud fra 3m vippen med ABC udstyr i hænderne, dykke ned på bunden, påtage udstyret, tømme masken og give ok tegn.

Du skal kunne ligge på bunden og dele et mundstykke med 2-4 andre.

Du skal kunne binde x antal knob under vand.

Du skal svømme en handlebane under vand, du følger et reb, undervejs skal du tælle knuderne på rebet. Du svømmer i et vikelformet basin, undervejs kommer du til nogle baljer der vendt på hovedet og fyldt med ilt. Her sidder en frømand, som spørger hvor mange knuder du hat talt på din vej.

Det er prøverne jeg kender til, går ud fra at det er i orden at jeg poster dem, da man alligevel får dem at se i en video til ansættelsesprøven.

Ud over prøverne til 96 timers prøven, ved jeg at de på elevskolen laver andre øvelser, så som nedenstående.

At samle to kurve på bunden med skruer og bolte, der er blylod i kurven. Man skal så få kurvene op til overfladen, ved at binde en 1,5 l flaske i hvert hjørne. Flaskerne fyldes med luft fra lungerne, for at få den til at trække kurven op.

En anden øvelse går ud på, at en elev sidder på bunden med en 1,5 l flaske. De andre elever skal så dykke ned og blæse luft i flasken, så den til sidst bliver fyldt. trikket er at sørge for at rotere, så alle kommer til at sidde på bunden. Flasken må på intet tidspunkt komme over en halv meter fra bunden

En tredje øvelse går ud på at holde et skumbræt, magen til dem man bruger til svømning, nede på bunden ved at stå på hovedet og svømme ned mod pladen. Pladen skal hele tiden røre bunden, så her gælder det også om at arbejde sammen

Øvelserne skal styrke elevernes samarbejdsevner under pressede situationer og vise instruktørerne hvilke elever der ikke befinder sig godt i vand og især dem som ikke vil ofre sig for holdet.

Vi fik lov at prøve alle øvelserne, da jeg var til et foredrag på Oure Højskole, omhandlende hvordan FKP bruger coaching og idrætspsykologi i deres træning.

Edited by BUBS
Link to comment
Share on other sites

Hej,

har du fået indkaldelse til ansættelsesprøven? Jeg er indkaldt til d. 23/24. juni... lidt før end beregnet! :crazy: Troede først det var til august. Håber det går...

Har du et godt forslag til hurtigst muligt at træne til en god cooper? (dvs. 2801 meter) :w00t:

Håber vi ses i uge 44!

Jeg vil foreslå dig at løbe intervaller, løb på en centersbane. Løb evt. 1000m for fuld damp, lunt en runde og løb igen 1000m. Gør det 3-5 gange afhængigt at dit niveau. Ved at holde et tempo i dine intervaller, som ligger over det tempo du skal løbe din coopers i, vil du vende dig til følelsen af at løbe med lungerne ude af halsen (både fysisk men også mentalt) og det er den hurtigste måde at øge din iltoptagelse.

Hvor ligger du på en coopers nu?

Prøv evt. at lave de 3x bronzecirkel før du løber en coopers, det er rigtig godt at have prøvet inden du tager til Jonstrup. Det er noget helt andet at løbe en coopers med cirklerne i benene, noget som mange bliver overrasket over.

Mvh

Bubs

Link to comment
Share on other sites

Nedenstående er en beskrivelse af, hvordan jeg lærte at udføre dynamisk apnea (undervndssvømning uden finder) i århus fridykkerklub. De har har verdensrekorden på 175m uden finner og 225 med finner :tongue:

Før man svømmer, tager man 3, max 4 dybe indåndinger. Først fylder man maven og derefter brystkassen. Efter anden sidste indånding tømmes lungerne helt og så tager man den sidste dybe indånding og så afsted. Hvis man lærer teknikken, kan det være en fordel at pakke luften efter sidste indånding, det giver lige lidt ekstra. Det gøres ved at holde luften i lungerne, mens man synker mundfulde af luft, så komprimere man nærmest luften i lungerne, det kan være lidt svært i starten.

Under vandet svømmes der brystsvømning, på en banelænge skal man bestræbe at bruge så få tag som muligt, ca. 4-8 dog uden at gå i stå. For mit vedkommende kommer trangen til at trække vejret omkring 35m, det er blot en reaktion fra kroppen på den forhøjede mængde CO2 som ophobes, reelt ikke et tegn på iltmangel. Her er det vigtigt bare slappe af og tænke på, at man jo stadigvæk har masser af ilt i kroppen. Ved 40m kommer trækningerne i mellemgulvet, her skal man også bare slappe af og lade som ingenting, det er lidt ubehageligt i starten. Lærte til fridykning at jeg skulle smile når jeg blev presset, et stort smil udløser af en eller anden grund noget positivt i kroppen og man får lidt mere overskud. Det hjælper faktisk, smil og kald dig selv for tudeflæs når det bliver ubehageligt :tongue: Det første tegn på iltmangel kommer når musklerne syrer til, ligesom ved intensiv cardio e. l hvor ilten i musklerne ikke er tilstrækkelig. Her skal man være opmærksom på sit syn, får man tunnelsyn er det på tide at komme op. Bliver man ved, får man et black out, det skulle efter sigende være meget behageligt, idet man bare falder i søvn. Får man hovedet over vand inden 10-15sek. vil man automatisk trække vejret igen. Men gå allerede op når musklerne bliver tunge, der er ingen grund til at lege med ilden. Det er selvfølgelig også vigtig have en buddy til at svømme ved siden af, når man svømmer langt.

Fokuser på at være så rolig og afslappet som muligt, så du bruger mindst mulig ilt. Lad være med at fokusere for meget på antal meter, for så kan det hurtigt virke uoverkommeligt at skulle svømme Fx. 75m når man har lyst til at gå op ved 40m. Tag effektive tag, først et benspark idet du strækker armene ud foran dig, glid indtil du mister fart, så et armtag og glid med hænderne langs siden indtil du mister fart og forfra. Kig lige ned på stregen, hold armene ind langs siden og benene strakte og samlede, så bliver du mere strømlinet og nedsætter derfor modstsanden i vandet. Med afsæt kan jeg på den måde svømme 25m med 3-3½ tag. Jo færre tag, jo mindre ilt bruger man, man skal dog ikke gå stå mellem tagene, men holde en glidende bevægelse.

Det var vist det, det hjalp mig meget, at jeg fik at vide at kroppen reagere på CO2 og først senere iltmangel, det fjernede ligesom min frygt for at presse mig selv, idet det så ”bare” blev et spørgsmål om at holde ud.

Mvh Bubs

Link to comment
Share on other sites

Så kom der sku gang i debatten, det var lækkert!:-) Jeg har ikke fået selve indkaldelsen endu nej, kontrollere postkassen hver dag! :bigsmile: Men har fået et brev hvor der står at de har modtaget min ansøgning og de bare skal gå den igennem.

Træningen skrider stadig fremad, især med svømningen( Var ikke vandt til at svømme overhoved da jeg startede med at træne) træner det 4-5 gange om ugen. Det går stadig sørgeligt dårligt med undervandssvømningen, det er virkelig noget jeg skal være MEGET bedere til! Løb går meget godt, 3-4 gange om ugen og så en marchtur oveni hatten.

Har tænkt på om jeg måske har taget munden for fuld med at melde mig allerede men nu får vi se. Giver den ihvertfald fuld skrald og gør mit bedste. Håber at se jer i uge 44 eller til de første prøver hvornår det nu end bliver. og husk...! En dag uden træning er en dag uden mening :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Og POW-svømning?? Hvad er det!?

Prisoner of War. Du er bundet, eller simulerer at være bundet på fødderne, og hænder bag ryggen, og så ellers "åle" dig afsted under vandet. At være rolig er kodeordet. :smile:

Edited by Waits
Link to comment
Share on other sites

Det går stadig sørgeligt dårligt med undervandssvømningen, det er virkelig noget jeg skal være MEGET bedere til

Hej Jens.

Jeg læste i din blog for noget tid siden, at du var ude og løbetræne på Vestvolden. Derfor formoder jeg, at du har bopæl i Storkøbenhavn og evt. på Vestegnen. Når det er tilfældet, vil jeg klart anbefale, at du retter henvendelse til Hvidovre fridykkerklub. De træner mindst 2 gange om ugen, hvoraf mindst en af gangene er i svømmehallen ved Avedøre.

Når du først kommer igang hos dem, er du i trygge hænder. Resten er op til din vilje! husk på, at du ikke skal være Frømand i uge 44 eller ved start på Elevskolen, men blot trænbar... udover adgangskravene.

Ved træning skal tyngden altid lægges omkring svaghederne, resten må følge efter. Din træning er ambitiøs og omfangsrig, men jeg kunne godt blive bekymret for, om du vil rende ind i skader inden ansættelsesprøven i August. Her tænker jeg på, hvis du træner Bronzecirkel 1 el. flere gange pr. uge + løb 3 gange pr. uge + 1x march pr. uge = psykopat belastning i ben herunder lår og knæ.

Mange gode ansøgere er knækket på den konto, allerede inden prøverne kom rigtig igang. Derfor kan det ikke siges nok, husk nu de pauser. Mine erfaringer omkring skader er, at jeg har fået dem når træningen gik bedst. Ved høj fremgang blev jeg for ambitiøs og trænede mere end fornuften gav plads til, fordi det gik jo så godt. Men da skaderne opstod, blev jeg sat tilbage til stenalderen. :nonono:

/CountySheriff

En stærk mand kæmper for sig selv, en stærkere mand kæmper for de andre.

Link to comment
Share on other sites

Til inspiration og underholdning

NAVY SEASL BUDS training

En række film på youtube, man følger class 234 gennem deres træning fra dag 1 og gennem Hellweek.

DEL 1: A B C D E

DEL 2: A B C D E

DEL 3 HELLWEEK: A B C D E

DEL 4: A B C D E

Vise ord!

FKP's helvedsuge anno 1972

Mest af alt sjov

FKP's 96 timers prøve

Et sammenklip af dokumentaren sendt på dr 1, omhandlende FKP's 96 timers prøve, som bliver afholdt i og omkring Asnæs hvert år i uge 44

FKP's 50 års jubilæum

Her kan man se hvilke opgaver frøerne bla. bliver uddannet til at kunne udføre

Kronprinsen i FKP (søg på kronprinsen i frømandskorpset på forsvarskanalen)

Et lille indslag om Kronprinsen i frømandskorpset, han udfører her en såkaldt pingo, at holde vejret i 2 min for efterfølgende at svømme 25 m.

Dengang jeg var frømand (søg på den jeg var frømand på forsvarskanalen)

Del 1:2 Del 2:2

Rød Zone, de finske frømænd

Rød Zone, de franske frømænd

Norske specialjægere

Forsvarets oplysningsfilm om specialoperationsstyrkerne 2005

Frømandskorpsets hvervningsvideo 2005

Frømandskorpsets hvervningsvideo 1995

Artikler

Fra telegrafsoldat til frømand

Stilleleg i det våde element

Artikel bragt i Upfront omhandlende Fkp's 96 timers prøve

Frømænd og jægersoldater hjælpes til optagelse

Frømænd til hemmelig eksamen

Fremtidens frøer

Soldater under overfladen

Undervandstræning

Påtagning af ABC udstyr under vand

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu ma vi se hvordan det hele kommer til at gå, skal til første optagelsesprøve på mandag:-) Skal nok skrive i min blog hvordan det kommer til at gå. Med hensyn til overbelastning har jeg valgt at skære en smule ned på min træning. Begyndte at blive småsyg hele tiden og havde svært ved at komme af med det. men der er stadig godt knald på så det skal nok gå:-) Det bliver ikke på de fysiske prøver jeg falder ihvertfald!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share