Dødløft - vinkel af knæ samt fodtøj


sunek
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg har et par hurtige spørgsmål til dødløft.

1. Jeg nævnte for en kammerat at jeg trænede dødløft for lår og lænd og han sagde at vinklen mellem lår og læg skal være mindst 90 grader ellers er øvelsen for belastende for knæet. Er det korrekt?

2. Jeg er flere gange på MOL støde på ironiske kommentarer om "hyggemotionister der træner dødløft of squat med kondisko" så jeg vil gerne vide, hvad der er det bedste fodtøj til at at træne dødløft med. Pt. træner jeg uden sko da jeg lettere kan holde balance på den måde samt holde hele foden i gulvet under hele øvelse.

Mvh

sunek

Link to comment
Share on other sites

1. Startpositionen i dødløft vil som regel være at knæ-vinklen er større end 90 grader, så allerede der er den død. Men der er som sådan heller i noget problem i en større vinkel, hvilket man jo vil have i dybe squats, og det er ikke for belastende for knæene, hvis ellers man bruger hovedet. :smile:

2. Løbesko i et træningscenter kan bruges på løbebåndet, men alle andre øvelser med vægte hvor du står på dine fødder, vil andre typer fodtøj være at foretrække. Generelt en mindre og hårdere sål end løbesko. I dødløft vil man for at løfte flest kg gerne være så tæt på jorden som muligt, for at skulle løfte stangen kortest muligt, så der vil du ofte se styrkeløftere bruge sådan nogle slippers af en art (meget tynde sko). Men en mere allround træningssko med fast sål kan sagtens gøre det. Det kunne være adidas indendørssko eller Nike Air Trainer Girevik, som Guarden har været med til at specificere egenskaber for.

Link to comment
Share on other sites

http://www.t-nation.com/findArticle.do?art...07-085-training

http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=1588392

http://www.t-nation.com/findArticle.do?art...07-095-training

Rart at høre du træner kongeøvelsen over dem alle! Jeg linker til en artikelserie 1-3 på T-nation ohhandlende dødløft i en af dem får du svar på det med sko, samt startvinklen på benene. Vinklen afhænger som det fremgår i artiklen af benlængden samt selvfølgelig om de træner med eller uden sko.

Link to comment
Share on other sites

1. Jeg nævnte for en kammerat at jeg trænede dødløft for lår og lænd og han sagde at vinklen mellem lår og læg skal være mindst 90 grader ellers er øvelsen for belastende for knæet. Er det korrekt?

Umiddelbart kan jeg ikke se hvorfor det skulle være skadeligt - er det så også farligt at squatte til under 90 grader? det gør jeg nemlig selv... nogen kloge meninger?

Link to comment
Share on other sites

Hej

Tak for jeres feedback - ikke mindst dine links multisport, jeg kan se at der er noget at arbejde på for mit vedkommende :smile:

Jeg er i øvrigt enig i at dødløft er en superfed øvelse.

Mvh

sunek

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share