Hvad forbrænder kroppen hvis man ikke spiser 1 dag?


sunek
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg kom til at tænke på hvad kroppen forbrænder, hvis man ikke spiser 1 dag. Lad os sige at vi har en person der dagligt forbrænder 2500 kal. og vedkommende starter dagen med en løbetur på 30-45 minutter for at få tømt kroppens depoter lidt hurtigere.

Vil kroppen så forbrænde fedt, muskler eller lidt af hvert for at komme igennem dagen?

Jeg ved godt at det næppe vil være sundt men nok heller ikke direkte farligt.

sunek

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror du har ret, det er hverken direkte skadeligt eller sundt.

Jeg har selv fastet et par gange, op til en uge. Det giver (for mig) et vægttab på så vidt jeg husker ca. 5-6 kg, men en stor del er væske og "reststoffer i maven" så efter et par dage med alm. kost er vægttabet reduceret til (igen frit efter hukommelsen) ca. halvdelen.

Jeg undrede mig over hvor meget energi man rent faktisk har, selv på den syvende fastende dag.

Men dit spørgsmål går jo primært på HVAD man taber. Jeg ved det ikke, men der må være lavet undersøgelser omkring emnet.

Mit _bud_ (aka gæt) er at det for størstedelen er væske og "reststoffer i maven". Det er naturligvis ikke alt. Du vil tabe såvel muskel som fedtmasse også.

Mon ikke det afhænger meget af hvad du gør? Hård fysisk træning vil skade musklerne, og der er jo dårligt noget at opbygge af. Inaktivitet vil naturligvis også medfører at musklerne ikke prioriteres.

Jeg vil tro (igen: gæt!) at du bevarer mest mulige styrke og muskelmasse ved et begrænset fysisk aktivitet.

Link to comment
Share on other sites

Når glukosen slipper op, vil bidraget primært komme fra protein - primært fra muskelmassen, men også noget fedt vil forbrændes.

Hvis man fortsætter med at sulte vil fedt til begynde at udgøre en tiltagende større del af energiforsyningen. Det tager vistnok 1-2 uger før denne proces når max.

Link to comment
Share on other sites

Når glukosen slipper op, vil bidraget primært komme fra protein - primært fra muskelmassen, men også noget fedt vil forbrændes.

Hvis man fortsætter med at sulte vil fedt til begynde at udgøre en tiltagende større del af energiforsyningen. Det tager vistnok 1-2 uger før denne proces når max.

Har du nogen egentlig kilde til dette, eller er det noget du har hørt?

Grunden til jeg spørger er at jeg selv har haft den opfattelse at det i forbrænding hed kylhydrater, proteiner, fedt indtil jeg så graf over energisystemer og fik det forklaret! Se billeder nederfor og tilgiv mig min dovenskab, men har læseferie i morgen så er slapper lidt af for tiden :laugh:

http://img81.imageshack.us/my.php?image=en...systemerdh3.jpg

http://img136.imageshack.us/my.php?image=k...orenergiyt9.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg finder ikke bare på det - det er pensum på studiet.

Men nu måtte jeg jo alligevel slå det op når jeg bliver udfordret:

"Metabolic regulation" af Keith N. Frayn., 1. udgave, Portland Press., s. 167.

De første 2-3 dage helt uden mad vil glukoneogenesen primært ske på bekostning af muskelprotein.

Alene hjernen skal bruge op til 150 g protein for at danne de nødvendige 120 g glukose pr. dag.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen

Tak for jeres gode svar. Jeg havde lidt håbet på at kroppen ville nedbryde fedt før muskler - jeg var af den opfattelse at fedt kunne opfattes som kroppens nøddepoter som ville blive nedbrudt når der manglede glukose i depoterne. Nedern - så er det ikke nogen genvej til at smide nogle hundrede gram fedt hurtigt.

sunek

Link to comment
Share on other sites

Hvor lang tid kan en normalvægtig person faste? Givet at han tager en vitaminpille og drikker rigeligt med vand hver dag? Jeg havde en blærerøv af en idrætslærer i gymnasiet, der fortalte om egne eksperimenter med den slags, og han havde, efter eget tvivlsomme udsagn, fastet utroligt længe (kan skrive hvor meget senere, vil lige have et par kvalificerede bud først)

Edited by Paven
Link to comment
Share on other sites

Hvor lang tid kan en normalvægtig person faste? Givet at han tager en vitaminpille og drikker rigeligt med vand hver dag? Jeg havde en blærerøv af en idrætslærer i gymnasiet, der fortalte om egne eksperimenter med den slags, og han havde, efter eget tvivlsomme udsagn, fastet utroligt længe (kan skrive hvor meget senere, vil lige have et par kvalificerede bud først)

I de tekst bøger jeg har læst står ofte at man kan overleve ca. 2 måneder uden mad. Der må dog påregnes en stor varians.

Link to comment
Share on other sites

I de tekst bøger jeg har læst står ofte at man kan overleve ca. 2 måneder uden mad. Der må dog påregnes en stor varians.

Ok, det ville også være mit gæt (noget i den dur i hvert fald). Gang det med 4, så har du min gamle lærers postulat :bigsmile:.

Link to comment
Share on other sites

Ok, det ville også være mit gæt (noget i den dur i hvert fald). Gang det med 4, så har du min gamle lærers postulat :bigsmile:.

Haha der er mange sjove undervisere derude, jeg tvivler på nogle der har adgang til mad holder til noget der minder om 30 dage bare.

Link to comment
Share on other sites

Rolf Dorset (Sebastian Dorsets far) var i aftenshowet her den anden dag, hvor han sagde han har levet op til 86 (mener jeg) dage, på ikke andet end postevand.

Jeg mener han fortalte om, han levede at kun sollys og ca. 2 l vand om ugen!!

Wiki har en artikel om Breatharianism, der er princippet bag Rolf Dorsets "eksperimenter". Jeg tror ikke jeg ødelægger noget ved at afsløre at der ikke er skyggen af videnskabelige beviser for udøvernes påstande. Kan specielt godt lide følgende passager:

Wiley Brooks is a purported breatharian, and founder of the Breatharian Institute of America. He was first introduced to the public in 1981, when he appeared on the TV show That's Incredible!. Wiley has stopped teaching in recent years, so he can "devote 100% of his time on solving the problem as to why he needed to eat some type of food to keep his physical body alive and allow his light body to manifest completely." This comes after much controversy over the years. In 1983 he was allegedly spotted leaving a Santa Cruz 7-Eleven with a Slurpee, hot dog and Twinkies.
Jasmuheen was awarded the Bent Spoon Award by Australian Skeptics in 2000 ("presented to the perpetrator of the most preposterous piece of paranormal or pseudoscientific piffle"). She also won the 2000 Ig Nobel Prize for Literature for Living on Light. She claims that her DNA has expanded from 2 to 12 strands, to "absorb more hydrogen". When offered $30,000 to prove her claim with a blood test, she said that she didn't understand the relevance.

:laugh:

Edited by RuneN
Link to comment
Share on other sites

Har du nogen egentlig kilde til dette, eller er det noget du har hørt?

Grunden til jeg spørger er at jeg selv har haft den opfattelse at det i forbrænding hed kylhydrater, proteiner, fedt indtil jeg så graf over energisystemer og fik det forklaret! Se billeder nederfor og tilgiv mig min dovenskab, men har læseferie i morgen så er slapper lidt af for tiden :laugh:

http://img81.imageshack.us/my.php?image=en...systemerdh3.jpg

http://img136.imageshack.us/my.php?image=k...orenergiyt9.jpg

@mriber

Den graf du har postet ser interessant - kunne du evt. uddybe den lidt.

sunek

De to grafer viser ikke noget om hvad kroppen forbrænder under faste, men hvilke energisystemer den bruger under træning af forskellig varighed. Det er ikke umiddelbart relevant i denne sammenhæng

Link to comment
Share on other sites

...men er de ikke interessante i forbindelse med almindelig træning?

Kan jeg tolke skemaet sådan, at os "cyklister" faktisk forbruger fedt under træningen? Hvis det er rigtigt, så vil moderat energiunderskud på træningsdage suppleret med kulhydratsopfyldning efter træning jo være noget af det mest fedtdrivende der findes. Eller tolker jeg det for langt?

Link to comment
Share on other sites

...men er de ikke interessante i forbindelse med almindelig træning?

Kan jeg tolke skemaet sådan, at os "cyklister" faktisk forbruger fedt under træningen? Hvis det er rigtigt, så vil moderat energiunderskud på træningsdage suppleret med kulhydratsopfyldning efter træning jo være noget af det mest fedtdrivende der findes. Eller tolker jeg det for langt?

Jo lavere intensitet du arbejder med, jo større er den relative fedtforbrænding kontra kulhydraforbrænding. Dette er selvfølgelig ikke særlig interessant da den samlede forbrænding går ned sammen med intensiteten.

Du tolker for langt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hej i ser ud til at vide en del om næring og sundhed.

Jeg har nu i 5 dage ikke spist andet end en halv rugbrød en lille portion yoghurt og en lille portion cornflakes. Det er ikke fordi jeg ikke vil spise jeg kan bare ikke, har helt mistet lysten til mad. Har det rigtig dårligt, kan ikke lave noget, har ondt i kroppen, har diarré, og de to første dage slem opkast. Har ondt i brystet, kan ikke engang tage mig sammen til at tage til lægen.

Det sidste halve år har jeg levet utroligt usundt, nogle gange er min aftensmad kun chips, hvis ingenting. begyndte på at styrke træne og motions træne for lidt over et halvt år siden, men nu er det ikke så seriøst mere, dvs. jeg ikke har energi til at træne eller dyrke motion. Er desuden rigtig bange for at tabe mig, da det er meningen jeg skal tage på. Er på det punkt hvor jeg er nødt til at få noget hjælp. Så har nogle spørgsmål jeg håber nogle af jer kan svare mig på.

Hvordan kan jeg få lyst til mad igen?

Kan det skyldes depression?

Hvilke vitaminer og hvilke former for mad/kost skal jeg indtage og hvad skal jeg ikke indtage?

Hvilke konsekvenser kan der forekomme af ikke at spise?

Jeg håber virkelig i kan svare på mine spørgsmål, og hvis nogle af jer har haft det/har det, på samme måde, så må i gerne fortælle om det, eller hvis i har spørgsmål så spørg løs.

Mvh Kristian

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg kom til at tænke på hvad kroppen forbrænder, hvis man ikke spiser 1 dag. Lad os sige at vi har en person der dagligt forbrænder 2500 kal. og vedkommende starter dagen med en løbetur på 30-45 minutter for at få tømt kroppens depoter lidt hurtigere.

Vil kroppen så forbrænde fedt, muskler eller lidt af hvert for at komme igennem dagen?

Jeg ved godt at det næppe vil være sundt men nok heller ikke direkte farligt.

sunek

En 24 timers faste vil ikke gøre nogen stor forskel for noget som helst. Energien til løbeturen vil overvejende komme fra muskelglykogen. Energibehovet i løbet af dagen vil primært dækkes af fedt, da dit blodsukker formodentlig hurtigt vil stabilisere sig på et lavt niveau. Protein nedbrydningen vil begynde at stige og opbygningen vil aftage, men næppe noget der vil lede til noget nævneværdigt tab af muskulatur på 1 døgn. Fedttabet vil sikkert ende med at blive 200-300g fedtvæv (ca 14-21 hundrede kcal).

mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Hej i ser ud til at vide en del om næring og sundhed.

Jeg har nu i 5 dage ikke spist andet end en halv rugbrød en lille portion yoghurt og en lille portion cornflakes. Det er ikke fordi jeg ikke vil spise jeg kan bare ikke, har helt mistet lysten til mad. Har det rigtig dårligt, kan ikke lave noget, har ondt i kroppen, har diarré, og de to første dage slem opkast. Har ondt i brystet, kan ikke engang tage mig sammen til at tage til lægen.

Det sidste halve år har jeg levet utroligt usundt, nogle gange er min aftensmad kun chips, hvis ingenting. begyndte på at styrke træne og motions træne for lidt over et halvt år siden, men nu er det ikke så seriøst mere, dvs. jeg ikke har energi til at træne eller dyrke motion. Er desuden rigtig bange for at tabe mig, da det er meningen jeg skal tage på. Er på det punkt hvor jeg er nødt til at få noget hjælp. Så har nogle spørgsmål jeg håber nogle af jer kan svare mig på.

Hvordan kan jeg få lyst til mad igen?

Kan det skyldes depression?

Hvilke vitaminer og hvilke former for mad/kost skal jeg indtage og hvad skal jeg ikke indtage?

Hvilke konsekvenser kan der forekomme af ikke at spise?

Jeg håber virkelig i kan svare på mine spørgsmål, og hvis nogle af jer har haft det/har det, på samme måde, så må i gerne fortælle om det, eller hvis i har spørgsmål så spørg løs.

Mvh Kristian

Du bør bestille en tid ved din læge i morgen for at få en undersøgelse. Du bør selvfølgelig reagere på de signaler din krop sender dig.

Link to comment
Share on other sites

Har du nogen egentlig kilde til dette, eller er det noget du har hørt?

Grunden til jeg spørger er at jeg selv har haft den opfattelse at det i forbrænding hed kylhydrater, proteiner, fedt indtil jeg så graf over energisystemer og fik det forklaret! Se billeder nederfor og tilgiv mig min dovenskab, men har læseferie i morgen så er slapper lidt af for tiden :laugh:

http://img81.imageshack.us/my.php?image=en...systemerdh3.jpg

http://img136.imageshack.us/my.php?image=k...orenergiyt9.jpg

Mriber:

Hvilken bog har du graferne fra? Det ligner "aerob og anerob træning" er det korrekt?

Som der nævnes af andre, så er er disse grafer om en energiproduktion under fysisk aktivitet..(høj-intenst anaerob arbejde).. Under en faste, forestiller jeg mig næppe at en person yder sådan et stykke arbejde og derfor skal vi kigge på personer som opholder sig nær hvile eller lav intensitet..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share