Kærestens vægtab


rhodos
 Share

Recommended Posts

Hej derude.

Nu bliver jeg sgu nød til at bide i græsset og en gang for alle bede om hjælp. Min kæreste er 20 år, er 160 cm høj og vejer 60 kg. Nu er det ikke resultater på badevægten der er de vigtige for hende men at tabe sig og få en helt trimmet krop men hun siger hun gerne vil ned omkring de 55 kg. Dvs. smide ca. 5 kg fedt. Vi har før i tiden spist meget pasta og kød og ikke nok grønt hvilket har gjort at hun har lagt på de 60 kg i et års tid eller mere. Men her for en 3 måneders tid siden valgte hun så at hun ville ned på de 55 kg igen og vi begyndte derfor at skære pastaen væk og gå efter at spise kartofler i stedet for eller engang imellem ris. Derudover begyndte vi at gøre mere ved grønten om end ikke helt nok.

Hun begyndte desuden at træne langt mere seriøst for 2 måneder siden altså min 3 gange om ugen af lidt over en time og helst 4 gange om ugen. Jeg har lavet et program til hende der indeholder noget cardio for at forbrænde kcal og noget styrketræning for at forbrænde kcal og styrke kroppen + forsøge at opbygge muskler

Programmet:

Fullbody

Cardio på crosser 15 minutter

Benpres

”ballemaskine”

Træk til bryst

Brystpres i maskine

Hyperexstensions (den til lænden, er i tvivl hvad den hedder)

Mave på bold eller mave på bænk med benene oppe

Mave er 3* max og alle andre øvelser er 3*12

Ved godt at fx squat havde været en bedre øvelse til ben men hun bryder sig ikke om den og derfor mener jeg det vigtigste er at hun kommer derned og får en god oplevelse ved at køre en anden udmærket øvelse.

Til dagligt spiser hun ca følgende

Morgenmad: ca kl 9.

Skål med magert yoghurt

Frokost: ca kl 13.00

Mellem 2 og 4 stykker mørkt rugbrød (ca samme størrelse som swartzbrot)

Pålæg kunne være rejeost eller filet. Enkelte gange 3% leverpostej

Efterfrokost: 16.30

Meget sjældent dette måltid forekommer. Men er hun sulten kunne det være en halv skive rugbrød med ovenstående pålæg

Aftensmad: ca kl 19.15

Kartofler 4-5

Kylling, hakket oksekød 3-6%, nogle gange frikadeller (3-7% fedt kød)

Ca. 180 gram kød

Grøntsager kunne være gulerødder i skiver, broccoli el. lignende

En anden aftensmad kunne være en pose frossen wokmix, chilli, hvidløg kokosmælk, kyllingbrystfilet og ris

Det var det. Hun drikker heller ikke kcal, drikker kun vand <- men ikke nok!

Fatter seriøst ikke hvorfor hun ikke taber sig? Er der noget jeg har overset eller vejledt forkert?

Gode råd er meget velkomne ligesom kostplaner osv. også er meget velkomne da jeg kan mærke frustrationen breder sig lidt hos hende…

Edited by rhodos
Link to comment
Share on other sites

Til dagligt spiser hun ca følgende

Morgenmad: ca kl 9.

Skål med magert yoghurt

Frokost: ca kl 13.00

Mellem 2 og 4 stykker mørkt rugbrød (ca samme størrelse som swartzbrot)

Pålæg kunne være rejeost eller filet. Enkelte gange 3% leverpostej

Efterfrokost: 16.30

Meget sjældent dette måltid forekommer. Men er hun sulten kunne det være en halv skive rugbrød med ovenstående pålæg

Aftensmad: ca kl 19.15

Kartofler 4-5

Kylling, hakket oksekød 3-6%, nogle gange frikadeller (3-7% fedt kød)

Ca. 180 gram kød

Grøntsager kunne være gulerødder i skiver, broccoli el. lignende

En anden aftensmad kunne være en pose frossen wokmix, chilli, hvidløg kokosmælk, kyllingbrystfilet og ris

Det var det. Hun drikker heller ikke kcal, drikker kun vand <- men ikke nok!

Fatter seriøst ikke hvorfor hun ikke taber sig? Er der noget jeg har overset eller vejledt forkert?

Gode råd er meget velkomne ligesom kostplaner osv. også er meget velkomne da jeg kan mærke frustrationen breder sig lidt hos hende…

Start med at udregne din kærestes ligevægtsindtag - der er en beregner et sted på MOL. Din kæreste skal have 500 kalc mindre end sit ligevægtsindtag, hvis hun ønsker at tabe sig.

Umiddelbart vil jeg mene at "banditterne" er rugbrødet og kartoflerne/risen samt det du ikke har skrevet fx øl/vin i weekenden, slik eller popcorn når hun ser film osv.

En skive alm. rugbrød vejer ca. 50 gram og indeholder ca 125 kalc - så det er ikke ligegyldigt om man spiser 2 eller 4 skiver. 2 skiver rugbrød må være nok. Tilføj nogle grøntsager og evt. et glas skummetmælk (protein giver god mæthedsfornemmelse).

Det samme gælder for kartoflerne.

Hvis hun gerne vil tabe sig er det nok nødvendigt at tælle ALLE kalc i et par dage og se hvordan det hænger sammen med ligevægtsindtaget. Det er selvfølgeligt kedeligt at veje alt sin mad men det er en lærerrig process.

Held og lykke med det.

Mvh

Sune

Link to comment
Share on other sites

Er din kæreste gået fra at være inaktiv til det beskrevne relativt højt akivitetsniveau ?

I så fald er det ikke unormalt at der ryger nogle kg på i forbindelse med øget muskelmasse, blodmængde, muskelglykogendepoter og dertilhørende ekstra væske. Så måske har hun vitterligt allerede smidt lidt fedt.

Dernæst beskriver du jo selv hvorledes hun har taget ca. 5 kg på i løbet af et år. Det tager altså (desværre) tid at tabe sig ligesom det tager tid at tage på.

Så der er ikke andet for at hænge i, evt forsøge justere lidt på kosten, opregulere mængden af kredsløbstræning, eller måske allebedst have andre mål end vægten (hofte, talje, brystmål og den dur).

Link to comment
Share on other sites

Sune:

Vi spiser hverken slik/popcorn/chips :) Og druk har der ikke været noget af de sidste 2 måneder. Angående det at veje maden så kan jeg sagtens følge dig, men jeg mener bare ikke hun skal spise mindre i løbet af en dag? Så ville det være en fordel at skifte kartofler og rugbrød ud med noget andet mere kcal fattigt? (ved jeg jo det vil, tænker mere hvad alternativerne kan være)

El-virus

Ja hun har trænet meget lidt før disse 2-3 måneder, altså 1-2 gange om ugen med lavere intensitet end nu. Så har også forklaret hende at vægten godt kan stige en smule. Vi går heller ikke så meget efter vægten men forsøger som du siger at måle talje osv 1. gang hver 14 dag, problemet er blot at hun altid bliver i tvivl hvor meget hun spændte ind sidst med målebåndet. Men du mener godt at vi kan gøre det rigtige og at vi blot skal være mere tålmodige? Man havde jo bare regnet med at der røg ca "et kg" om måneden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ændre et par ting.

19.15 er alt for sent til sådan et festmåltid. Det skal helt klart være tidligere på dagen. Du spiser en masse kalorier forholdsvist sent hvor man for det meste bare sidder foran fjerneren og ikke brænder kalorier(få).

Hvis hun tog et æble/gulerod/appelsin etc. til morgenmad kunne det være at hun ikke spiste en så stor frokost. 4skiver er helt klart for meget, 2ville være at foretrække. Og så skal det ikke være med rejeost, så skal det jo være noget andet fedtfattigt pålæg. Der kunne også suppleres ind i mellem måltiderne med førnævnte frugter/grøntsager. Jeg synes også morgenmaden er alt for let, 20gr havregryn eller anden drys(Fiberdrys og hvad det ellers alt sammen hedder) ville være en klar fordel.

Samtidig ville jeg fokusere mere på motion til træningen, og ned priotere muskel træningen. (Helt optimalt ville jo være hvis hun kunne øge motionen og beholde samme niveau i muskel træningen men det ved jeg ikke om kan lade sig gøre?

Og hvad holder jeg for resten fra at gå en tur om aftenen? 1time og i har begge fået frisk luft, hygget og motion?

Og magert yougurt er vel ikke frugt yougurt med +15gr kulhydrat per 100gr?

Edited by FireBart
Link to comment
Share on other sites

Fatter seriøst ikke hvorfor hun ikke taber sig? Er der noget jeg har overset eller vejledt forkert?

Du har nok overset det hun spiser når du ikke er der...

Ellers er der ikke meget andet at sige en at skære i kcalindtaget eller øge aktivitetsniveauet.

Du kan jo foreslå noget ekstra "cardio-træning" :wink:

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror faktisk, at du også har vejledet hende lidt forkert. Du har fat i en lang ende, men alligevel er der nogle ting, som jeg ikke tror du helt har styr på.

"Hun begyndte desuden at træne langt mere seriøst for 2 måneder siden altså min 3 gange om ugen af lidt over en time og helst 4 gange om ugen. Jeg har lavet et program til hende der indeholder noget cardio for at forbrænde kcal og noget styrketræning for at forbrænde kcal og styrke kroppen + forsøge at opbygge muskler"

Styrketræning forbrænder næsten ingenting. Cardio forbrænder lidt. Man kan ikke opbygge muskler samtidig med at man taber sig(forudsat, at man taber sig optimalt). 'Styrke kroppen' kan der dog være noget om; al bevægelse er god.

Du må hive fat i kosten igen, det er der problemet ligger, ikke i træningen. Hvordan placeres kalorierne på dagen? Hvordan er energifordelingen af makronutrienterne?

Pas i øvrigt på med at lave for højt et kcal-underskud, da kroppen bare tilpasser sig den tilførte energimængde og gør hende generelt mindre aktiv, hvilket hun måske vil opleve som kronisk træthed.

Men, som El Virus siger, kan netop det manglende vægttab give udtryk for en forbedring af træningskapaciteten og dette især af vand der binder sig til glycogendepoterne i musklerne.

Denne 'vægtforøgelse' bør dog ikke blive ved med at st

Edited by Dysp
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror faktisk, at du også har vejledet hende lidt forkert. Du har fat i en lang ende, men alligevel er der nogle ting, som jeg ikke tror du helt har styr på.

"Hun begyndte desuden at træne langt mere seriøst for 2 måneder siden altså min 3 gange om ugen af lidt over en time og helst 4 gange om ugen. Jeg har lavet et program til hende der indeholder noget cardio for at forbrænde kcal og noget styrketræning for at forbrænde kcal og styrke kroppen + forsøge at opbygge muskler"

Styrketræning forbrænder næsten ingenting. Cardio forbrænder lidt. Man kan ikke opbygge muskler samtidig med at man taber sig(forudsat, at man taber sig optimalt). 'Styrke kroppen' kan der dog være noget om; al bevægelse er god.

Du må hive fat i kosten igen, det er der problemet ligger, ikke i træningen. Hvordan placeres kalorierne på dagen? Hvordan er energifordelingen af makronutrienterne?

Pas i øvrigt på med at lave for højt et kcal-underskud, da kroppen bare tilpasser sig den tilførte energimængde og gør hende generelt mindre aktiv, hvilket hun måske vil opleve som kronisk træthed.

Men, som El Virus siger, kan netop det manglende vægttab give udtryk for en forbedring af træningskapaciteten og dette især af vand der binder sig til glycogendepoterne i musklerne.

Denne 'vægtforøgelse' bør dog ikke blive ved med at st

:blink:

Hvad mener du med den sætning?

Det burde ikke være så komplekst som Dysp skriver det op. Jeg har tidligere oplevet at man kan have et "buffer" område, plejer jeg at kalde det, hvor vægten ikke rykker sig, om man spiser 2000Kcal eller 3000Kcal. Hendes vægt er nærved optimal for hendes højde, derfor skal der nok mere drastiske skridt til for at hendes vægt begynder at dale. Mere cardio, mindre mad etc.

Har i målt centimeter på hende, eller fedtprocent? Det kan være hendes kropssammensætning "bare" har ændret sig, og hun har opnået større muskelmasse, samtidig med hun har tabt fedt. Altså er blevet strammere.

/Motta

Link to comment
Share on other sites

Hej guys. Skal forsøge at svare jer så godt som muligt. Tak for den forløblige respons.

Firebart:

19.15 er tidligst muligt aftenmåltid grundet arbejdstider.

4 skiver rugbrød er sjældent til frokost 80% af gangene er det vel 2-3. Men noteret!

Morgenmad i form af yoghurt ligger omkring 35-70 kcal pr hundrede gram. Og det har været noget af en opgave overhovedet at få hende til at spise morgenmad men skal da forsøge at få hende til at putte fiberdrys på?

Angående det at gå om aftenen så er der ikke noget der afholder os fra at gå bortset fra at hun har fri klokken seks fra et arbejde hvor hun står op og går rundt hele dagen (butik) og vi skal hjem og lave mad osv. Men kunne selvfølgelig være nogle gratis kcal at hente der. Vi har overvejet at sjippe 20 minutter hver aften i stedet.

SaintPauli:

Altså nu render jeg ikke og kontrollere hvad hun spiser. Det styre hun skam selv, men har spurgt hende hvad hun indtager til dagligt for at kunne hjælpe hende så tallene skulle gerne passe.

Dysp:

Ved godt styrketræning ikke forbrænder ligeså meget som cardio men dog skulle jeg da mene du alligevel forbrænder kcal. Derudover vil jeg godt mene at en forholdsvis utrænet kvinde vil kunne opbygge muskler selvom hun er i kcal underskud hvorimod vi ville være enige om det ville blive ret svært hvis vi snakkede om en i forvejen trænet person der gik i cut. Angående for højt kcal underskud så sulter hun på ingen måder sig selv, men hun er jo ikke specielt stor og har derfor heller ikke et specielt stort ligevægtsindtag.

Lamotta

Vi har forsøgt at måle på det, men syntes det er skide svært at huske hvor meget man strammede målebåndet sidst og derfor er vi blevet lidt i tvivl om tallene hver gang. Nu har vi dog for en 14 dages tid siden lavet "en regel" hvor hvor stramt målebåndet skal være og vi kan derfor måle (forhåbentligt) progression næste gang.

Edited by rhodos
Link to comment
Share on other sites

Dysp:

Ved godt styrketræning ikke forbrænder ligeså meget som cardio men dog skulle jeg da mene du alligevel forbrænder kcal. Derudover vil jeg godt mene at en forholdsvis utrænet kvinde vil kunne opbygge muskler selvom hun er i kcal underskud hvorimod vi ville være enige om det ville blive ret svært hvis vi snakkede om en i forvejen trænet person der gik i cut. Angående for højt kcal underskud så sulter hun på ingen måder sig selv, men hun er jo ikke specielt stor og har derfor heller ikke et specielt stort ligevægtsindtag.

Jeg siger ikke, at styrketræning ikke forbrænder. Det gør det skam. Men, en hård omgang styrketræning forbrænder vel omkring.. maksimalt 400-500 kcal. Det er altså ikke ret meget for 1½ times intenst jern-rykkeri.

Cardio forbrænder så væsentligt mere, men alligevel er det ingenting i forhold til hvor lidt mad det egentlig svarer til. Lad os sige, at det forbrænder 1000kcal på én time. ~150g chips = ~1000 kcal.

Bare så du kan følge mig :) Det er supernemt at spise for meget, og så var de forbrændte kalorier jo ligegyldige, ikke? :)

Hun burde ikke, forudsat hun ligger på perfekt kost angående vægttab, kunne tage muskelmasse på overhovedet. Kommer hun til det, så skal I omstrukturere. Man kan ikke smide fedt og opbygge muskelvæv samtidigt. Så skal I zigzagge og det er jo ikke ligefrem jeres mål, er det? :)

Link to comment
Share on other sites

Hmm okay. Men derfor indeholder styrketræning vel alligevel en del sunde egenskaber der er godt i forbindelse med et langvarigt vægtab? Kunne 20 minutters sjipning hver aften være det der skal til ?

Det kunne det sagtens, sjipning er ondt :dry: (men jeg er også i røvform)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share