Kan kroppen være i konstant anabolsk tilstand?


sunek
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg faldt over denne artikel på getbig som fik mig til at overveje om man kan sørge for at ens krop er i konstant anabolsk tilstand:

http://forum.getbig.dk/viewtopic.php?f=2&t=19172

Hvornår kommer kroppen i katabolsk tilstand? Hver gang man har udført noget fysisk krævende?

Hvordan undgår man eller forkorter den periode, hvor kroppen er i katabolsk tilstand?

Henvis gerne til artikler om emnet.

Tak for hjælpen

Mvh

Sune

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg faldt over denne artikel på getbig som fik mig til at overveje om man kan sørge for at ens krop er i konstant anabolsk tilstand:

http://forum.getbig.dk/viewtopic.php?f=2&t=19172

Hvornår kommer kroppen i katabolsk tilstand? Hver gang man har udført noget fysisk krævende?

Hvordan undgår man eller forkorter den periode, hvor kroppen er i katabolsk tilstand?

Henvis gerne til artikler om emnet.

Tak for hjælpen

Mvh

Sune

Når man udfører fysisk arbejde kræver det energi hvilket i giver anledning til en række katabolske processer.

Jeg formoder du overvejende er interesseret i muskelopbygning, og her er du selv inde på noget af det rigtige. Formålet med at styrketræne er blandt andet at stimulere hele proteinsynteseapperatet til at danne nye myofibriller og gøre musklerne tykkere. Dette kræver selvsagt energi at opbygge, hvorved en række studier med indtag af næringsstoffer før og/eller efter styrketræning også synes at indikere bedre resultater sammenlignet med intet indtag. Så for maksimalt anabolic state, er det vel et spørgsmål om at spise kontinuerligt gennem hele døgnet og holde al aktivitet ud over styrketræning på minimum.

Jeg er lidt i tvivl om hvilke type artikler du søger. Formoder der ligger noget uddybende på MOL's forside, ellers kan du jo også løse omkring "metabolism", anabolism", "catabolism" osv på wikipedia, det giver somregel også et nogenlunde indblik.

Link to comment
Share on other sites

@elvirus

Du skriver:

"Så for maksimalt anabolic state, er det vel et spørgsmål om at spise kontinuerligt gennem hele døgnet og holde al aktivitet ud over styrketræning på minimum."

Som jeg har forstået det skal man netop indtage større mængder både protein og kulhydrat før og efter styrketræning, for at mindske den katabolske effekt. Men du har ret i at der skal være benzin på tanken hele tiden.

Hvorfor skal anden aktivitet end styrketræning holdes på et minimum. Er det ikke tilstrækkeligt at der er energi til stede til de aktiviteter man udfører?

For lige at være helt sikker: katabolske processer virker lokalt ikke sandt? Altså hvis jeg løber en marathon så virker den aktivitet kun muskelnedbrydende i benene - korrekt?

sunek

Edited by sunek
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share