Løb på forfoden


cels
 Share

Recommended Posts

Ville høre om I har erfaringer med at løbe (bevidst) på forfoden, det skulle efter sigende være hurtigere og mindre belastende ! Nogen gør det fra naturen og det ser lidt sjovt ud fordi knæene bliver løftet mere opad - men det ser faktisk ud til at være mindre anstrengende ud.... har prøvet selv, men døjer for tiden med problemer i lægmusklen og det er virkelig hårdt da man strækker foden mere fremad :laugh: ja- i ved nok hvad jeg mener :blush:

Link to comment
Share on other sites

Prøv at sætte noget fart på dit løb. Hvad er så naturligt. Når du sprinter er du oppe på tæerne. Når du lunter er du helt nede på hælene. Og ja, det ser underligt ud når en lunter er oppe på tæerne. Umiddelbart vil jeg mene, at hvis man lunter og er oppe på tæerne bruger man energi i hvert skridt til at bremse og holde balance mens man ved isæt med hælen normalt vil rulle over foden i en fremadrettet bevægelse. Meget hurtigt distanceløb kan godt foregå på tæerne eller noget, der ligner, men det betyder ikke at det er mindre belastende; blot at man kan løbe hurtigere på tæerne, hvis man har energien og evnerne til det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes ofte man glemme forskellen på årsag og virkning i forbindelse med forfodsløb.

I min optik løber man ikke stærkt blot fordi man løber på forfoden.

Men man løber ofte på forfoden når man løber stærkt.

Bemærk forskellen på de to!

Link to comment
Share on other sites

Der er forskellige teorier. Hvis du kigger på dyr så løber alle vist nok på tærerne. Jeg har selv eksperimenteret med barfodsløb. Der løber du også helt naturligt på tærerne/forfoden. Så det er også der en del af rygterne/teorierne er startet.

Jeg mener også det kaldes pose-method running.

Så du kan altså løbe på forfod uanset hastighed. Dermed får du stød-absorberingen i læg/sener. Men tro mig - det river i læggene og senerne! Det skal trænes meget forsigtigt - især hvis du løber barfodet (jeg bruger Vibram FiveFingers til det, når det ikke er strand/sand).

Edited by Bagmanden
Link to comment
Share on other sites

Jeg løber forfodsløb. Egentlig startede det som forsøg på at komme af med nogle andre fysiske skavanker jeg havde. Men nu gør jeg det helt naturligt. Det tog dog mindst et år før jeg slap for at skulle tænke over måden jeg løb på. Da jeg sidst fik lavet løbetest, fik jeg også filmet teknikken, og jeg lander altså på den forreste halvdel af fødderne - ikke på tæerne (hvilket også vil være skadeligt). Det er ikke nogen særlig iøjnefaldende løbestil - jeg har set mig selv løbe på video, og på afstand kan man dårligt se forskel på forfods- og hælmetoden.

Ulempen kan være - som en anden også er inde på -, at det slider i hælregionen. Jeg har på den anden side ikke haft nogen skader indtil nu, som med sikkerhed skyldes forfodsløb - og jeg har løbet både halv- og helmaraton på den måde. På disse længere distancer kan man dog evt. skifte til "almindeligt" løb ind imellem og dermed skåne akillessene mv. en smule.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share