Våddragt til triathlon


til_lykke
 Share

Recommended Posts

Hej folks!

Jeg er på udkig efter en våddragt til triathlon og jeg ved ikke ret meget om mærker, egenskaber, mm. Jeg er umiddelbart på udkig efter en dragt i prisklassen 2500-3000,. Er der nogen der har erfaring med den slags og kan anbefaler mærker mm.?

Link to comment
Share on other sites

Hep!

Våddragt til tri - så skal du købe en rigtig svømmedragt. Ikke noget surfdragt eller lign. Den skal være helt glat i overfladen.

Den skal passe og sidde godt stramt, det er lige før den skal føles lidt for lille :) Dragten gir´sig lidt når den bliver våd og må godt stumpe lidt ved anklerne. De fleste dragter er tykke på bryst og ben. Et tyndere neopren ved skuldre/arme så du får opdrift samtidig med bevægelighed. Ofte har underarmen et "riplet" stykke for, at du får bedre fat i vandet.

Der findes mange mærker: Blueseven (tidl. IronMan), QR, Aquaman, Orca, Snugg (mest kendt for special tilpassede dragter) osv. osv.

Er du ny i sporten kan det være en ide at købe den første dragt brugt. Der er mange der skifter dragter, får købt forkert osv.

Du kan komme lidt vaseline i nakken så du ikke får slidmærker. Nogle bruger lidt shampoo på ben og arme når dragten tages på, så er den nemmere at få af.

Skyl dragten igennem efter brug og hæng den til at dryp-tørre - gerne med vrangen ud.

Er der mere du vil vide så skriv endelig igen.

Edited by Bagmanden
Link to comment
Share on other sites

Hep!

Våddragt til tri - så skal du købe en rigtig svømmedragt. Ikke noget surfdragt eller lign. Den skal være helt glat i overfladen.

Den skal passe og sidde godt stramt, det er lige før den skal føles lidt for lille :) Dragten gir´sig lidt når den bliver våd og må godt stumpe lidt ved anklerne. De fleste dragter er tykke på bryst og ben. Et tyndere neopren ved skuldre/arme så du får opdrift samtidig med bevægelighed. Ofte har underarmen et "riplet" stykke for, at du får bedre fat i vandet.

Der findes mange mærker: Blueseven (tidl. IronMan), QR, Aquaman, Orca, Snugg (mest kendt for special tilpassede dragter) osv. osv.

Er du ny i sporten kan det være en ide at købe den første dragt brugt. Der er mange der skifter dragter, får købt forkert osv.

Du kan komme lidt vaseline i nakken så du ikke får slidmærker. Nogle bruger lidt shampoo på ben og arme når dragten tages på, så er den nemmere at få af.

Skyl dragten igennem efter brug og hæng den til at dryp-tørre - gerne med vrangen ud.

Er der mere du vil vide så skriv endelig igen.

Jeg er sprunget ud i en Blue Seventy Synergie - det var også det mærke jeg har fået anbefalet andre steder fra. Jeg fik den for 3200, fra ny, hvilket jeg umiddelbart kan finde frem til er en okay pris. Lyder det helt skævt? Tricket med vaseline vil jeg helt sikkert tage til mig, men umiddelbart lader det til at folket i klubben er fans af babyolie (....det lyder snart som et helt orgie :laugh: ) fremfor shampoo.

Jeg har i øvrigt problemer med mine svømmebriller. Hvis de skal holde tæt, så skal de sidde så stramt at jeg får meget markante ringe omkring øjnene hvor brillerne har siddet.

Var det i øvrigt ikke dig der lavede en 10x ironman for et par år siden? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Lækkert! Tillykke med det nye grej :)

Jeg har også været lidt rundt i div. svømmebriller. Jeg svømmer nu kun med seal-mask's eller tilsvarende modeller. De ligner lidt en dykkermaske - men uden næsen. De giver et godt udsyn og jeg kan holde ud at have dem på i de 12,5 time jeg brugte på de 38km svømning ;) De sidder også godt under "slåskampen" i en fælles start på svømningen.

Husk anti-dug væske og evt. ørepropper/vandskyende vat.

Sådan en morgen-svømmetur i gummihud er nu ikke helt af vejen i den danske sommer!

Edited by Bagmanden
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Lækkert! Tillykke med det nye grej :)

Jeg har også været lidt rundt i div. svømmebriller. Jeg svømmer nu kun med seal-mask's eller tilsvarende modeller. De ligner lidt en dykkermaske - men uden næsen. De giver et godt udsyn og jeg kan holde ud at have dem på i de 12,5 time jeg brugte på de 38km svømning ;) De sidder også godt under "slåskampen" i en fælles start på svømningen.

Husk anti-dug væske og evt. ørepropper/vandskyende vat.

Sådan en morgen-svømmetur i gummihud er nu ikke helt af vejen i den danske sommer!

Så har jeg fået min Blue Seventy Energie (ikke Synergie som jeg troede) og den er jo lækker ud. Jeg er dog lidt bekymret for om den måske er for lille, for jeg kan ikke lukke den på ryggen selv og jeg føler ikke helt at jeg har "fri armgang", når jeg tager svømmetag. Dragten er en medium tall, hvilket svarer til 76-86 kg (vejer selv 82) samt 180-188 (er selv 187) og den næste størrelse hedder 80-90 kg og 182-190. Hvad er dine erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Min våddragt er af mærket Ironman. Og har aldrig været skiftet ud - den har altid fungeret super.

Den føles også for lille når jeg ifører mig den - men det går helt over når jeg kommer i bølgerne. Jeg tror det er meget normalt.

Okay, så er det jo ikke andet for end at komme i bølgerne :smile:

Link to comment
Share on other sites

Okay, så er det jo ikke andet for end at komme i bølgerne :smile:

Præcis - det lyder som den passer. Den giver sig lidt når den bliver brugt.

Det med begrænset bevægelighed er helt normalt. Nogen vælger derfor en ærmeløs dragt eller at svømme helt uden dragt. Men du skal nok blive glad for din nye gummihud!

Link to comment
Share on other sites

  • 11 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share