Coca cola light produkt


Benjamin*
 Share

Recommended Posts

Der står netop det jeg sagde med, at koffein stimulerer stofskiftet :wink:

Men der er fandme meget koffein i en pille! 2,5 gange så meget som der er i én koffeinpille :crazy:

Og forresten tak for linket..

Ja man skal nok ikke lige tage et par stykker inden man går i seng :laugh:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 53
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Alfa omega til benjamins spørgsmål er vel at han rolig kan drikke cola light uden at skulle bekymre sig om eventuelle "bivirkninger".... Eller hva'?! :dry:

Ville bare høre om der var nogle downsides ved light produkt cola ? - alle siger jo " jamen det giver dig jo kræft i det lange løb, eller det er også dårligt for dig etc. " , ville høre om dette passer eller er det virkelig bar en drik med nogle smagstoffer og lidt vand :P ?

Link to comment
Share on other sites

Ville bare høre om der var nogle downsides ved light produkt cola ? - alle siger jo " jamen det giver dig jo kræft i det lange løb, eller det er også dårligt for dig etc. " , ville høre om dette passer eller er det virkelig bar en drik med nogle smagstoffer og lidt vand :P ?

Den eneste "downside" er, at det ikke er sundt med alt for mange sødestoffer. Grunden til, at jeg skriver downside med "gåsetegn", er at det ikke er noget negativt for alle, dvs. en del er ligeglad med sødestofferne så længe de undgår sukkeret :wink:

Link to comment
Share on other sites

Den eneste "downside" er, at det ikke er sundt med alt for mange sødestoffer. Grunden til, at jeg skriver downside med "gåsetegn", er at det ikke er noget negativt for alle, dvs. en del er ligeglad med sødestofferne så længe de undgår sukkeret :wink:

Hvorfor er det ikke sundt med for mange sødestoffer?

edit: usundt rettet til sundt

Edited by Christian B
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er det ikke usundt med for mange sødestoffer?

Jeg kan se, at jeg kom til at formulere mig forkert. Det jeg mener, er at det ikke er alle, der "synes", at det er usundt med alle de sødestoffer så længe, de undgår sukker :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ifølge nye undersøgelser indeholder specielt Coca-Cola Light store mængder C21H30O5 , også kendt som kortison. Det er muskelnedbrydende, og en beregning fra denne Harvard undersøgelse viser, at én liter dagligt, er lig et muskeltab svarende til 100 gram.

Så jeg ville sgu ikke drikke de light produkter. :crazy:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan se, at jeg kom til at formulere mig forkert. Det jeg mener, er at det ikke er alle, der "synes", at det er usundt med alle de sødestoffer så længe, de undgår sukker :wink:

Jeg vrøvlede! Hvorfor ER det usundt med sødestoffer? Det er jo ikke op til folk selv at "synes" om noget er usundt eller ej..

Link to comment
Share on other sites

Ifølge nye undersøgelser indeholder specielt Coca-Cola Light store mængder C21H30O5 , også kendt som kortison. Det er muskelnedbrydende, og en beregning fra denne Harvard undersøgelse viser, at én liter dagligt, er lig et muskeltab svarende til 100 gram.

Så jeg ville sgu ikke drikke de light produkter. :crazy:

Ha ha ha der tog du fandme røven på mig :laugh: Blev et splitsekund fortvivlet over alle de kg jeg havde ofret på Cola Light alteret

Link to comment
Share on other sites

Jeg vrøvlede! Hvorfor ER det usundt med sødestoffer? Det er jo ikke op til folk selv at "synes" om noget er usundt eller ej..

Nej selvfølgelig er det ikke op til folk selv at synes, om det er usundt eller ej.

Jeg har hørt i nogle medier, at sødestoffet aspartam kan have en negativ effekt på hjernen. Men kan desværre ikke komme med andre referencer end, at min far, for noget tid siden, snakkede med en læge om det, og hans svar var, at det ikke er sundt i for store doser.

Link to comment
Share on other sites

Nej selvfølgelig er det ikke op til folk selv at synes, om det er usundt eller ej.

Jeg har hørt i nogle medier, at sødestoffet aspartam kan have en negativ effekt på hjernen. Men kan desværre ikke komme med andre referencer end, at min far, for noget tid siden, snakkede med en læge om det, og hans svar var, at det ikke er sundt i for store doser.

Det er desværre ikke begrundelse nok på et seriøst board :smile: Aspartam er den mest testede fødevare overhovedet og gang på gang bliver den frikendt for at have skadelig virkning.

Link to comment
Share on other sites

Med mindre man har PKU (sjælden arvelig lidelse) og dermed ikke kan metabolisere phenylalanine så er der ingen ko på isen.

Der er meget skepsis omkring sødemidler og aspartam får altid lidt ekstra på puklen.

Det er bare sjovt at der ikke er nogle videnskabelig basis for disse påstande. Aspartam er meget grundigt undersøgt, så indtil videre må vi antage at det er sikkert at anvende som sødemiddel.

Om det er bedre eller værre end sukker? Det kommer an på ens kost i det hele taget. Det kan dog siges at følelser og skepsis over for "kunstige stoffer" ikke er valide argumenter for om et produkt skulle være skadeligt eller ej

Link to comment
Share on other sites

Det er desværre ikke begrundelse nok på et seriøst board :smile: Aspartam er den mest testede fødevare overhovedet og gang på gang bliver den frikendt for at have skadelig virkning.

Nej okay, kan jeg godt se :tongue:

Men forresten, har du en kilde på, at spartam er den mest testede fødevare overhovedet? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Med mindre man har PKU (sjælden arvelig lidelse) og dermed ikke kan metabolisere phenylalanine så er der ingen ko på isen.

Der er meget skepsis omkring sødemidler og aspartam får altid lidt ekstra på puklen.

Det er bare sjovt at der ikke er nogle videnskabelig basis for disse påstande. Aspartam er meget grundigt undersøgt, så indtil videre må vi antage at det er sikkert at anvende som sødemiddel.

Om det er bedre eller værre end sukker? Det kommer an på ens kost i det hele taget. Det kan dog siges at følelser og skepsis over for "kunstige stoffer" ikke er valide argumenter for om et produkt skulle være skadeligt eller ej

Nu har jeg hørt ordet "phenylalanine" rigtig mange gange, men hvad er det egentlig?

Link to comment
Share on other sites

I denne tråd vil jeg gå ud fra, at man med phenylalanine mener aspartam. Sødemidlet i sukkerfri sodavand. :smile:

Phenylalanine er dene ene af de to aminosyrer som danner aspartam :4smartass:

Edited by linis
Link to comment
Share on other sites

Godt nok indtager du ikke nogen kcal ved at drikke cola light; men du fylder din krop med en masse kemikalier....og spørgsmålet er så om du vil det.

Har hørt at det kan give appelsinhud...men ehm... om det passer, no clue. :blink:

Link to comment
Share on other sites

Godt nok indtager du ikke nogen kcal ved at drikke cola light; men du fylder din krop med en masse kemikalier....og spørgsmålet er så om du vil det.

Har hørt at det kan give appelsinhud...men ehm... om det passer, no clue. :blink:

Hvilke kemikalier er det vi taler om?

Og tænk lige tanken til ende angående appelsinhud. Hvorfor i alverden skulle light sodavand være lige præcis det der giver appelsinhud? :blink: Og hvis det netop var den udslagsgivende faktor, mon så ikke kosmetikindustrien forlængst havde fundet ud af det? :wink:

Hver gang disse light/aspartam tråde dukker op, bliver jeg lige overrasket over hvilke vandrehistorier der går omkring "bivirkningerne" ved aspartam og de faaaarlige ting dette vildt unaturlige stof kan. :laugh:

De fleste af de landsbytosser har vist glemt, at de selv levede lystigt af det sødestof de første mange måneder af deres liv.

Link to comment
Share on other sites

Okay kemikalier var måske et dårligt ordvalg. :blush:

Hehe... min kommentar var nu også mest drilsk. :tongue:

Her er ingredienserne i en Coca Cola Light:

Coca Cola Light

Beskrivelse

Næringsindhold pr. 100 mL

Energi 1,5 kJ

Protein <0,1 g

Kulhydrat 0 g

heraf sukkerarter 0 g

Ingredienser

* Vand

* kuldioxid

* farvestoffer (E150d)

* surhedsregulerendemiddel (E338, E339)

* aromaer (bla. koffein)

* sødestoffer (aspartam

* acesulfamkalium)

* konserveringsmiddel (E211)

E150 er karamelfarven.

E 338 og E 339 er nogle fosfater.

E 211 er natriumbenzoat, hvilket er det eneste stof på listen som E-guiden er en smule betænkelig ved.

Links:

E-guiden

Ingredienser i en Coca Cola Light

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved en ting helt sikkert om light produkter. Og det er at de virker meget dårligt på mig i forbindelse med træning.

Hvis jeg har indtaget cola light om dagen og skal træne eftermiddag eller aften er det sjældent at jeg føler mig oplagt.

Hvis jeg kan vælge ville jeg til enhver tid tage drikkevarer med almindeligt sukker eller bare vand - selv kaffe og wienerbrød er bedre. uden tvivl.

Jeg kan ikke give forklaringen - men jeg føler mig ganske sikker i min sag

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share