Menisk skade:


gameboi
 Share

Recommended Posts

Hej alle mol'er.

Nu står jeg i den heldige situation at jeg er blevet opereret i mit knæ for en menisk skade.

Operationen blev fortaget d. 7.7 2008 og alt ser ud til at gå som det ska.

PT er mit knæ en "lille" smule hævet forhold til det andet, og kan begynde at gå igen, men passer dog på, og bruger stadig krykkerne.

Forhold til genoptræningen, kan jeg godt blive lidt øm, men det forsvinder hurtigt og knæet hæver ikke efterfølgende.

Jeg kan næsten bøje mit højre knæ lige så meget som det venstre. Spænde lår musklen hvor den indvændige muskel kommer til syne.

Jeg har ikke taget smertestillende de sidste 3 dage.

Der er blevet fjernet 25 % af den udvændige menisk i højre knæ. og det var det eneste der var i vejen med knæet

Det var mange faktaer. Jeg har 2 spørgsmål.

1: Hvor hurtigt begyndte i at hoppe på cyklen igen / begyndte at svømme / styrketræne ? og hvilken fremgangs måde. Da jeg laver alle 3 ting og i har erfaringer med det, skriv endelig :)

2: Jeg spiller en del fodbold, (Fritids niveau: serie 2/4) og jeg fik at vide at jeg skulle prøve de forskellige ting af forhold til fodbold: sprit, løb, hoppe, sparke, vændinger osv. Her er det jeg bliver meget i tvivl, hvor hurtigt skal jeg gå gang med det, og hvilke kendetegn er der for at knæet kan holde til det.

Hvis der er nogen som har erfaringer med menisk skade og vil dele dem med mig, så vil jeg blive utrolig glad...

Rigtig god sommer

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg er selv operereret i knæet 3 gange efterhånden, bl.a. 2 x minisk, 1 x korsbånd osv. Det er meget individuelt hvor hurtigt man kommer igang, men min erfaring er helt klart at en dygtig fysioterapeut er at foretrække, også efter en menisk operation. Vedkommende vil kunne guide dig omkring hvilke muskelgrupper du særligt skal fokusere på og hvilke ting man bør undgå ifht. til netop din skade. Og også omkring hvornår dit knæ er så stabilt, at du kan komme tilbage til decideret sport. Det ville jo være ærgeligt at gå for tidligt igang og dermed få en ny skade.

Held og lykke.

Birthe

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share