TJ 5x5


JernHenrik
 Share

Recommended Posts

1)Det passer nu ikke helt. For faktisk kan man godt løfte sin 1RM i et rimeligt hurtigt tempo pga. kompensatorisk acceleration....

2)...Du snakker om isolerede forsøg, hvor force/velocity kurven er etableret udfra en isotonisk kontraktion (det er det ihvertilfælde i Medical Physiology). I virkelighedens verden findes der ting som sticking points, ledvinkler osv. som ikke giver en jævn kraftudvikling

1)Hvad mener du med "kompensatorisk accelleration"? Hvis du ikke "snyder" med bevægelsen, så er en maksimal koncentrisk kontraktion altså langsom. Hvis ikke, så er den ikke maksimal..

2)Jeg skrev"Der vil selvsagt være forskellig effekt over forskellige led, idet der jo er mange faktorer der spiller ind ved en bevægelse" Som sagt er der altså mange ting som spiller ind ved praktisk brug af musklerne..

Sputnik:"Når der er tale om, at musklen forlænges, samtidig med at den kontraherer er det en load-velocity kurve" i f/v kurven er der kontraktion både i koncentrisk og excentrisk. Kraften i excentrisk er ganske rigtigt større end musklen kan klare, og derved forlænges den. Det er selvsagt ikke en kontrolleret bevægelse, og det som er min pointe, er at den kraft som trækker i musklen altså er større end 1RM!!

Altså igen: Den største vægt du kan løfte koncentrisk, må løftes langsomt (når man ser bort fra arbejde over flere led osv.).

Jeg ser heller ingen grund til at træne med stor vægt og hastigt excentrisk arbejde (Andet end hvis man vil styrke sener måske) Men faktum er at man i terapeutisk øjemed tit gør brug af f/v "princippet", idet en nyopereret pt. ofte vil kunne gå ned af trappen, men ikke opad... Anbefalingen til patienten kunne så være, at man sænkede sig så langsomt som muligt..

Edited by Jøgge
Link to comment
Share on other sites

Hvad mener du med "kompensatorisk accelleration"? Hvis du ikke "snyder" med bevægelsen, så er en maksimal koncentrisk kontraktion altså langsom. Hvis ikke, så er den ikke maksimal..

Med kompensatorisk acceleration mener jeg at man kompenserer for svagheder rent biomekanisk i bevægelsen ved at accelerere igennem sticking pointet. Et menneskes styrkekurver er ikke ens hele vejen igennem en bevægelse. Og derfor passer det heller ikke når du siger at en maksimal koncentrisk kontraktion ALTID er langsom. Det er den muligvis hvis vi ser isoleret på musklens kraftudvikling i et laboratorie, men i den virkelige verden er der noget som hedder sticking points. Det er der man misser et løft, når der er for meget vægt på. Hvis ens sticking point i bænkpres er lige midt i løftet, så kan man ved at banke godt og grundigt igennem fra bunden af stryge lidt igennem ens sticking point uden at løftet ser voldsomt hårdt ud, og uden at det ligner et max. Så kan man derefter øge så lidt som 2½ kg, og så misse i midten, fordi accelerationen fra bunden ikke var nok til at bringe en igennem ens sticking point. Netop derfor er en maksimal koncentrisk kontraktion ikke nøvendigvis langsom. Hvis vi derimod lavede en maksimal koncentrisk kontraktion ved at lave bænkpres lockouts, de sidste 10 cm af bænkpres bevægelsen, så ville kontraktionen foregå langsomt, da vi her benytte et så lille bevægeudsving, at ledvinkler og sticking points bliver irrelevante.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Thomas: Læs mit indlæg igen, jeg giver dig ret for så vidt at man i arbejde f.eks over flere led, kan kompensere for biomekaniske "modstande" med den rette teknik osv. Men det ændrer ikke på at den enkelte musklelfiber er i stand til at løfte mest ved en langsom kontraktion.

Om det så er en stigende vægt som påføres, og musklen derved arbejder langsommere jo mere man påfører, ændrer ikke ved resultatet.

En person som laver chin ups, og som kun lige formår at se over stangen en gang, vil udføre øvelsen langsomt. Ikke fordi han vil, men fordi han er nødt til det....

Link to comment
Share on other sites

Når der er tale om, at musklen forlænges, samtidig med at den kontraherer er det en load-velocity kurve" i f/v kurven er der kontraktion både i koncentrisk og excentrisk. Kraften i excentrisk er ganske rigtigt større end musklen kan klare, og derved forlænges den. Det er selvsagt ikke en kontrolleret bevægelse, og det som er min pointe, er at den kraft som trækker i musklen altså er større end 1RM!!

Altså igen: Den største vægt du kan løfte koncentrisk, må løftes langsomt (når man ser bort fra arbejde over flere led osv.).

Jeg ser heller ingen grund til at træne med stor vægt og hastigt excentrisk arbejde (Andet end hvis man vil styrke sener måske) Men faktum er at man i terapeutisk øjemed tit gør brug af f/v "princippet", idet en nyopereret pt. ofte vil kunne gå ned af trappen, men ikke opad... Anbefalingen til patienten kunne så være, at man sænkede sig så langsomt som muligt..

Her er vi overhovedet ikke uenige. :)

Det jeg kommenterede var denne udtalelse:

" jo hurtigere man sænker sig, jo større musklelspænding kan man udvikle". Ved koncentrisk kontraktion er kraften størst ved langsomt arbejde (tæt på 100%), ved exentrisk er den størst ved max hastighed (over 150%)..

Muskelspændingen bliver ikke større jo hurtigere man sænker sig.

Kraften er ikke nødvendigvis størst ved langsomt arbejde, men naturligvis bliver hastigheden langsom når man nærmer sig en belastning, der svarer til den maksimale isometriske kraft, som musklen kan generere.

Link to comment
Share on other sites

Muskelspændingen bliver ikke større jo hurtigere man sænker sig.

Kraften er ikke nødvendigvis størst ved langsomt arbejde, men naturligvis bliver hastigheden langsom når man nærmer sig en belastning, der svarer til den maksimale isometriske kraft, som musklen kan generere.

Så er det nok ordet muskelspændingen vi ikke er enige om.. Belastningen på musklen kan være større ved større hastighed...

Du skriver"naturligvis bliver hastigheden langsom når man nærmer sig en belastning, der svarer til den maksimale isometriske kraft", ja det er jo netop det som f/v kurven viser. Derfor kan det ikke bestrides at den maksimale koncentriske kontraktion sker langsomt. B)

Link to comment
Share on other sites

Så er det nok ordet muskelspændingen vi ikke er enige om
Ja, jeg troede du mente den kraft, som musklen genererede.
Belastningen på musklen kan være større ved større hastighed...

Eller rettere: Den hastighed, hvormed musklen forlænges, øges nødvendigvis jo mere belastningen er større end den maksimale isometriske kontraktion.

Derfor kan det ikke bestrides at den maksimale koncentriske kontraktion sker langsomt.

Enig. ;)

Iøvrigt, hvordan quoter du, så der kommer til at stå navn og tidpunkt over quotet? Ka' ik' find' ud af det. :cry_ani:

Link to comment
Share on other sites

Hold da op, jeg var lige væk fra MOL i et par dag, og så så alle de herlige indlæg mit problem med chin-ups og dips havde atstedkomme- herligt :bigsmile::bigsmile::bigsmile: . Jeg forstår ikke alle indlæggene fuldt ud, men vil nærlæse dem igen. Det jeg har fundet ud af, er at det jeg gør sikkert er rigtigt.

1-2 fulde chin-ups eller dips efter fuldt af 8-10 negative i langsom udførelse, og det gør en lille smule ondt, så det virker nok.

Spørgsmål: kan det gøres for langsomt, så det bliver en statisk øvelse i stedet, og det var jo ikke hensigten. Jeg sænker mig i løbet af 4-6 sek-

JernHenrik

Link to comment
Share on other sites

Jern: Hvis vi tager udgangspunkt i førnævnte f/v kurve, skulle man mene at jo langsommere du kan sænke dig jo bedre, og jo hurtigere du kan løfte dig jo bedre.. Men derer som bekendt også andre faktorer som spiller ind, så det er måske en meget god måde du bruger.

Statisk bliver øvelsen kun hvis du ikke bevæger det led som du træner over..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share