løb - officer optagelsesprøve december.


Danielsson
 Share

Recommended Posts

Hey.

Jeg skal i uge 49 onsdag/torsdag til forsvarets optagelsesprøve (officer i hæren). I denne sammenhæng, skal jeg løbe 2km hurtigst muligt. Lige nu ligger jeg på 9 minutter, mit mål til december er, at komme ned på 7.00-7.30. Jeg løber lige nu et sted mellem 15-30km om ugen, og den mængde vil jeg gerne holde grundet en del styrketræning også. Hvad for nogle intervaller har i bedst erfaring med, når målet er en drastisk forbedring af min nuværende form (vo2max)?Indtil videre har mit træningsprogram set sådan her ud:

Mandag: 4-6km tempo tur.

Onsdag: 5-10km rolig tur.

Fredag: Diverse intervaller.

Jeg overvejer det her program nu:

mandag: 5km rolig løb.

tirsdag: 4-6km tempo tur.

torsdag:5km rolig løb.

Fredag:interval dag.

Hvad siger i det til program, med mit mål taget i mende?

Link to comment
Share on other sites

Uden og have alt for stor viden omkring løbetræning til specifikke distancer vil jeg også mene at du skal løbe selve 2 kilometer turen i hvert fald 1 gang om ugen! Det er vigtigt at du får trænet din hastighed på den distance du ønsker at forbedre for at optimere din løbe økonomi maks muligt!

Men ellers vil det, som du også selv skriver, være bedst at få trænet nogle intervaller, da det i sidste ende, er det der vil gøre dig hurtigere på den forholdsvise korte distance.

Tjek dourun.dk..... står en masse gode ting

Edited by lassetim
Link to comment
Share on other sites

Jeg er officer i forsvaret og tidligere idrætsofficer.

Du kan jo prøve det program jeg har lavet til det hold der skal til Afghanistan til FEB 09. Garanterer for at du kommer i bedre form :)

Mandag: Styrketræning med fokus på at kunne løfte egen kropsvægt (chinups, enarmsarmstrækkere, etbens squat, kettlebell træning etc.)

Tirsdag: Interval 60/60 x 12

Onsdag: Styrketræning

Torsdag: Interval 4+2 x 6

Fredag: Styrketræning

Lørdag: Lang tur, 30-60 min med 80% af vo2max

Søndag: Hviledag

Husk at som soldat er det ikke nok, du kan løbe langt og hurtigt, du skal fanme også kunne løfte dig selv med ca. 15 kg udstyr ind gennem vinduer og over væggen til en compound i Afghanistan. Så der skal fokuseres lige så meget på funktionel styrketræning, dvs. evnen til at lave eksplosive bevægelser og tumle sin egen kropsvægt.

Derudover vil du også kunne øge din løbehastighed ved at tabe dig et par kg. Så hvis du har mulighed for det (kender jo ikke din fedtprocent :), så bør du kigge på det også.

Til de øvrige læsere i forum, dette er ikke den eneste måde at træne på, blot et afprøvet eksempel, så har ikke tænkt mig at kaste mig ud i en debat om hvor vidt andre træningsformer ville være bedre.

Angående styrketræning, så brug selv hovedet, har ikke tid til at lave et program også.

Sidst men ikke mindst, klem røvballerne sammen og giv den gas, gammelt og altid gældende princip :)

Held og lykke!!!

Link to comment
Share on other sites

Til de øvrige læsere i forum, dette er ikke den eneste måde at træne på, blot et afprøvet eksempel, så har ikke tænkt mig at kaste mig ud i en debat om hvor vidt andre træningsformer ville være bedre.

Synes du er spot on. Det manden laver nu passer slet ikke til en 2km test.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share