Hvorfor bliver mine muskler "trætte"?


sunek
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg har et helt basalt (og muligvis også dumt) spørgsmål. Hvad er det der sker med en muskel når man træner til failure (eller tæt på)?

Hvis jeg fx træner bænkpres med en vægt så jeg kun netop kan tage 8 reps så oplever jeg at jeg kun kan tage 6 reps i næste sæt og kun 4-5 stykker i sidste sæt.

Men hvad er det der gør at de sidste sæt føles hårdere? Er det syre i musklen, glykogen depoterne der er ved at blive brugt eller noget helt tredje?

Tak for hjælpen.

sunek

Link to comment
Share on other sites

http://en.wikipedia.org/wiki/Muscle_fatigue

så er der en masse tid sparet :smile:

En ret overfladisk beskrivelse!

Dybest set så er den udmattelse du taler om her en ret ukendt størrelse og der er ikke lavet de helt store forsøg på at forklare det siden Arthur Jones beskæftigede sig med det i 1950-70. Det han i al enkelthed observerede var at mennesker reagerer individuelt dvs nogen mennesker får en høj grad af muskuludmattelse efter endt sæt og andre får mindre eller ingen udmattelse efter endt sæt. Der blev spekuleret i fibertyper og neurale faktorer som forklaring.

Link to comment
Share on other sites

En ret overfladisk beskrivelse!

Dybest set så er den udmattelse du taler om her en ret ukendt størrelse og der er ikke lavet de helt store forsøg på at forklare det siden Arthur Jones beskæftigede sig med det i 1950-70. Det han i al enkelthed observerede var at mennesker reagerer individuelt dvs nogen mennesker får en høj grad af muskuludmattelse efter endt sæt og andre får mindre eller ingen udmattelse efter endt sæt. Der blev spekuleret i fibertyper og neurale faktorer som forklaring.

Det kan man jo argumentere for, man kan også argumentere for at den nok for de fleste der spørger til generel muskeltræthed vil være mere end rigeligt, endelig kan man også argumentere for at man herinde skal bruge ret lang tid på at skrive en mere detaljeret beskrivelse til Sune, hvis ovenstående ikke kan gøre det.

Link to comment
Share on other sites

En ret overfladisk beskrivelse!

Dybest set så er den udmattelse du taler om her en ret ukendt størrelse og der er ikke lavet de helt store forsøg på at forklare det siden Arthur Jones beskæftigede sig med det i 1950-70. Det han i al enkelthed observerede var at mennesker reagerer individuelt dvs nogen mennesker får en høj grad af muskuludmattelse efter endt sæt og andre får mindre eller ingen udmattelse efter endt sæt. Der blev spekuleret i fibertyper og neurale faktorer som forklaring.

Nu kan det vist beskrives med ret få ord hvor meget Arthur Jones har bidraget til forståelsen af træthedsudvikling i muskulatur... Han har nærmere været med til at forplumre debatten med sit pseudoreligiøse vrøvl...

Dét, der dog står tilbage er at træthedsudvikling er en meget kompleks størrelse, som har mange komponenter, samt at involveringne af de forskellige komponenter er meget afhængige af hvilken type arbejde der er tale om, specielt med hensyn til intensiteten.

Nogen af dem der har bidraget en del til det er iøvrigt Jens Bangsbo's gruppe på IFI og AKI på københavns universitet. Det er dog primært træthedsmekanismer i forbindelse med udvikling af træthed over rimeligt korte tidsvinduer (minutter), lidt groft sagt svarende til det vi normalt kalder anaerobt arbejde.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg har et helt basalt (og muligvis også dumt) spørgsmål. Hvad er det der sker med en muskel når man træner til failure (eller tæt på)?

Hvis jeg fx træner bænkpres med en vægt så jeg kun netop kan tage 8 reps så oplever jeg at jeg kun kan tage 6 reps i næste sæt og kun 4-5 stykker i sidste sæt.

Men hvad er det der gør at de sidste sæt føles hårdere? Er det syre i musklen, glykogen depoterne der er ved at blive brugt eller noget helt tredje?

Tak for hjælpen.

sunek

En helt anden tanke:

Har du kunnet løfte vægten 8 gange i 3 sæt før?

Hvis ikke så er det nærliggende at sige du ikke er på niveau styrkemæssigt til at kunne løfte vægten 3x8 endnu, og du roder rundt med en vægt som du i forhold til dit niveau burde løfte med en lavere rep-range(ex. 5x5, 4x6).

Tag noget af vægten af til du har fundet et niveau hvor du kan løfte vægten i den ønskede rep-range, og øg stille og roligt derfra.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg har et helt basalt (og muligvis også dumt) spørgsmål. Hvad er det der sker med en muskel når man træner til failure (eller tæt på)?

Hvis jeg fx træner bænkpres med en vægt så jeg kun netop kan tage 8 reps så oplever jeg at jeg kun kan tage 6 reps i næste sæt og kun 4-5 stykker i sidste sæt.

Men hvad er det der gør at de sidste sæt føles hårdere? Er det syre i musklen, glykogen depoterne der er ved at blive brugt eller noget helt tredje?

Tak for hjælpen.

sunek

Du ophober kalium-ioner. Se denne artikel

mvh

LarsBj

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes Wikipedia forklaringen er ret dækkende.. Det åbenlyse i forhold til at du ikke kan klare nr.x sæt er sandsynligt pga natrium / kalium pumpen. Jeg er fysio studerende så må påstå at jeg er ret meget inde i det nyeste artikler osv på dette område. Natrium / kalium pumpen er den der bl.a. sørger for ledning af signaler og får cellen til at vende tilbage til sit hvile stadie igen. Prøv evt med et lidt længere pause mellem sæt. MEN igen kan det være så mange årsager som artikel på wikipedia nævner, nedsat kontakt fra neuroner grundet ændret lokalt kemisk miljø omkring musklen eller intra / extra-cellulært. Jeg ville nok vælge at overhøre de forskellige argumenter omkring forskning der er 5-10 år+ gamle da dette er forældte indenfor dette område. Hvis du vil vide en del mere om det kan "Klaus Klausen - Menneskets fysiologi i hvile og arbejde" anbefales.

Link to comment
Share on other sites

Tak for det :4thumbup:

@Sortiarius

tak for artiklen - det var en af de mere langhårede wikipedia artikler så jeg skal nok igennem den en gang til for at fange det hele.

@LarsBj

Også tak for din artikel - rart med en letforståelig artikel på dansk.

@minit55

Godt med råd omkring hvad man gør ved det her natrium-kalium forhold. Hvor lang pause vil du foreslå man holder. Mit normale program træner jeg uden pauser opdelt i tre mindre cirkler. Første cirkel er fx bænkpres og mave skiftevis så musklerne får hvilet lidt uden at jeg spilder min tid med at stirre ud i luften :smile:

En helt anden tanke:

Har du kunnet løfte vægten 8 gange i 3 sæt før?

Hvis ikke så er det nærliggende at sige du ikke er på niveau styrkemæssigt til at kunne løfte vægten 3x8 endnu, og du roder rundt med en vægt som du i forhold til dit niveau burde løfte med en lavere rep-range(ex. 5x5, 4x6).

Tag noget af vægten af til du har fundet et niveau hvor du kan løfte vægten i den ønskede rep-range, og øg stille og roligt derfra.

Jeg tror faktisk ikke at der er nogen øvelser, hvor jeg kan tage lige så mange reps i andet og tredje sæt som i det første, når jeg har presset mig selv hårdt i første sæt. Jeg er pr. 1 september begyndt 6-8 reps i de fleste øvelser for at få noget mere masse på kroppen.

Også tak til jer andre som er kommet med indput.

sunek

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes Wikipedia forklaringen er ret dækkende.. Det åbenlyse i forhold til at du ikke kan klare nr.x sæt er sandsynligt pga natrium / kalium pumpen. Jeg er fysio studerende så må påstå at jeg er ret meget inde i det nyeste artikler osv på dette område. Natrium / kalium pumpen er den der bl.a. sørger for ledning af signaler og får cellen til at vende tilbage til sit hvile stadie igen. Prøv evt med et lidt længere pause mellem sæt. MEN igen kan det være så mange årsager som artikel på wikipedia nævner, nedsat kontakt fra neuroner grundet ændret lokalt kemisk miljø omkring musklen eller intra / extra-cellulært. Jeg ville nok vælge at overhøre de forskellige argumenter omkring forskning der er 5-10 år+ gamle da dette er forældte indenfor dette område. Hvis du vil vide en del mere om det kan "Klaus Klausen - Menneskets fysiologi i hvile og arbejde" anbefales.

Undskyld den lidt hårde tone, MEN nu når du er fysio-studerende og eftersigende ret godt inde i nyeste forskning på området hva så med at du smider nogle af de artikler og/eller tager udgangspunkt i disse. Mig bekendt går de væsentligt ud over blot at nævne ionskævheder for na+ og k+. Desuden forstår jeg ikke rigtig argumentet med at overhøre forskning der har plus 5-10 år på bagen for derefter at henvise til schibye & klausen - almen fysiologi :wink:

For de interesserede kan man evt pubmed'e Fitts RH, som har lavet en del (også reviews) omkring skeletal muscle fatigue.

Taylor (JL) et al., 2006 beskriver noget om central træthed

Nordsborg N (fra ku, ifi) har lavet en del om netop na+/k+ pumpen

Gængse træningsfysiologi bøger har ofte også gode sum-ups over de potentielle træthedsprocesser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share