Nye racerhjul


jesv
 Share

Recommended Posts

Jeg er på jagt efter nye hjul til min Focus Cayo Expert. Pt er den udstyret med Fulcrum racing 5 hjul, men jeg vil gerne opdatere på cyklen så den bliver lettere og forhåbentligt hurtigere! Men min viden på området er ikke så stor. Mit behov er til landevejskørsel i lille DK og så vil jeg gerne deltage i nogle løb næste sæson. Og så er der kommet lidt udstyrs-djævel op i mig også! Har i nogle anbefalinger?? Har kigget lidt rundt og set på Fulcrum racing 1 eller zero, mavic ksyrum og også diverse carbon hjul som har set fede ud. Hvad vil i anbefale at købe? Hvad er bedst og mest aerodynamisk samt ruller godt?? Og hvor kan man købe det billigst muligt?? Nogle gode steder på nettet? Skal jeg skue mod netsteder i udlandet? Hvad erfaringer har i?? Mit budget strækker sig op til max 10.000 for et sæt hjul! Håber at i kan hjælpe med lidt input!

Link to comment
Share on other sites

Kan godt forstå du vil have nogler lirede hjul!! MEN gør det klart for dig selv at det er udstyrsdjævlen der har ramt dig... Det skal da nok give lidt - inkl placeboeffekten... men i forhold til hvor meget ekstra du kan hente via træning er det marginalt... Men vi elsker jo lækkert udstyr og betaler gerne for det - vi cykelfolk er NOTORISKE :freaked: ... tosser..

Til det budget kan du lige få råd til et sæt Zipp... de er set både hos Roadbikeshop og andre steder til lige under 10K på de seneste... Andre har måske andre ideer....

Link to comment
Share on other sites

Jamen det er da altid hyggeligt at lire på lågen - men som Arne skriver så kører du nok stærkere næste år, hvis du bruger pengene på 14 dages træningslejr sydpå i marts :)

Skal du køre enkeltstart vil jeg foreslå, at du køber en clip-on enkeltstartsbøjle til styret og lærer at kører med den. De kan godt være lidt pebrede, så sæt af i budgettet til det.

Hjul skriver du lidt modstridende om. Lettere hjul er interssante i ekstreme bjerge, men hvor mange steder kører man kun hardcare bjerg-strækninger?

Alternativet er at gå efter mindre vindmodstand. Men så er vi i div. kulfiber-hjul og de vejer typisk mere end alm. hjulsæt. Forhjulet er vigtigst, da det bryder vinden. Desværre bliver cyklen mere vindfølsom og meget sværere at styre, hvis du har høj fælg på forhjulet. Derfor er pladehjul kun tilladt foran på indendørs-banecykler. Der er lavet forskellige forsøg med 3-, 5-spoke, kniv-eger og andet sjovt. Et tysk cykelblad har lavet en stor undersøgelse der sammenligner forskellige hjulsæt. Den kan helt sikkert googles.

Jeg ville finde et lidt brugt hjulsæt på f.eks. feltet.dk. Et godt allround sæt kunne være Zipp 404 (som også er super lirede og vist nok det mest vindende hjulsæt). Vejer du godt til (dvs. over 80-85kg i cykelsporten) skal du nok være opmærksom på, hvad hjulsættet er testet til. Zipp laver specielle sæt til "tunge" ryttere. Du kan sikkert også finde noget 404 foran og et 808 bagpå eller lign. kombinationer. Mavic er også fine hjulsæt og der findes mange andre lækre ting (og billigere) på markedet. Du vil helt sikkert ikke kunne se tidsforskel på det ene eller det andet mærke. Er du en meget let rytter så, vær opmærksom på vindfølsomheden og tag ikke for høj fælg foran. Det koster fart at ligge og slingre, fordi man ikke kan holde cyklen på vejen.

Pladehjul bagpå giver en super fed lyd :) Det er i den tunge ende og du skal (som tommefingerregel) køre pænt stærkt for at den mindre vindmodstand opvejer den ekstra vægt og vindfølsomhed. Det skal ikke være ret bakket før end det er en ulempe. De koster også i den kedelige ende - så drop den tanke.

Lad os vide hvad du finder på! :)

Edited by Bagmanden
Link to comment
Share on other sites

Det her skulle efter sigende være sagen (er dog til lukkede ringe):

http://spectre-bikeshop.com/product_info.p...products_id/156

Zipp er godt, men lidt dyrt.

Vil tilslutte mig det som allerede er sagt angående vægten når du kun kører herhjemme. Dog har det en lille smule at skulle have sagt hvis du skal spurte

Du kan i øvrigt se mere om lukkede vs. åbne ringe her:

http://www.bikebuster.dk/artikel/212.html

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej igen

Tak for svar. Jeg har nu fået gode input omkring hjul. Ogt tak også for råd om at jeg måske hellere skulle investere pengene i en god omgang træning :tongue:

Det jeg i bund og grund er ude efter er at opdatere min racer, så den ruller bedre, men så jeg også syntes det er federe at komme ud og træne. Her tænkte jeg at man kunne investere i hjul så den rullede lidt bedre, men måske også skifte lidt dele ud, så ramme med udstyr bliver lidt lettere og stivere. Er det mere fornuftigt at udskifte eksempelvis kranksæt en hjul i første omgang?? Der sidder FSA Gossamer på, men har fundet et godt tilbud på DURA ACE 7900 krank som er lettere og stivere. Eller er der andre ting der er bedre at opdatere en krank og hjul?? Det er måske udstyrs-galskab, men fedt udstyr giver også lyst til endnu flere timer på landevej, og jeg er blevet bidt af at race derude. Hvordan syntes i en opdatering skal gribes an??

Link to comment
Share on other sites

Brug du bare penge på hjul...hvis du vil opdate raceren...:-). Du vil mærke væsentlig mere ved ændring af hjul end eks kranksæt..!

Hvorfor en tri-bøjle bliver nævnt er et ..??. Hvis du syntes race på landevejen er sjovt, er det ikke lige der´du skal ligge pengene først..

Nåå.. men lidt info.:

Zipp.: eks 404 eller 606 (404 for + 808bag). Kan købes "hvis du er tålmodig" for ca 10-12.000.

Vejer du over 85kg, er det Clydedals modellen du skal vælge. Vejer du lidt over, kan den alm model altså godt holde...såå.

Tjek dba, feltet, bikebuster etc efter brugte, er de kun et par år gamle og er prisen ok, skal du ikke være nervøs, de er i super kvali. Lejer etc skiftes nemt, også kassetten mellem shimano og campagnolo..

Fabin sælger 404 pt for 10.000.-

Mavic.: eks Krysium Es, er et meget let hjulsæt, fede og gode i bjerge. Kørte med et sæt hele sidste år her i Dk, og var 100% tilfreds. Koster ca 5500.-

HED.: eks JET 60. findes også i stærkere udgave til tunge ryttere, aluramme med carbonskal. (look a like zipp). Har en fed lyd når de trædes i gang... ´Det´er hele prisen værd..;-). Gode hjul der også kan anbefales. Koster ca 7500.-

Shimano.: Eks Dura ace. Top kvali til prisen. De er stive som bare F... Kan fås for under 5000.-

Zipp, Mavic, HED, Shimano er egne erfaringer..

Køb til dæk og slange (clincher), glem lukket ringe (tubelar), det bliver du hurtigt træt af..!!

Lance

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i, at kranksættet nok ikke er det rigtige sted at starte - hvis målet er en hurtigere cykel. Men lir-effekten også er lækker nok der. Zipp har vist lavet kranksæt til over 10k - OUCH sick burn.....

Snakker vi aerodynamik er hjul et godt sted at starte. Desuden går der rygter om at enkeltstarts-hjelm giver en hel del (dvs. pris kontra forbedring). Men jeg ved ikke om det er tilladt at bruge i alm. landevejsløb/konkurrencer.

Tri-bøjlen blev nævnt netop for at snakke en hurtigere cykel dvs. også på enkeltstart. En bøjle til at skrue af og på styret kan give lidt flere anvendelsesmuligheder for samme cykel.

På den anden side så kan 10k jo praktisk talt købe en brugt enkeltstartscykel..... men det bliver den anden jo ikke mere liret af.....

Lir er iøvrigt en sjov ting. Det er jo ikke svært at købe dyre stumper - men rigtigt super-lexi-lirens bliver det først når man har special fremstillede carbon-stumper og special-fræsede titanium klinger som ikke alle kan flå ned fra hylderne. Men hurtigere bliver man nok ikke af det.

For inspiration: http://weightweenies.starbike.com

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share