Instruktør does and don'ts


ibberlib
 Share

Recommended Posts

Hej alle :smile:

Jeg er bare lidt nysgerrig..

Hvad kendetegner ifølge jer en god instruktør?

Jeg har lagt mærke til at jeg mere eller mindre bevidst vælger hold alt efter hvilken instruktør der kører det.. Og det skyldes fx at nogle instruktører virker mere sikre i koregrafien end andre..

Hvilke faktore vælger i instruktør ud fra? (hvis i da kender det med at vælge efter instruktøren :bigsmile: )

Overskriften gik vist lidt stærkt.. der sku stå instruktør..

Edited by ibberlib
Link to comment
Share on other sites

Sådan lige fra hoften lidt sen aften :smile:

Jeg vil have en der kan motivere mig og noget af det er:

1. Mening med program. Der skal være en ide, fornuft, tanke, kald det alt muligt men eksempelvis at jeg skal arbejde med/på udholdenhed, syregrænse, råstyrke eller.. Modsat hader jeg at blive udsat for et eller andet tilfældigt sjask af et program uden en rød tråd igennem. Gider instruktøren ikke gøre sit hjemmearbejde det ordentligt kan han/hun heller ikke forvente at få et super hold.

2. Giv mig ordentlig besked om hvad der forventes. Gennemgå hele dagsprogrammet kort inden opstart. Gennemgå 1 sæt grundigt, kør det som beskrevet, gennemgå 2 sæt grundigt etc etc og hold dig til det beskrevne. Jeg disponere min energi efter det og "overraskelser" både mere eller mindre er lige dumme.

3. Når der køres så vær kort, klar og præcis og hold ellers mund. Jeg er fuldstændig ligeglad med mosters hund, seneste ferie m.m. Det kan der snakkes om før eller efter træning. Du må gerne rose eller presse mig men hold alt ikke specifikt træningsrelateret ude.

4. Lad være at pege enkelte ud som gode eller dårlige. Det er ikke særligt fedt at blive udstillet hverken som duks eller disket.

5. sidst men ikke mindst så synes jeg enhver instruktør skal være tro mod sin egen opfattelse af right or wrongs. Du kan ikke gøre alle tilfredse alligevel men kan du ærligt stå inde for det du laver så kan det altså mærkes. Måske jeg ikke er enig og måske fravælger jeg dine timer men du vil i hvert fald opnå respekt for ikke at sælge ud for smiger og i sidste ende tror jeg på at så får man en gladere, mere tilfreds og bedre instruktør.

6. Jeg har nogensteder skrevet du men læs Instruktøren ;)

Link to comment
Share on other sites

.... og osse for træt til at huske at indsætte linket :tongue:

ARRRGHHH havde glemt at man ikke kan sprede et link ud over for mange ord :blush:

Men HER er det

Og her det første indlæg i tråden - skrevet af en fornuftig mand :innocent:

Der er efterhånden rigtigt mange spinningentusiaster på MOL – og det er jo pragtfuldt. En del af jer er også instruktører eller på vej til at blive det. Der er således mange gode grunde til, og muligheder for, at få nogle gode diskussioner. Jeg vil starte med at stille 2 spørgsmål:

Hvordan ser den gode spinningtime ud for jer personligt?

Hvad kan den gode instruktør?

Der er andre ting man kunne diskutere s

enere – hvordan den gode begyndertime skal se ud er et spørgsmål der også er interessant.

Mit første bud:

Jeg tager først udgangspunkt i en hård time af normal længde – det vil sige 50-55 minutter

Musikken er vigtig. Beatet skal være klart – især til hårdt tempoarbejde. I de lange jævne passager må det godt være mere trance. "Fransk lounge" som Lasse Traff brugte meget synes jeg er lækkert. Men ellers ved jeg ikke meget om den musik jeg godt kan li til spinning – jeg har nemlig aldrig hørt noget af det i "det civile liv". Jeg må indrømme – og her kommer spock efter mig, at jeg synes det er rart når Chris ind imellem bliver poppet et øjeblik: I øjeblikket bruger han flittigt "Bette Davis eyes med Kim Carnes – en 80´er ting og "Walking on sunshine" med Katarina and the whaliers" – samt en dance remake af "California dreamming". I (MEGET små - 0ktober 2008 rettelse) små doser er det ok!

Opvarmningen skal tages alvorligt! De første 5-7 minutter bør ikke indeholde elementer der løfter intensiteten længere op en et 6 tal på en skala fra 1 til 10. Opvarmningen bør slutte på den intensitet som man som gennemsnit skal køre med i timen – indeholder timen meget hårde intensiteter – så kan det godt vær en god ide at slutte med at nå denne intensitet kortvarigt – efterfulgt af en aktiv pause.

Jeg kan godt li at instruktøren præsentere et overblik over hvordan time skal forløbe – så kan man disponere kræfterne og det er altså generelt bare rart at vide hvad der skal ske.

Kunsten er at skabe forløb – og det er virkelig en kunst. En time hvor man bare har på fornemmelse at instruktøren har dynget forskellige hårde elementer sammen hulter til bulter – det kan ikke bruges til noget. Der er ikke noget enkelt gyldent snit. I går kørte jeg en time der bestod af 6 ens intervalforløb – knald hårde – med siddende dobbelttakt imellem – det virkede fint. Andre gange starter man måske med en serie hårde intervaller, som går over i et kvarter med jævnt hårdt med 1 eller ingen temposkift og slutter så med nogle korte intervaller. Følelsen af struktur og af at der er tænkt i at det skal være effektiv kresløbstræning er vigtig!!!

Instruktøren skal være guide og motivator. Men instruktøren skal ikke råbe hele tiden. Jeg hader alle de der "Arobic tællinger og tilråb. Nogle instruktører er virkelig gode til at skabe billeder – så man næsten føler at man deltager i et cykelløb - det er meget bedre end alt det der tællen ned

En god time indeholder nogle lange, men gerne hårde, forløb hvor man kan finde ind i en rytme – finde sit flow og samtidigt blive mentalt udfordret – et eksempel kan være 8-10 minutter med 70-80 rpm stående.

En god time indeholder også temposkift og nogle udfordrende kortere intervaller. De 40/20 intervaller vi køre PT om fredagen er et godt eksempel: 40 sekunder stående i tempo afløst af 20 sekunders siddende enkelttakt (med udgangspunkt i en belastning der er ret tung siddende 2008 præcisering).

Brugen af accelerationer er et kapitel for sig. Jeg synes det er en uvane at bruge korte accelerationer på 5-10 sekunder kombineret med skifte mellem stående og siddende. Det stiller voldsomme teknikkrav og føre til at mange syre til og for mindre ud af timen. Det kan derimod være fint nok at køre en mellemtaksserie som denne: Siddende/stående: 50/10 40/20 30/30 20/40 10/50 60

I lange timer – som de udholdenhedstimer vi køre i SATS på 70-75 min – eller i forbindelse med maraton arrangementer, mener jeg at korte heftige accelerationer ikke høre hjemme – eller skal bruges sparsomt. Her bør fokus være på lange jævne serier og på mental fokus.

Ting der ikke høre hjemme i en god spinning time:

"Fryseture" "smidning af sadlen" "Mærkelige positioner" osv. er ting som ingen mening giver. Det høre ikke hjemme i nogen timer overhovedet. Jeg gider ikke engang argumentere for det – det er så åbenlyst – men det kan jo være at der er nogen af jer andre der tvinger mig!

Stående arbejde med mere end 110-120 rpm. Det siger jeg ikke fordi jeg er tyk og har svært ved det. Det siger jeg fordi jeg mener at det stiller voldsomt store krav til teknikken og at skadesrisikoen er meget stor. De færreste kan køre hurtigere med ret meget belastning på = ringe stabilitet. Træningsmæssigt har det heller ikke meget relevans. Det er noget der bruges fordi det er "sejt" og føles banke hårdt – men relevansen er lille – især vurderet op mod risikoen.

"Makkerarbejde" (det vil sige at man 2 og 2 skiftes til at bestemme takt og position)og den slags er en uvane som bruges af instruktører er er bange for at det skal blive kedeligt – lav dog for pokker en velstruktureret time i stedet.

Deltagere der snakker. Deltager der tydeligvis ikke laver en disse. Deltager der med attituder forsøger at vise alle at de køre enormt hårdt.

Jeg ville måske vægte nogle ting anderledes nu her nogle år senere - men det er da et bud

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan kun være enig i det den vise mand skrev ovenfor.

Dog med et par tilføjelser:

- Ikke kun stående men også siddende kørsel med meget over 110RPM frabedes - evt. spurter undtaget.

- Instruktøren skal lade være med at pille ved min belastningsskrue.

- Hvis (og kun hvis) instrukturen har personlighed/udstråling/karma til det, er OK at de går rundt i salen, men tit virker det påtaget. Hvis de har "det" i sig, så må de også gerne stå og råbe mig ind i ansigtet på det sidste seje stykke men altså kun hvis det er naturligt for dem, ellers er det til mere skade end gavn. Har prøvet det to gange, den ene gang var det tydeligt noget som ikke var naturligt for instruktøren og det virkede næsten distraherende. Den anden gang var det ligeså naturligt som svedsøen under cyklen og for saddan - vi trådte alle som var det livet det gjaldt. Men hun har også attitude så det vil noget :devil:

Til gengæld er jeg mere large overfor om der er sammenhæng i programmet eller ej - er der nogle "sjove" serier, så er jeg tilfreds med det. Bare der kommer en kort gennemgang af timen ved opvarmningen så man kan disponere indsatsen.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
ARRRGHHH havde glemt at man ikke kan sprede et link ud over for mange ord :blush:

Men HER er det

Og her det første indlæg i tråden - skrevet af en fornuftig mand :innocent:

Jeg ville måske vægte nogle ting anderledes nu her nogle år senere - men det er da et bud

Hehe Ja det er jo nærmest en bibelsk opsummering af en hel masse rigtigt gode inputs til, hvad der gør en spinning time god. Jeg ved, der i høj grad er elementer af smag og behag i den slags (det ved jeg fordi jeg selv er instruktør og specifikt beder om feedback - dér får jeg meget tit modsatrettede ønsker :-)). Så jeg må tale for mig selv når jeg erklærer mig på linie med Arnes indlæg.

En enkelt kommentar dog: Jeg ved fra min uddannelse, og fra mit center (Fitnessdk), at der er krav til nedtælling undervejs i timerne. Man blev ganske enkelt bedømt negativt til eksamen, hvis ikke man var meget konsekvent med nedtællingen, og i de kvalitetssikringer der er (obligatoriske instruktør-kurser osv) bliver der lagt vægt på at man tæller korrekt ned. Så vær ikke for hård ved de instruktører der følger disse retningslinier. De gør i bund og grund bare hvad de bliver bedt om (ja, jeg er selv en af dem der forsøger at følge retningslinierne så vidt muligt).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg er enig i det, Arne skriver.

Og vil tilføje: Instruktørens attitude er meget vigtig. Mottoet for mig er: Show it, don't tell it.

Jeg har fravalgt en række instruktører fordi de har alt, alt for travlt med at fortælle hvor gode de er. Hvis I er så gode så vis det ved at træde MINDST lige så hårdt som mig i pedalerne!

Et positivt eksempel er Catherine Marsal: Hun er 4 x verdensmester i cykling, men jeg har aldrig hørt hende nævne det med et ord i timerne. Til gengæld kan man se, at hun træder igennem, og på dén måde bliver der for mig skabt en fælles energi i lokalet.

Hendes diamentrale modsætning er en instruktør (lad hende være anonym), som jeg kørte en dobbelttime hos. I første time fortalte hun hvor god hun er til at køre på cykel; i anden time fortalte hun gudhjælpemig helt det samme. Med de samme ord. & uden at træde en omgang. Jeg mener: Jeg er ligeglad med din veteran-sølvmedalje; vis mig det i praksis hvis du er sej.

Det fungerer ikke for mig: Hvis jeg skal presses maksimalt (helt derud, hvor det gør mere end bare ondt - vi taler om de sidste 1-2 procent der er så svære at ramme) skal det være en instruktør, jeg respekterer. Og her gør ord alene det bare ikke!

Man behøver bestemt ikke være verdensmester i cykling for at være en god spinnings-instruktør, men man skal have en personlighed og attitude der giver respekt hos deltagerne. Og sådan noget kommer indefra; det kan ikke gøres med ord :-)

Henrik

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share