jægersoldat


sobczyk
 Share

Recommended Posts

Jeg tror slet ikke du har fattet, at jeg ikke er ude på at nedgøre dig.

Jeg kan desværre ikke komme nærmere ind på det med død, krig osv. det ved man kun selv hvis har været udsendt og oplevet det på nært hold. Har noget familie i forsvaret, som jeg har snakket med angående den nuværende sitiuation i forsvaret. Derudover har jeg haft samtaler med erfarne soldater, som har været udsendt en del gange.

Jeg ved bare, at de fremtidige missioner ikke bliver bedre end Afghanistan. Derfor skal det ligge meget i ens overvejelser...

Link to comment
Share on other sites

Sådan kan det jo gå:)

Angående træningen, så skal du bare være trænbar. Du behøver ikke allerede nu, at træne som om du skulle ind til optagelsesprøve hos JKP. Bare dyrk en hel masse sport, dog burde dit main fokus ligge på svømning og orienteringsløb! Da du jo bor på Bornholm (ud fra profiltekst) kunne du lave nogle selvtillidsprøver ude ved opalsøen. Det kunne være rapelling og spring fra nogle af de lavere klipper 5-10m.

Link to comment
Share on other sites

Der bliver jo i stigende grad rapporteret Post Traumatisk Stress Syndrom osv. hos folk, der har været i Kosovo/Irak/Afghanistan og det er derfor noget alle, der skal udsendes bør forholde sig til.

Hvor har du den oplysning fra? Ved godt at der har været megen problimatik efter Balkan krigen, men jeg påstår selv at det ikke er et stigende problem i Afhangistan, så vil bare høre om du har en kilde på din påstand? :) Er nemlig meget nysgerrig, for at finde ud af om jeg tager fejl.

Link to comment
Share on other sites

Hey BeneDeLux... Troede det var "alment kendt" at der havde været en stigning eftersom de operationer de danske soldater de senere år har været del af har været voldsommere end tidligere. Generelt tror jeg der er kommet større fokus på hjemvendte soldaters mentale helbred og det betyder selvfølgeligt at der bliver registrerede flere tilfælde. Har ikke læst nogle rapporter, men dog set dem refereret i adskillige avisartikler osv. Men det kan ikke være svært at finde hvis man bruger lidt tid, tjek evt. Institut for Militærpsykologi..

Her er en hvad der står i en artikel fra Informationen:

"Tal fra de to Afghanistan- og Irak-hold, der vendte hjem for et halvt år siden, viser, at næsten dobbelt så mange soldater har haft behandlingskrævende psykiske efterreaktioner som soldaterne i slutningen af 1990'erne." Kilde: http://www.information.dk/164876

Tjek også artiklen s. 16 -17 i Officerernes blad:

http://www.hod.dk/Danske_Officerer/%C3%85r...7/DO_nr4_07.pdf

Håber du kan bruge dem...

Link to comment
Share on other sites

http://www.helse.dk/Default.aspx?ID=157&am...amp;NewsID=7081

http://nyhederne-dyn.tv2.dk/article.php/id-6528708.html?rss

her er lidt der omtaler det - kunne dog ikke finde nogle statestiker over det...

til trådstarter - når jeg læser dine indlæg og svar virker det ikke som om du bruger meget tid på at undersøge tingene - fx. orinteringsløb er bestemt noget der findes på bornholm - men for at fide klubben så kræver det at du selv gør en indsats, og ikke forventer at alt bliver leveret til dig.

men held og lykke med det - men som før skrevet - prøv det af, for da jeg var inde var der squ nogen der måtte kapitulerer fordi de alligevel ikke var de store krigere som de troede de var..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det er egentlig spændende at læse denne tråd.

jeg vil sige at jeg syntes trådstarters fokus ligger meget i det fysiske og er egentlig ikke åben over for at han kunne risikere han ikke var egnet.

Det er fint du bygger din grund fysik op og har dit løb samt svømning på plads så skal man nok klare den fysiske del.

Der hvor det store pres er er din mentale tilstand og der mener jeg hvor meget du hviler i dig selv og at du ved hvor din egen grænse er, der er ikke plads til folk der ikke har fundet sig selv og som ikke har selvekendelse.

Uden de ting er man dødstømt og bliver aldrig jæger hvis du ikke kan holde dit mentale fokus.

Det at blive jæger eller finskytte som du ønsker der skal du vide at det mentale pres er ufattelig stort du skal vide du en dag vil sidde med et andet menneske’s liv i dine hænder og kunne håndtere at trykke på aftrækkeren og vide du fjerner et andet liv et liv som har familie og måske kone og børn.

De ting vil hjemsøge selv den stærkeste person om natten hvis man ikke er helt afklaret med sig selv og afklaret med at det man gør virkelig er forfærdelig men en opgave der skal gøres.

Så med de psykiske ting i rygsækken så kan den virke meget tung at løfte efter noget tid.

Det er så lidt erfaring fra min side.

Link to comment
Share on other sites

Der hvor det store pres er er din mentale tilstand og der mener jeg hvor meget du hviler i dig selv og at du ved hvor din egen grænse er, der er ikke plads til folk der ikke har fundet sig selv og som ikke har selvekendelse.

Uden de ting er man dødstømt og bliver aldrig jæger hvis du ikke kan holde dit mentale fokus.

Hvilket jo kommer af sig selv. Søger man optagelse i JGK eller FKP, så gælder det umiddelbart blot om at bestå den fysiske prøve. Derefter skal instruktørerne nok presse ansøgerne så meget, at de selv siger fra. Så medmindre han er så ærekær, at han vil optages første gang, så kan han jo bare prøve og se hvad der sker.

Vil han optages første gang, så ville jeg som 17-årig få lagt en langsigtet strategi der starter med værnepligt, eventuel sergentskole og derefter vurdere om JGK eller FKP er noget for mig. Én ting er det idylliserede billede af en "elitesoldat". Det lyder alt sammen meget fint og eksklusivt. Men når man ikke har været i trøjen, så er et rigtig godt sted at starte først at finde ud af om "soldat" overhovedet er noget der tiltaler én. For kan man ikke lide værnepligten, så vil man hade JGK/FKP. For her er samtlige krav skruet op med 2000 procent. Ikke bare de fysiske, men også disciplin osv.

Danielsson har dog fat i noget af det rigtige med det fysiske. Kom i god form og bliv god til at orientere dig. Det er alfa og omega. Der er postet links til optagelseskravene. Kan man ikke gennemføre dem på tømmermænd, så lad være at ansøg. Det er spild af alles tid. For optagelsen er kun starten. :devil:

Alt dette sagt, så håber jeg da trådstarter forsøger sig. Min opgave her er bestemt ikke at skyde en ung mands drømme ned. Tværtimod. Jeg håber han suger alle de gode råd til sig og giver den gas med træningen. Opalsøen er et rigtig godt sted at starte hvis man skal have stivet selvtilliden af. Jeg gik i sommeren 2005 en tur i klipperne omkring, og da vi kom forbi var der nogle unge gutter der sprang fra ganske imponerende højder. De så ud til at have det rigtig sjovt med det. Meeeen, vent da lige til det bliver sommer. :cold::w00t:

Link to comment
Share on other sites

Der hvor det store pres er er din mentale tilstand og der mener jeg hvor meget du hviler i dig selv og at du ved hvor din egen grænse er, der er ikke plads til folk der ikke har fundet sig selv og som ikke har selvekendelse.

Uden de ting er man dødstømt og bliver aldrig jæger hvis du ikke kan holde dit mentale fokus.

Come on, der er ingen der siger man skal have opnået Nirvana for at blive jæger. Det handler om fysisk og psykisk styrke, især det sidste. Drop alt om at træne til JGK osv. som 17 årig, men gør som Kent siger og prøv forsvaret af først og tag resten derfra. Jeg troede selv jeg skulle gøre karriere i forsvaret, men jeg fandt hurtigt ud af det slet ikke var noget for mig efter jeg kom ind i systemet. Jeg ved præcis hvilke romantiske forestillinger det er man gør sig om livet i militæret, og mange af tingene vil man skam også opleve, men 99% af tiden er der andre boller på suppen. At sige man som 17 årig ved nok og ved militæret er noget for en er mildest talt dumt sagt, hvordan kan man vide de ting uden at have levet én eneste dag i militæret?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share