Dødløft frustration!


ThSeremet
 Share

Recommended Posts

Dødløft SUCKS EOD! :dry:

Har kæmpet med dette lorte løft i laang tid. Jeg har en lang række issues, og har gjort/gør masser for at forbedre dem, med meget lidt resultat. Det skal nævnes at jeg fra naturen side er udstyret med en lang krop på 1.90, fordelt mellem et langt torso, og forholdsvis korte arme og ben. Det resulterer i at dødløft bliver et rent helvede. Oven i det, har jeg også nogle problemer med holdningen, som er blevet meget bedre med målrettet træning. Det drejer som et anterior pelvic tilt og så har jeg en tendens til at runde lidt i min øvre ryg.

Men har lavet specifikke øvelser og det er blevet meget bedre. Desværre havde det absolut ingen overførlighed til dødløft.

Min største problem er udgangsstillingen. Jeg stiller mig korrekt op til stangen, og når jeg så skal ned og have fat i den, ligger min ryg vandret med gulvet og næsten brystet presset mod mine ben. Med mit lange torso og korte arme er der simpelthen SÅ langt ned til den møg stang. Og hvis jeg presser min bagskuldre tilbage, som det bliver anbefalet mange steder, så kan jeg slet ikke nå den overhovedet.

Så mit udgangspunkt indeholder automatisk en rundet øvre ryg, og dermed er alle muligheder for at skye brystet frem også væk. Opskriften for et dårligt løft.

Som den kvikke læser, har jeg også prøvet at kaste mig over sumodødløft. Det er med lidt mere succes, men problemer eksisterer stadig lidt. Der er stadig langt ned til stangen, selvom det dog er blevet bedre. Her har jeg dog bare et andet problem... uanset vægten, bevæger stangen sig altid i slowmotion i bunden af løftet og det føles overhovedet ikke så behageligt som konventionelt dødløft....

Så ja, jeg er lort og har brug for oplysning. Skal jeg opgive dette velsignede løft og gå nye veje, eller skal jeg tage nye midler i brug?

Edited by ThSeremet
Link to comment
Share on other sites

Her er lidt at starte med:

http://stronglifts.com/how-to-deadlift-wit...oper-technique/

http://thefitcast.com/?p=108

http://www.youtube.com/watch?v=hqxim0YXr90

Kan også anbefale bogen starting strength.

Det aller bedste ville dog være at tage forbi en styrkeløft klub eller lign og få kigget din teknik efter, alternativt kan du evt få filmet din teknik og få smidt op. Er noget nemmere at se teknik på video end beskrevet med ord;-)

Link to comment
Share on other sites

Kender godt selv til dit problem. Og det er i mange tilfælde et spørgsmål om smidighed i læg, baglår, baller. Man skal i øvelsens start, kunne komme ned, så det er muligt at holden en mere korrekt. Og dette er selvfølgelig sværere med et langt legeme. Dog kan dine korte ben kontra korte arme, også være din force. Dette vil kunne tillade dine ben i at arbejde mere end ellers. Så se mulighederne i din fysik. Det er de færreste, som kan køre den på præcis samme måde.

Og som teddy siger, så vil det være en god idé at få nogen til at se på din udførelse.

Men hvad er det du gerne vil have ud af den, siden du er irriteret over den?

Link to comment
Share on other sites

Tak for de gode svar... Har allerede RDL's og GM's i mit upper/lower split! Så der der sparsomt med alternativer tilbage! Rackpulls er selvfølgelig en mulighed, men bare så uendeligt bøvlet at stable skiver.

I ren arrigskab besluttede jeg at smide lidt teknik træning ind idag efter gårdagens fiasko. Og føler faktisk lidt at jeg havde en lille åbenbaring, bare en lille en.

Specielt Rippetoes forklaring i denne video er for awesome:

Simpelt og ligetil! Men kun et par peanuts på stangen, men vidst et ok udgangspunkt til at arbejde videre :) :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Tak for de gode svar... Har allerede RDL's og GM's i mit upper/lower split! Så der der sparsomt med alternativer tilbage! Rackpulls er selvfølgelig en mulighed, men bare så uendeligt bøvlet at stable skiver.

I ren arrigskab besluttede jeg at smide lidt teknik træning ind idag efter gårdagens fiasko. Og føler faktisk lidt at jeg havde en lille åbenbaring, bare en lille en.

Specielt Rippetoes forklaring i denne video er for awesome:

Simpelt og ligetil! Men kun et par peanuts på stangen, men vidst et ok udgangspunkt til at arbejde videre :) :bigsmile:

Rack pulls, Snatch grip rack pulls, reverse band dødløft, Snatch grip rdl, high bar goodmorning, low bar goodmorning, zercher squat, zercher goodmorning, zercher rack pull, high pull, hang snatch, hang clean, clean pull, snatch pull, og mange mange flere muligheder.

Hvis du ønsker at lave rackpulls og lignende, så skift center.

Link to comment
Share on other sites

Hvilke dele af kroppen er det, at du ikke føler, at du kan få trænet ordenligt med andre øvelser, hvis du udelader dødløft?

Det er bedre at tænke i bevægelser frem for dele. Selv om man kan træne ryggen, haserne, læggene osv hver for sig, betyder det ikke at det er et godt alternativ for dødløft.

Link to comment
Share on other sites

Det er bedre at tænke i bevægelser frem for dele. Selv om man kan træne ryggen, haserne, læggene osv hver for sig, betyder det ikke at det er et godt alternativ for dødløft.

Det ved jeg godt, men hvorfor skulle dødløft være bedre end for eksempel rack pulls kombineret med squat?

Link to comment
Share on other sites

Det er bedre at tænke i bevægelser frem for dele. Selv om man kan træne ryggen, haserne, læggene osv hver for sig, betyder det ikke at det er et godt alternativ for dødløft.

Det er nemlig rigtigt Bill Starr vandt medalje ved de ameriknaske styrkeløft mesterskaber, og satte ny amerikansk rekord i dødløft med 302,5 kg uden at dødløfte i sin træning. Løftet blev udført i ført et trikot og bælte i 90kg klassen...

Hans ven fra York Barbell club Ernie Pickett tæskede også styrkeløfterne i dødløft ved dette stævne, uden at træne dødløften direkte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share