kan man traene dagligt for fedtab


morten_2
 Share

Recommended Posts

Hej,

jeg synes jeg var blevet for slasket,

og vil gerne over en periode tabe 10-15 kg.

og gik derfor igang med at traene.

Jeg var meget fysisks inaktiv foer, saa det var en kaempe omvaeltning at roerer sig.

Den sidste maaned har jeg lavet konditionstraening 4-6 gange om ugen.

Jeg tager nu 20 minutter paa alle cardio maskinerne, cykel, cross-trainer, baand og ro-maskine.

jeg knokler altsaa i 80 minutter.

jeg forbraender ca 10 kcal i gennemsnit prminut, men det er interval traening saa belastningen skifter meget undervejs.

Og jeg ved godt man ikke kan regne med tallene, men jeg bruger dem nu mest relativt, saa jeg kan se om jeg har forbedret mig siden sidst.

Jeg har tabt ca 3-5 kilo, men jeg har faaet meget mere muskuloese arme og skuldre.

(Jeg har altid haft meget nemt ved at faa muskler).

Derudover saa har jeg ogsaa forbedret min kondi helt enormt.

Men jeg synes jeg har laest noget med at man skal have en hviledag efter man har traenet, da man ellers overtraener og kroppen begynder at aede sig selv.

Er det noget man skal taenke over naar man bare vil af med fedtet paa maven og ikke vil ligne et steoridemonster.

paa forhaand tak

Link to comment
Share on other sites

Nej, man skal ikke have en hviledag, men helt afhængig af hvordan og hvor meget man træner kan det da være en god idé.

Husk på at der trods alt er 22-23 timer i døgnet hvor du ikke træner.

Restitutionsbehovet afhænger helt af hvilken form du er i og hvor hårdt du træner. Det er også min oplevelse at hvis du træner mere blandet, så kan kroppen kort sagt holde til flere træningstimer, end hvis du kun løber, eller kun styrketræner osv.

Det tager tid at gøre kroppen i stand til at holde til mere træning, så lad være med at overdriv hvis du lige er startet.

Elitesportsfolk træner ofte mere end 7 gange om ugen, men de har også arbejdet flere år for at nå dertil.

Er det noget man skal taenke over naar man bare vil af med fedtet paa maven og ikke vil ligne et steoridemonster.

Træn en masse og varieret, kontrollér de mængder du spiser, og lad være med at tage steroider, så skulle den være klaret.

Link to comment
Share on other sites

En helt anden ting er at det måske kunne være en fordel for dig at variere træningen således at du nogle dage træner decideret styrketræning...

- men nej man kan ikke regne med de foreslåede 48 tmers restitutions tid....

Derimod har jeg dog min egen teori om at man burde ligge én ugelig hvildag af til restitution..

Link to comment
Share on other sites

tak for jeres svar.

Men er der nogen tommelfinger regel for,

hvornaar man skal holde en hviledag?

Der er vel ikke noget galt med at traene, selvom man kan maerke det snurrer lidt i musklerne naar man staar op?

Nej, at træne sig igennem ømhed er ikke forbudt...

- tilgengæld er det nok bedre at lytte til hvornår din krop er decideret træt... Der er mange forskellige måde man kan se på om man er igang med at overtræne..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share