MADPAKKER!


The-Pimp
 Share

Recommended Posts

Hej jeg er en 16-årig dreng der er 1. års elev på HHX.

- Jeg havde gennem min folkeskoletid altid madpakke med i skole - selvom jeg altid hadede maden - men den kunne dog holdes lidt lækker da vi havde et køleskab i klassen.

Men på HHX har vi intet køleskab, men i stedet to store kantiner der lokker.! :tongue:

Nu er det ikke fordi jeg siger at jeg falder i eller noget, for når jeg køber mad derude fokuserer jeg altid på det sundeste. nogle gange kan jeg være heldig med en god salat hvor jeg ikke spiser dressing til, ellers er dagensret nogle gange sund. MEN!

- når dette ikke er tilfældet bliver jeg nødt til at købe hvad jeg umiddelbart kan få (for jeg skal jo have noget ned), og dette indebærer desværre (!!!) nogle gange en (usund)- sandwisch, et stykke pizza en eller en mindre sund dagens ret.

Så mit spørgsmål er som følgende:

nogle gode forslag til madpakker? jeg er god i køkkenet, så avanceret men lækkert og sund mad er velkomment, men husk der ikke ernoget køleskab, og det derfor skal ligge i en varm taske i 4 timer.

Link to comment
Share on other sites

Hej jeg er en 16-årig dreng der er 1. års elev på HHX.

- Jeg havde gennem min folkeskoletid altid madpakke med i skole - selvom jeg altid hadede maden - men den kunne dog holdes lidt lækker da vi havde et køleskab i klassen.

Men på HHX har vi intet køleskab, men i stedet to store kantiner der lokker.! :tongue:

Nu er det ikke fordi jeg siger at jeg falder i eller noget, for når jeg køber mad derude fokuserer jeg altid på det sundeste. nogle gange kan jeg være heldig med en god salat hvor jeg ikke spiser dressing til, ellers er dagensret nogle gange sund. MEN!

- når dette ikke er tilfældet bliver jeg nødt til at købe hvad jeg umiddelbart kan få (for jeg skal jo have noget ned), og dette indebærer desværre (!!!) nogle gange en (usund)- sandwisch, et stykke pizza en eller en mindre sund dagens ret.

Så mit spørgsmål er som følgende:

nogle gode forslag til madpakker? jeg er god i køkkenet, så avanceret men lækkert og sund mad er velkomment, men husk der ikke ernoget køleskab, og det derfor skal ligge i en varm taske i 4 timer.

Fryseelementer og en lille køletaske!

Ellers så er der jo rugbrødsmadder.

Evt kan man spise noget, der er godt koldt og som kan fryses. Det tør så op i løbet af formiddagen.

mvh

LarsBj

Link to comment
Share on other sites

The-Pimp skrev:
nogle gode forslag til madpakker? jeg er god i køkkenet, så avanceret men lækkert og sund mad er velkomment, men husk der ikke ernoget køleskab, og det derfor skal ligge i en varm taske i 4 timer.

Jeg vil også sige noget med et kølepose af dem, man kan få i supermarkedet og så et par køleelementer. Lav så noget råkostsalat af gulerødder, æbler, rosiner, nødder m.m. Og hæld lidt appelsinjuice i, så det holder sig frisk. Lidt rugbrød og en banan samt en protein-/energibar. Så skulle du være godt kørende.

Og apropos energibar...

http://www.motion-online.dk/kost_og_kostti...du_er_udmattet/

Venligst

Pinstripe. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil også sige noget med et kølepose af dem, man kan få i supermarkedet og så et par køleelementer. Lav så noget råkostsalat af gulerødder, æbler, rosiner, nødder m.m. Og hæld lidt appelsinjuice i, så det holder sig frisk. Lidt rugbrød og en banan samt en protein-/energibar. Så skulle du være godt kørende.

Og apropos energibar...

http://www.motion-online.dk/kost_og_kostti...du_er_udmattet/

Venligst

Pinstripe. :bigsmile:

Jeg er ikke så meget for nødder :blink:

- men ville sådan en gang råkostsalet - uden nødder - virkelig være nok til at holde en kørende igennem en 8-timers lang skoledag?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke så meget for nødder :blink:

- men ville sådan en gang råkostsalet - uden nødder - virkelig være nok til at holde en kørende igennem en 8-timers lang skoledag?

Læg nu mærke til, at jeg også skriver noget om lidt frugt og lidt rugbrød samt en protein-/energibar, så du har lidt ekstra at køre på. Det handler jo om at få nogle små mellemmåltider, så blodsukkeret holdes oppe.

Og når blodsukkeret holdes oppe med groft brød, frugt og en bar af en slags, så kan du sagtens komme igennem dagen. Bare husk, at dit morgenmåltid er det vigtigste og skal holde dig mæt og fyldt op med næring til hjerneaktiviteten til første mellemmåltid på formiddagen.

Og så kunne du jo få lidt inspiration til mellemmåltidet her. http://www.motion-online.dk/kost_og_kostti...du_er_udmattet/

Jeg nævnte ikke kun råkostsalaten. Der var mere end det..

Venligst

Pinstripe.

Edited by Pinstripe
Link to comment
Share on other sites

Læg nu mærke til, at jeg også skriver noget om lidt frugt og lidt rugbrød samt en protein-/energibar, så du har lidt ekstra at køre på. Det handler jo om at få nogle små mellemmåltider, så blodsukkeret holdes oppe.

Og når blodsukkeret holdes oppe med groft brød, frugt og en bar af en slags, så kan du sagtens komme igennem dagen. Bare husk, at dit morgenmåltid er det vigtigste og skal holde dig mæt og fyldt op med næring til hjerneaktiviteten til første mellemmåltid på formiddagen.

Og så kunne du jo få lidt inspiration til mellemmåltidet her. http://www.motion-online.dk/kost_og_kostti...du_er_udmattet/

Jeg nævnte ikke kun råkostsalaten. Der var mere end det..

Venligst

Pinstripe.

okay tak for det.

- men er ikke meget for at kværne en energibar med koffein?

Men jeg kan aldrig få mere ned end lidt youghurt om morgenen!

Link to comment
Share on other sites

okay tak for det.

- men er ikke meget for at kværne en energibar med koffein?

Men jeg kan aldrig få mere ned end lidt youghurt om morgenen!

Nu kan det godt være, at jeg kommer til at lyde lidt belærende, men det kan faktisk tillæres at spise et ordentlight morgenmåltid.

Det er kun et spørgsmål om at gøre morgenmaden til et lækkert og indbydende måltid.

Du kunne eks. prøve med havregrød. Og drys så lidt kanelsukker på, så det smager af juleaften.

Det gør jeg selv. Det er både nærende og mætter godt.

Venligst

Pinstripe.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener du skal satse på at spise en meget stor mængde grønsager. Det er sagt før, og vil siges igen.. grønsager giver dig både energi til at klare dagen, men nedbrydes så nemt at der på ingen måde vil være nogle tarvelige carbs tilbage.

Det bedste eksempel nylige ekesempel er fodboldspilleren Ken Ilsø fra SønderjyskE (lige udtaget til landsholdet 11/11-2008) Han har fuldstændig ændret sin kost sådan så han spiser 8-9 gange om dagen. Disse måltider er store måltider, bestående langt hovedsagelig af grønsager.

På dette link kan du se en oversigt over alle typer mad, og deres næringsindhold.. Husk nu at lade være med at kigge på slankeværdi-kollonen, for den er taget ud fra jo færre Kcal jo bedre, og den siger bla. at kylling er dårligt at spise.. Det er jo hen i skoven, så kig på næringsværditallene.

http://www.kalorietabel.dk/groentsager.htm

Held og lykke med at få spist nogle grønsager. TIL KAM MOD PIZZAEN !!!!!!! :P

Link to comment
Share on other sites

hvad spiser du da om morgenen?

- og nej ingen mikroovn..

Hvad f***** har min morgenmad med sagen at gøre? Jeg har ikke brug for nogen bedre morgenmad.

Selvfølgelig kan du spise mere - du vil det bare ikke nok. Hvis du virkelig ville det, kunne du sagtens koge en stor omgang ris/pasta og stege noget kylling med forskellige grøntsager. Så har du nok til flere solide madpakker i skolen, og hvis du tilbereder store portioner, har du til flere dage. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hvad f***** har min morgenmad med sagen at gøre? Jeg har ikke brug for nogen bedre morgenmad.

Selvfølgelig kan du spise mere - du vil det bare ikke nok. Hvis du virkelig ville det, kunne du sagtens koge en stor omgang ris/pasta og stege noget kylling med forskellige grøntsager. Så har du nok til flere solide madpakker i skolen, og hvis du tilbereder store portioner, har du til flere dage. :smile:

Jeg spurgte ind til din morgenmad på grund af jeg mangler idéer..

Link to comment
Share on other sites

Jeg spurgte ind til din morgenmad på grund af jeg mangler idéer..

OK, cool - jeg spiser selv en skål havregryn med rosiner, proteinpulver og lidt sukker. Hvis jeg har travlt, spiser jeg en stor proteinbar. Til frokost sørger jeg så altid for at få et ordentligt læs mad med, som jeg spiser i spisefrikvarteret = god gratis mad, og så kan jeg grine af de andre tumper, der bruger 25 kr. på en tarvelig omgang dagens ret :smile:

Link to comment
Share on other sites

OK, cool - jeg spiser selv en skål havregryn med rosiner, proteinpulver og lidt sukker. Hvis jeg har travlt, spiser jeg en stor proteinbar. Til frokost sørger jeg så altid for at få et ordentligt læs mad med, som jeg spiser i spisefrikvarteret = god gratis mad, og så kan jeg grine af de andre tumper, der bruger 25 kr. på en tarvelig omgang dagens ret :smile:

Jeg skifter mellem

Havregryn m. rosiner/frugt/hvad jeg nu engang har

Havregrød m. rosiner/frugt/hvad jeg nu engang har

Cheesy yoghurt m. mysli

Og så plejer jeg at spise en proteinbar et par timer efter hvis jeg har spist en tidlig morgenmad.

tak for det....

- men det er omtrent det samme som jeg spiser.

Men jeg har taget jeres råd til mig, og vil prøve at se om jeg kan smække nogle lækre og nærende maspakker sammen inden længe.

Link to comment
Share on other sites

I stedet for at slæbe rundt på køleelementer, synes jeg det er en bedre ide at komme noget frossent i maden - som så tør op inden frokost, og holder maden frisk i mellemtiden. Nogle ideer ku være:

Pastasalat med forskellig grønt (cherrytomater, agurk, ananas etc) med frosne majs og/eller ærter. Eller hvis du gerne vil undgå kylhydrater kan du i stedet lave en god salat med agurk, tomat, gulerod, ananas, peberfrugt osv., igen med frosne majs og ærter og så med ½-1 dåse tun oveni (og lidt dressing ved siden evt).

Hvis du godt kunne lide ideen med råkostsalaten, men ikke synes den mætter nok, kan du evt spise en grovbolle ved siden af. Hvis du bager selv (du skrev jo du var habil i et køkken :wink: ) kan du fryse dem ned, og så lægge en frossen bolle sammen med salaten. Så er den tøet op ved frokosttid, og salaten er fint frisk.

Personligt har jeg nu som regelen selv rugbrødsmadder med. Jeg plejer at riste brødet inden jeg kommer pålæg på - af en eller anden grund bliver det knap så tørt. Og så undgår jeg det mest 'smattede' pålæg. Ved siden af spiser jeg altid 2-3 gulerødder i stænger, det er en god måde at få lidt grøntsager på.

Britt

Link to comment
Share on other sites

Her mit forslag:

Et par grovboller, de fås i et hav af varianter, med forskellige fibre, og i forskellige grovheder. Ellers må du bage dem selv.

Du smører bollerne med noget grøn pesto, rød pesto eller noget oliventapernade, så putter du et par skiver skinke (kogt eller tørret), salami (de sydlandske), kyllingfilet, lidt tørstegte kyllingestykker, bacon, eller hvad du ny har lyst til.

På den måde kan du variere din frokost en hel del.

Disse boller kan holde sig friske i mange timer. Du kan ved siden af tage nogle tomater, gulerødder eller andet grønt med. :4mewantfood:

Ellers findes der madkasser med indbygget køleelement i låget.

Velbekommen

Edited by Phoebe
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share