Hjælp!


me-myself-and-I
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg vil høre, om der er nogen, der kan give mig et råd til effektiv vægttab (her snakker vi både om fedt og evt. også muskler).

Jeg er en pige på 21 år, der dyrker meget sport.

Min træningsuge ser således ud:

Mandag: Crosstrainer (30 min.) + boxercise (1,5 time)

Tirsdag: Styrketræning, primært på bold (30 min.) + spinning (1 time)

Onsdag: Enten spinning (1 time) eller crosstrainer (30 min.) + body pump (1 time) - hvad er bedst?

Torsdag: Crosstrainer (30 min.) + boxercise (1,5 time)

Lørdag: Spinning (1 time) + crosstainer (1 time) + body pump (1 time)

(Søndag: Body toning + pilates (2,5 time))

Deruodver er jeg begyndt at løbe. Vil gerne løbe to gange om ugen (ca. 15 km ad gangen), hvad skal jeg skifte ud med løb?

Min kost er meget sund, muligvis for fedtfattig. Mit eneste hængeparti er sådan set alkohol, som der har været lidt for meget af de sidste mange lørdage.

Jeg håber, at der er en venlig sjæl derude, der vil hjælpe mig med nogle gode råd :smile:

På forhånd tak!

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg vil høre, om der er nogen, der kan give mig et råd til effektiv vægttab (her snakker vi både om fedt og evt. også muskler).

Jeg er en pige på 21 år, der dyrker meget sport.

Min træningsuge ser således ud:

Mandag: Crosstrainer (30 min.) + boxercise (1,5 time)

Tirsdag: Styrketræning, primært på bold (30 min.) + spinning (1 time)

Onsdag: Enten spinning (1 time) eller crosstrainer (30 min.) + body pump (1 time) - hvad er bedst?

Torsdag: Crosstrainer (30 min.) + boxercise (1,5 time)

Lørdag: Spinning (1 time) + crosstainer (1 time) + body pump (1 time)

(Søndag: Body toning + pilates (2,5 time))

Deruodver er jeg begyndt at løbe. Vil gerne løbe to gange om ugen (ca. 15 km ad gangen), hvad skal jeg skifte ud med løb?

Min kost er meget sund, muligvis for fedtfattig. Mit eneste hængeparti er sådan set alkohol, som der har været lidt for meget af de sidste mange lørdage.

Jeg håber, at der er en venlig sjæl derude, der vil hjælpe mig med nogle gode råd :smile:

På forhånd tak!

Hej, det vil være en god ide at skrive hvor meget du vejer og hvor høj du er, jeg vil ikke anbefale dig at gå efter at tabe muskelmasse, det kan være at du tabet muskelmasse men det er bedst at undgå.

Det er sådan set let at tabe sig man skal bare indtage mindre en man forbruger, problemet er bare hvordan man gør det, det gan gøres på 2 måder spise mindre(bedre) eller dyrke mere motion, evt begge dele, jeg har sel tabt ca 60 kg. de første 40 kg kun ved motion og de sidste 20 kg med både kost og motion.

Prøv også at skrive et eks. på din kost og hvor meget du drikker, det kan jo være det ikke er så galt :bigsmile: men alkohol er meget energiholdig især hvis det kommer som drinks med masser af sukker, når jeg er i byen falder som regel også en del junkfood med også tæller er bytur ret meget i kalc. regnskabet :devil: , jeg har også selv været en del i byen på det sidste og mit vægttab er gået i stå, selv med 15 til 20 timers motion om ugen :unhappy:

Du skal vælge hvad du vil gøre for at tabe dig, eks gå lidt mindre i byen og dyrke mere motion.

Held og lykke med dit projekt.

Link to comment
Share on other sites

Altså jeg vejer ca. 63 kg og er 175 cm høj.

Et typisk eksempel på min kost i løbet af en dag kunne være:

Morgenmad: A38 med banan el. ananas og FiberKost + 0,5 l. vand

Mellemmåltid: En kop grøn the

Frokost: To skiver rugbrød (Schwartbrot) med en banan

Mellem: Bolle og æble

Aftensmad: Meget forskelligt

Mht. drikkelse, drikker jeg en del vand pga. træningen - derudover the. Kan nemlig ikke tåle mælk.

Hvad kan jeg gøre?

Link to comment
Share on other sites

175 cm og vejer 63kg ? og med så meget motion, kan da umuligt være vægttab du skal gå efter. Du får måske bare ikke optimalt ud af din træning fordi du måske ligger for langt under dit gennemsnitlige indtag og det derfor ser lidt mere ''løst'' ud huden og sådan ? fordi må indrømme ud fra hvad jeg kan se så virker det lidt vildt at du går efter yderligere vægttab uden at have set dig. Men mit råd lyder nok på at få vejet din kost op og se hvor meget under du egentlig ligger, jeg tror du ligger der hvor du reelt set ikke får noget ud af din træning og derved ikke opbygger muskelmasse ordentligt. Så du har evt lidt løst hud som kan strammes op med lidt god kost og lidt god træning så der måske kommer lidt muskelmasse på.

Sorry hvis jeg er helt galt på den, men lyder ikke som om at du skal gå efter vægttab med vægt kontra højde. Og slet ikke med alt det motion, så ville jeg hellere forslå at få lidt ekstra ud af det og sikre dig du max er de der 300-500 kcal under hvad du skal bruge for at holde dig kørende med alt det motion.

så konklusionen må vel være at du skal prøve at tjekke op på helt præcist hvor meget under du er (det indtag du skal have for at holde kroppen ved lige med motionen), og om det virkelig er vægt tab du går efter eller lidt mere muskelmasse. Nu skal man ikke straks se muskelmasse som en skidt ting for det kvindelige køn, syntes jeg lidt for mange har tendens til at gøre :) men tror som sagt ikke du får nok ud af din motion. Tjek op på din kost om du får nok mad, muskler hjælper også på forbrændingen og gør det nemmere at tabe sig hvis det virkelig er det du behøver.

Just my 5 cent. held og lykke.

Link to comment
Share on other sites

Altså jeg vejer ca. 63 kg og er 175 cm høj.

Et typisk eksempel på min kost i løbet af en dag kunne være:

Morgenmad: A38 med banan el. ananas og FiberKost + 0,5 l. vand

Mellemmåltid: En kop grøn the

Frokost: To skiver rugbrød (Schwartbrot) med en banan

Mellem: Bolle og æble

Aftensmad: Meget forskelligt

Mht. drikkelse, drikker jeg en del vand pga. træningen - derudover the. Kan nemlig ikke tåle mælk.

Hvad kan jeg gøre?

Lyder ikke som om du har et decideret vægt problem! Er du intersseret i at nå en bestemt kropsvægt og i såfald hvilken? Hvis det er udseendet der tæller så prøv at vurder hvilke ting du ønsker at ændre? Din kost som du har oplyst her er i mine øjne for fattig på protein og fedt og det kan sagtens hæmme din fysiske formudvikling! Det der afgør hvorvidt du taber fedt eller ej er niveaut af insulin over en længere periode! Insulin udskilles primært i forbindelse med kulhydrat indtag (hormonet har bl.a. til formål at sænke blodsukkeret efter et multid!) og insulin fremmer lagring af energi som fedt og hæmmer nedbrydningen af fedt til energi! Så ved at primært få din energi fra kulhydrater sikrer du din krop de bedste muligheder for at opbygge og vedligeholde dine fedtdepoter!

Link to comment
Share on other sites

Mange tak for de gode svar :smile:

Til Theshifter

Faktisk spiser jeg ikke så meget om aftenen, sommetider bare en (hjemmebagt) grovbolle eller lignende. Men altså jeg har haft en længere periode, hvor den har stået på seriøs druk hver lørdag, hvilket jeg forsøger at skære ned på, men spiser det samme i weekenden, hvis ikke mindre, og det er lidt derfor, jeg ikke kan forstå, hvorfor jeg har taget på i vægt. Jeg har ingen laster, hvad angår mad - altså jeg spiser faktisk aldrig slik, dressing eller lignende og drikker aldrig sodavand, kun helt mørk chokolade har jeg et særligt forhold til.

Jeg ved, at det meste er muskler (for det kan jeg se), men jeg ønsker at tabe mig ca. fem kg, og ved ikke, hvad jeg skal stille op?

Til Jimmi Inc N

Jeg ved godt, at jeg ville optimere min træning ved at træne lidt sjældnere, men hvor vil du så anbefale mig at jeg skærer ned?

Mht. huden er den faktisk slet ikke løs - tværtimod! -, hvilket er derfor jeg spekulerer i muskelmassetab, er det helt forkert?

Til AndreasH

Hehe, ej, jeg ved godt, at det på ingen måder er et decideret vægtproblem, men vil meget gerne af med et par kg.. Jeg har overvejet at holde en hel træningsfri periode for at komme det til livs, men er godt nok helt lost, hvad dette angår. Men mit mål er at gå ned i volume omkring mave, balle og lår (de klassiske kvinde-issues).

Mht. det med insulinen, er jeg ikke sikker på, at jeg forstår ordentligt, hvad du præcist mener?

Link to comment
Share on other sites

Altså jeg vejer ca. 63 kg og er 175 cm høj.

Et typisk eksempel på min kost i løbet af en dag kunne være:

Morgenmad: A38 med banan el. ananas og FiberKost + 0,5 l. vand

Mellemmåltid: En kop grøn the

Frokost: To skiver rugbrød (Schwartbrot) med en banan

Mellem: Bolle og æble

Aftensmad: Meget forskelligt

Mht. drikkelse, drikker jeg en del vand pga. træningen - derudover the. Kan nemlig ikke tåle mælk.

Hvad kan jeg gøre?

Mange tak for de gode svar :smile:

Til Theshifter

Faktisk spiser jeg ikke så meget om aftenen, sommetider bare en (hjemmebagt) grovbolle eller lignende.

Denne påstand sammenholdt med din beskrevne træningsmængde, hænger med al respekt ikke sammen...

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil nok mene at 5 dages træning er fint, alle sportsudøvere også på elite plan har 1 hviledag mindst om ugen. Jeg holder dog på at hvis man gør det for at holde sig i form og fit så er det fint at holde fri i weekenden, eller 2 hverdage alt efter hvad man bedst kan lide.

Men ud fra din kost får du simpelthen alt for lidt, du taber muskelmasse og får nærmest intet ud af din træning på den måde. Evt smid et par dages ''kost'' her ind i tråden så kan det jo diskuteres, hvis du ligger mere end 300-500 kcal under dit vedligeholdeses indtag. Så ligger du og taber muskelmasse også og er på en form for sulte basic, man taber sig fint med kun at ligge 300-500 kcal under. Bare ikke så hurtigt er også sådan BB folk gør det vi cutter bare lidt i Kcal så vi er i let underskud og derved oplever man mere markeret muskler. Så prøv evt at smide en dags kost op så kan vi jo se hvor langt under du ligger, giver ingen mening at træne så meget og sulte sig selv(som det desværre ser lidt ud til på din kost! ikke nødvendigvis at du kan mærke det sådan). Muskelmasse er trodsalt pænere end rent knogler =)

Håber det kan forståes og bruges.

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter fortæller ikke sandheden!

Den postede kostplan er hvad en anorektiker ville indtage- Det, sammenholdt med det påståede aktivitetsniveau ,ville resultere i massivt vægttab!

Jeg har på fornemmelsen at det er meget "normalt" i vægttabs-diskutioner, at man pynter gevaldigt på hvor meget man motionerer, og hvor lidt man spiser, og derefter stiller sig totalt uforstående overfor at der intet sker!?

Link to comment
Share on other sites

Easy now, drenge!

Træningsmængden er helt reel, muligvis lidt mere faktisk.

Mht. kosten er den altså også sand nok - skal da ikke afvise, at der ryger lidt mere ned engang imellem, det var jo kun et slag på tasken. Men jeg prøver lige at skrive ned, hvad, hvormeget og hvornår jeg spiser de næste par dage, og så tager vi den derfra. Tak Jimmi Inc N :smile:

Grunden til den muligvis lave indtagelse af mad, skyldes muligvis, at jeg ikke kan tåle mælk, hvilket jeg elsker, og skifter ofte morgenmaden ud med havregryn og mælk - ved godt at det er irrationelt, men kan så godt lide det.

Men mit spørgsmål går sådan set ikke så meget på kosten, men snarere på hvordan jeg kan optimere min træning ift. et mindre men effektivt fedttab?

Link to comment
Share on other sites

Til AndreasH

Hehe, ej, jeg ved godt, at det på ingen måder er et decideret vægtproblem, men vil meget gerne af med et par kg.. Jeg har overvejet at holde en hel træningsfri periode for at komme det til livs, men er godt nok helt lost, hvad dette angår. Men mit mål er at gå ned i volume omkring mave, balle og lår (de klassiske kvinde-issues).

Mht. det med insulinen, er jeg ikke sikker på, at jeg forstår ordentligt, hvad du præcist mener?

Link to comment
Share on other sites

Til AndreasH

Hehe, ej, jeg ved godt, at det på ingen måder er et decideret vægtproblem, men vil meget gerne af med et par kg.. Jeg har overvejet at holde en hel træningsfri periode for at komme det til livs, men er godt nok helt lost, hvad dette angår. Men mit mål er at gå ned i volume omkring mave, balle og lår (de klassiske kvinde-issues).

Mht. det med insulinen, er jeg ikke sikker på, at jeg forstår ordentligt, hvad du præcist mener?

Det du behøver at vide med insulin er at det er noget som din laver når du spiser kulhydrater. Insulin sørger for at lagre fedt i dine celler (har også andre funktioner) og forhindrer at det bliver frigivet og derved forbrændt. Sagt meget simpelt så er det kulhydrater der feder! Det skulle efter sigende være muligt at sulte sig i hjel ved at spise rigtig meget protein og meget lidt kulhydrat og fedt! Tror man skal op omkring halvdelen eller mere af ens energiindtag for at dø inden for en overkommelig tidsramme! Det skulle tage nogle måneder afhængig af omstændigheder osv. Dette er såklart ikke noget jeg vil anbefale men bare for at ilustrere min pointe! Omvendt kan du tage til områder i verden hvor der er hungersnød og stadig finde masser af fede mennesker så længe den smule de spiser er kulhydrater! Så det det betyder for dig er at sålænge du spiser meget kulhydrat kommer du ikke til at tabe dig noget videre. Hvis du derimod spiste mere protein og fedt istedet ville det være muligt for dig at smide noget fedt. Det være sagt så er fedtdepoterne på kvinders underliv ofte meget svære at komme til livs! Det vil du kunne se på mange kvindelige fitness atleter der på trods af lave fedtprocenter, efter længere tids strenge diæt og masser af træning, stadig har fedt på hofter og lår!

Det er slet ikke så simpelt som du beskriver det. Du har fat i nogle gode fysiologiske pointer, men din overall konklusion er desværre noget vås.

Kulhydrater feder ikke. For meget energi feder. Jeg ved godt, at kulhydrater er det eneste som stimulerer sekretionen af insulin, men derfor bliver man ikke direkte fed af kulhydrater. Hvis man har et kalorieoverskud og makronutrientfordelingen hælder meget imod kulhydrater, SÅ kan det have en betydning.

Og hvad du nævner med proteiner er, i teorien, korrekt. Det kræver dog, at du nærmest har et 100% indtag af protein. Grunden til dette er, at det er mere bekosteligt at ændre proteiner til 'forbrændingsmateriale' end kroppen får ud af at brænde det af.

Gluconeogenesen kræver simpelthen mere energi for at omdanne aminosyrerne til glukose, end kroppen får udbytte af det enkelte glukosemolekyle i respirationen.

Link to comment
Share on other sites

Easy now, drenge!

Træningsmængden er helt reel, muligvis lidt mere faktisk.

Mht. kosten er den altså også sand nok - skal da ikke afvise, at der ryger lidt mere ned engang imellem, det var jo kun et slag på tasken. Men jeg prøver lige at skrive ned, hvad, hvormeget og hvornår jeg spiser de næste par dage, og så tager vi den derfra. Tak Jimmi Inc N :smile:

Grunden til den muligvis lave indtagelse af mad, skyldes muligvis, at jeg ikke kan tåle mælk, hvilket jeg elsker, og skifter ofte morgenmaden ud med havregryn og mælk - ved godt at det er irrationelt, men kan så godt lide det.

Men mit spørgsmål går sådan set ikke så meget på kosten, men snarere på hvordan jeg kan optimere min træning ift. et mindre men effektivt fedttab?

Hvis kosten er sand har du en spisefostyrrelse, som ville resultere i vægttab! Specielt med dit aktivitetsniveau.

Link to comment
Share on other sites

Og hvad du nævner med proteiner er, i teorien, korrekt. Det kræver dog, at du nærmest har et 100% indtag af protein. Grunden til dette er, at det er mere bekosteligt at ændre proteiner til 'forbrændingsmateriale' end kroppen får ud af at brænde det af.

Gluconeogenesen kræver simpelthen mere energi for at omdanne aminosyrerne til glukose, end kroppen får udbytte af det enkelte glukosemolekyle i respirationen.

Nu skal aminosyrerne jo ikke nødvendigvis omdannes til glykose. De skal jo bare ind i citronsyrecyklus for at give ATP.

Jeg troede den metaboliske varme kun udgjorde 30% af energiindholdet. Så er der der 70% tilbage, eller....?

mvh

LarsBj

Link to comment
Share on other sites

Nu skal aminosyrerne jo ikke nødvendigvis omdannes til glykose. De skal jo bare ind i citronsyrecyklus for at give ATP.

Jeg troede den metaboliske varme kun udgjorde 30% af energiindholdet. Så er der der 70% tilbage, eller....?

mvh

LarsBj

Aminosyrer kan ikke indgå i citronsyrecyklus. De kan omdannes til whatever nødvendigt, men ikke aminosyrer direkte.

Link to comment
Share on other sites

Aminosyrer kan ikke indgå i citronsyrecyklus. De kan omdannes til whatever nødvendigt, men ikke aminosyrer direkte.

Efter trans- eller deaminering selvfølgelig. Eller omdannelse til pyruvat. Men de behøver ikke at opbygges til glukose. Det var dét. der var pointen.

Edited by LarsBj
Link to comment
Share on other sites

Okay, nu har jeg skrevet ned, hvad, hvormeget og hvornår jeg spiste torsdag og fredag.

Torsdag

kl. 6.30: To portioner grovvalsede havregryn med tørrede tranebær og skummetmælk

kl. 13.00: Et æble

kl. 15.00: En rugbrød med torskerogn og et glad mælk

kl. 21.00: En god portion wok-grøntsager med meget chili og lidt ris

Aktiviteter: Arbejde (fra 8.00-14.30), boksning (kl. 18.30-20.00)

Fredag

kl. 6.30: To portioner grovvalsede havregryn med Fiber Kost, tranebær, lidt müsli og skummetmælk

kl. 12.00: En gulerod + en kop grøn the

kl. 15.00: En banan

kl. 18.30: En rugbrød med rucola, chili, tomat og tun

Aktiviteter: Arbejde (kl. 8.00-14.30), shopping (kl. 15.00-18.00)

Det skal tilmed siges, at jeg på mit job går utroligt meget plus har syv timers idræt.

Hvad kan jeg stille op med dette?

Link to comment
Share on other sites

Okay, nu har jeg skrevet ned, hvad, hvormeget og hvornår jeg spiste torsdag og fredag.

Torsdag

kl. 6.30: To portioner grovvalsede havregryn med tørrede tranebær og skummetmælk

kl. 13.00: Et æble

kl. 15.00: En rugbrød med torskerogn og et glad mælk

kl. 21.00: En god portion wok-grøntsager med meget chili og lidt ris

Aktiviteter: Arbejde (fra 8.00-14.30), boksning (kl. 18.30-20.00)

Fredag

kl. 6.30: To portioner grovvalsede havregryn med Fiber Kost, tranebær, lidt müsli og skummetmælk

kl. 12.00: En gulerod + en kop grøn the

kl. 15.00: En banan

kl. 18.30: En rugbrød med rucola, chili, tomat og tun

Aktiviteter: Arbejde (kl. 8.00-14.30), shopping (kl. 15.00-18.00)

Det skal tilmed siges, at jeg på mit job går utroligt meget plus har syv timers idræt.

Hvad kan jeg stille op med dette?

Det var da godt nok noget af det mest sparsomme mad-indtag jeg nogensinde har set.

Umiddelbart synes jeg at det ser decideret usundt ud, især når man tager dit aktivitestnivau med i ligningen.

Jeg tror at du risikerer at skade din krop ganske alvorligt, hvis du fortsætter dine nærmest anorektiske madvaner, som andre her i tråden også har påpeget.Især det nærmest totale fravær af protein i din kost er lidt alarmerende.

Nu er vi mennesker jo forskellige, og jeg bedømmer selvfølgelig din kost ud fra mine egne erfaringer, men hvis jeg skulle leve af din kost, ville jeg med garanti være svimmel og generelt skidt tilpas det meste af dagen.

Efter min mening er der for langt mellem dine måltider, og måltiderne er for små.

1 rugbrød til aftensmad, efter at have levet af 1 banan og 1 gulerod i 12 timer? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Okay, nu har jeg skrevet ned, hvad, hvormeget og hvornår jeg spiste torsdag og fredag.

Torsdag

kl. 6.30: To portioner grovvalsede havregryn med tørrede tranebær og skummetmælk

kl. 13.00: Et æble

kl. 15.00: En rugbrød med torskerogn og et glad mælk

kl. 21.00: En god portion wok-grøntsager med meget chili og lidt ris

Aktiviteter: Arbejde (fra 8.00-14.30), boksning (kl. 18.30-20.00)

Fredag

kl. 6.30: To portioner grovvalsede havregryn med Fiber Kost, tranebær, lidt müsli og skummetmælk

kl. 12.00: En gulerod + en kop grøn the

kl. 15.00: En banan

kl. 18.30: En rugbrød med rucola, chili, tomat og tun

Aktiviteter: Arbejde (kl. 8.00-14.30), shopping (kl. 15.00-18.00)

Det skal tilmed siges, at jeg på mit job går utroligt meget plus har syv timers idræt.

Hvad kan jeg stille op med dette?

Jeg forstaa ikke helt hvad du vil opnaa?

Vil du bekraeftes i, at det er meget lidt du spiser og at du motionerer meget?

Hvis hvad du siger er rigtigt, saa burde du helt sikkert tabe dig.

Men hvor lang tid har du koert dig selv saadan?

Jeg ville helt sikkert kunne koere samme stil i en lille uge,

men saa ville jeg vaere saa afkraeftet at jeg ikke ville kunne fungerer paa arb. eller privat.

Det virker ogsaa bizart at du kun har faaet saa lidt protein over 2 dage.

Hvis du er vegetar saa spis nogle boenner, tofu, kikaerter eller lign,

ellers saa spis noget koed.

Der er ikke smart at stresse sin krop for at tabe sig.

Link to comment
Share on other sites

Din daglige kostsammensætning er jo helt sindssyg!

Jeg arbejder i en børnehaveklasse og ser 5-6 årige børn, der spiser mere i løbet af den tid de er i skole, end du gør på en hel dag! (Overdrivelse fremmer forståelsen, men det er ikke meget galt!)

Jeg kan simpelthen ikke tro at det er sandt det du skriver, for det er på grænsen til at være sygeligt.

Hvordan kan du overhovedet fungere? Passe dit arbejde, passe din træning?

Hvis det er sandt, så ville jeg nok søge professionel hjælp.

Hvordan kan du gå en helt arbejdsdag med så lidt mad i maven? Har du hørt om proteiner?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share