Hvor meget må man træne pr. dag


Norsk
 Share

Recommended Posts

Hej mol

Jeg er begyndt i motion center for at træne mine knæ og et håb om at tabe mig 13 kg.

Lige pt så går jeg 45 min med en stigning imellem 9 og 13 procent med en hastighed imellem 6,4 og 7,0.

også cykler jeg 45 min bagefter.

mit spørgsmål går på om man gerne må gøre dette hver dag. Jeg løber ikke fordi jeg ikke kan holde til det.

Med venlig hilsen

Christian

Link to comment
Share on other sites

Det lyder som en meget stor træningsmængde, hvis du lige er begyndt. Især den store stigning kan være belastende for benene, men det er også et pænt tempo du har på. Men så længe du ikke føler, at du er ved at få skader, kan du roligt træne hver dag.

Jeg vil dog anbefale dig at variere din træning noget mere. Prøv også at komme i gang med romaskine og X-træner. Så får du overkroppen med. :smile:

Henrik

Link to comment
Share on other sites

Hvis man har problemer med knæene, er lettere overvægtig og i øvrigt tidligere har erfaret at man får problemer ved løb.. så synes jeg ærligt talt ikke, der er nogen grund til at begynde at løbe. Man kan i øvrigt forbrænde næsten lige så meget ved cykling som ved løb, hvis man sørger for at holde intensiteten oppe.

Kan også anbefale romaskinen - den er ond, på den gode måde :devil:

Edited by RuneN
Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes ikke det lyder som en så voldsom trænings mængde, motionsformerne, og intensiteten taget i betragtning. Men det du spørger om er umuligt at svare på - det afhænger af din arbejdskapasitet, og restituerings evne(og forhold). Jeg ville dog nok ikke opsætte en træningsprotekol, på den måde, hvis det var mig der skulle bestemme.

Har du overvejet noget styrke træning, og at se nærmere på din diæt?

Har du læst Stubbes artikler på forsiden - og evt. Jørgen Storms "cuts" ? Jeg tror det vil give dig et noget mere realistisk billede af hvad dit projekt kræver, og hvordan du bedst realisere det.

Mvh

Helio

PS: jeg er enig med Runen, det er noget fis at løb er godt for knæet, især hvis man er overvægtig, det er bestemt heller ikke noget jeg vil anbefale.

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

Hej Mol

Jeg synes jeg har rimelig styr på min kost som også virker rigtigt godt for mig.

Jeg vil lige poste hvad jeg spiser på en dag:

morgenmad:

35 g havrefras

300 g mini mælk

eller

2 skiver rugbrød fuldkorn

2 skiver ost 45+

Mellemmåltid:

1 rugbrød med kylling pålæg

1 frugt

Frokost:

3 Skiver rugbrød med pålæg af forskellig art

300 til 400 g salat (Iceberg, Peber, agurk, Gulerødder)

Mellemmåltid:

1 rugbrød med kylling pålæg

1 frugt

Aftensmad

300 til 400 g salat (Iceberg, Peber, agurk, Gulerødder)

100 g kartofler eller pasta

175 g kød ( har dog en stor kærlighed til det danske køkken)

sauce

Mellemmåltid:

1 frugt

Alt dette giver ca 1800 kcal og det synes jeg er meget passende lige nu. Det er ca 800 kcal under mit ligevægt indtag.

Jeg vil starte med styrketræning og lige pt så skal jeg vente indtil jeg kan få lagt et program af en instruktør. Grunden til ,at jeg ikke gør det nu er fordi, jeg ikke får accept af min fysisk før tirsdag d. 9 december.

Mit mål med dette er ,at komme ned på 75 kg og holde den.

Jeg har aldrig haft et mål om at blive et stort muskel bundt, men måske en som har lidt muskler, men det skal bygges på den rigtige måde på.

Jeg har givet mig selv i alt 30 uger til dette program.

Grunden til ,at jeg har det er ikke fordi strand sæsonen starter, men det er det jeg har aftalt med min arbejdsplads at vi skal se om mine knæ kan blive bedre og kan fortsætte i nuværende stilling. Jeg arbejder som butikchef i en Dagli brugs.

Jeg tror, at jeg ikke helt har formuleret mit spørgsmål godt nok. Men det er lige hvordan og hvilken cardio ting man må gøre hver dag.

Men tusind tak for alle de gode svar.

Med venlig hilsen

Christian

Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes din kost ser rimelig fornuftigt ud, og 1800 kcal kan sikkert godt gå - jeg syntes måske der mangler lidt ordentlige grøntsager der er ikke meget microernæring i iceberg, lidt kogt tomat og nogle grøntsager ville gøre underværker - men det kan sikkert godt gå an som det er, hvis du insistere, mere vigtigt, så syntes jeg der mangler bare en lille smule kvalitets fedt, jeg foretrækker normalt, en løsning med et UDO's lignede produkt en spskfuld(13 gram) rækker langt i forhold til ingen ting, evt lidt fiskeolie (1-3 gram), og lidt olivenolie, så er du godt kørende - hvis du vil køre det så strengt kcal mæssigt som muligt, så er 1-3 gram fiske olie og lidt olivenolie også bedre end intet - tæller du kcal med fra ALT, også din sovs, fedt du måske "steger i" dressing osv? hvis du ikke gør så er dit reelle kcal indtag selvfølgelig større - men hvis du gør, så vil det være et fint sted, at smide lidt olie ind, altså foreksempel som eller i en dessing på din salat, ud over dine kartofler osv. hvad ligger dit protein indtag ca på?

Ang, styrke træning, så ville jeg lige gyldigt hvad starte med at læse Thomas Jagds artikkel om fundament træning for begyndere, http://getbig.dk/article.php?id=31&Fun...g_for_begyndere den kan så efterfølgende bruges som checkliste, for at se om det program din instruktør instruere dig i et godt nok - det er nemlig et fact at de fleste instruktøre i fitness centrene er ALT for ringe uddannede, faktisk ville jeg vælge et program herinde fra istedet (efter jeg havde læst Thomas artikkel, programmet deri ville også være fint), men jeg ville vælge "ripptoes starting strength" - http://www.motion-online.dk/fora/index.php...arting+strength - det der så er vigtigt så snart du først og fremmest forstå de vigtigste grundregler (fra Jagds artikke), du har dit program (ripptoes) og du ved hvad du skal - så skal du ha en instruktør til at sætte dig ORDENTLIGT ind i de forskellige øvelser - alternativt kan du spotte og spørge en af de mere garvede i centeret - sørg som sagt bare for at insistere på at gøre det, som du har planlagt det hjemmefra. Så er du godt kørende.

Hvis du nu bruger dit gang som opvarmning - skifter 3 cykelture, ud med ripptoen om ugen (jeg ville ikke både lave motions gang, styrketræne, og cykle på samme dag når du lige er startet), sørger for at holde mindst en gerne to fulde dage helt fri fra træning - det vil foreksempel sige, 5 dages gang, 3 dages styrke træning, 2 dages cykling - så begynder det at se rigtigt fornuftigt ud vil jeg mene!

Mvh

Helio

Hej Mol

Jeg synes jeg har rimelig styr på min kost som også virker rigtigt godt for mig.

Jeg vil lige poste hvad jeg spiser på en dag:

morgenmad:

35 g havrefras

300 g mini mælk

eller

2 skiver rugbrød fuldkorn

2 skiver ost 45+

Mellemmåltid:

1 rugbrød med kylling pålæg

1 frugt

Frokost:

3 Skiver rugbrød med pålæg af forskellig art

300 til 400 g salat (Iceberg, Peber, agurk, Gulerødder)

Mellemmåltid:

1 rugbrød med kylling pålæg

1 frugt

Aftensmad

300 til 400 g salat (Iceberg, Peber, agurk, Gulerødder)

100 g kartofler eller pasta

175 g kød ( har dog en stor kærlighed til det danske køkken)

sauce

Mellemmåltid:

1 frugt

Alt dette giver ca 1800 kcal og det synes jeg er meget passende lige nu. Det er ca 800 kcal under mit ligevægt indtag.

Jeg vil starte med styrketræning og lige pt så skal jeg vente indtil jeg kan få lagt et program af en instruktør. Grunden til ,at jeg ikke gør det nu er fordi, jeg ikke får accept af min fysisk før tirsdag d. 9 december.

Mit mål med dette er ,at komme ned på 75 kg og holde den.

Jeg har aldrig haft et mål om at blive et stort muskel bundt, men måske en som har lidt muskler, men det skal bygges på den rigtige måde på.

Jeg har givet mig selv i alt 30 uger til dette program.

Grunden til ,at jeg har det er ikke fordi strand sæsonen starter, men det er det jeg har aftalt med min arbejdsplads at vi skal se om mine knæ kan blive bedre og kan fortsætte i nuværende stilling. Jeg arbejder som butikchef i en Dagli brugs.

Jeg tror, at jeg ikke helt har formuleret mit spørgsmål godt nok. Men det er lige hvordan og hvilken cardio ting man må gøre hver dag.

Men tusind tak for alle de gode svar.

Med venlig hilsen

Christian

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

Hej igen

Så har jeg været nede og træne idag i 1,5 time igen idag. Det har virkelig været dejligt at være igang.

Jeg har siddet og læst de artikler som du har givet mig. De er utrolig givende. Jeg har dog lige lidt spørgsmål til dem angående ben øvelserne. Jeg ved ikke om jeg kan holde dem med mine knæ endnu så ville det være en god ide at i starten at bruge maskinerne til det.

Men det kan også nemt være at, det virker lidt uoverskueligt at starte med sådan nogle øvelser. Jeg er bange for at sådan nogle øvelser vil ødelægge min ryg af.

Jeg har været inde og kigge på min madplan. Jeg bruger ialt 1846 kcal når jeg har taget olie og det hele med.

Ud fra det af så får jeg de her tal derud fra.

241, 59 g kulhydrater

91,59 g protein

65,5 g fedt

Det er en udregning som er lavet i noget som hedder kost-plan.com

Med venlig hilsen

Christian

Link to comment
Share on other sites

Der burde bestemt ikke være nogle problemer med dine knæ eller ryg i forhold til øvelserne (squat og dødløft) etc. hvor du er særlig udsat i relation til overvægt, bare du er tålmodig og starter langsomt ud - OG selvfølgelig vigtigst, får ordentlig instruktion i netop øvelserne - med ryggen gælder det klart direkte modsat. Maskiner (og foreksempel smith stativer) er ofte langt hårdere ved knæene, da de rent biomekaniskt ofte har langt mere unaturlige bevæge mønstre, foreksempel fordi de ofte benytter helt vertikale, eller horizontiale bevægebaner, hvilke kroppen stort set ikke har funktioner der bruger - de har heller ikke altid har samme naturlige priming for opspænd osv.

Hvis du mangler et alternativ til kostplan, kan du finde et gratis program (dog kræves excel) der hedder krop&kost, du kan bruge søge funktionen herinde - det er ultra nemt at bruge for alle.

Jeg syntes dine kosttal ser acceptable ud - de følger almindelige anbefalinger helt ok - jeg foretrækker dog selv normalt en LILLE smule mere protein, især når du tilføjer styrketræning - men det må være din egen vurdering - jeg ville gå efter et sted omkring 1,5-2-2,5 gram per kg kropsvægt(jeg tror ikke jeg ville gå uder 1,2, hvis jeg regner efter kropsvægt, men det betyder ikke at det ikke kan gå), eller omkring 2,2 gram per kg hvis du regner efter fedtfrimasse og du er ret overvægtig - og fra 3,3 helt op til 5 gram igen per kg FEDTFRImasse, hvis man er rimelig trænet, har ret lav fedtprocent, og alligevel cutter hårdt (det er lidt over anbefalingerne, og sikkert også over hvad der er strengt nødvendigt).

Men det er da cool du er så hurtig - det er jo bare med at få lavet nogle gode vaner, du kan køre videre på resten af dit liv, nu imens ud er så pisse motiveret - er jo trods alt det der er virkelig vigtigt.

Mvh

Helio

Hej igen

Så har jeg været nede og træne idag i 1,5 time igen idag. Det har virkelig været dejligt at være igang.

Jeg har siddet og læst de artikler som du har givet mig. De er utrolig givende. Jeg har dog lige lidt spørgsmål til dem angående ben øvelserne. Jeg ved ikke om jeg kan holde dem med mine knæ endnu så ville det være en god ide at i starten at bruge maskinerne til det.

Men det kan også nemt være at, det virker lidt uoverskueligt at starte med sådan nogle øvelser. Jeg er bange for at sådan nogle øvelser vil ødelægge min ryg af.

Jeg har været inde og kigge på min madplan. Jeg bruger ialt 1846 kcal når jeg har taget olie og det hele med.

Ud fra det af så får jeg de her tal derud fra.

241, 59 g kulhydrater

91,59 g protein

65,5 g fedt

Det er en udregning som er lavet i noget som hedder kost-plan.com

Med venlig hilsen

Christian

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

Kanon indlæg. Dog undrede jeg mig lidt over:

Det er sgu da skørt at koge en tomat :)

Tomater er da fine som de er.

sunek

Lycopen optages bedre fra tomater der har været opvarmet og sammen med lidt fedt. Lige som gulerødder hvor a vitamin i form af betacaroten også optages bedre når guleroden varmes op inden indtag.

Det er ret basal viden...

Link to comment
Share on other sites

Lycopen optages bedre fra tomater der har været opvarmet og sammen med lidt fedt. Lige som gulerødder hvor a vitamin i form af betacaroten også optages bedre når guleroden varmes op inden indtag.

Det er ret basal viden...

Der må da mangle en smiley eller hva...!? :blush:

Link to comment
Share on other sites

Tager jeg fejl?

Det er skrevet fra hukommelsen, så det kan da ske der er noget der har smuttet for mig? Det er sket mere end en gang før :laugh:

Det kunne være det var til kommentaren om, at det var ret basal viden? :smile:

(Jeg vidste det godt - men det skal jeg jo sige :innocent:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kendte da til de småting allerede via 2g kemi undervisning og har siden hørt det gentaget mange gange. Måske jeg bare tilfældigvis er rendt ind i disse informationer en del gange på min vej.

Hvorom alting er, så er der en del fødevarer hvor optaget af mikronæringsstoffer forbedres via tilberedning og så er der andre hvor det forværres.

Lycopen er en meget kraftfuld antioxidant, så fyr op under det italienske køkken og få jer lidt kogte/bagte/tilberedte tomater. For smagens og helbredets skyld :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tager jeg fejl?

Det er skrevet fra hukommelsen, så det kan da ske der er noget der har smuttet for mig? Det er sket mere end en gang før :laugh:

Nej, bevares du har formentligt ret..., men jeg anede ikke engang, hvad Lycopen er (det gør jeg så nu).

Men det siger måske mere om min basal viden indenfor kost mv. end gennemsnittets!? :wink:

Ps. Og jeg skal vist lige have fat i min gamle gym-lærerinde.... eller noget EPO for hukommelsen.

Edited by Yetti
Link to comment
Share on other sites

Tager jeg fejl?

Det er skrevet fra hukommelsen, så det kan da ske der er noget der har smuttet for mig? Det er sket mere end en gang før :laugh:

Jeg blev også klogere :smile:

Mikronæringsstoffer er ikke det område hvor jeg er skarpest - så det er godt at få udvidet sin horisont.

sunek

Link to comment
Share on other sites

Min intention var ikke at spille bedrevidende :blush:

Jeg er bare faldet over det flere gange i min læsning, så tror man naturligvis andre også har det :smile:

Det vigtigste er at man nu kan argumentere for at råkost salat er noget lort og at en pizza pga tomatsovsen er mega sund :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share