Jøgge


Jørgen L
 Share

Recommended Posts

  • Replies 1.4k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Torsdag 11/4-03

Áften træning på arbejdet (Herligt at få løn for at træne :D )

Benpres:

7 x 120 kg

7 x 140

7 x 150

Negative eet bens reps med 150 kilo (Sjovt!!)

Nedtræk:

5 x 70

5 x 90

5 x 95

Rowing maskine:

3 x 5 x hele stakken (Kan ikke huske vægten)

Mavebøjninger på skrå brædt 45 grader:

3 x 8

Triceps pulldown

3 x 8 x 25

Tjum træning, fik også tid til at snakke lidt træning med en STOR makker.. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Torsdag 24/4-03

Træning på arbejdet (havde 2 timer hvor der ikke var nogle "brugere"):

Squat i Smith stativ (Igen må jeg sige: Det er ikke kun af det onde :) ):

5 x 50

5 x 70

3 x 90

2 x 100

Dødløft::

5 x 80, eksplosivt.

3 x 110

3 x 1 x 130

Chinups i smithstativ - i mangel af bedre

5 x 5

Håndvægt incline bænk:

Eksperimenterede med forskellige vægte og reps :rolleyes:

Rotator cuff i tårn:

3 x 12 i udadrotation

En GOD dag!! B) (Fik en opringning undervejs i træningen, og blev tilbudt en tidsbegrænset stilling hvor jeg skal arbejde sammen med Aalborg Uni og en nordjysk virksomhed omkring el-stimulation af lammede muskler.. Overvejer det grundigt :) )

Link to comment
Share on other sites

Træning i JJ klubben:

En af eleverne skulle stå for opvarmningen... Traditionel JJ opv., med hvad dertil hører af gamle vaner og ikke hensigtsmæssige "indslag".. Men jeg regner med på et tidspunkt at lave en temaaften, så vi kan tale i plenum om hvordan man kan gøre træningen lidt mere hmmm tidssvarende :D

Bagefter var der reaktionsbane.. Man står afventende, og bliver angrebet med et tilfældigt angreb: Kan være kniv, stok, spark, slag eller kvælning..

Kom til at gå lidt for hårdt til en af pigerne - hun måtte udgå.. Det havde jeg det utroligt træls med, og sagde selvfølgeligt undskyld :(

En træning på det jævne :)

Link to comment
Share on other sites

Kom til at gå lidt for hårdt til en af pigerne - hun måtte udgå.. Det havde jeg det utroligt træls med, og sagde selvfølgeligt undskyld

Fordi hun var pige eller fordi du kom til at slå for hårdt?

Jeg er lige begyndt til WingTsun, og jeg forventer aldrig at der bliver lagt fingre i mellem når vi sparer. Der er no hard feeling hvis man går til den og rammer lidt hårdt.... ;)

Rommel

Link to comment
Share on other sites

Hej Rommel

Hun udgik, fordi jeg blev lidt for ivrig i en "nedtagning": Undvigelse efterfulgt af kast... Hun landede med et brag i kanvassen, og fik hold i nakken.. Det er aldrig noget jeg er stolt af.. Det er min opgave at passe på min træningsmakker :)

Mht. sparring - jeg kunne ikke finde på at gå ligeså hårdt til en kvinde, som til en mand. Kvinder er - næsten ligegyldigt hvor hårdt de træner - altid underlegne i kamp, og derfor er der ingen grund til at "tyre". :D

Link to comment
Share on other sites

Det er aldrig noget jeg er stolt af.. Det er min opgave at passe på min træningsmakker 

Mht. sparring - jeg kunne ikke finde på at gå ligeså hårdt til en kvinde, som til en mand. Kvinder er - næsten ligegyldigt hvor hårdt de træner - altid underlegne i kamp, og derfor er der ingen grund til at "tyre".

Det er en meget tiltalende og moden indstilling. Som tidligere TKD-udøver gennem en del år mødte jeg flere af den type, som bare troede træning handlede om at vise hvem som var den stærkeste. Det var dem, som ikke fattede en flyvende hattefis af, hvad formålet med træning egentlig var. De mente, at kampsportstræning bare var en fortsættelse af drengeslagsmålet hjemme i gaden, hvor man skulle vinde hver gang. Og helst ved at demonstrere sin større styrke. Pudsigt nok var det også dem, som havde svært ved at finde træningsmakkere. De fleste undgik nemlig at træne sammen med dem.

I kampsport er en meget væsentlig del af træningen selvkontrol. Og hvis man ikke er i stand til at styre sine egne kræfter i forhold til situationen og modstanderen, var det dumpekarakter i vores klub. Så kunne det godt være man kunne slås med de højere graduerede, men mentalt var man stadig på begynderniveauet. For at opnå respekt som kampsportsudøver er man nødt til at kunne tilpasse sig en situation og tage det fornødne hensyn til andre.

Rommel>Ovenstående betyder ikke, at man ikke må gå til den under træningen. Hvis man har en ligeværdig modstander, og begge parter er enige om, hvad der foregår, så er et par blå mærker selvfølgelig i orden. Jeg er sikker på, at det også er det du mener :)

Link to comment
Share on other sites

Der er nok lidt drengerøv i alle dem som træner kampsport.. Ellers gad man nok ikke alle de skrammer :D

Og under helt kontrollerede forhold kan man selvf. godt gå til den, som Rommel siger også mod piger.. Jeg har endda mødt piger som blev fornærmede, hvis man holdt igen..

Beleriand: Så en udsendelse på Discovery, hvor en TKD træner simpelthen forbød laveregraduerede at kæmpe mod højere graduerede.. Selv det at udfordre en højeregradueret var respektløst..

Og det er måske der, hvor de traditionelle stilarter adskiller sig fra boksning osv.

Link to comment
Share on other sites

Fredag 2/5-03

Træning på arb:

5 minutter løb på bånd v. 10 km.t.

Squat i smith stativ:

3 x 60

3 x 3 x 80

Bænk:

3 x 60 expl.

3 x 80

1 x 90

Dødløft:

5 x 80

1 x 110

3 x 1 x 140

1 x 150

Chinups:

5 x 5

Rowing maskine:

3 x 7 x hele stakken (?)

Armstrækkere:

3 x 15

3 x 10 med klap

God solid vedligeholdelsestræning B) Skal "fint" i byen i morgen aften, konens firma holder fest i Aalborg hallerne.. (Æde/drikke gilde) :D

Link to comment
Share on other sites

Mandag 5/5 -03

Træning i JJ klubben:

Opvarmning - let løb osv.. Så ved vi at vi skal svede senere:

Pudetræning, spark og slag, 10 minutter for fuld skrue..

Træneren lavede lidt sjov med at jeg ikke har været så stabil til at møde op.. Og at når jeg endelig kommer, så får jeg en af tøserne til at græde.. <_< De ord skulle han komme til at æde igen :D

Basale slag teknikker og parader, lidt kedeligt..

Men så kom vi til reaktionsbane træning.. (flere af eleverne skal deltage i Yu-jin cup i Aalborg sidst i maj, så de skulle "pudses af"). Det foregår ved, at man står midt i salen, og de andre angriber så med vilkårlige angreb (slag, spark og kvælere) Så får man virkelig lov til at tonse igennem :w00t:

Så var der to mod én kamp, man kæmper til man ikke har mere i sig.

Armstrækkere med fødderne højt, mavebøjninger med modstand, rygbøninger.

Og så til sidst: Gulvkamp. Jeg kæmpede mod træneren, og vandt to men tabte en. Den første han tabte var på strangulering, hvor han ikke ville give sig, fordi vi lå lige foran de tilskuere som sad ved måtte kanten. Den sidste kamp tabte jeg på manglende muskeludholdenhed… Det er ret frustrerende, når jeg engang sagtens kunne holde til 5 – 6 minutters kamp. Nu holder jeg kun i 3 – 4 minutter.. :angry:

Dette har også fåret indflydelse på hvordan jeg vil træne med vægte fremover: Jeg vil implementere nogle sæt med mange reps, i slutningen af træningen.. :rolleyes:

Edited by Jørgen L
Link to comment
Share on other sites

Dette har også fåret indflydelse på hvordan jeg vil træne med vægte fremover: Jeg vil implementere nogle sæt med mange reps, i slutningen af træningen..

I følge denne artikel skulle det lang fra være den optimale måde at bygge udholdenhed på i forbindelse med kampsport :unsure:

Link to comment
Share on other sites

I følge denne artikel skulle det lang fra være den optimale måde at bygge udholdenhed på i forbindelse med kampsport

Faktisk er det den mest optimale måde at optræne STYRKE til kampsport, som Pavel snakker om. Hvis man mangler muskeludholdenhed, så har det ikke så meget med ens vægttræning at gøre.

Personligt synes jeg det er en MEGET dårlig ide at lave høje reps i sin vægttræning. Den bør fortsætte med at være specifik for opbygning af brugbar styrke. Hvis man mangler muskeludholdenhed, så bør man efter min mening lave nogen mere specifikke drills. Det kunne være noget konditionerende arbejde ala hindu squat, 10 minute pushups osv.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Faktisk er det den mest optimale måde at optræne STYRKE til kampsport, som Pavel snakker om. Hvis man mangler muskeludholdenhed, så har det ikke så meget med ens vægttræning at gøre.

Det var også det jeg mente :unsure: altså at artiklen siger at det er uoptimalt at træne muskeludholdenhed gennem vægttræning, men at man skal bruge vægttræningen til at bygge styrke og ikke en sløset mellemting :)

Link to comment
Share on other sites

Personligt synes jeg det er en MEGET dårlig ide at lave høje reps i sin vægttræning. Den bør fortsætte med at være specifik for opbygning af brugbar styrke. Hvis man mangler muskeludholdenhed, så bør man efter min mening lave nogen mere specifikke drills. Det kunne være noget konditionerende arbejde ala hindu squat, 10 minute pushups osv.

Thomas

Men - hindu squats er jo netop højrepetitivt arbejde, blot uden håndvægte...

Hvis det - som i mit tilfælde - handler om for tidlig "tilsyring" af skuldermuskulaturen, kan jeg ikke umiddelbart se nogen bedre løsning end mange reps.. Hvorfor mener du at pushups skulle være bedre end eks. vis bænk med håndvægte? (Jeg kan godt se at pushups er en anelse mere funktionelt, men som jeg forstår dig var det de høje reps den var gal med?) :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Der er 2 grunde.....

1. Din styrketræning tjener ET bestemt formål. Nemlig at øge den totale kropsstyrke og eksplosivitet. Hvis du begynder at lave høje reps, så forsvinder det styrkende element. Man kan sagtens lave udholdenhedstræning ved siden af. Evt. i forlængelse af din vægttræning. Der er iøvrigt ikke noget galt i at lave nogen back-off sæt, for at øge udholdenheden. Det kunne være 4-5 tunge og eksplosive sæt af 2-3 reps, efterfulgt af 2 sæt x 20-30 reps med korte pauser mellem de 2 sæt. Der hvor jeg mener du går galt, er ved at fjerne styrke-elementet totalt.

2. Kropsvægttræning er efter min mening mere specifikt i forhold til den udholdenhed du skal bruge i kampsport.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

, for at øge udholdenheden. Det kunne være 4-5 tunge og eksplosive sæt af 2-3 reps, efterfulgt af 2 sæt x 20-30 reps med korte pauser mellem de 2 sæt. Der hvor jeg mener du går galt, er ved at fjerne styrke-elementet totalt.

Vi er for så vidt helt enige, det som jeg lurer lidt på, er om den nævnte træning vil være nok til at jeg efter 3-4 minutters kamp stadig ikke pludseligt mister kraften?

Jeg mener, er det sandsynligt at 2-3 sæt med 20-30 reps vil øge muskeludholdenheden?

Hvis man analyserer lidt på det arbejde som musklerne laver i eks. gulvkamp, så er det meget statisk, blandet med pludselige eksplosive udfald.. Jeg lurer også selv lidt på hvad der vil være optimalt..

Selve den eksplosive del mener jeg er på plads, idet jeg næsten altid vinder de første par kampe, hvis de ikke varer over 3 minutter.. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Hvis man analyserer lidt på det arbejde som musklerne laver i eks. gulvkamp, så er det meget statisk, blandet med pludselige eksplosive udfald.. Jeg lurer også selv lidt på hvad der vil være optimalt..

Du kan jo evt. lave nogen specifikke drills, som ligner noget af det i laver i gulvkamp. Det kunne f.eks være at ligge sig ned på gulvet i armstræknings-position. Herefter presser du dig halvvejs op, og holder positionen i et stykke tid. Herefter laver du en eksplosiv udstrækning, og griber i samme position igen. Sådan bliver du ved, indtil musklerne melder om træthed. Gentag i så mange sæt som du finder nødvendigt. Det samme kan laves for benene. Sæt dig ned i squat position, og hold positionen et stykke tid. Lav så et eksplosivt hop fremaf, og land i samme position igen. Igen fortsætter du til musklerne er trættet. Samme princip kan implementeres i chinups/pullups.

Men det er kun fantasien som sætter grænser for de måder du kan anvende for at opbygge den muskulære udholdenhed.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Torsdag 8/5-03:

Træning på arbejdet:

Squat i smithstativ med bælte, livrem og seler :D :

10 x 40 kg

2 x 3 x 80

1 x 100

1 x 110

1 x 115

1 x 120

1 x 125

1 x 130 miss...

Bænk:

3 x 8 x 60 expl.

Chinups:

5 x 5

Incline dumbbell:

5 x 5 x 30 kg.s håndvægte

Mave cable crunch:

3 x 10 x hele stakken

Statiske armstrækkere, med explosion efter 10 sek:

3 x 5 pyhhha det er en hård en :rolleyes:

Konditestede en mand på 42 år, hans kondital var iflg. Monark "skiven" 70, hvor 48 er "elite".. :blink:

En god træning!! :)

Edited by Jørgen L
Link to comment
Share on other sites

Træning i JJ klubben:

Jeg fik "æren" af at skulle stå for opvarmningen... Det skulle de have lov til at mærke :devil:

"Styrketræningen" i kampsportsklubber er som i så meget andet, præget af gamle rutiner: "sådan har vi altid gjort".. Jeg satte mig for at introducere regulær styrketræning for dem!

Startede med 5 minutters løb med armsving og hælspark osv..

Sving med arme og ben..

Så gik vi igang:

Statiske armstrækkere - holdt pause i 10 sekunder halvvejs nede - for at slutte af med 1 eksplosiv armstrækker.. Samme metode til armbøjer (i ribbe) squat (med hop) og rygstrækker..

Dernæst koncentrisk arbejde med samme muskelgrupper, modstand så vi max kunne tage 5 gentagelser.

Til sidst excentrisk 3 reps med max belastning.

Så tog vi "koka" randori (stående judo til første kast), ne-waza til osae-komi (gulvkamp til holdegreb er indsat).. Tabte ikke en eneste kamp B)

Til sidst: Slagkombinationer.. En fed aften :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Ja, det ser nok lidt komisk ud... Der opstår mange mærkelige situationer i løbet af sådan en træning, jeg nævner i flæng (Bare fra igår: Jeg hakkede fortænderne i kraniet på min træningsmakker, højlydte prutter under kampene og folk der løber ind i hinanden når vi skifter retning under opvarmningen :D ....)

Der er jo en risiko for at man med netop den type sport bliver lidt højtidelig i det (med alle de ritualer der er forbundet med træningen), der hjælper en fis på det rette tidspunkt med til at afmystificere det lidt :funny:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share