Fedtprocent måler


mr j
 Share

Recommended Posts

Hej Alle....

Jeg har i gennem det sidste halve år tabt mig 11 kg og er nede på 79 (er mand). Før i tiden var mit fokus på vægten, men nu vil jeg gerne til at ionddrage min fedtprocent, og se om den også bliver mindre.

Jeg har kunne læse mig frem til at der findes flere forskellige metoder til at måle fedtprocenten på.

1. impedans måler....ligesom en badevægt, som fortæller mig min fedtprocent (kan man stole på det)????

2. Fedt tang.....måle 3 gange 3 bestemte steder på kroppen, og tage gennemsnittet heraf, indsæt i formel og beregn. (er det præcis nok. Jeg kan jo ikke gøre det alene, skal bruge en der kan hjælpe med det)

Hvad anbefaler i. Kan jeg købe en impedans vægt og brge den. Hvad gør i andre.........hjælppppppppp

Link to comment
Share on other sites

Bioimpedansmålere har jeg ikke meget fidus til. De skulle findes i nogle rimelig gode (og dyre) udgaver, men det vil altid være en black-box der spytter et tal i nakken på dig.

3-punktsmålingen for mænd (bryst, mave, lår) kan uden problemer laves selv (det gør jeg :wink:) og selvom nogle sikkert vil påstå man skal være uddannet for at kunne bruge en fedttang præcist og at de plastik-målere man kan købe for 100-200kr er noget bras, så viser min erfaring at det giver rigeligt præcise og ganske konsistente målinger fra gang til gang.

Målebåndsmetoden er sikkert også aldeles rigelig for de fleste og koster 10-20 kroner hvis ikke man allerede har et målebånd, så det er klart den billigste løsning.

Link to comment
Share on other sites

Medmindre man har brug for at kende sin eksakte fedtprocent, så er det vigtige blot at man kan tracke kompositions UDVIKLINGEN - det vil især sige at man har en fornemmelse af om muskelmasse ændre sig under cuts, og om fedtprocenten ændre sig under gain, selvfølgelig i samspil med kropsvægten.

Det gør flere billige Bioimpedansmålere skam helt udemærkedet (snakker ikke de gængse tanita vægte med indbygget model selvfølgelig, eller andre der blot laver et estimat ud fra en tabel, i forhold til kropsvægt, højde)

Ang. fedttang, så er det faktisk rimelig svært at lave ordentlige målinger, medmindre man er rimelig øvet i det (IMO altså), MEN, igen til formålet er det selvfølgelig fint, og medmindre man er ret proff, så tror jeg også forskellen på det resultat man får med en billig plastik tang, og en dyr kalibret mother fucker til flere tusinde, for forholdsvis lille.

Man kan jo evt. lave en kombo af de to selv, på fast basis, og så kassere alle resulatater der tydeligvis falder helt uden for.. og så kontrolere op, med nogle lidt mere langsigtede professionelle målinger, man kan få andre til at lave - igen alt efter hvad formålet er osv.

Et målebånd, er iøvrigt endnu en fin ting at tillægge det hele, men det er jo uhyre svært at se ud fra cm alene, hvilken type masse man gainer eller taber, men det siger jo lidt sig selv :)

Sidst er der selvfølgelig spejlet, eller bedre, jævnlige digitale billeder, taget samme sted, med samme lys osv.

Alt det overstående kan gennemføres af de fleste, rimelig nemt, rimelig billigt, og kan samlet set, dække selv meget seriøse atleters behov...

Mvh

Helio

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

Hej Alle....

Jeg har i gennem det sidste halve år tabt mig 11 kg og er nede på 79 (er mand). Før i tiden var mit fokus på vægten, men nu vil jeg gerne til at ionddrage min fedtprocent, og se om den også bliver mindre.

Jeg har kunne læse mig frem til at der findes flere forskellige metoder til at måle fedtprocenten på.

1. impedans måler....ligesom en badevægt, som fortæller mig min fedtprocent (kan man stole på det)????

2. Fedt tang.....måle 3 gange 3 bestemte steder på kroppen, og tage gennemsnittet heraf, indsæt i formel og beregn. (er det præcis nok. Jeg kan jo ikke gøre det alene, skal bruge en der kan hjælpe med det)

Hvad anbefaler i. Kan jeg købe en impedans vægt og brge den. Hvad gør i andre.........hjælppppppppp

Hvis du er ung, er fedttangen ret nøjagtig, og der findes gode tabeller til at finde fedtprocenten.

Bioimpedansmåleren giver på mig gode relative resultater. Dvs fedtprocenten går ned med vægttab, og den afspejler væskemængden i kroppen (går vandmængden op, går fedtprocenten ned).

På mig giver BIA lavere fedtprocenter end fedttangen. Badevægten giver igen lidt mere end en håndholdt OMRON, som ligger lidt under fedttangsmålingen.

Så vil du følge dit vægttab, kan du sagtens gøre det med en badevægt med BIA. Det er ikke nøjagtigt men har en god præcision.

Den sande fedtprocent er svær at bestemme, men man har vel altid en ide om, hvornår man er slank. Så spejlet er også en god vejleder!

mvh

LarsBj

Edited by LarsBj
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share