Kompartment syndrom


dissing
 Share

Recommended Posts

Når jeg løber døjer jeg ofte og meget med spændte lægmuskler og til tider søvnige fødder, og har i den forbindelse prøvet et utal af forskellige sko uden nogen længerevarende virkning..

Efter at have læst lidt på nettet, og også her på MOL ( http://www.motion-online.dk/kost_og_kostti...rtment-syndrom/ ), virker mine symptomer meget som dem der beskrives i forbindelse med en mild form for kompartment syndrom.

Mit spørgsmål er så, hvorledes jeg skal prøve at gribe prolemet an?

Jeg er klar over at jeg skal gå stille frem, men er der nogen der har nogle mere konkrete ideer?

Er der nogle forebyggende øvelser jeg kunne foretage mig i styrkecenteret og er der nogle sko der er specielt ideelle til netop dette.. Sko er selvfølgelig utrolig individuelt osv, og planen er da også at tage til en ekspert indenfor løbeskos området for at få taget en løbetest og få et par ordentlige sko en gang for alle.. Nogen ideer hertil??

P.t har jeg et par NB med supination, idet at en løbetest i den lokale sportsforretning øjensynligt viste at jeg landte på ydersiden af fodden, især på højre fod..

Kom endelige med jeres erfaringer eller input til probemstillingen.. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Søg lidt rundt på forumet. Det har været oppe før.

Denne "lidelse" kommer af at det omkringliggende væv om lægmusklen ikke udvider sig nok når musklen udvider sig som følge af blodgennemstrømning (som det sker ved løB).

Derfor kommer den der smerte der spænder. Dette er også grunden til at smerten forsvinder relativt hurtigt, da trykket (og derved smerten) lettes når blodet løber væk fra musklen igen.

Lider selv af compartment syndrom og fik at vide hos en idrætslæge at jeg skulle holde igen med bentræningen. Min lægmuskel havde vokset for hurtigt. Jeg lagde bentræning mere eller mindre på hylden indtil jeg kunne løbe igen. Derefter startede jeg langsomt op igen med bentræningen. Træner dog stadig ikke læg. Har ikke problermer med smerter ved løb længere.

Det tager tid før din læg er god igen. Så hav tålmodighed. Benyt dig evt. af korte distancer hvor du spurter i stedet.

Med hensyn til dit valg af sko tror jeg ikke at det har den store betydning - i forhold til compartment syndrom. Men du skal naturligvis løbe i et par ordentlige sko uanset hvad.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er klar over at jeg skal gå stille frem, men er der nogen der har nogle mere konkrete ideer?
Hvis du skal vække dine søvnige fødder, skal du nok ikke gå STILLE frem. Prøv i stedet at trampe lidt! Det skulle nok kunne ruske op i dem.

(Undskyld, men kunne ikke dy mig)

Edited by LarsBj
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share