Ung fyr ønsker sig at tabe nogle kilo


Dingado
 Share

Recommended Posts

Jeg er en dreng på 14 (snart 15, yay) som synes jeg vejer for meget. Jeg vil i hvert fald gerne af med 5-7 kilo. Jeg synes selv jeg har en forholdsvis rund mave?

Jeg prøver at tænke over det med slik, kager og sodavand.

Nu er det sådan at når vi har sodavand i huset drikker jeg det altså, og det gør jeg uden at tænke mig om! Det er så irriterende.

Jeg er virkelig sådan urolig overfor om jeg er for fed og om jeg bliver ved med at være fed..

For jeg vil såå gerne have en tynd mave og sådan noget.

Nu spørger jeg så om hjælp fordi jeg er lidt lost :)

Jeg har det sådan med at jeg kan godt love mig selv en masse ting med at f.eks. NU er det vand i steden for sodavand! ’Yeah right.. Jeg drøner ud i køleskabet næste dag og drikker i hvert fald 3 glas.

Kage er sådan lidt.. Det får jeg ikke meget af, men som sagt, når jeg kan finde noget spiser jeg det.

For tiden har jeg virkelig meget lyst til kage.

I skolen ser min madpakke meget okay ud, men jeg får penge med samtidigt og så når vennerne køber f.eks. Pizza så hopper jeg med på toget selvom jeg godt ved jeg ikke skal! Men jeg bliver så fristet.

Så her ender jeg med at smide mine rugbrødsmader ud :(

Jeg har virkelig meget lyst til at gå i fitness men man skal vidst være 15..

Men det bliver jeg tilgængel snart..

Så nu ville jeg lige høre.. er der håb forude? Hvordan skal jeg forholde mig til det her?

Mvh. Den tykke :S

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en dreng på 14 (snart 15, yay) som synes jeg vejer for meget. Jeg vil i hvert fald gerne af med 5-7 kilo. Jeg synes selv jeg har en forholdsvis rund mave?

Jeg prøver at tænke over det med slik, kager og sodavand.

....

Så nu ville jeg lige høre.. er der håb forude? Hvordan skal jeg forholde mig til det her?

Grøntsager, frugt og rugbrød!

Du skal altid have æbler, bananer, rugbrød og gulerødder med dig i skole. Du skal spise lidt i hvert frikvarter og inden du overhovedet får tanken om at æde fede skodpizzaer. HVIS du går med de andre, så spis dine madder på vejen!

Til hverdag skal du ligeledes sørge for at gå i køkkenet og snuppe lidt frugt & grønt FØR du får sukkertrang, altså mens du ikke er sulten.

Til hovedmåltider starter du med grønt, før du spiser noget andet.

Får du morgenmad? Ellers tag en ordentlig portion havregryn med LIDT sukker og fedtfattig mælk + en banan eller lignende!

Prøv det 1 uge, og meld tilbage!

mvh

LarsBj

Edited by LarsBj
Link to comment
Share on other sites

Hej

og tak for det hurtige svar.

Det lyder jo meget fornuftigt og jeg er total frisk på idéen.

Lige i øjeblikket har jeg jo vinterferie så det med madpakke og skolen på altså vente til d. 5 januar.

Men ja, jeg vil prøve at spise frugt - meget frugt.

Morgenmaden som de kloge siger er den vigtigste måltid, men om morgenen har jeg virkelig ondt i halsen ( virkelig næsten hver morgen )

og føler ingen trang til sult eller noget. Jeg er også lidt morgen gnaven da jeg er et B menneske.

Men ja, jeg vil nu prøve at spise en stor skål havregryn med lidt sukker og noget mælk som du siger, og ja, frugten vil også prøve at komme ned :)

Tak for svaret, glæder mig til at komme igang.

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

og ja, frugten vil også prøve at komme ned :)

Og GRØNTSAGERNE!

Du har fået dårlige vaner, og det tager tid at komme af med dem. Med grøntsager får du en langsom afgivelse af kulhydrat, og du får et væskedepot i maven. Det hindrer dig dels i pludselig sultfornemmelse, dels i tørstfornemmelse. Begge dele giver sukkertrang. Og dermed er glidebanen, som du er inde på, i gang.

Held og lykke. Skriv igen om en uge, hvordan det går og føles.

mvh

LarsBj

Edited by LarsBj
Link to comment
Share on other sites

Som du nok kan selv kan se, så er dit store problem din kost. Du har i bund og grund nogle rigtigt dårlige kostvaner, som du må se at komme af med. Et godt sted at starte kan være at snakke med dine forældre om at droppe colaen og købe mere frugt! Hav noget frugt stående fremme, så du kan småspise når du er hjemme og sulten.

Får i meget fed aftensmad? Kan du komme med nogle eksempler? Et dårligt levn kan også være mors kødgryder som ikke altid er lige sunde...

Du skriver intet om hvor meget motion du dyrker. Hvordan kommer du i skole? Går du, cykler du eller tager du bussen? Hvis du bruger sidstnævnte, så DROP DET og tag cyklen istedet. Spiller du fodbold i frikvarteret eller laver andet fysisk? Og bruger du din krop i fritiden?

I din alder er et træningscenter ikke løsningen, det handler om at du får nogle sunde vaner og fritidsinteresser hvor du bruger din krop - hvis du ikke gider sport (det er jo en ærlig sag, jeg er selv en af dem...) kan du begynde at løbe i din fritid! Det kræver sådan set kun et par sko og så er du klar.

Din kost er synderen, dog skal du huske at bruge din krop ved siden af!

Link to comment
Share on other sites

Hej :)

Se nu skal du høre! Det med at tabe sig er faktisk ganske simpelt! " Hvad? " siger du, men hør engang, hvis du indtager flere kalorier end du forbrænder på en dag, så tager du på, hvis du spiser færre, så taber du dig.

Det VIGTIGSTE for dig er at du ikke bliver fedtforskrækket. For kroppen er så genial at hvis vores kost ikke mindst består af 15-20% fedt, så vil den ikke give slip på fedtet, og så vil det være ligemeget hvor mange timer du træner. Der vil kun blive forbrændt kulhydrat.!

Mit råd er at du finder en nogenlunde pålidlig målling af dit daglige energiforbrug, derefter skal du simpelthen begynde at tælle kalorier. Tæl hvor meget du indtager i løbet af en dag, og sørg for at holde det under hvad du forbruger.

Du kan for så vidt spise burgere, fritter og alt mulig andet klamskab af mad, så længe at du stopper når du når grænsen for din daglige forbrænding. Et lille tip er at glemme det med frugt i lange baner. Det er en kendt sag blandt folket at frugt er sundt, men på grund af at f.eks. et æble er lavet af druesukker, og bliver optaget super hurtigt i kroppen, jamen så skal du bruge RIGTIG mange æbler for at gøre dig mæt. Men så vil du allerede have overskredet din grænse.

En hjælp til at tælle kalorier kan være siden www.kalorietabel.dk eller også kan du købe små håndbøger med den slags.

Jeg ved at det er hamrende hårdt at skulle tælle hver dag, og hvert eneste måltid. Men det er omvendt også idiotsikkert. Spiser du færre kalorier end du forbrænder, så taber du dig!

Endnu et fif er at du skal sørge for at få 25 g. protein HVER ENESTE TIME. Menneskekroppen kan, ligemeget om du er kvinde, mand, stor, lille, kun optage 25 g. protein i timen, og sørger du for at få det, vil kroppen hele tiden have noget at bygge muskler af, og på den måde undgår du at tabe vægt i muskler, men KUN tabe fedt, og reducere din fedtprocent.

Puha hvor kommer du til at se godt ud :blush:

Jeg ønsker dig ALT held og lykke.

Hvis du har spørgsmål yderligere skal du endelig skrive til mig på [email protected]

Mvh. Træningshjernen :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share