Løbeteknik


LarsBj
 Share

Recommended Posts

Jeg hører forskellige råd fra de løbetrænere, jeg løber med: Nogle siger lange skridt, andre siger korte. Og nogen siger, at man skal sætte hælen i jorden først, andre, at man skal sætte hele foden i jorden samtidigt.

Hvad er den sidste nye viden på dette område, og hvor enige er idrætsfysiologierne?

Det drejer sig om distancer på 10-12 km.

mvh

LarsBj

Edited by LarsBj
Link to comment
Share on other sites

Jeg hører forskellige råd fra de løbetrænere, jeg løber med: Nogle siger lange skridt, andre siger korte. Og nogen siger, at man skal sætte hælen i jorden først, andre, at man skal sætte hele foden i jorden samtidigt.

Hvad er den sidste nye viden på dette område, og hvor enige er idrætsfysiologierne?

Det drejer sig om distancer på 10-12 km.

mvh

LarsBj

Hvordan vil de lande et skridt med høj fart på hele foden.. Iøvrigt bør du ikke koncentrere dig meget omkring din skridtlængde, da meget tyder på, at det mest økonomiske er den "naturlige" skridtlængde for dig...

Hastighed øges i en kombination af længere skridt og frekvens.., og det kommer meget naturligt for de fleste løbere.

Men det kunne da være meget sjovt at høre dine træneres argumenter!!

Link to comment
Share on other sites

Hvordan vil de lande et skridt med høj fart på hele foden.. Iøvrigt bør du ikke koncentrere dig meget omkring din skridtlængde, da meget tyder på, at det mest økonomiske er den "naturlige" skridtlængde for dig...

Hastighed øges i en kombination af længere skridt og frekvens.., og det kommer meget naturligt for de fleste løbere.

Men det kunne da være meget sjovt at høre dine træneres argumenter!!

Ja, jeg har også hørt, at løbeteknikken er individuel og for langdistanceløberes vedkommende stort set utrænelig, fordi den kommer automatisk, som du siger.

Argumenter? Tja, jeg kommer til at spørge igen, for jeg var lidt flad på den del af turen, og kunne ikke helt koncentrere mig. ;-)

Men det kunne være sjovt, hvis en eller anden med adgang til forskningen kunne skrive et par kloge ord?

mvh

LarsBj

Link to comment
Share on other sites

Jeg har absolut ingen adgang til forskning, men har kun min egen erfaring fra dengang hvor jeg løb på et seriøst plan.

Jeg havde en træner samt en tekniktræner.

Skal lige siges at jeg også løb længere distancer..

Men jeg fik at vide at jeg skulle tage 92 skridt i minuttet, hvilket betød at jeg skulle til at tage flere og hurtigere skridt for at holde en bestemt hastighed.

Grunden til dette er at jeg på den måde fik en høj kadance, og når jeg så skulle til konkurrence og løbe hurtigere, skulle skridtene være længere (for at nå de 92 skridt), men stadig med samme kadance - det må alt andet end lige betyde højere fart..

Så det handler altså om at vænne sig til at have en højere kadance!

Måske du kan bruge det!?

Det hjalp mig, men tog også rigtig mange løbeture før min skridtlænge og kadance sad på rygradden..

Link to comment
Share on other sites

Hej

Der diskuteres meget løbeteknik på www.dourun.dk.

Og bølgerne kan gå højt.

På nettet er der forskellige sider om løbeteknik. Jeg har dog ikke kunne finde mange gode videoer.

Men en side der har mange gode er:

http://www.mastertheshift.com/masters/sala...asp?videoID=as2

Den er meget inspirerende og jeg er ved at pløje den igennem.

Ellers er jeg meget inspireret af CHI-running, som jeg forsøger at løbe efter. Det er også det jeg "prædikere" for det løbehold jeg træner i FW.

Forhåbentlig er det en teknik der gør at jeg atter kan komme op og løbe længere distancer, som jeg plejer, uden skader.

mvh

kipketer

Link to comment
Share on other sites

Fra et forskningsmæssigt synspunkt er jeres råd ikke gode (forstå mig ret, det kan de sagtens være alligevel, men de er ikke bekræftede via forskningen), og da trådstarter nu selv spørger til forskningen, så vil jeg lige smutte den her ind (og er godt klar over, at det er lidt længere distancer, end det du efterspurgte)

Sports Med. 2007;37(4-5):420-3.Links

Biomechanical factors contributing to marathon race success.Williams KR.

Exercise Biology Programme, University of California, Davis, California 95616, USA. [email protected]

During marathon running, the body's metabolic resources become depleted and musculoskeletal stress and fatigue begin to hinder performance, making efficient running a must. Biomechanical studies of long distance running have tried to identify how body structure and running mechanics interact with performance, economy and injury, and typically have involved groups of subjects. While moderate relationships have been identified, the outcomes include conflicting results, vague conclusions and unclear consequences. Easily identifiable and universally applicable patterns of efficient movement have not been found. An alternative avenue of research is described that concentrates on identifying how an individual runner's structure and functional abilities influence performance, economy and injury. It is hoped that when such an approach identifies important relationships for individuals, the patterns identified will lead to a more general understanding of the underlying mechanisms.

Link to comment
Share on other sites

Hej Igen

Det er ligepræcis ovenstående indlæg fra RuneB der gør at jeg ikke normalt gider at skrive i debatter på nettet.

Man behøver ikke være enig med mig (eller andre). Men tænk hvordan man svarer. Vil man svarer på samme måde hvis vi sad overfor hinanden ? - håber det ikke

Jeg vil bare lige indskyde at rigtig mange er glade for chi-running og af dem - nogle der løber rigtig meget:

http://www.temperance.dk/blog/?page_id=7

Men slut herfra. Håber i alle får en god løbetur, i den stil i nu vælger (eller ikke vælger) at løbe i.

Jeg er åben overfor at prøve små ændringer i min løbestil - da jeg har haft et par skader (ikke mange).

mvh

Kipketer

Link to comment
Share on other sites

Nu er det jo ikke lige dig jeg kritisere! men den omtalt site og så chi running.

Det var ikke min mening at fornærme dig. Jeg er klar over at jeg kritisere dig indirekte og måske er lidt hurtig på aftrækkeren. Det plejer jeg nu ikke at være...I min verden bliver det bare sindsygt tydeligt at manden der udtaler sig på den video enten ikke aner hvad han taler om eller bare siger noget om løbestil for at sige noget...Når det kommer til hans forklaring omkring revers crunches er det tydeligt at han ikke aner hvad han taler om. 90 % af den dansk befolkning vil få enten få ondt i ryggen af hans forklaring eller bare undgå at få noget ud af den. De skulle start med deres ben langt højere oppe og kun gå ned til der hvor de kan holde ryggen neutral.

Det selvfølgelig klart for en hver at det er uhensigtsmæssigt at løbe med arme der krydser ind foran kroppens midter linje og af den grunde løber ingen mennesker sådan. Så hvorfor kommenter det?

Yetti har kommet med nogen yderst nyttige referencer der generelt siger løbe teknik ikke er så ligetil, forskning er tvetydig og at løbeteknik er et meget komplekset emne. Generelt er det bedst at løbe coaches lod være med at ændre på folks løbeteknik, da de fleste finder en løbeteknik der mere hensigtsmæssigt af dem selv. Og hvor kommer deres teoritiske overvejelser egentlgt fra? hvordan ved de at de tillære gavnlig bevægelses mønstre, hvordan tillære de dem og hvordan tester de at ændringerne har virket efter hensigten?

Når chi running hævder at man skal pladser foden lige under tyngdepunktet for de et mekanisk problem fordi kroppen vil rotere fremad. For at kompensere for den rotation fremad er man nød til at pladser foden længere frem for ikke at falde på næsen... slut med chi running efter andet skridt. Hvordan ved du at chi running har været gavnligt for dig? har du testet din løbe økonomi?

Når man ønsker at forbedre folks løbestil er det fordi man inddirekte vil forbedre folks løbe økonomi eller skades forebygge.

- Der er meget nemmere måder at forbedre løbeøkonomi på end løbe tekniske ændringer f.eks. via spændstighedstræning og styrketræning. Det er desuden min erfaring at man ved at træne spændstighedstræning af sig selv faktisk vil begynde at løbe mere hensigtsmæssigt.

- Ønsker man at skadesforebygge synes jeg man skal tag kontakt til en dygtigt fysioterapeut, og komme igang med noget profylaktisk træning og evt. se hvad man kan lave af mekanisk ændringer via. f.eks. indlæg, manuelle teknikker, stabilitets træning.

Jeg vil gå så langt at beklage mit morskab... og så vil jeg råd dig til at opsøge en ordentligt fysioterapeut i forhold til din skader. Der er helt sikkert ikke særlig meget du kan gøre løbe teknisk, som du kan læse dig til via. nettet eller på den site. Jeg synes endvidere det er beklageligt hvis du selv forsætter med at give andre råd i den retning du har gjort tidligere.

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Det er den blandt andet den udtales der ikke giver mening rent mekanisk

"oprethold et hæld (LEAN) fremover, et hæld som stammer helt nede fra anklerne (lidt som de nordiske skihoppere). Jo større hæld, des hurtigere løb..og omvendt. Tyngdekræften synes at trække dig fremad – dette er en meget speciel følelse, når man får det til at virke!"

Link to comment
Share on other sites

Hvis man vil læse noget ordentligt om løbeteknik kan jeg anbefale

"Running - biomechanics and exercise physiologi applied in practice" af Frans Bosch and Ronald klomp

Det kan endvidere kommenteres at selv sprinter i top fart ikke har foden under tyndepunkt og da slet ikke bagved... Man taler ofte om 7 inches... som optimalt (lad være med spørge efter en reference!!)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share