hjælp til vægt tab


Salix
 Share

Recommended Posts

ja jeg er ny her på siden :)

jeg er 30 år gammel mor til 3 og ja med ca 50 kg formget på sidebene og resten af kroppen...

men nu skal det være de skal væk, jeg har meldt mig ind i et fitness center og fået lagt en træningsplan der både indebære styrketræning og fed forbrænding.

men men men jeg har været igang i ca 14 dage men syntes det går ALT for langsom jeg har kun tabt 1 kg :unhappy:

jeg varmer op på løbebånd i 10 min hvor jeg går hurtit (min krop kan enu ikke bære at jeg løber) så bruger jeg ca 30 til 45 min på at styrke træne og ja så er det tilbage på løbebådet i 20 min hvor jeg træner men en puls der ligger mellem 123 og 152. og derefter bruger jeg 20 min på at ro 4000m

hvad kan jeg ellers gøre???????

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 51
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

ja jeg er ny her på siden :)

jeg er 30 år gammel mor til 3 og ja med ca 50 kg formget på sidebene og resten af kroppen...

men nu skal det være de skal væk, jeg har meldt mig ind i et fitness center og fået lagt en træningsplan der både indebære styrketræning og fed forbrænding.

men men men jeg har været igang i ca 14 dage men syntes det går ALT for langsom jeg har kun tabt 1 kg :unhappy:

jeg varmer op på løbebånd i 10 min hvor jeg går hurtit (min krop kan enu ikke bære at jeg løber) så bruger jeg ca 30 til 45 min på at styrke træne og ja så er det tilbage på løbebådet i 20 min hvor jeg træner men en puls der ligger mellem 123 og 152. og derefter bruger jeg 20 min på at ro 4000m

hvad kan jeg ellers gøre???????

½ kg om ugen er fint, det vil være en god at øge din puls, din max puls er ca. 190(det kunne være en ide at få testet din max puls for at få den rigtige), så 123 - 152 er 65% - 80 %, 80 % er fint men 65% rer lidt lavt jo højere puls jo bedre, du kunne evt prøve spinning, hvis du vil have det skal gå hurtigere kan du træne mere ellers spise mere, sidste uge trænet jeg 23 timer og tabte 7 kg.

Link to comment
Share on other sites

Enig! Du ser ud tail allerede at tabe dig i et fornuftigt tempo. Så til dit sidste spørgsmål vil jeg svare "væbne dig med tålmodighed" :)

Jeg kan udemærket sætte mig ind i ønsket om at det skal gå lidt stærkere. Hvis du skal af med 50 kg kan det virke som en meget lang tidshorisont med ½ kg om ugen. Men det vigtigste er at du er kommet igang. Og lur mig om ikke du også nogle uger vil se at vægten er faldet med mere end ½ kg. Det kan jo svinge meget. Så bare hæng i :)

/Chris

Link to comment
Share on other sites

Har du læst denne artikel? http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vae...on_og_vaegttab/

Den handler om samspillet mellem motion og vægttab, og de forandringer der sker i kroppen når man begynder at dyrke motion. Jeg er sikker på at du også kan finde en masse om kost, enten i artikler eller ved at søge i forummet.

Ellers. Flot, for pokker! Husk lige at klappe dig selv på ryggen. Du er kommet i gang og har fundet noget der virker. Hvis dit nuværende vægttab fortsætter, så skal du ud og have nyt tøj inden somerferien :smile: Du har truffet en rigtig god beslutning om at være god ved din krop, og den skal nok belønne dig, det tager bare lidt tid.

Link to comment
Share on other sites

hvor gå man hend og får teste sin max puls :blush:

og til det der med at træne mere om ugen så fik jeg af vide at jeg skulle holde minds en hvile dag mellem mine træninger, men er det kun styrketræning?????

Prøv at læse her ang. maxpuls.

http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=5195

og her.

http://www.cycling-online.dk/site/da//page//19

Det er kun ved styrketræning at du skal holde en hviledag, men det er en god ide at tage mindst en dag om ugen hvor du holder helt fri ikke at jeg selv gør det :blush:

Link to comment
Share on other sites

tak hvor er i bare så søde her inde :bigsmile:

jeg vil læse artiklerne.

jeg er vildt glad for at det kun er styrketræning man skal holde pause med for da jeg stod op her til morgen ville min krop bare så gerne ind og bruge et par min. på løbebånd og romaskinen hehe.

det blev så bare til hovderengøring i stedet

ville bare ønske at det gik hurtiger med at smide alle de mange kg. men det er nu rart med noget tid til sig selv unden børn.

Link to comment
Share on other sites

Inden du bliver alt for glad for Mollerups svar er det ikke kun ved styrketræning man skal sørge for at holde hviledag! Især er det vigigt ved løb, at du også restituere ellers får du dig meget hurtigt en skade.

Syntes det er tankevækkende, at nogen kan komme med sådanne udtagelser.

Link to comment
Share on other sites

Godt initiativ....og super godt at du er kommet igang og at resultaterne begynder at vise sig....dog kun i det små.

Som mange andre herinde siger, så tager det noget tid før der for alvor sker noget.

Har selv tabt 20 kg...og det tager lidt tid før der sker noget. Du får jo mere muskelmasse og din blodmængde i kroppen øges da du skal bruge mere ilt. I det hele taget skal din krop vænne sig til de mange ændringer der sker i forbindelse med at du nu tvinger den til noget den ik er vant til. Når du kommer ind i en rytme, så skal der nok ske mere.... :smile:

Nu da du er i et fitnesscenter, så prøv at få lavet en vejning/fedtprocentmåling hver 14 dag eller hver 3 uge. For selvom vægten ik ser ud til at rykke, kan det være at din fedtprocent falder. Du får også mere væske i kroppen osv sov. Så se på de enkelte komponenter.....det motiverede i hvert fald mig. Og muskler vejer som bekendt mere end fedt.

Men ja hæng i.....den dag du bliver nødt til at gå en ekstra buksestr. ned, får man (gjorde jeg i hvert fald) mere blod på taneden, til at fortsætte.....og så går der lidt sport i det. For det kan være lidt af et personligt kick at gå tøjstr. ned......nok mest en girls-thing. Men det kender du sikkert :smile:

Og som nogen snakkede om mht hviledage osv. Det bedste du kan gøre er at lytte til din krop. Man må gerne blive øm af træningen, men det skal ikke være direkte ubehageligt at træne. Start stille op, kroppen skal også lige igang. Styrketræning kræver dog minimum en dags hvile, men mht motionen, så behøver det jo ikke være intensivt hver dag.....en dag der ik er så meget energi, så gå en tur. Det er også motion, og det hjælper alt sammen til i det store hele.

Keep up the good work.....glæder mig til at høre hvordan det går :superman:

Edited by Nat
Link to comment
Share on other sites

Hej :)

Bliv ikke forskrækket over dette lange indlæg, tag det i små bidder, og find det som du kunne tænke dig at bruge, og smid resten væk :bigsmile:

Se nu skal du høre! Det med at tabe sig er faktisk ganske simpelt! " Hvad? " siger du, men hør engang, hvis du indtager flere kalorier end du forbrænder på en dag, så tager du på, hvis du spiser færre, så taber du dig.

Det VIGTIGSTE for dig er at du ikke bliver fedtforskrækket. For kroppen er så genial at hvis vores kost ikke mindst består af 12-15% fedt, så vil den ikke give slip på fedtet, og så vil det være ligemeget hvor mange timer du træner. Der vil kun blive forbrændt kulhydrat.!

Mit råd er at du finder en nogenlunde pålidlig målling af dit daglige energiforbrug, derefter skal du simpelthen begynde at tælle kalorier. Tæl hvor meget du indtager i løbet af en dag, og sørg for at holde det under hvad du forbruger. (du kan finde det herinde på motion-online)

Du kan for så vidt spise burgere, fritter og alt mulig andet klamskab af mad, så længe at du stopper når du når grænsen for din daglige forbrænding. Et lille tip er at glemme det med frugt i lange baner. Det er en kendt sag blandt folket at frugt er sundt, men på grund af at f.eks. et æble er lavet af druesukker, og bliver optaget super hurtigt i kroppen, jamen så skal du bruge RIGTIG mange æbler for at gøre dig mæt. Men så vil du allerede have overskredet din grænse. Spis grønsager for det kan du spise rigtig meget af så du bliver ordenligt mæt, men du får ikke så mange kalorier ind.

En hjælp til at tælle kalorier kan være siden www.kalorietabel.dk eller også kan du købe små håndbøger med den slags.

Jeg ved at det er hamrende hårdt at skulle tælle hver dag, og hvert eneste måltid. Men det er omvendt også idiotsikkert. Spiser du færre kalorier end du forbrænder, så taber du dig! Og du kan selv afgøre om du taber dig ved at tælle ordentligt, og stoppe når grænsen er nået. :devil:

Jeg vil råde dig til at spise mange proteiner, for hvis menneskekroppen går i ”overskud” af protein, omdanner den det til kulhydrater, og det er ikke så galt endda..

15-20% proteiner Du har brug for en masse proteiner, da vi skal sørge for at vedholde din muskelmasse. og i stedet koncentrere os om fedtet.

65-70 % kulhydrater (groft brød, grov-pasta, brune ris, kartofler) – giver kroppen energi til at tænke, være aktiv osv. Husk at få nok, så undgår du hovedpine og træthed. Vær ikke bange for pasta og ris – det vejer bare meget, så pas på ikke at læsse på tallerknen med dette.

Bemærk 1 skive rugbrød 40 gram = 100 kcal, 50 gram= 125 kcal.

Max 10% fedt. Sørg for at få det sunde umættede.

:4mewantfood: :4mewantfood: :4mewantfood:

Din energifordeling pr. måltid

Kl. 08.00 Morgen – 20 %

Kl. 10.30 Mellemmåltid – 10 %

Kl. 13.00 Frokost – 25 %

Kl. 15.00 Mellemmåltid - 10 %

Kl. 18.30 Aften - 25 %

Kl. 20.30 Mellemmåltid - 10 %

Du kan jonglere rundt med måltiderne som du vil. Hvis du spiser en stor frokost, må du bare spise en mindre aftensmad, men jeg råder dig til ikke at pille ved mellemmåltiderne.

Puha hvor kommer du til at se godt ud :blush:

Jeg ønsker dig ALT held og lykke :superman: Gi' den gas

Hvis du har spørgsmål yderligere skal du endelig skrive til mig på [email protected] eller herinde på Motion-Online

Træningshjernen :w00t:

Link to comment
Share on other sites

hej Træningshjernen (jeppe)

tusintak for dit lange men kanone indlæg :) og din mail er gemt til senere brug

jeg har de sidste dage talt kcal og pårøvet at holde mig på ca 1800 da det skulle give et vægt tab på va 0,5kg om ugen selv uden motion men fuck det er besværligt og tidskrævnede.

jeg har lagt en times ekstra kræseløbs træng på mit progam men syntes det er både kedeligt og ja lidt svært at finde tid til med alle de unger og arbejde...

ja jeg kan også gå sammen med børne men det gør vi i forvejen og den træning jeg holder styr på og har med i mine regnskaber er det jeg laver nu som jeg ikke har gjord i den tid jeg har forøget min vægt :bigsmile: håber det giver mening.

jeg fik målt fedt% i dag 14 dage siden sidst og det står enligt ok til mit vægt tab er 2,3kg og af fedt har jeg tabt 3.1kg så det går den rigtie vej....

er super gald for jeres opbakning den er go for moralen :smile:

Link to comment
Share on other sites

Har du tabt 3,1 kg fedt på 14 dage? Det er sgu da kanon flot.....så op i r.... med hva vægten derhjemme siger. :superman:

Det er jo fedtet du helst skulle tabe.

Da jeg var inde i en god rytme røg der som sagt ca 1 kg fedt hver 14 dag.

Link to comment
Share on other sites

jeg fik målt fedt% i dag 14 dage siden sidst og det står enligt ok til mit vægt tab er 2,3kg og af fedt har jeg tabt 3.1kg så det går den rigtie vej....

Det giver til gengæld ikke mening!!

Dit vægt tab er 2,3 kg! Men af det tab har du tabt 3,1 kg ?? Mener du 3,1% ?

Lige meget om det så er 3,1 % = 651 g fedt.. Det er sku heller ikke at kimse af.. Det er super flot.. og hvis det er 3,1 kg så er det super flot :bigsmile:

Men husk altid at have køkkenvægten ved hånden, for når du så tager noget mad, så vejer du det bare, og finder kcal-tallet.

Jeg kan fortælle at ting som havregrød kogt i vand/mælk (vand har færrest kcal, men smager også lidt.. vandet) kogte grønsager, kalkun, kylling(uden skind, for fedtet sidder i skindet) er alle ting som du kan spise forholdsvis meget af.. så brug dem til mellemmåltider, så du bliver ordenlig mæt...

Skriv endelig noget mere med statusberetniger, så vil jeg svare og hjælpe med evt. problemer

HOLD UD DET ER PISSE HÅRDT, MEN DET BLIVER SÅ FEDT AT KOMME UD PÅ DEN ANDEN SIDE !! :bigsmile: :bigsmile: :bigsmile: :bigsmile: :bigsmile:

Træningshjernen/Jeppe

Link to comment
Share on other sites

hende der tog min fedt % sagde at gruden til jeg havde tabt 3,1kg fedt men kun 2,3 af min totale vægt var øget væske og muskelmasse så det er jo kanont :)

jeg vil helt sikker beholde dig i min adr.bog for syntes det her med kcal tælling er svæt men helt klart det vær sammen den opbakning jeg får her inde og ja nu har jeg da fundet en måde at tage trangen til det fede og søde ved hjælp af cacaosojamælk nam nam bedre end en cokoladebar og kun 75kcal pr 100ml

Link to comment
Share on other sites

Nåå ja, det har hun så evigt ret i at det sker.. lad være med at kigge på vægten, kig på fedtprocenten.. Smid badevægten ud, kig på fedtprocenten..

Jeg synes du er for sej!! At starte og komme igang er det sværeste, når du først har fået de gode vaner, og de ikke er for svære at holde på, så er du kommet ekstremt langt.. Det er godt gået.. Hæng i SuperWomen :superman:

:bigsmile:

Jeppe

Link to comment
Share on other sites

hende der tog min fedt % sagde at gruden til jeg havde tabt 3,1kg fedt men kun 2,3 af min totale vægt var øget væske og muskelmasse så det er jo kanont :)

jeg vil helt sikker beholde dig i min adr.bog for syntes det her med kcal tælling er svæt men helt klart det vær sammen den opbakning jeg får her inde og ja nu har jeg da fundet en måde at tage trangen til det fede og søde ved hjælp af cacaosojamælk nam nam bedre end en cokoladebar og kun 75kcal pr 100ml

Hvordan blev din feddtprocent målt, med fedttang eller på en vægt, hvis det er på en vægt kan målingen være ret usikker især for kvinder så du kan ikke være sikker på at du har tabt 3,1 kg, men bare forsæt som du gør det går jo fint, en god ide er bruge et målebånd og måle dig nogle forskellige steder på kroppen så vil du hurtig se at du bliver mindre, du kunne også oprette en logbog jeg syntes at det er et godt værktøj.

Forsat held og lykke med dit vægttab.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan blev din feddtprocent målt, med fedttang eller på en vægt, hvis det er på en vægt kan målingen være ret usikker især for kvinder så du kan ikke være sikker på at du har tabt 3,1 kg, men bare forsæt som du gør det går jo fint, en god ide er bruge et målebånd og måle dig nogle forskellige steder på kroppen så vil du hurtig se at du bliver mindre ...

:nonono:

Øh hvad?? Mollerup, det forstår jeg ikke.. :blink:

Altså hvis noget er usikkert er det da at måle med målebånd!! som du selv siger er det svært at måle på kvinder, fordi kvinder ophober mere vand osv., så derfor kan emneopretteren sagtens have tabt fedt, men del vil ikke umiddelbart kunne ses med et målebånd.. Ved at tage stå på en vægt med en fedtprocentsmåler, vil den elektricitet som strømmer gennem kroppen kunne kende forskel på den ophobede vandmængde, og fedt, da disse to har forskellig densitet/tæthed.. :4thumbup:

Hvorfor mener du målebånd skal fortrækkes?? Jeg mener Vægten er klart det sikre valg :superman:

Link to comment
Share on other sites

:nonono:

Øh hvad?? Mollerup, det forstår jeg ikke.. :blink:

Altså hvis noget er usikkert er det da at måle med målebånd!! som du selv siger er det svært at måle på kvinder, fordi kvinder ophober mere vand osv., så derfor kan emneopretteren sagtens have tabt fedt, men del vil ikke umiddelbart kunne ses med et målebånd.. Ved at tage stå på en vægt med en fedtprocentsmåler, vil den elektricitet som strømmer gennem kroppen kunne kende forskel på den ophobede vandmængde, og fedt, da disse to har forskellig densitet/tæthed.. :4thumbup:

Hvorfor mener du målebånd skal fortrækkes?? Jeg mener Vægten er klart det sikre valg :superman:

Der kan være meget store udsving på en vægt, så fedttangen er at fortrække en MRI scanning er det bedste men det er nok svært at få lavet sådan en et par gange om måneden :laugh:

Prøv at læse mere her LINK

Link to comment
Share on other sites

Fra det link du selv giver mig kan man læse:

Dette er hvad crawdaddy siger:

" Det er egentlig ligegyldigt hvilken vægt du vejer dig på, sålænge du altid bruger den samme. Vægte måler ikke det samme og det samme gælder for de fleste typer fedt%målere.

Med mindre det er meget vigtigt for dig at kende din nøjagtige fedt% vil jeg foreslå at du bruger den samme måler hver gang. På den måde vil du lettere kunne se forandringer, end hvis du bruger en ny vægt/måler hver gang. Om ens fedt% ifølge et eller andet måleapperatur er 10, 18 eller 6 kan være ligegyldigt, sålænge det ikke er 3 målinger der er lavet på samme måler. "

Og det er jeg meget enig i..

Desuden skal det jo heller ikke være en vægt fra OBH til 700 kr. Det skal være en rigtig vægt, de koster omkring 12.000, men MANGE centre kan du finde sådan en vægt, og måske skal man betale 50 kr. for det hver gang, bliver det i enden stadig billigere

Jeg giver mig sku ikke helt før det kommer nogle tunge argumenter.. Så giver jeg mig med glæde, men altså, efter min mening er der endnu INTET som slår de vægte man bruger centrene..

Ud over det er det også irriterende at have en fedttang el. lign. fordi så kan man hele tiden gå og holde øje og ihh og åhh... Jeg mener bestemt ikke man skal måle hver dag! Jeg mener man skal tage to-tre uger, træne igennem, og så måle på om der er sket noget..

Træningshjernen

Link to comment
Share on other sites

jeg er nok mere til at få målt vægt og fedt% på en vægt end med måle bånd lige pt da jeg har et kæmpe behov for at se der sker noget og det er hurtist at se på vægten i for hold til målebåndet for når det begynder at vise resultater begynder familien og bukkersen også at berette om vægttabet men lige nu kan jeg godt lide at stille mig på vægten en gang om ugen og se at det går ned af med vægten....

Træningshjernen.

jeg er begyndt at tælle kcal :) det er blevet meget nemmere for nu ved jeg ca hvad der er i min mad og hvor meget jeg spiser og da jeg ikke spiser kød (nyligt udråbt vegetar) ja så giver det mange kcal at lege med da kød vejer tungt i regnskabet hihi

Link to comment
Share on other sites

Hej

Vægttab er en langsom process og det er vigtigt at gøre det på en måde så man bibeholder vægttabet. Jeg var selv frustreret over en masse mislykkede kure men har nu fundet et system der virker. Det duer ikke at æde en masse grøntsager osv for det holder ikke i længden. Det holder heller ikke at forårsage alt godt i al evighed. Jeg tager udgangspunkt i min sædvanlige basiskost som altid har været ret sund - det jeg (og mange andre tror jeg) er alt det man indtager som mellemmåltider mm. Jeg har lavet et excell regneark hvor jeg har beregnet mit kalorieindtag og mit forbrug. Som det fremgår er det meget svært at tabe mere end et halv kilo om ugen men det er altså også 26 kg på et år!! Fordelen ved mit "system" er at jeg i det daglige har et par tusinde kilojoule til at synde og kan stadig tabe mig - måske ikke 5-600 gram på en uge men mindre er også ok - det tager bare lidt længere tid hvilket ikke er et problem da det ikke er så hårdt. Den geniale er at jeg på¨en god dag kan glæde mig over at have underforbrugt 1000 KJ - hvis jeg så om lørdagen "falder i" og drikker en halv flaske rødvin trøster jeg mig med at det havde jeg optjent på den gode dag - altså glæde over det samme to gange!!! Fordelen er at man hurtigt kommer tilbage på sporet og ikke giver op selvom man har syndet i en weekend.

Jeg ved ikke om du kan bruge dette men jeg vedhæfter filen til inspiration til dig og andre. Jeg har nogenlunde præcist beregnet min basiskosts energi indhold men resten sjusser jeg mig til. Dit energibehov kan du beregne ved at bruge beregneren he på motion online. Mit energiforbrug ved motion tager jeg fra mit pulsur.

PS Vej dig kun en gang om ugen og brug også dit livvidde (jeg har et par "indikatorbukser" som jeg bruger) - hvis man motionere meget er vægttabet mindre men fedttabet større

MVH Jernhånd

kalorieindtag.xls

Link to comment
Share on other sites

det er blevet meget nemmere for nu ved jeg ca hvad der er i min mad og hvor meget jeg spiser og da jeg ikke spiser kød (nyligt udråbt vegetar) ja så giver det mange kcal at lege med da kød vejer tungt i regnskabet hihi

Husk at få protein fra en anden kilde end kød, så. Bælgfrugter, fedtfattige mælkeprodukter og fisk (hvis du da stadig spiser det), f.eks.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Vægttab er en langsom process og det er vigtigt at gøre det på en måde så man bibeholder vægttabet. Jeg var selv frustreret over en masse mislykkede kure men har nu fundet et system der virker. Det duer ikke at æde en masse grøntsager osv for det holder ikke i længden. Det holder heller ikke at forårsage alt godt i al evighed. Jeg tager udgangspunkt i min sædvanlige basiskost som altid har været ret sund - det jeg (og mange andre tror jeg) er alt det man indtager som mellemmåltider mm. Jeg har lavet et excell regneark hvor jeg har beregnet mit kalorieindtag og mit forbrug. Som det fremgår er det meget svært at tabe mere end et halv kilo om ugen men det er altså også 26 kg på et år!! Fordelen ved mit "system" er at jeg i det daglige har et par tusinde kilojoule til at synde og kan stadig tabe mig - måske ikke 5-600 gram på en uge men mindre er også ok - det tager bare lidt længere tid hvilket ikke er et problem da det ikke er så hårdt. Den geniale er at jeg på¨en god dag kan glæde mig over at have underforbrugt 1000 KJ - hvis jeg så om lørdagen "falder i" og drikker en halv flaske rødvin trøster jeg mig med at det havde jeg optjent på den gode dag - altså glæde over det samme to gange!!! Fordelen er at man hurtigt kommer tilbage på sporet og ikke giver op selvom man har syndet i en weekend.

Jeg ved ikke om du kan bruge dette men jeg vedhæfter filen til inspiration til dig og andre. Jeg har nogenlunde præcist beregnet min basiskosts energi indhold men resten sjusser jeg mig til. Dit energibehov kan du beregne ved at bruge beregneren he på motion online. Mit energiforbrug ved motion tager jeg fra mit pulsur.

PS Vej dig kun en gang om ugen og brug også dit livvidde (jeg har et par "indikatorbukser" som jeg bruger) - hvis man motionere meget er vægttabet mindre men fedttabet større

MVH Jernhånd

Umiddelbart mener jeg at du (Jernhånd) har fat i den korte ende, og ikke burde give bagudrettede råd.. :nonono: Når nu trådstarteren (Salix) kører derudaf med kcal tælning :4thumbup: , skal du da ikke sige "der skal være plads til at synde, det er okay at spise slik" Jamen ja for fanden, det er sku okay, men der er da INGEN grund til at anspore nogen til at spise slik og synde på den ene og anden måde.! Meget forkert i min verden!! :sneaky2:

Faktisk er jeg på ingen måde enig i noget af det Jernhånd siger, andet end "Vægttab er en langsom process og det er vigtigt at gøre det på en måde så man bibeholder vægttabet." Man skal ikke give op hvis %'erne ikke lige går så menget ned som man gerne vil.

Træningshjernen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share