hjælp til vægt tab


Salix
 Share

Recommended Posts

Husk at få protein fra en anden kilde end kød, så. Bælgfrugter, fedtfattige mælkeprodukter og fisk (hvis du da stadig spiser det), f.eks.

Yes sir.. Helt korrekt.. Det er en nem måde at få protein på.. f.eks. baked beans (UDEN SOVSEN, altså skylllet rene), hvide bønner osv.

Salix :) Jeg kunne faktisk også godt tænke mig at anbefale dig knækbrød med 95 % fuldkorn, de har pr. stykke ca. 50 kcal, men til gælgæld er det lige så svært at hive energien ud som i havrergryn, og derfor kan du bruge dem længe.. Hvis du kan spise dem sammen med noget magert kødpålæg som f.eks. hamberryg, kylling eller kalkun, så er det rigtig godt..

Træningshjernen

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 51
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

jeg er skam megti opmærksom på at få min protien gennem soya og bælgfrugter :)

jeg er blevet vild med at tælle mine kcal fordi at det på dage med specielle andledninger kan gøres plads til en bolle med smør feks.

jeg tæller ikke for at smide det hele væk på at synde for det har jeg ikke tid til jeg gider ikke bruge resten af mit liv på at smide de nu ca 45 kg nej det skal være efiktivt og på en måde så det bliver nemt at fortætte med så jeg er skam også i fuld gang med at læse om hvordan jeg stabilisere min vægt...

også ser jeg nok lidt mig selv som en alkoholiker der er under afvending og ved også at jeg resten af mit liv skal gå lamngt uden om pizza og burger mad jeg ikke selv har stået for at lave for ellers ryger det hele på engang til.

hilsen Salix (Dorthe)

Link to comment
Share on other sites

Først og fremmest skal der sgu lyde et rungende stort "GODT GÅET, SALIX!" herfra! :4thumbup:

jeg har lagt en times ekstra kræseløbs træng på mit progam men syntes det er både kedeligt og ja lidt svært at finde tid til med alle de unger og arbejde...

Du skriver, at kredsløbstræningen er blevet kedelig. Det kender jeg kun alt for godt! Heldigvis er der mulighed for at se TV, når man bruger cyklerne, løbebåndene eller step-maskinerne i dét motionscenter, hvor jeg går. Dermed kan man følge med i sin yndlingsserie eller en film, imens man står og sveder.

Såfremt det ikke er muligt at se TV, dér hvor du træner, imens du knokler på kredsløbsmaskinen, kan det være en god idé at medbringe noget læsestof i form af en god bog eller et blad? Det hjælper i hvert fald mig med at ”glemme tiden”, imens jeg knokler igennem på eksempelvis cross-traineren.

Sidst men ikke mindst kan musik via en MP3 afspiller også ha’ en motiverende effekt. Hér har du muligheden for at spække den med alle dine favoritsange, som kan være medvirkende til at holde intensiteten oppe.

Link to comment
Share on other sites

Først og fremmest skal der sgu lyde et rungende stort "GODT GÅET, SALIX!" herfra! :4thumbup:

Du skriver, at kredsløbstræningen er blevet kedelig. Det kender jeg kun alt for godt! Heldigvis er der mulighed for at se TV, når man bruger cyklerne, løbebåndene eller step-maskinerne i dét motionscenter, hvor jeg går. Dermed kan man følge med i sin yndlingsserie eller en film, imens man står og sveder.

Såfremt det ikke er muligt at se TV, dér hvor du træner, imens du knokler på kredsløbsmaskinen, kan det være en god idé at medbringe noget læsestof i form af en god bog eller et blad? Det hjælper i hvert fald mig med at "glemme tiden", imens jeg knokler igennem på eksempelvis cross-traineren.

Sidst men ikke mindst kan musik via en MP3 afspiller også ha' en motiverende effekt. Hér har du muligheden for at spække den med alle dine favoritsange, som kan være medvirkende til at holde intensiteten oppe.

Man laver slet ikke nok hvis man kan følge med i TV eller læse en bog mens man træner :tongue: så er det bedre at give den mere gas, så behøves man heller ikke træne så længe :smile:

Link to comment
Share on other sites

Man laver slet ikke nok hvis man kan følge med i TV eller læse en bog mens man træner :tongue: så er det bedre at give den mere gas, så behøves man heller ikke træne så længe :smile:

Argh, come on! Hvor svært kan det være!? :smile:

Såfremt man går amok på en cross-trainer, step-maskine, en motionscykel eller et løbebånd, er det vel ét fedt, om man stirrer tomt ud i lokalet - eller lader blikket falde på TV skærmen foran én? Sidstnævnte løsning er i hvert fald med til at få tiden til at føles kortere/gå hurtigere for mig! :wink:

Det er da muligt, at man ikke kan nå igennem samtlige 382 sider i "Drageløberen", hvis man ønsker et optimalt udbytte, at sin kamp på en kredsløbsmaskine - men igen, jeg ved godt, hvad der virker mest motiverende for mig, hvis jeg skal vælge imellem at stirre tomt ud i luften eller bladre lidt i noget læsestof! :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Argh, come on! Hvor svært kan det være!? :smile:

Såfremt man går amok på en cross-trainer, step-maskine, en motionscykel eller et løbebånd, er det vel ét fedt, om man stirrer tomt ud i lokalet - eller lader blikket falde på TV skærmen foran én? Sidstnævnte løsning er i hvert fald med til at få tiden til at føles kortere/gå hurtigere for mig! :wink:

Det er da muligt, at man ikke kan nå igennem samtlige 382 sider i "Drageløberen", hvis man ønsker et optimalt udbytte, at sin kamp på en kredsløbsmaskine - men igen, jeg ved godt, hvad der virker mest motiverende for mig, hvis jeg skal vælge imellem at stirre tomt ud i luften eller bladre lidt i noget læsestof! :tongue:

Jeg ser bare mange der næsten ikke laver noget når de træner, de køre i et tempo som er langsommere end gå tempo det giver alså ikke noget eller næsten ikke noget, min påstand er hvis du kan læse er din puls ikke ret høj :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

...min påstand er hvis du kan læse er din puls ikke ret høj :bigsmile:

Hmmm, det kan der være noget om - men alt er vel relativt. Jeg kender godt de mennesker, du omtaler, men for mit vedkommende fungerer det fint med et fitness magasin eller TV, når jeg gir' den gas på eksempelvis cross-trainer'en. Jeg er badet i sved, når jeg står af - men det er da muligt, at jeg kunne skære 10-15 minutter af tiden, hvis jeg lukkede af for omverdenen. Rent motivationsmæssigt skal der dog være en gulerod, hvis jeg skal stå dér i 1 time - så kan jeg ikke bare stå der og glo ud i den blå luft... :blink:

Link to comment
Share on other sites

ja interessant er det ikke og det er fedt at vide at jeg ikke er den enste der finder det lidt til den kedelige side :)

den med en mp3 er en go ide så kan jeg også lægge nogel tempo skift inde.

min værste kamp lige nu er faktis trangen til at æde alt det jeg helst ikke skal spise....

Link to comment
Share on other sites

Hvis det keder dig synes jeg musik er klart dn medste måde at få noget adspredelse.. Find musik med gang i.. Det kan være hurtig swing eller blues, det kan være dance, bare tempoet et højt.. kroppen kan godt lide at arbejde til rytmer, og hvis du har noget hurtigt i kroppen vil du opleve at din puls vil lægge sig meget tæt op af denne takt..

Det er derfor at discoteker spiller dance, techno og R&B med takt 120, for det er den puls kroppen har når den danser derudaf.. 120 er blevet den gennemgående takt for næsten alt dance, osv.

Træningshjernen

Link to comment
Share on other sites

Hej Salix - Dorthe

First of all: Du er alt for helt-vildt-super-sej!! Jeg elsker at læse indlæg fra folk der virkelig tager hånd om eget liv og legeme, eller se større eller mindre mennesker, der har taget sig sammen til en løbetur eller cykler eller what ever! Elsker at folk ikke lader sig slå ud, og tager kampen op!

Du gør bare alt det rigtige. Det er sååå vigtigt at du gør det hele på DIN måde, da det kun er for DIG det skal virke. Det lyder godt at du har fået blod på tanden mht. kalorietællingen, og at du kombinerer det med en masse træning. Måske man taber sig hurtigt og meget når man er på kur, men hvis ikke livsstilen er lagt om, så har det ingen effekt i det lange løb.

For at holde dig lidt til ilden, så vil jeg kort lige fortælle dig historien om min mors vægttab.

Min mor har rundet de 50 og med 3 børn og en travl hverdag, så er hun bare "lige pludselig" kommet til at veje omkring 127 kilo. Men i uge to i 2007 besluttede hun aig for at nu skulle det være slut, og hun begyndte hos Waight Watchers (vejning + et lille foredrag om noget med vægttab og sundhed etc. hver tirsdag).

50 uger efter havde hun tabt 50 kilo!!! Og nu, 2 år efter, har hun smdt 65 kilo, og er blevet godkendt til operation af "løst maveskind". Hun er et helt andet menneske og det er SÅÅÅ fedt at se hvordan det bare kan lykkes, hvis man går all in.

Det jeg så vil sige med det her, er at du skal gøre ALT på DIN måde og i dit EGET tempo. Det er super vigtigt at lytte til råd og få vejledning bla. her inde, i dit fitnesscenter og fra alle omkring dig. Du skal dog holde dig for øje at der er en junlge af muligheder, råd, foreskrifter og yoy name it, når det kommer til vægttab. Men du skal bare gøre præcis det DU føler for og så ellers bare hænge i. Det er et projekt med lange udsigter, men resultatet er ikke til at tage fejl af! Det bliver så fedt så længe du har hjertet med i det hele vejen.

You go girl!! og keep up the good work!

Mht. til det der med at "æde alt det der du helst ikke skal", så er mit bedste råd når altid at have sunde snacks i huset eller ved hånden, evt. i form af frugt (eks. frisk melon eller ananas) eller noget nøddemix og rosiner. Det er sunde fedtstoffer, hvor der selvfølgelig er kalorier i, men husk altid at se på om det er de gode eller dårlige fedtstoffer du går efter.

Må jeg forresten spørge, hvilket center du træner i? (Jeg bor selv i Odense, og synes det var lidt interessant.. Ved ikke lige hvorfor..)

Ups, det blev vidst lige lidt langt det her indlæg, men rigtig god fornøjelse med det hele!

MVH Julie

Link to comment
Share on other sites

hej juie

fedt indlæg.

det er rart at høre om dem det er lykkedes for :) mange jeg ellers høre om har tabt sig ved hjælp af en mave operation og den vil jeg helst uden om..

jeg træner i equinox da det var den billigste løsning. også har jeg lige købt hest som kom hjem i ondags en sjover måde at få pulsen op hvis man spørg mig hehe

Link to comment
Share on other sites

Hej Dorthe

Glad for du ku li indlægget. Jeg kan bare ikke fortælle den historie for mange gange, og så synes jeg lige du skulle høre om en ægte succeshistorie.

Mht operation så er jeg helt enig! Hvis det er en gastric bypass du tænker på (den hvor man operativt fjerner størstedelen af mavesækken) så ville jeg absolut ikke råde nogle til den metode. Ændret livsstil er det eneste der holder i længden. Men den operation min mor er blevet godkendt til, er hvor man fjerner det hud på maven der nu, efter vægttab, hænger løst. Det er udelukkende af praktiske og hygiejniske grunde.

Det lyder også godt med en hest, så er der bare ingen vej udenom, når man ved at den står og venter. Og så gentager jeg lige mig selv: Det er jo om at finde det der motiverer en selv til at være aktiv! Hesten har vi bestemt ikke til fælles, men Equinox er jo en anden snak. Der træner (og arbejder) jeg også selv. :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

hehe sjovt så kan det jo være vi ses en dag der inde :)

min læge har også idag lovet at når jeg har tabt mig vil jeg kunne få fjernet overskydene hud samt få en bryst reduktion så det var lige lidt mere at knokle for hehe...

det er george der har lavet mit program jeg har så selv efter skriveri her inde lagt alt cardio oven i jeg syntes jeg kan finde tid til.

jeg har selv overvejet Waight Watchers for at have nogen at kæmpe sammen med og nogen til at tale med der er i samme båd som mig for der er lidt ensomt når både mand og børn sider og æder pizza feks.

Link to comment
Share on other sites

Hehe.. Ja det kan sagtens være vi ses derinde. Du må endelig sige til, hvis jeg kan hjælpe med noget (inspiration til øvelser, sammensætning af program eller bare et spark i r.... for at komme afsted - anything)

Jeg vil tro, at du har fået lavet et "standart"program af ham, så det er bare super godt, at du selv har tilpasset det til det, du har behov for og det du synes er sjovt.

Og det er fedt at du også har for øje at operation efter et stort vægttab er muligt. Det er jo en kæmpe motivationsfaktor! Så er der endnu mere at kæmpe for.

Og mht. at have nogle at være i samme båd med, så tror jeg at det er super vigtigt at have nogle at dele erfaringer (gode som dårlige) med. Det er så vigtigt at have både et nært og mere fjernt netværk det virkelig støtter op om dit "projekt". Så er chancen for succes endnu større.

Link to comment
Share on other sites

...for der er lidt ensomt når både mand og børn sider og æder pizza feks.

Hmmm, det virker da ikke videre solidarisk af dem! Kunne din mand trænge til et vægttab? Jeg sprøger blot fordi, at det - alt andet lige - bliver en sværere "kamp", hvis dine børn og din mand løbende udsætter dig for fristelser - eksempelvis i form af pizza. Hvis I derimod er sammen om dét - altså vægttabet - så bliver motivationen måske også opretholdt på de dage, hvor du ikke rigtig gider? :wink:

Hvis jeg var ryger og ville droppe smøgerne, ville denne opgave blot være sværere, såfremt min kæreste var storryger og ikke ønskede at stoppe. :crazy:

Link to comment
Share on other sites

desværre trænger min mand ikke til at tabe sig... og i må ikke tro at jeg ikke har familiens opbakning for det har jeg hele vejen men jeg værken kan elle vil bede mine unger på 2, 3 og 6 år at undvære noget fordi mor er for tyk og det med pizzaen var på den stores fødselsdag, men lige meget hvad orsagen er vil der være masser af dage gennnem det næste lange stykke tid hvor jeg med min diæt vil være uden for og det er i disse siturationer det ville være rart med nogen at dele det med som feks. hvad gør man når man skal til fødselsdag i ander famileier hvor bollerne ikke nødvengivis er grove, eller til påskefrokosten, osv osv.

her hejmme har jeg besluttet at det kun er den aften hvor der er nogen der har fødselsdag der bliver serveret noget jeg ikke kan spise og når der bliver holdt fødselsdag for børnehave, skole eller familie kommer de til at spise grovboller, og hvad de nu ellers føler der skal til for her hjemme kan jeg drikke min soyakakao og droppe smør og kage men det kan jeg ikke alle....

ved det er et forvirende indlæg men ja det plager mig det her

Link to comment
Share on other sites

desværre trænger min mand ikke til at tabe sig... og i må ikke tro at jeg ikke har familiens opbakning for det har jeg hele vejen men jeg værken kan elle vil bede mine unger på 2, 3 og 6 år at undvære noget fordi mor er for tyk og det med pizzaen var på den stores fødselsdag, men lige meget hvad orsagen er vil der være masser af dage gennnem det næste lange stykke tid hvor jeg med min diæt vil være uden for og det er i disse siturationer det ville være rart med nogen at dele det med som feks. hvad gør man når man skal til fødselsdag i ander famileier hvor bollerne ikke nødvengivis er grove, eller til påskefrokosten, osv osv.

her hejmme har jeg besluttet at det kun er den aften hvor der er nogen der har fødselsdag der bliver serveret noget jeg ikke kan spise og når der bliver holdt fødselsdag for børnehave, skole eller familie kommer de til at spise grovboller, og hvad de nu ellers føler der skal til for her hjemme kan jeg drikke min soyakakao og droppe smør og kage men det kan jeg ikke alle....

ved det er et forvirende indlæg men ja det plager mig det her

der 365,25 dage på et år... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hej

Som alle andre synes jeg det er flot at du er kommet i gang og glæd dig. Det er fantastisk når det bliver lettere at flytte benene, og man opdager at en af grunden, er at man har tabt nogle kg. og ikke længere har dem at slæbe rundt på. Og tøjet begynder at hænge på en, og livremmen skal et par huller længere ind, for at bukserne ikke falder ned - det er bare skønt :bigsmile:

Siden maj har jeg tabt ca. 20 kg og har nået mit mål, her midt i januar.

Jeg vil mene, at hvis du har styr på din kur, kan du godt tillade dig selv, en gang imellem at nyde et festmåltid. Det skal selvfølgelig ikke være en gang om ugen, men højst en gang om måneden.

Når jeg har været inviteret til fest, har jeg spist det der, var og nydt det. Jeg har taget små portioner, spist lidt flere af de sunde grønsager, og bare en enkelt skefuld af den fede sovs. Hvis det er en frokost har jeg droppet karrysalaten og nydt silden med et æg til, sparret på det fede, og spist mere af det magre, og vigtigst - stoppet når jeg er mæt. Hvis du selv skal lave en frokost, kan du jo prioritere det sunde frem for det usunde. Der er ingen der tager skade af at spise sundt, og hvis det er veltilberedt smager det jo også godt.

Det hjemme hos dig selv, og i hverdagen det lange seje træk skal tages. Man skal bare ikke give op, droppe kuren og miste modet, fordi man en gang imellem, ved særlige lejligheder, tillader sig selv at spise for meget/for usundt. Der skal være plads til lidt ekstra til højtiderne - påske og jul. En juleaften uden and og risalament er lidt for kedelig, så mit vægttab har stået stille her omkring juletid, men jeg viste hvorfor, og at det nok skulle komme igen efter jul. De fleste måltider var af de sunde, men jeg har altså også tilladt mig at smage på konfekten, og julesulen. Det var faktisk vigtigere for mig at jeg kunne holde fast i mine motionsvaner omkring juletid, end at jeg tabte mig. Det kan godt være at man kan nå sit mål hurtigere ved at følge sin kur meget slavisk, men det kan måske også blive for surt.

Nyd alle de fremskridt du gør, og glæd dig over at du bliver sundere og sundere for hver dag der går.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Som alle andre synes jeg det er flot at du er kommet i gang og glæd dig. Det er fantastisk når det bliver lettere at flytte benene, og man opdager at en af grunden, er at man har tabt nogle kg. og ikke længere har dem at slæbe rundt på. Og tøjet begynder at hænge på en, og livremmen skal et par huller længere ind, for at bukserne ikke falder ned - det er bare skønt :bigsmile:

Siden maj har jeg tabt ca. 20 kg og har nået mit mål, her midt i januar.

Jeg vil mene, at hvis du har styr på din kur, kan du godt tillade dig selv, en gang imellem at nyde et festmåltid. Det skal selvfølgelig ikke være en gang om ugen, men højst en gang om måneden.

Når jeg har været inviteret til fest, har jeg spist det der, var og nydt det. Jeg har taget små portioner, spist lidt flere af de sunde grønsager, og bare en enkelt skefuld af den fede sovs. Hvis det er en frokost har jeg droppet karrysalaten og nydt silden med et æg til, sparret på det fede, og spist mere af det magre, og vigtigst - stoppet når jeg er mæt. Hvis du selv skal lave en frokost, kan du jo prioritere det sunde frem for det usunde. Der er ingen der tager skade af at spise sundt, og hvis det er veltilberedt smager det jo også godt.

Det hjemme hos dig selv, og i hverdagen det lange seje træk skal tages. Man skal bare ikke give op, droppe kuren og miste modet, fordi man en gang imellem, ved særlige lejligheder, tillader sig selv at spise for meget/for usundt. Der skal være plads til lidt ekstra til højtiderne - påske og jul. En juleaften uden and og risalament er lidt for kedelig, så mit vægttab har stået stille her omkring juletid, men jeg viste hvorfor, og at det nok skulle komme igen efter jul. De fleste måltider var af de sunde, men jeg har altså også tilladt mig at smage på konfekten, og julesulen. Det var faktisk vigtigere for mig at jeg kunne holde fast i mine motionsvaner omkring juletid, end at jeg tabte mig. Det kan godt være at man kan nå sit mål hurtigere ved at følge sin kur meget slavisk, men det kan måske også blive for surt.

Nyd alle de fremskridt du gør, og glæd dig over at du bliver sundere og sundere for hver dag der går.

Godt indlæg, at du har skrevet der.

Noget der lidt fik mig til at tænke, er at du beskriver det som en "kur". At tabe sig og vedligeholde sin vægt er ikke en kur, det er en livsstilsændring. Du skal spise sundt resten af dit liv fra nu af. Du skal ikke bare tabe dig lidt og så gå direkte tilbage i de dårlige vaner.

Sig mig, har du virkelig brug for chips, cola og slik? Det er unødvendige madvarer set i henhold til kroppens ernæringsbehov. Der er absolut ingen grund til at spise disse madvarer, da glædes følelsen ved at spise dem, udelukkende er inde i hovedet.

Så bliv ved med at følge din kur, spis til du er mæt og motionér så meget som muligt, så er du godt på vej.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lige opdaget at den linkede fil med et excell ark jeg bruger til at holde styr på min energibalance var en forældet udgave - jeg har nu vedhæftet en opdateret version. De gule områder indeholder formler og må ikke skrives over.

Jeg har fået kritik af det jeg skrev sidst fra en enkelt - jeg vil gerne fastslå at jeg ikke vil lokke nogen til at synde men blot fortælle om hvordan jeg håndterer at falde i en enkelt aften eller weekend - alle skriver vel her for at hjælpe ikke for at genere nogen - så den sure tone er unødvendig.

MVH Jernhånd

kalorieindtag_skabelon.xls

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

hej igen

jeg har ikke været online pga sygdom hos både mig og mine børn :cry: men jeg er tilbag og det så efter trykkeligt jeg har nu idag fakris været inde og blive vejet og har nu tabt mig 12 kg siden start :laugh: i januar jubiiiiiii

jeg har takket være jeres mange gode råd sat min kost til ca 1200 kcal da det er hvad min skal bruge for at fungere også har jeg sat mit mål for træning til at forbrænde min 1000 kcal pr gang og det min. 3 gange om ugen.

for at holde styr på mine resultater har jeg købt et super dyrt og godt puls ur det regner min kcal forbrænding ud fra højde, alder hvile puls og max puls så det burde være rimmeligt præcist.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share