Ekspertens hemmelige regler for udmattelse af muskler


Morten Z
 Share

Recommended Posts

Argh var lige inde på siden for at se om jeg kunne finde "ekspertens" anmeldelse, men kom til at klikke ind på nogle små artikler omhandlende (logisk nok) ernæring og træningsrelaterede ting ("protein nok", "marathontræning", "få styr på dit stofskifte" osv osv) - blev simpelthen nødt til at lukke browservinduet hurtigt ned, den her branche er fandme rådden. :crazy:

Link to comment
Share on other sites

Hvordan kan det være, du har valgt en så personorienteret stil i din artikel?

Fordi at jeg er personlig fornærmet. Hvis kritikken havde kørt på noget andet som f.eks. at træningen var for hård/lidt hård eller kedelig/mekanisk eller der mangler musik etc., så ville det være ok, men at påstå at mit træningskoncept ikke følger "reglerne for muskeludmattelese" og er tilfældigt sammensat - det er en hån imod min viden og min arbejdsindsats. Og så hader jeg den slags fitness-dogmatiseringer. Det er i skuffe med "squat kun til 90 grader" eller "du må ikke bade, når du lige har spist"

Link to comment
Share on other sites

Fordi at jeg er personlig fornærmet. Hvis kritikken havde kørt på noget andet som f.eks. at træningen var for hård/lidt hård eller kedelig/mekanisk eller der mangler musik etc., så ville det være ok, men at påstå at mit træningskoncept ikke følger "reglerne for muskeludmattelese" og er tilfældigt sammensat - det er en hån imod min viden og min arbejdsindsats. Og så hader jeg den slags fitness-dogmatiseringer. Det er i skuffe med "squat kun til 90 grader" eller "du må ikke bade, når du lige har spist"

Får du mulighed for at tage til genmæle i iForm eller hvordan

Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne godt skrive noget til iForm, men det er jo ikke et blad der normalt bringer berigtigelser etc.

Det er Birgitte Nymann der har stået for ekspertudtalelsen.

Det var bare almen interesse. Men hvis det er Birgitte Nymann er det vel ikke så mærkeligt...

Edited by incognito
Link to comment
Share on other sites

Fordi at jeg er personlig fornærmet. Hvis kritikken havde kørt på noget andet som f.eks. at træningen var for hård/lidt hård eller kedelig/mekanisk eller der mangler musik etc., så ville det være ok, men at påstå at mit træningskoncept ikke følger "reglerne for muskeludmattelese" og er tilfældigt sammensat - det er en hån imod min viden og min arbejdsindsats. Og så hader jeg den slags fitness-dogmatiseringer. Det er i skuffe med "squat kun til 90 grader" eller "du må ikke bade, når du lige har spist"

Jeg tror desværre at du skyder dig selv lidt i foden med den stil. Det skinner netop igennem at du er ude i en personlig vendetta, og selvom den er berettiget, er den ikke retorisk særlig smart. Du mister simpelthen troværdighed ved at bruge den stil. Her på motion-online vil de fleste nok give dig ret, men skulle din tekst forvilde sig ind på Østrogen.dk eller lign., hvor mange sikkert har et forhold til i-foms ekspert, vil din ad hominem argumentation falde igennem. Og det er synd, for din pointe er jo god nok. En argumentation, hvor du tilbageviste hendes synspunkter trin for trin, ville være meget mere effektiv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror desværre at du skyder dig selv lidt i foden med den stil. Det skinner netop igennem at du er ude i en personlig vendetta, og selvom den er berettiget, er den ikke retorisk særlig smart. Du mister simpelthen troværdighed ved at bruge den stil. Her på motion-online vil de fleste nok give dig ret, men skulle din tekst forvilde sig ind på Østrogen.dk eller lign., hvor mange sikkert har et forhold til i-foms ekspert, vil din ad hominem argumentation falde igennem. Og det er synd, for din pointe er jo god nok. En argumentation, hvor du tilbageviste hendes synspunkter trin for trin, ville være meget mere effektiv.

Helt enig. Jeg synes svaret til Birgitte fortjener en evidens baseret gennemgang. Den nuværende artikel er langt under den sædvanlige standard for indlæg fra MZ's side, omend ud fra et personligt synspunkt forståeligt.

Link to comment
Share on other sites

Tak for jeres feedback. Ud fra et rationelt synspunkt har I sikkert ret. Jeg lod den faktisk summe et døgns tid inden jeg skrev noget og da fandt jeg stadig, at det var den personlig vinkel der var nødvendig. Det er muligt at det rent stilmæssigt er et overtræk på troværdighedskontoen, men nogle gange må man også slå i bordet, så glassene vælter.

Mit formål var egentlig ikke at rede de faglige tråde ud, men netop i blog-stil at formidle min personlige frustration over at støde på en ureflekteret sådan-er-det retorik.

Link to comment
Share on other sites

jeg er ikke sikker på evidensbaseret diskussion er den rigtige approach. har lige været inde på iforms hjemmeside og det lader til at det kun handler om hvad "eksperter" anbefaler. derfor synes jeg det er meget naturlig at slå fast at man er ekspert - og en bedre ekspert en hende fra artiklen.

jeg tror ikke iforms målgruppe er istand til vurdere dybe faglige diskussioner og derfor vælger de nok at stole (for meget) på "eksperter" (jeg er selv heller ikke ligefrem noget orakel). præcis derfor synes jeg det kunne være godt hvis Morten kunne få pillet nogle af de pseudo eksperter ned.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Tak for jeres feedback. Ud fra et rationelt synspunkt har I sikkert ret. Jeg lod den faktisk summe et døgns tid inden jeg skrev noget og da fandt jeg stadig, at det var den personlig vinkel der var nødvendig. Det er muligt at det rent stilmæssigt er et overtræk på troværdighedskontoen, men nogle gange må man også slå i bordet, så glassene vælter.

Mit formål var egentlig ikke at rede de faglige tråde ud, men netop i blog-stil at formidle min personlige frustration over at støde på en ureflekteret sådan-er-det retorik.

Principielt støtter jeg ikke irrationel adfærd.

Trooper fik ret. :smile:

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Principielt støtter jeg ikke irrationel adfærd.

Hvis du forsøger med en rationel indgangsvinkel forhold til dameblade, så har du allerede tabt på forhånd…

Hun har jo skrevet adskillige bøger og udgivet flere DVDer. Hun må jo tydeligvis være ekspert… Hvad med dig? Har du udgivet et par artikler… :wink::tongue:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du forsøger med en rationel indgangsvinkel forhold til dameblade, så har du allerede tabt på forhånd…

Hun har jo skrevet adskillige bøger og udgivet flere DVDer. Hun må jo tydeligvis være ekspert… Hvad med dig? Har du udgivet et par artikler… :wink::tongue:

Og hvis man for alvor skal have hovedet placeret oppe bagi MZ, kan man sådan set godt argumentere for, at det er rationelt at benytte sig af en på overfladen irrationel tilgang til en debat med eksperter som hende. :tongue:

Link to comment
Share on other sites

 Share