råt kød


dklikw
 Share

Recommended Posts

Ja man kan godt blive syg af det, råt kød er en lækkerbisken for bakterier, det er bl.a. derfor man steger det, så dør de. I et intakt stykke kød, f.eks. en bøf, er kun overfladen inficeret, så derfor kan man slippe afsted med at spise bøffer, der er røde inden i. I hakket kød har det hele været i kontakt med luften, og dermed bakterierne, så det skal gennemsteges.

PS: Råt kød er ikke bedre end stegt mht. proteinindhold. Faktisk er det vist nok tværtimod nemmere at optage proteinerne i det stegte kød, men jeg har ikke en kilde til at bakke min påstand op.

Link to comment
Share on other sites

PS: Råt kød er ikke bedre end stegt mht. proteinindhold. Faktisk er det vist nok tværtimod nemmere at optage proteinerne i det stegte kød, men jeg har ikke en kilde til at bakke min påstand op.

Jeg har ellers hørt det modsatte, men det er i madprogrammer osv og var om grønsager. Så engang et program på discovery channel om gastronomi mestre og han forklarede hvordan proteinerne i grønsager er opbygget. Han forklarede noget med at det er proteinerne som gør grønsagerne faste og når man steger grønsagerne bliver proteinerne nedbrudt, det skulle efter ham være derfor at grønsagerne bliver mere bløde og "smattede og klisterede når de bliver kogt for meget" (havde vidst os noget at gøre med gelatine i grønsagerne som bliver varmet op), men der skulle vidst en vis temperatur til før proteinerne bliver nedbrudt, mener det var et sted i midten af tredserne. Om det samme gælder for kød ved jeg ikke men det skulle være gældende for grønsager. Når grønsager rådner bliver proteinerne også nedbrudt, det er derfor frugt bliver blødt, vædskefuldt og halvklamt når det er "meget modent" som nogle kalder det. Om det skulle være nemmere at optage proteinerne i råt kød ved jeg ik, men mennesker er faktisk i det hele taget ikke opbygget til at kunne nedbryde kød, vi har en utrolig dårlig evne til at nedbryde kød, specielt oksekød, man skulle vidst kunne finde rester af oksekød i tarmene op til 7 år efter at man har spist det. Men det kan nu ik få mig til at droppe det på nogen måde :bigsmile:

Edited by Soft
Link to comment
Share on other sites

Råt kød kan spises men ikke i så store mængder som tilberedt kød da det kræver en del tygge og fordøjelsesarbejde! Hvad bakterier angår så kan det anbefales at undgå svin og fjerkræ i den sammenhæng. Oksekød og kød fra andre drøvtyggere kan også indeholder paracitter og uhensigtmæssige bakterier. Det anbefales at kød der skal konsumeres råt har været frosset ned i 14 dage da det effektivt skulle dræbe de paracitter der kunne være i det. Hakket kød er nok det med det højeste bakteriniveu generelt! Fisk er nemmere at spise råt end kød da det ikke er så sejt og eventuelle baktier og paracitter kan nemt uskadeliggøres ved at marinere det i citronsaft eller andet tilsvarende surt medium i nogle timer inden det skal indtages.

Har selv spist en del af den slags gennem årene og har mig bekendt ikke pådraget mig noget af det!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share