Spinning(sko)problem


Gregers TF
 Share

Recommended Posts

Som overskiften siger. Jeg kampsveder ret voldsomt ved cardio og ved dobbelttimer opstår problemerne.

Et er at skoene ikke er tørre hvis jeg skal bruge dem dagen efter.

Hvad der er meget værre er, at når de endelig er tørre, så stinker de gyseligt. Har prøvet at sprøjte dem med rodalon og det tager toppen men ikke nok til at man kan være bekendt at slæbe dem med i en spinningsal.

Indfrysning virker fint men tager vist et par dage før det er rigtigt effektivt.

Så i daglig brug - hvordan holder jeg skoene nogenlunde tørrre?

Hjælper dem mon at skifte sokker mellem timerne? At tage pandebånd om anklerne? Eller skal man ødelægge timen ved hele tiden at sidde med håndklædet og tørre sveden af sig?

Guldkorn ønskes :bigsmile:

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Jeg har købt et par sko mere Adidas der er hul i bunden så sveden kan løbe ud, så bliver de ikke helt så våde, smart også var de sat ned fra 799.- til 299.- :bigsmile: jeg har den liggende på raditoren så bliver de tørre.

Mht. Rodalon skal de så ikke ligge i blød natten over?

Jeg tror ikke det vil hjælpe at skifte sokker, de bliver våde straks du sidder dem i skoende.

Jeg har tænkt om man ikke kunne få noget plastik at til at sidde lige over skoende, men det bliver nok for træls.

Link to comment
Share on other sites

Svaret på dine sorger er kattegrus. Jeg ved det lyder spøjst, men det er ikke et hvilket som helst grus. Køb noget, der hedder "litter pearls". Det er silika, som suger fugten og indkapsler duftgener. Det virker glimrende i en kattebakke og jeg nægter at tro dine fødder er værre end dét ;-)

Jeg smider en håndfuld i mine sko efter brug og lader dem stå med det i til næste brug.

Det er ganske let at få ud af skoene igen, idet det er perlegrus og ikke sand. Man vender bare bunden i vejret på skoen og ryster det ud.

Link to comment
Share on other sites

Hej med dig,

Sprite dem af efter timen, papir i skoene så de tørre hurtigere. Er skoene begyndt at lugte kan du putte dem i en pose og ligge dem i fryseren natten over, skoene skal være tørre inden du putter dem ind. Det tager lugten, husk at tage dem ud i god tid før du skal bruge dem så de er tørret op.

Link to comment
Share on other sites

Tak for de mange gode tips. Jeg har samme problem som Gregers, har til dels løst det med Rodalon, men problemet er jo at nå at få skoene tørre, især her om vinteren.

Nu er det så bare med at få prøvet idéerne af. Jeg tror, jeg vil gemme kattegrus-tippet til sidst. Det kunne jo være, at man kunne opnå tørre og neutralt duftende sko på andre måder :blush: .

Link to comment
Share on other sites

Med hensyn til lugten så tag dem med i bad efter timen og få dem skyllet godt igennem. Det er ikke kun for lugtens skyld, også skoen har godt af at blive skyllet fri for svedens kemi. Specielt hvis du sko i læder istedet for rent kunststof. Kunstof har også godt af det da limen der bruges over tid kan ødelægges af sveden. Så kan du jo stoppe dem med et håndklæde når du kommer hjem ligesom når du tørrer uldtrøjer ;) og sætte dem et lunt sted. Bedre er det dog at have 2 par sko at skifte imellem.

Link to comment
Share on other sites

Takker for de mange råd :smile:

Har fundet ud af at rodalon er noget fedtet/slimet stads, så det bliver erstattet med eddike. Jeg kommer til at holde en logistisk påkrævet træningspause sidst på ugen - så kommer skoene sq i bad. Havde faktisk troet at læderet ikke ville kunne lide det.

Om de så når at tørre helt må vi se - KG har jo ret i at de alligevel bliver våde, så......

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at du skal dele din udfordring op i de 2 dele som den består af:

1. Fjerne lugten fra skoene

2. Holde skoene fri for lugt fremover.

Ad. 1 - så er der flere måder, som du også selv nævner. Jeg har med succes anvendt en opløsning af rodalon - jvf brugsanvisningen så skal de have 90 minutter i en passende tynd opløsning.

Ad. 2 Skoene bliver væde når man kampsveder. Jeg skyller dem umiddelbart efter brug - often med anvendelse af den håndsæbe der alligevel er til rådighed. Men skoen skal tørre hurtigts muligt. Derfor skal sålerne ud hver gang - også selv om du evt springer et eller flere trin af resningen over fordi du har travlt den dag. Jeg propper så nogle papir servietter i mens jeg selv klæder om, og fjerner dem så. Nu er jeg så heldig at jeg kan efterlade skoene på stedet og de kan derfor stilles til tørre straks, i stedet for at blive glemt i en sportstaske. :mad:

Det er nok muligt at jeg på et tidspunkt skal have dem med hjem til en gang rodalon - men foreløbigt har det da virket i over et år, og jeg har prøvet det med lugtende sko, da jeg begyndte at spinne og ikke var opmærksom på problemstillingen i begyndelsen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share