Sign in to follow this  
sunek

Juice - koncentrat vs. friskpresset

Recommended Posts

Hej

Jeg har flere steder set mere eller mindre selvudnævnte kosteksperter udtale sig kritisk omkring juice fremstillet af koncentrat frem for friskpresset frugt. Er der nogen her der har nogen holdning til hvorfor det ene skulle være bedre end det andet. Er der noget direkte skidt ved at drikke juice af koncentrat?

Håber på lidt input.

sunek

Hej

Jeg har flere steder set mere eller mindre selvudnævnte kosteksperter udtale sig kritisk omkring juice fremstillet af koncentrat frem for friskpresset frugt. Er der nogen her der har nogen holdning til hvorfor det ene skulle være bedre end det andet. Er der noget direkte skidt ved at drikke juice af koncentrat?

Håber på lidt input.

sunek

Koncentrat er lidt det samme som at drikke saftevand, smag og sukker.

Hvis du presser hele frugten får du fibre og vitaminer med.

Koncentrat er lidt det samme som at drikke saftevand, smag og sukker.

Hvis du presser hele frugten får du fibre og vitaminer med.

Pjevs, koncentratet er lavet af frugtjuice, de tager bare vandet fra og transporterer det så fra sydamerika el. lign. op til os, hvor der så tilsættes vand igen. Umiddelbart ville jeg dog stadig mene friskpreset var bedre, det smager bedre i hvert fald, men et andet fornuftigt argument har jeg ikke.

Pjevs, koncentratet er lavet af frugtjuice, de tager bare vandet fra og transporterer det så fra sydamerika el. lign. op til os, hvor der så tilsættes vand igen. Umiddelbart ville jeg dog stadig mene friskpreset var bedre, det smager bedre i hvert fald, men et andet fornuftigt argument har jeg ikke.

Koncentratet er jo nok filtreret, derfor ingen fibre :-)

Koncentratet er jo nok filtreret, derfor ingen fibre :-)

Ikke altid, meget juice af koncentrat er med frugtkød, og der er vel andre rare ting i juice end fibre :smile:

Der er også tilsat sukker i det meste juice man kan købe...

Jeg har lige kigget på en meget tarvelig juice jeg har stående i køleskabet, fremstillet af koncentrat, og der står intet om sukker.

Friskpresset juice smager bedre og er nok generelt en smule rigere på de fytonutrienter der er mest følsomme overfor iltning. Energimæssigt tror jeg ikke der er den store forskel.

Så der går ikke vitaminer eller mikroernæringsstoffer tabt når vandet fjernes fra frugten og tilsættes senere?

sunek

Jo. En stor del af dette går netop tabt ved koncentrat.