Strækøvelser er spild af tid


lupus
 Share

Recommended Posts

http://fpn.dk/liv/krop_valvare/article1586654.ece

Ifølge denne artikel er strækøvelser altså et fuldstændigt tidsspilde. At udstrækning ikke hjælper mod ømhed kommer ikke som nogen overraskelse for mig, men jeg har altid troet at man blev mere smidig af udstrækning - det kan jeg forstå ikke er tilfældet? Hvordan bliver man så smidig? Og er der nogen herinde der ved mere om emnet?

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns at udstrækningen er en vigtig del af min træning.

Ellers (især i forb. med boksetræningen) bliver jeg godt øm diverse steder.

Og jeg er da også med tiden blevet mere smidig, efter gentagen udstrækning.

Desuden....hvis man ikke strækker ud vil senerne med tiden trække sig sammen og man vil få sværere ved at strække leddene ud.

Edited by Nat
Link to comment
Share on other sites

Strækøvelser er sikkert tidsspilde for nogen men ikke for alle! Hvis du træner meget og intensivt, som en konkurrence triatlet eller cykelløber, så vil bare en uge uden udstrækning resultere i så "stive ben" at intensiv træning er stort set umulig. Træner man mere moderat er det meget tænkeligt at udstrækning ikke gør den store forskel.

Link to comment
Share on other sites

Strækøvelser er ikke spild af tid, man skal bare være opmærksom på hvad det er man vil med strækøvelserne.

Stræk øger bevægeudslag og der forskes flittigt i det stadigvæk hvordan det virker.

Stræk kan ligeledes give velvære - det er da vel heller ikke tosset;)

Man kunne måske argumentere for at der var tilfælde hvor det måske kunne være præstationsfremmende - dvs når præstationen kræver store bevægeudslag.

Desværre er der en masse myter om udstrækning som florerer i DK (http://fafo.fysio.dk/graphics/Fag/2007/Tr%E6ning%20og%20rehabilitering/Udsp%E6nding_Fys_1_2006.pdf).

PS. jeg spilder min tid når jeg har været ude at løbe (læs jeg strækker selv ud)

Link to comment
Share on other sites

Strækøvelser er sikkert tidsspilde for nogen men ikke for alle! Hvis du træner meget og intensivt, som en konkurrence triatlet eller cykelløber, så vil bare en uge uden udstrækning resultere i så "stive ben" at intensiv træning er stort set umulig. Træner man mere moderat er det meget tænkeligt at udstrækning ikke gør den store forskel.

Ved du hvad der sker rent fysiologisk?

Hvorfor får man 'stive ben'?

Lige nøjagtigt din argumentation er jo den modsatte af hvad forskningen siger.

Det er ikke fordi jeg ikke selv ville strække ud - men der er jo åbenbart ingen evidens for at det virker - eller hvad det er der virker.

Link to comment
Share on other sites

Empiri viser, at hvis man ønsker at være i stand til at sparke opretstående, voksne mennesker i hovedet, så er smidighedstræning ikke tidsspilde.

Ja, og som det nævnes i artiklen er det også en god idé at arbejde med smidigheden i fx hækkeløb - det er vel lidt af det samme :wink:

Nå, men seriøst er det jo ikke ligefrem nogen nyhed at udstrækning ikke har nogen effekt på den sene træningsømhed. Men artiklen siger jo ikke at man ikke skal arbejde med smidighed i de bevægelser som en given sportsgren påkræver. Jeg er nu lidt kritisk overfor det med at det udelukkende er ændret smertetærskel der resulterer i øget bevægeudslag som følge af udstrækning.

Jeg har tidligere haft problemer med smerter i lænden, hvilket er er stort set forsvundet efter jeg er begyndt at strække mine hoftebøjere og hasemuskler. Jeg tvivler på at det er tilfældigt.

Edited by zetter
Link to comment
Share on other sites

Hørte netop i radionen fra morgene af, at strækøvelser skulle være spild af tid. Efter hvad ''eksperten'' har udtalt sig, gør det ingen forskel. Det der sker, når man strækker ud er at man løsner musklerne op, men de skulle samle sig igen kort tid efter hørte jeg. Altså at det ingen effekt har på nogen måde. Men who knows? Der bliver efterhånden sagt en del nu til dags, og jeg skal på ingen måde gøre mig ekspert, da jeg intet forstand har på det. Det var bare hvad jeg hørte i radioen :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hørte netop i radionen fra morgene af, at strækøvelser skulle være spild af tid. Efter hvad ''eksperten'' har udtalt sig, gør det ingen forskel. Det der sker, når man strækker ud er at man løsner musklerne op, men de skulle samle sig igen kort tid efter hørte jeg. Altså at det ingen effekt har på nogen måde. Men who knows? Der bliver efterhånden sagt en del nu til dags, og jeg skal på ingen måde gøre mig ekspert, da jeg intet forstand har på det. Det var bare hvad jeg hørte i radioen :smile:

Altså endnu engang; den artikel er en stor omgang cowshit.

Der er noget sandhed i at musklerne til en hvis grad - graden er meget individuel - kan trække sig sammen men, der findes teknikker for at undgå netop dette.

Link to comment
Share on other sites

Ja, og som det nævnes i artiklen er det også en god idé at arbejde med smidigheden i fx hækkeløb - det er vel lidt af det samme :wink:

Nå, men seriøst er det jo ikke ligefrem nogen nyhed at udstrækning ikke har nogen effekt på den sene træningsømhed. Men artiklen siger jo ikke at man ikke skal arbejde med smidighed i de bevægelser som en given sportsgren påkræver. Jeg er nu lidt kritisk overfor det med at det udelukkende er ændret smertetærskel der resulterer i øget bevægeudslag som følge af udstrækning.

Jeg har tidligere haft problemer med smerter i lænden, hvilket er er stort set forsvundet efter jeg er begyndt at strække mine hoftebøjere og hasemuskler. Jeg tvivler på at det er tilfældigt.

Mht til hoftebøjer og lændeproblemer kunne det vel sagtens hænge sammen, men det er kunne vel osse være pga øget bevægelighed i hoftebøjer. Så det passer vel fint med artiklen - eller er det mig der misforstår hvad du skriver;)

Link to comment
Share on other sites

Mht til hoftebøjer og lændeproblemer kunne det vel sagtens hænge sammen, men det er kunne vel osse være pga øget bevægelighed i hoftebøjer. Så det passer vel fint med artiklen - eller er det mig der misforstår hvad du skriver;)

Nej jeg tror ikke du misforstår hvad jeg skriver.

Link to comment
Share on other sites

Ved du hvad der sker rent fysiologisk?

Hvorfor får man 'stive ben'?

Lige nøjagtigt din argumentation er jo den modsatte af hvad forskningen siger.

Det er ikke fordi jeg ikke selv ville strække ud - men der er jo åbenbart ingen evidens for at det virker - eller hvad det er der virker.

Efter 4 dages nogenlunde intensiv træning på cykel og med løb i tillæg så kan jeg begynde at få krampetendenser i både for og baglår samt lægge. Vil tro det drejer sig om muskelspændinger der hober sig op og tilsidst virker hæmmende på muskelfunktionen. Har talt med andre der deler min erfaring på dette område. Det er værd at bemærke at jeg ikke øger min bevægelighed ved min udstrækning da jeg som udgangspunkt er ret smidig.

Link to comment
Share on other sites

Mht. til at stræk ikke skulle nedsætte doms er en gang lort! Da jeg studerede, lavede et par af mine med-elever og jeg, en kæmpe undersøgelse på netop nedsættelse af doms ved udspænding.

Jeg har desværre ikke min computer med de gamle links eller kilder. Men fact var at udspænding frigiver, alt efter udspændings type, en stor mængde endorfiner. Disse "bedøver" den udspændte muskel i en vis grad, som af følge af mindre doms. Der er selvfølgelig forskel på frigivelsen af endorfinet, som der er forskel på andre hormonelle frigivelser fra individ til individ.

Undersøgelsen trak så meget opmærksomhed, at Team Danmark bankede på, for at få fingrene i sagen. Så lidt kød var der ihvertfald på den sag!

Link to comment
Share on other sites

Mht. til at stræk ikke skulle nedsætte doms er en gang lort! Da jeg studerede, lavede et par af mine med-elever og jeg, en kæmpe undersøgelse på netop nedsættelse af doms ved udspænding.

Jeg har desværre ikke min computer med de gamle links eller kilder. Men fact var at udspænding frigiver, alt efter udspændings type, en stor mængde endorfiner. Disse "bedøver" den udspændte muskel i en vis grad, som af følge af mindre doms. Der er selvfølgelig forskel på frigivelsen af endorfinet, som der er forskel på andre hormonelle frigivelser fra individ til individ.

Undersøgelsen trak så meget opmærksomhed, at Team Danmark bankede på, for at få fingrene i sagen. Så lidt kød var der ihvertfald på den sag!

så skal jeg da love for at tingene blev trukket lidt ud af perspektiv, hva'?

Der hersker så vidt jeg ved ingen tvivl om at udstrækning øger bevægeudslaget. En effekt, som både har en langvarig side og en mere akut side (som jeres projekt tilsyneladende har beskrevet en af siderne af). Som jeg læser denne tråd handler det om hvorvidt udstrækning kan forebygge eller hæmme muskelskade og muskelømhed, udover en egentlig træningseffekt af selve udstrækningen. Og selvom litteraturen ikke er entydig, tør jeg helt sikkert godt sige at såfremt udstrækning har en sådan effekt, så er den meget, meget lille....

Det som Peter MAgnusson siger er at udstrækning er et neuromotorisk fænomen og ikke er relateret til musklens passive egenskaber. Dér får journalisten til at blive tilat det ikke virker.....

Link to comment
Share on other sites

så skal jeg da love for at tingene blev trukket lidt ud af perspektiv, hva'?

Der hersker så vidt jeg ved ingen tvivl om at udstrækning øger bevægeudslaget. En effekt, som både har en langvarig side og en mere akut side (som jeres projekt tilsyneladende har beskrevet en af siderne af). Som jeg læser denne tråd handler det om hvorvidt udstrækning kan forebygge eller hæmme muskelskade og muskelømhed, udover en egentlig træningseffekt af selve udstrækningen. Og selvom litteraturen ikke er entydig, tør jeg helt sikkert godt sige at såfremt udstrækning har en sådan effekt, så er den meget, meget lille....

Det som Peter MAgnusson siger er at udstrækning er et neuromotorisk fænomen og ikke er relateret til musklens passive egenskaber. Dér får journalisten til at blive tilat det ikke virker.....

Så er det sgu synd at journalisten har fucket sådan op. For det meste af artiklen handler jo om "Udstrækning gør dig ikke mere fleksibel", "sprintere skal ikke strække ud" ect.

Link to comment
Share on other sites

så skal jeg da love for at tingene blev trukket lidt ud af perspektiv, hva'?

Der hersker så vidt jeg ved ingen tvivl om at udstrækning øger bevægeudslaget. En effekt, som både har en langvarig side og en mere akut side (som jeres projekt tilsyneladende har beskrevet en af siderne af). Som jeg læser denne tråd handler det om hvorvidt udstrækning kan forebygge eller hæmme muskelskade og muskelømhed, udover en egentlig træningseffekt af selve udstrækningen. Og selvom litteraturen ikke er entydig, tør jeg helt sikkert godt sige at såfremt udstrækning har en sådan effekt, så er den meget, meget lille....

Det som Peter MAgnusson siger er at udstrækning er et neuromotorisk fænomen og ikke er relateret til musklens passive egenskaber. Dér får journalisten til at blive tilat det ikke virker.....

Men har man ikke været klar over det længe eller er det noget jeg forestiller mig med min feberhjerne?

Link to comment
Share on other sites

Mht. til at stræk ikke skulle nedsætte doms er en gang lort! Da jeg studerede, lavede et par af mine med-elever og jeg, en kæmpe undersøgelse på netop nedsættelse af doms ved udspænding.

Jeg har desværre ikke min computer med de gamle links eller kilder. Men fact var at udspænding frigiver, alt efter udspændings type, en stor mængde endorfiner. Disse "bedøver" den udspændte muskel i en vis grad, som af følge af mindre doms. Der er selvfølgelig forskel på frigivelsen af endorfinet, som der er forskel på andre hormonelle frigivelser fra individ til individ.

Undersøgelsen trak så meget opmærksomhed, at Team Danmark bankede på, for at få fingrene i sagen. Så lidt kød var der ihvertfald på den sag!

Det er da en ret interessant information. Hvornår (grunden til jeg spørger er selvfølgelig at det kan være at team dk lige nu er ved at gennemgå jeres resultater) studerede du og fik Team DK undersøgelsen? Det gør det vel heller ikke mindre interessant at netop Thue Korning er fra Team DK. Det kunne osse være interessant at få Zacho til at kommentere sagen da han er jo er for evidens vs empiri vs myter. Jeg har i øvrigt oplevet Thue og Zacho i et fælles oplæg omkring styrketræning så de kender da lidt til hinanden.

Off topic: Kan man kontakte Morten Zacho på mail et sted på dette site?

Link to comment
Share on other sites

Det er da en ret interessant information. Hvornår (grunden til jeg spørger er selvfølgelig at det kan være at team dk lige nu er ved at gennemgå jeres resultater) studerede du og fik Team DK undersøgelsen? Det gør det vel heller ikke mindre interessant at netop Thue Korning er fra Team DK. Det kunne osse være interessant at få Zacho til at kommentere sagen da han er jo er for evidens vs empiri vs myter. Jeg har i øvrigt oplevet Thue og Zacho i et fælles oplæg omkring styrketræning så de kender da lidt til hinanden.

Off topic: Kan man kontakte Morten Zacho på mail et sted på dette site?

Kan du ikke bare sende en PM.

Link to comment
Share on other sites

Et par korte indspark fra min side:

1. De undersøgelser, der konkluderer at bevægeudslaget kun øges via en neural adaptation, er på relativt korte træningsperioder (3-6 uger). Jeg er ikke et sekund i tvivl om at lang tids smidighedstræning inducerer strukturelle ændringer i muskel-sene komplekset. Det er selvsagt meget svært at vise på mennesker (uden at snitte dem helt i stykker), men på kaniner er det f.eks. vist at gipsning at en ekstremitet i yderstillingen medfører, at der indbygges flere sarcomerer i serie (muskelfibrene bliver længere).

2. De studier, der har vist at udspænding ikke reducerer doms, er lavet på muskler der er blevet MEGET smadrede gennem voldsomt målrettet ekscentrisk arbejde. Jeg er personligt åben overfor at udspænding kan give en oplevelse af hurtigere restitution ved almindelig dagligdags moderat muskelømhed. Vi ved jo at udspænding netop kan give en midlertidig ændring i tærskelværdier for sensorerne i muskler og sener (gamma-motorneuroner og senetene). Dette kan medføre, at de efterfølgende dynamiske bevægelser man laver, vil give anledning til mindre reflektorisk muskelspænding og dermed mindre smerteoplevelse. Min pointe her er, at man teoretisk kan argumentere for en mekanisme og at forskningen ikke er detaljeret nok til at udelukke dette.

3. Der er visse idrætsgrene hvor udstrækning kan have en negativ effekt. Løbeøkonomi og eksplosivitet kan påvirkes negativt og meget stort bevægeudslag i visse led (f.eks. ankelleddet) kan øge risikoen for at reflekser fanger en "omvrikning" for sent. I alle idrætsgrene hvor et specifikt bevægeudslag er påkrævet, bør udøveren tilstræbe at opnå dette gennem smidighedstræning.

Subjektivt: jeg har det selv meget bedre i kroppen hvis jeg husker at strække ud jævnligt - ikke nødvendigvis lige efter træning. Jeg har ikke set nogen forskningsresultater, der fratager mig den oplevelse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share