Løbesko til mig


Bash
 Share

Recommended Posts

Hej MOL.

Jeg er i min cutte periode, og er efterhånden oppe og runde 15-20 km om ugen. Mine ben er desværre ikke så glade for at løbe så meget, ofte føles de trætte og ømme. Jeg har tidligere haft skinnebens problemer da jeg løb med sko uden støtte. Jeg har siden fået et par nye, som har hjulpet en del, men jeg søger yderligere forbedring.

Jeg har det man kalder "platfod" og sådan som jeg kan forstå på det, indebærer det at svangen pronerer indad når jeg løber, og derfor skal bruge ekstra støtte der. Jeg har overvejet at tage op i "Marathon" og få kyndig vejledning, desværre har jeg ingen fridage og nærmeste butik er 250 km væk.

Er der nogen der har et godt bud på en god løbesko med en støtte jeg har brug for, til max 1500,-

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Det er meget muligt at få et par gode løbesko til 1500 kr. De fleste koster mellem 1000-1400..

Jeg forstår ikke du siger at den nærmeste butik er 250 km væk? Altså der et hav af special butikker efterhånden. loebekompagniet.dk loeberen.dk fusion.dk og mange flere. Bor du på Lolland eller så noget? Så ka det vel godt ske:)

Nå, men tilbage angående løbesko. Det er svært at sige noget uden du prøver. Selvom du har platfodet er der stadig et spørgsmål om vristbrede, tidligere skader (evt. forstuvninger vil give en endnu størrer over pronation). Og selvom du er platfodet er det ikke lig med du overpronere. Du har altså behov for løbestilsanalyse, specielt hvis du aldrig har prøvet det..

Og så til noget generelt ang. køb af løbesko. Prøv en masse forskellige, find en god butik hvor de har forstand på det. Og så lad være med at tænk på mærke og hvilke stødabsorbering de benytter. Det hele minder frygteligt meget om hinanden i sidste ende.

Held og lykke.

Link to comment
Share on other sites

Som tillæg kan jeg sige at jeg vejer 82 kg og pronerer mere på venstre end på højre. Eller det er ihvertfald hvad jeg går ud fra, Der er væsentligt mere slid på den yderste del af hælen, hvor den venstre er mest udtalt.

edit: Ja misfud jeg bor i den aller vestligste del af lolland.

Edited by Bash
Link to comment
Share on other sites

Som tillæg kan jeg sige at jeg vejer 82 kg og pronerer mere på venstre end på højre. Eller det er ihvertfald hvad jeg går ud fra, Der er væsentligt mere slid på den yderste del af hælen, hvor den venstre er mest udtalt.

edit: Ja misfud jeg bor i den aller vestligste del af lolland.

Vil helt klart anbefale du tager den lange tur til en god løbebutik - forkerte sko kan øge din risiko for skader. Specielt når du har haft problemer før. En god sko og evt et godt indlæg kan gøre underværker. Jeg var selv tidligere meget plaget af skader, men kom over det med grundig vejledning om sko og træning. Løber kun i Asics GT 2100 serien, som jeg syntes er en god pronationssko med kiler, nogenlunde fast i det. Og selvom den er relativt let har den en god gel affjedring til kombination af blød og hård bund. Men det er jo MEGET individuelt hvad der passer, så som nævnt...

I øvrigt: Felden gel gør underværker med let betændelse i muskler, led og sener.

Link to comment
Share on other sites

Hmm... Jeg synes også det klart er en god ide at tage turen til et respektabelt sted og blive testet i mange forskellige par sko.. Jeg have omkring 5-9 par sko på, før jeg fandt de rigtige til mig..

Jeg har ikke læst hvor du bor, hvis du har svaret på det, men altså!! I lille bitte danmark er der vist kun samsø som ligger 250 km væk fra en by som må formodes at have et godt sted :P

Link to comment
Share on other sites

"Professionel løbetest" er ligemeget når du ikke løber mere end du gør, med mindre der er et eller andet helt galt med dig, og det ved du nok selv om der er. Find et par sko med pronationskile på tilbud og så skal det nok gå.

Det er jeg absolut ikke enig i... 15-20 km om ugen i de forkert sko kan være slemt nok. Det koster jo ikke noget med en løbetest og gode sko er altså essentielle. Er det en ordentlig butik så får man også nogle gode råd om løbestil med på vejen. Manden har jo allerede påbegyndede skader, så hellere tage det i opløbet...

Edited by Arkildes
Link to comment
Share on other sites

Det er jeg absolut ikke enig i... 15-20 km om ugen i de forkert sko kan være slemt nok. Det koster jo ikke noget med en løbetest og gode sko er altså essentielle. Er det en ordentlig butik så får man også nogle gode råd om løbestil med på vejen. Manden har jo allerede påbegyndede skader, så hellere tage det i opløbet...
There is no such thing as a free lunch
Link to comment
Share on other sites

Når man først een gang har set sine ankler videofilmet bagfra, mens man løber på løbebånd, er man slet ikke i tvivl om, at det er en god investering at finde en butik der tilbyder dette. Selv indenfor den rigtige kategori sko (neutral / pronation) kan der være store forskelle på hvordan anklens vinkling er i tråddet.

Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene alle. Jeg er nu den heldige ejer af et par asics kayano 14. Har løbet i dem 2 gange og jeg er super tilfreds med dem - god støtte, og jeg løber både hurtigere og mere behageligt i dem :)

Hvis du har fået foretaget test er det pudsigt de har anbefalet dig Asics' dyreste model :smile:

Edited by Søren W
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share