Sign in to follow this  
rene85

Proteinpulver - spild af penge for mig?

Recommended Posts

Kort og godt: Vil jeg fået noget ud af proteinpulver, eller skal jeg bare beholde de penge? :dry:

Jeg er en fyr på 23 som har trænet i lidt over ½ år.

Træner for det meste 3 gange om ugen. Tager først 20 minutter crosstrainer og styrketræner så i 40-50 minutter. Har 7 faste øvelser jeg laver. De kommer omkring biceps, triceps, skuldre, mave, bryst, lænden og ryg.

Jeg synes da jeg træner "godt nok" igennem, men er måske lidt slem til at holde for lange pauser mellem settene.

Målet er at få større muskler. Kan da godt mærke jeg er blevet større i løbet af det halve år, meeeen... :bigsmile:

Plejer normalt at drikke cacao efter træning.

Skal lige høre hvad folk mener, gider jo ikke smide penge ud af vinduet...

Edited by rene85

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det ligner et spørgsmål om kost og kosttilskud.

Bortset fra det, så er mit indtryk, at langt de fleste træner for meget og spiser for lidt. Om der skal mere protein til, det afhænger af din kost i øvrigt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

om du vil bruge pengene på pulver er helt op til dig :). Det vigtigste er, at du får noget kulhydrat og protein ind senest 20minutter efter du har trænet.

Om dette kommer fra tilskud eller alm. føde, er helt op til individet... Pulver er bare oftest meget nemmere.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Protein pulver er et godt supplement til en god kost, hvis man har brug for det.

Det lyder for mig som om du ikke har helt styr på træningen - hvorfor har du hele tiden 7 faste øvelser? Og hvorfor tager det kun tre kvarter at gennemføre sin træning(note: jeg siger ikke at et program ikke kan vare 45 min hvis det er tilrettelagt til det)?

Kroppen har regelmæssigt brug for nye udfordringer hvor man ændrer på sine træningsparametre, f.eks intensitet, densitet, frekvens, øvelsesvalg, volume osv osv. Husk at det bedste program er det du ikke har vænnet dig til.

Hvis jeg var dig ville jeg prøve at læse lidt omkring periodisering og progression generelt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
om du vil bruge pengene på pulver er helt op til dig :). Det vigtigste er, at du får noget kulhydrat og protein ind senest 20minutter efter du har trænet.

Om dette kommer fra tilskud eller alm. føde, er helt op til individet... Pulver er bare oftest meget nemmere.

Hvor har du den grænse med 20 minutter fra?

Og hvordan måles de 20 min? Der går jo en del mere end 20 min fra f.eks. første øvelse til man får protein hvis man indtager det lige efter træningen. Betyder det så at proteinet hjælper mindre på det man har trænet først i træningen end på det man har trænet sidst. Ved godt at det nok ikke er sådan men kan nogen forklare mig hvordan det er?

I mit tilfælde går jeg i bad efter træningen i træningscenteret og cykler så hjem. Pulsen kommer jo også op ved at cykle hjem så tæller de 20 min fra jeg står af cyklen eller fra jeg laver sidste øvelse i træningscenteret? Det tager nok ca. 30 min ialt fra jeg er færdig med sidste øvelse til jeg er hjemme. Er det så for sent at få protein?

Min holdning til dit spørgsmål omkring proteinpulver er, at du bør spare pengene, og købe mad istedet for. Proteinindholdigt selvfølgelig.

Nogen gode ideer til hvad det kunne være? Som helst også er så billigt og nemt som muligt :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

20-50 g.protein og 50 g.kulhydrat er det anbefalede post indtag. Dvs. med cacao (Mathilde skummetmælk) får du for meget kúlhydrat i forhold til protein.

Bruger selv cultura ligt, da forholdet mellem protein og kulhydrat er mere hensigtsmæssig - og så synes jeg det smager bedre end div. proteinshakes.

Det kan godt være et problem at få nok protein i den daglige kost, hvis man træner meget (1½-2 g. protein pr. kilo legemsvægt) og i den henseende er proteinpulver jo et fint tilskud.

Om du spiser 2 skiver rugbrød med 80 g. kødpålæg og drikker mælk til, indtager cultura eller proteinshakes efter træning går nogenlunde lige op i et økonomisk perspektiv. Så det må være en "smagssag" :smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu når I er så godt i gang med proteinpulver og sådan noget ,så har jeg et spørgsmål.

Skal man drikke efter træningen, eller kan man godt drikke mens man træner ?

Normalt drikker jeg vand når jeg træner, kan jeg godt udveksle det med det proteinpulver-drik ? Eller skal det drikkes EFTER træningen ? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Det giver leverproblemer at drikke proteinshakes under træning.

Er det seriøst?

Så man SKAL drikke det efter træningen ?

så ska ha' to flasker, en med vand til mens jeg træner, og en med pulveret i til efter jeg har trænet.. ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okay

1) Valleprotein er en fordle lige efter træning da det, især sammen med kulhydrat, optages hurtigt

2) T mag anbefaler faktisk at man drikker en halv shake under træning for at maksimere proteinsyntese og recovery

3) Men hvis det handler om at undgå dehydrering under hård træning, f.eks hvis der er varmt, er rent vand betydelig bedre, da vædsken optages bedre med rent vand eller en isotonisk opløsning

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har aldrig hørt om, at det skulle give leverproblemer :cry: , at drikke en shake under træning. :laugh::laugh:

Så vidt jeg har forstået, er kroppen, under træning, i katanolsk fase altså nedbrydende. Så derfor er det efter træning, at shaken har bedste effekt, da den med shaken hurtigere går over i opbyggende fase. (correct me if i'm wrong)

Share this post


Link to post
Share on other sites

I stedet for at gå så meget op i, om proteinerne skal indtages 20 eller 40 min efter træning, så skulle man måske gå mere op i om der ligger 100 kg eller 200 kg på stangen?

Hr. K

Share this post


Link to post
Share on other sites
I stedet for at gå så meget op i, om proteinerne skal indtages 20 eller 40 min efter træning, så skulle man måske gå mere op i om der ligger 100 kg eller 200 kg på stangen?

Hr. K

Eller om der indtages 2000, 3000 eller 4000 kcal om dagen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke enig.

Jeg vil mene, at hvis flertallet af nybegyndere satte vægten ned, så de kunne løfte den selv og til gengæld sørgede for at spise, så de ser, at de tager på, så ville de få væsentligt mere ud af deres anstrengelser, hvis formålet er at få mere muskelmasse.

Et udmærket alternativ til at spise så meget ville være at time protein indtaget og så bare holde sig fra at blive sulten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this