Marathon træning - av mine ben!


Stef1980
 Share

Recommended Posts

Hej MOL

Jeg håber at I kan komme med nogle gode råd. Jeg er 200cm og vejer 88kg.

Jeg træner pt. til Marathon efter følgende program Program Marathon

Jeg kunne løbe 10km på en time inden jeg begyndte programmet. Men i sidste uge har jeg fået ondt i benene efter hver træning, så jeg går og halter. Igår løb jeg 12km og de to første km gjorde det ondt, men så blev jeg varm, og der var ikke de store problemer. Men av det kunne mærkes i nat og her til morgen.

Smerten føles ikke, som om den sidder i musklen, men måske mere i lårbensknoglen (Synes at smerten er meget svær at lokalisere)? Er det muligt at skade denne? Er der nogen herinde, der har oplevet noget af det samme, og hvad gjorde i? Skal det løbes væk, eller skal jeg holde pause, og hvor lang tid?

Vil jo gerne være frisk til næste uge hvor der skal løbes rigtigt mange km i følge programmet.

Håber I kan hjælpe...

Vh. Stef

Edited by Stef1980
Link to comment
Share on other sites

Jeg har præcis det samme problem, lokaliseret omkring mine knæ! Når jeg får ondt, hjælper det med varme omslag og at strække ud. Derudover skærer jeg meget ned på træningen til det bliver bedre, og så starter jeg stille op igen efter et par dage! Pt. har jeg næsten fået buk med smerten! tror det kommer af overanstrengelse

Link to comment
Share on other sites

Tjekkede lige programmet. En meget hårdt program - medmindre man er i god løbeform.

Som jeg kunne se overholdte programmet ikke tommelfingerregel om maks 10% stigning i mængde fra uge til uge.

Så overvej at finde et program der overholder dette - plus husk at hver 4 uge skal være en let uge (50-75% af uge før).

Eller lav en selv. Ved tre ture om uge kan du have en hurtig evt. fartleg dag - en langsom mellemlang og en lang langsom tur.

Hold en træningsdagbog så du kan se hvormange kilometer du træner. Husk det er ingen kunst at træne hårdt - men en kunst at træne fornuftigt.

Kipketer

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg har muligvis et svar til dig.

Jeg cykler selv mountainbike på eliteniveau, men har netop fået en diskusprolaps pga. for tung styrketræning. Dette har egentlig ikke noget med dit spørgsmål at gøre, men da jeg tog til kiropraktor og fik konstateret min diskusprolaps ved hjælp af røngthen, så kunne kiropraktoren se på billedet at jeg havde en anden diskus som var sunket lidt sammen - jeg er altså kun 28 år.

Den sunket diskus er medfødt, og derudover havde jeg også et "overgangsled", hvor korsbenet og et af hvirvlledene i rygsøjlen er vokset sammen.

Kiropraktoren sagde, at jeg aldrig mere må løbe mere end 5 km. pga. den sunket diskus. Ærgeligt, for jeg har altid gerne ville forbedre min marathon tid på lidt over 5 timer for nogle år siden. Det er den eneste gang jeg har løbet et marathonløb, og jeg har aldrig prøvet noget så hårdt (trods at jeg har dyrket adventureracing og træner omkring 20 timer om ugen). Under løbet var det som om jeg mistede en masse kraft i benene og da jeg kom i mål kunne de næsten ikke bære mig. Det var ikke musklerne som var problemet men som om jeg ikke kunne styre dem. Da jeg forklarede det til kiropraktoren forleden, sagde han, at det var det sunket diskus som hæver op og presser på nerverne til benene - kan blive så kritisk at overtrykket skal opereres ud i en fart.

Jo mere jeg presser mig selv under løb, jo længere ned i benet kommer "smerten", men den begynder i hoften.

Jeg ved ikke om det er dit problem, men jeg vil råde dig til at få taget et røngthen hos en kiropraktor - jeg brugten en Henrik i Kalundborg - rigtig kompetent.

Mvh - Magnus Brinch Larsen

magsoft(a)hotmail(dot)com

Link to comment
Share on other sites

Tak for alle svarene...

Jeg har nu holdt pause fra løb i en uge, men kan mærke at jeg stadig døjer med smærterne. Jeg spinner, svømmer og styrketræner i stedet for løb og boksning, og det kan jeg holde til uden problemer.

På mandag vil jeg kontakte min læge, og se om hun kan hjælpe mig med en diagnose.

Jeg tror selv at det er løbeknæ, efter hvad jeg har læst på nettet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share